G
Gjestemedlem
Gjest
Uff da, så leit.Nå skuffer du veldig Gjestemedlem.
Religiøst motivert selvmordsbombing er et kjent og alvorlig problem. Det er typisk en aktiv handling der hensikten ikke er å sprenge seg selv, men å drepe eller skade andre mennesker ved å detonere en bombe et sted hvor man ellers ikke ville kunne gjort noe slikt.1. Hvorfor har du kritisert religion så hardt når du kan så lite om det, at det er hellig og dø for guden er da veldig vanlig, man blir martyr og får belønning i himmelen eller hvor de havner. Dette burde du å vite, det er derfor det finnes så mange selvmordsbombere, veldig skuffende at du vet så lite.
Det er lov å bruke hodet litt og tenke seg om. At mennesker skal komme springende og stile seg under bombene fordi det skal se stygt ut i avisene er jeg rimelig forbauset over at noen biter på. Propaganda og desinformasjon er en viktig del av denne konflikten og tusenvis av mennesker jobber heltid med å pønske ut og kringkaste slike "historier" som dette. Av og til er kan det være vanskelig å se hva som er propaganda og hva som er en noenlunde nøktern beskrivelse. Men hvis man ikke greier så åpenbare tilfeller som dette så kan man like gjerne gi opp.
Jeg er tilhenger av at mennesker skal kunne bo og arbeide på et så vidt område som mulig. Gjerne på tvers av landegrenser. Vi har det jo slik i Europa. Men det er ikke det det handler om, det handler om hvem som skal styre og herske, skrive lover og håndheve dem. Det er forskjell på å bo i et annet land og det å flyte inn en gruppe mennesker, lage en enklave og med militærmakt fordrive dem som bodde der fra før.2. Så det er knakene likegyldig hvem som bor der, at egyptere bor i Gaza er greit men det er ikke greit at Israelere bor der, så igjen forsterker du bare det jeg har sagt.
Jøder har ikke noe rett til å være der i kraft av at de er jødisk. Israelske statsborgere her en rett til å bo i Israel, men det gjelder uansett hvilken rase de er eller eventuell religion de er medlem av. I ettertid ser man at det var en svært dårlig ide å opprette staten Israel. Men nå er den der, og de som er født og oppvokst der her ikke noe annet hjemland. Så Israel er kommet for å bli. Det er alt for sent å gjøre om på gamle feil. Men verdenssamfunnet og FN har et spesielt ansvar i å påvirke hva denne staten skal utvikle seg til videre, og det er viktig å bremse deres ambisjoner om ekspansjon.3. Jødene har rett til og være i området, det virker som du ikke mener det, jødene var de første som var i området etter palestinerne som de tror var grekere. Jødene har blitt jaget og drept i regionen i alle år av romere, kristne eller muslimer. Palestinerne jaget ut alle jødene i 1929 og det virker som du synes dette er ok. Det finnes ingen jøder igjen i regionen unntatt i Israel, så hvor mener du de skulle flytte til etter at staten Israel er vekk?
Ja, det var som sagt en svært dårlig ide. På en måte forståelig sett utifra datidens situasjon, men i dag ville man nok løst dette på en helt annen måte. Jeg finner ideen om et egent land forbehold en spesiell rase/religion spesielt smakløs, og skulle mye heller ønske at vi hadde store levende jødiske kulturer i Europa i stedet, inkludert i Norge. Det er en mye bedre måte å leve på enn å deportere mennesker til å bo i denne ørkenenklaven av en apartheidstat.4. Israel ble dannet for at det skulle være jødenes land, igjen har du veldig lite kunnskap om saken må jeg si, at araberne får bo der er pga at jødene er ikke så ille som araberne i midt østen som ikke tillater jøder i deres land eller områder.
Se avsnittet over.De hvite i sør Afrika i dag bor i leire, inngjerdet og frykter for sine liv, slik det virker som du ønsker at jødene skal bo, nå har jeg lyst til og sammenligne deg med en ideologi som delvis ble borte for 69 år siden men da regner jeg med en advarsel og at innlegget vil bli slettet.
En bedre måte å si det på er at det er slik tankegang som har skapt konflikten. Den beste måte å løse den på er å marginalisere disse faktorene og se på andre løsninger.Igjen så viser du at du har lite kunnskap om hva som skjer i regionen, grunnen til at jeg deler det opp i menneske raser og religion er pga at det er det hele konflikten handler om.
"Fikk"?Som jeg skrev i en tidligere post så fikk araberne 683 ganger så mye land enn jødene, selv om jødene var 2% av befolkningen, at araberne har ekspandert langt utover det de ble gitt gir du blanke i, at araberne har en befolkningsvekst som er ute av kontroll og gir utfordringer med hvor alle skal bo gir du også blanke i.
Kanskje løsningen ligger i sekulære samfunn der religion er holdt på et minimum, og hvor rase ikke er en faktor overhodet. Det er i alle fall et mål jeg ivrer for.Araberne er så mange nå at de må ha området til jødene, mange av de har også flyttet til Europa, hvorfor trenger en rase og religion så jævlig mye plass.
Ikke en evig konflikt og makt, territorier, rasesegregering og religiøse meningsløse stridigheter. Det kan gå riktig ille om det for fortsette slik særlig mye lengre.