Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.989
    Antall liker
    6.668
    Sted
    Holmestrand
    Verdens mest moralske hær gjør det de er best til:
    Skaffe seg enda flere fiender,
    og holde konflikter gående i det uendelige!
    Vår kjære dikter (og musiker), Arild Nyquist, mente det burde hete angrepet, ikke forsvaret.
    Det stemmer godt for IDF i hvert fall.

     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.989
    Antall liker
    6.668
    Sted
    Holmestrand
    Arild Nyquist

    Forsvar

    Vi har en del Forsvar. Sant å si så har vi forferdelig mange,det formelig vrimler av dem. Helt nær har vi Det Norske Forsvar. Sist gang Det Norske Forsvar forsvarte seg, var I 1940-da forsvarte det seg mot et annet forsvar - Det Tyske. Det Tyske Forsvar steg I land 9. April, marsjerte taktfast og skjøt rett fram - og vårt Forsvar forsvarte seg bakover og bakover mens Det Tyske Forsvar forsvarte seg framover og framover - helt til vårt Forsvar løste seg opp I tomme luften og forsvant.

    Vi har også Det Svenske Forsvar, som I motsetning til de fleste andre er nøytrale (hva søren menes med det??) - og Det Finske Forsvar. Og så har vi Det Engelske og Det Franske, og Det Kinesiske Forsvar - hele kartet vrimler av dem. I Russland har vi Det Russiske Forsvar. De forsvarer seg mest I Russland men også en del andre steder, f. eks. I Ungarn og Tjekkoslovakia. Der forsvarte de seg mot det Tjekkiske og Ungarske Forsvar. I Amerika opererer Det Amerikanske Forsvar. De har bedrevet mange heltemodige forsvarskriger, det kan faktisk skrives mange tjukke bøker om dem - men akkurat som mange andre Forsvar holder de seg ikke alltid innenfor sitt eget lands grenser(men hva gjør vel egentlig det? Så lenge de forsvarer seg, mener jeg?) - de liker helst å forsvare seg et stykke borte I andre land. I Vietnam forsvarte de seg mot vietnamesere i mange, mange år - brente ned byer, skjøt en hel drøss døde og halvdøde - og forsvarte seg tappert og modig.

    Under siste verdenskrig utførte de to av verdens mest edle og heltemodige Forsvar: Med bare to bombefly forsvarte de seg over Hiroshima og Nagasaki - de forvarte seg nedover: Slapp to små bomber rett ned på en hel masse vemmelige japanesere som var nede på bakken og forsvarte seg oppover.

    I tillegg til nevnte Forsvar har vi en hel drøss andre - hvert land sitt Forsvar. Men ingen angrep. Jeg funderer: Hvor er Angrepet? Ikke et eneste skikkelig Angep I sikte. Jeg speider og speider, dager og netter går - omsider tror jeg at jeg har funnet det:

    Fyrstedømmet Liechtenstein! Ja, det må være dem! Det sies at de har en middelaldersk hær på ca. 20 mann som visstnok skal være utstyrt med all verdens grusomme våpen. Det er derfor ganske sikkert dem alle Forsvarene venter på(mens de I mellomtiden forsvarer seg litt I øst og vest - for å trimme og holde geværløpene rene). Så pass dere gutter! Når Liechtenstein kommer, blir det glohett her, og mange blir skutt til både krøpplinger og døde. Puss riflene, folk - legg friske bomber I ryggsekker og utskytninsrør - Angrepet kan komme når som helst ! Vær beredt!

    Vær beredt!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.989
    Antall liker
    6.668
    Sted
    Holmestrand

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.631
    Antall liker
    10.112
    Sylvi Listhaug på Dax 18 for noen minutter siden i forbindelse med tanken om å ta i mot hardt skadde mennesker fra Gaza, for et tvers igjennom usympatisk og kynisk kvinnemenneske. Grøss.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hva var argumentene, hvorfor er ukrainere mere mennesker enn palenstinere?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dessverre er nok det sannheten uten at jeg har sett det
    er så lei dobbeltmoral
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Sylvi Listhaug på Dax 18 for noen minutter siden i forbindelse med tanken om å ta i mot hardt skadde mennesker fra Gaza, for et tvers igjennom usympatisk og kynisk kvinnemenneske. Grøss.
    Hva var det a sa?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Det vanlige. Hvor fæle Hamas er og hvor snille Israel er. Dessuten at det er bedre å bygge opp sykehus i Gaza (som Israel kan bombe) enn å ta hardt skadde sivile til Norge for å hjelpe dem.
    " Om vi tar dei sjukaste og mest såra hit til Norge, kossen kan vi vite at dei ikkje er Haamas?"
     
    Sist redigert:

    veggmosnter

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    10
    Kjenner Israel inn og ut, har bodd der i mange år.

    Israelere er generelt hyggelige, effektive og varme folk. Det er et åpent samfunn med et mangfold av religioner, alt fra hindu, kristne, muslimer og mye innvandrere fra Ukraina, Russland og ellers i Europa. Det er et sammensatt folk som bryr seg om hverandre, og samfunnet isolert sett - som et samfunn og land - fungerer veldig bra. Det er en grunn til at landet har skapt så mye innovativ teknologi.

    Det største problemet er selvfølgelig politikken, og ikke minst ekstremister som ødelegger, både utenfra og innad i landet. Netanyahu har blitt enda mer ekstrem i sin politikk med god hjelp av ytterligående bosettere og ortodokse ledere som har sneket seg inn i Knesset, derav enorme protester mot regjeringen pr idag. Det viktigste for den vanlige israeler er stabilitet og trygghet, det har dem pr idag ikke lenger med denne regjeringen. Israelske media generelt fokuserer mindre på de enorme lidelsene i Gaza, så dermed blir folk generelt farget mot en politisk høyrevridning.

    7. oktober og krigen i Gaza er begge meningsløse forsøk på å skape enda mer splid og konflikt i regionen. Siden 2005 da Israel trakk seg helt ut av Gaza, har situasjonen vert noenlunde stabil, men den konstante trusselen fra Hamas, Islamic Jihad og Hezbolla i Libanon med tilfeldige bomberegn i hytt og pine, har endt opp med den ekstreme politikken og den tragiske krigen. Selv lederen i IDF protesterer nå mot tanken om å utslette en hel ekstremistisk bevegelse. Du kan ikke fjerne en idê om at et helt og folk og land må bort fra Midtøsten. Du kan heller ikke starte en umulig krig, men det gjorde faktisk Netanyahu og ekstremistene i dagens regjering.

    Dette innser nå den vanlige Israeler og derav store protester om at landet blir ødelagt innenfra. Dette er pr i dag et sentralt tema og flere ønsker venstreorienterte Yair Golan ved roret. Kanskje er det han som kan roe gemyttene med den største fienden av alle, Iran. Ikke folket, jeg snakker om prestene fra helvete. Israel vi ha fred og KUN FRED med sine naboer. Men som vi har sett, dette er vanskelig når de nevnte ekstremistene ødelegger. Det er alltid de som ødelegger.

    USA og deler av Europa er passive nettopp på grunn av dette. En langvarig krig er ikke løsningen, men en metodisk gjenoppbygging av samfunnet der begge parter lærer av hverandre og sakte men sikkert bygger opp en tostatsløsningen med prediktive ledere som første og fremst snakker med hverandre. Iran vll fortsatt være et problem, faktisk det største problemet for en slik løsning.


    En kan tenke seg at vi en dag i fremtiden har en stat, Palestina. Side ved side med Israel. Akkurat nå ser dette ikke enkelt ut, men det er ikke utenkelig.

    Et av problemene i den nye staten vil være interne konflikter mellom de ulike stammene. Palestinere og arabere er "tribal" så det holder, der stammer kjemper mot hverandre. Dette ser vi også blant Israel-arabere, det er de som har den desidert høyeste prosenten av vold og drap mellom seg, men også generelt. I israel blir de kalt "frecha" (hun) og "arsh" (han). Vi ser en mye lavere frekvens av slik vold blant ashkenaziene. Og den er veldig lav blant de ortodokse. Blant de verste er også israelske settlere, dette er ekstremistene som ødelegger for resten og som bidrar til mer ekstrem holdning blant IDF soldatene som har ansvaret for utbyggerområdene.

    Flere og flere peker nå på at det er umulig å opprette en stat nettopp på grunn av den ekstreme stammekulturen blant arabere i Palestina. Nok en gang kan vi måtte gå gjennom en revolusjon der de ekstreme (Islamsk hellig krig eller Hamas) dreper for fote for å overta makten. Først og fremst Fatah eller andre lignende parti vil måtte lide. I 2005 ble Israelerne passive vitner til at akkurat dette skjedde, med de konsekvensene dette fikk.

    Det er på tide at folk VÅKNER OPP og forstår hva denne konflikten egentlig dreier seg om. Jeg ser veldig mye propaganda piss her, nesten ingenting nyttig for en videre diskusjon og løsning på konflikten. Generelt ser det ut som Nordmenn er farget av media, det er jo kommet frem at NRK, VG, Dagblad, TV2, Aftennposten og Nettavisen til sammen har mye større fokus på tragediene i krigen, enn på grunnen til konflikten og hvor komplisert den egentlig er. Det er så mange nyanser og problemstillinger i akkurat denne konflikten, det tror jeg folk glemmer fullstendig. Derfor tar det også så lang tid å få løst selv de mest elementære delen av den.

    Flere israelere jeg snakket med nylig sier det samme, de har en meget pessimistisk holdning til sin egen framtid. De ser at landet blir ødelagt av ekstremister, og at frykten og hjelpløsheten tar over. Dette gjør også den generelle Israeler mer ekstrem i sin holdning. Og det er heller ikke bra for regionens fremtid.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Liten by
    Det vanlige. Hvor fæle Hamas er og hvor snille Israel er. Dessuten at det er bedre å bygge opp sykehus i Gaza (som Israel kan bombe) enn å ta hardt skadde sivile til Norge for å hjelpe dem.
    At det ville vært lettere å behandle de i Gaza, OM Israel hadde vært et normalt land som kriget etter de gjeldene regler er jo forsåvidt sant, men det betyr jo ikke at man ikke skal kunne ta inn de som vrikelig trenger det. Nå er ikke Israel et normalt land og de kriger definitivt ikke etter noen regler, så da sier det seg jo selv at de må få hjelp.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Det vanlige. Hvor fæle Hamas er og hvor snille Israel er. Dessuten at det er bedre å bygge opp sykehus i Gaza (som Israel kan bombe) enn å ta hardt skadde sivile til Norge for å hjelpe dem.
    Ja selvfølgelig. Hvorfor gadd jeg å spørre egentlig.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Israel fortsetter å annektere landområder uten konsekvenser.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    13.440
    Sted
    Sørlandet
    Kristenfolket på Sørlandet fornekter seg ikke:

    Hun fikk elleve varsler mot seg på grunn av engasjementet for Palestina. Nå trekker hun seg fra lederjobben før hun har startet.

    Elleve varsler! Det skjer før jeg i det hele tatt har startet i jobben. Det er helt vilt, sier Jorunn Aanensen Kalvik (57).

    Hun er leder for Palestinakomitéen i Agder, har en mastergrad i ledelse, og har jobbet som inspektør og leder ved flere skoler. Hun trives i sin nåværende jobb som rådgiver i fylkeskommunen. Men da hun ble tipset om jobben som avdelingsleder for grunnskolen på Kongsgård skolesenter, søkte hun jobben, fikk den og takket ja.

    Kongsgård skolesenter har ansvar for norskopplæring og grunnskoleopplæring for voksne, og har elever fra mange nasjoner.

    – En spennende jobb som er midt i blinken for meg, og som jeg gledet meg til å ta fatt på, forteller Kalvik.

    Varslene kommer fra ansatte. Hun har ikke fått lese varslene, og vet ikke hvem avsenderne er. Hun er blitt fortalt at varslene er anonyme.

    Kalvik har fått vite innholdet i varslene, og forteller at de omhandler uakseptabel rolleblanding på grunn av hennes politiske engasjement. Noen skal også ha stilt spørsmål ved om hun er kvalifisert til jobben.

    – Jeg reagerte med vantro. Jeg blir sjokkert over at folk tråkker på mitt politiske engasjement.

    – Dette er ikke et problem, slik jeg ser det. Alle elever skal selvsagt få den samme gode opplæringen. Jeg presser ikke mitt syn på noen. Men jeg kan ikke være likegyldig til folkemordene som pågår. Jeg er et samfunnsengasjert, helt menneske som jobber for menneskerettigheter. Det palestinske folk har ingen menneskerettigheter. Jeg har også et stort hjerte for israelerne. Dette er ikke deres feil. Det er den israelske regjeringens feil.

    Hun viser til at også politikere har jobber ved siden av sitt politiske verv.

    – Er det et alternativ for deg å trekke deg fra ledervervet i Palestinakomiteen?

    – Nei, dette er et verv jeg er valgt til. Det politiske engasjementet er en del av min identitet, som jeg ikke kan legge bort.

    Engasjementet for det palestinske folket har hun hatt siden studietiden på 80-tallet. Kalvik har vært i Palestina 12–13 ganger, driver palestinabutikk i Markens, skriver leserinnlegg og har gått i tog gjennom byen nesten hver lørdag de siste åtte månedene. Hun brenner spesielt for å ivareta palestineres psykiske helse.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Her har sikkert MIFF vært aktive. Skulle nesten tru det var i U.S. of A.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi må huske på at "nøytral" har betydd å støtte Israel òg å synes at palestinerne "dessverre" lider humanitært (pga Hamas). "Heia hauet" er et yttrykk jeg ofte bruker. Det passer overmåte godt på de som er såkalt "nøytral" i "den palestinsk-israelske konflikten" (NRK sin alltid brukte benevnelse) Det blir som å kalle krigen Russland fører mot Ukraina som "den ukrainsk-russiske konflikten"...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Barth Eide om Israels godkjenning av flere bosetninger: – Totalt uakseptabelt


    Utenriksminister Espen Barth Eide sier i en uttalelse at det er «totalt uakseptabelt» at Israel nylig har godkjent fem nye bosetningsutposter, i tillegg til 6.016 nye boenheter på okkuperte områder på Vestbredden.

    Den israelske regjeringen har også erklært at 12,7 kvadratkilometer i Jordan-dalen på Vestbredden tilhører staten Israel.

    – Israels langvarige politikk med landkonfiskering og etablering av ulovlige bosetninger i det okkuperte palestinske territoriet, undergraver vår kollektive innsats for å realisere en tostatsløsning og en fredelig løsning på konflikten.

    Barth Eide sier at israelske bosetninger er ulovlige under internasjonal lov, og at de utgjør en betydelig trussel mot fred og sikkerhet i regionen.

    – Israelere og palestinere fortjener å leve sine liv i fred og sikkerhet, med frihet, verdighet og like rettigheter. Tostatsløsningen er den eneste levedyktige løsningen for å nå dette målet.

    Siden årsskiftet har israelske myndigheter annektert 23,7 kvadratkilometer av Vestbredden, ifølge NTB.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Det er kjekt å være guds utvalgte. Da kan man gjøre som man vil.

    Israels plankommisjon godkjent nylig planer om å bygge 5.295 nye boliger i bosettingene som er etablert på den okkuperte Vestbredden. Nylig ble det også kjent at den israelske regjeringen hadde godkjent fem såkalte utposter etablert av høyrenasjonalistiske jøder på den okkuperte Vestbredden.

    Israel har også annektert et 12,7 kvadratkilometer stort område i Jordan-dalen, avdekket Peace Now denne uka.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    Og som viser det som vi «antisemittistiske» hele tiden har holdt fast på.
    Men dokumentasjon som viser fakta er overhodet ikke interessant.
    Offerrolle, gule stjerner og antisemittistiske kategoriseringer er mye bedre og funker godt som agn..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    derfor må ordet glemmes, dette kortet er inndratt for evig og alltid
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.949
    Antall liker
    734
    Holocaustsenteret har fått en annen plass i bevisstheten.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.989
    Antall liker
    6.668
    Sted
    Holmestrand
    Et syn jeg deler 100%:
    "
    Den nye antisemittismen
    Mange uttrykker i dag bekymring for at jødehatet blusser opp igjen på grunn av Israels krigføring i Gaza.

    Waage er bekymret for det hun kaller «den nye antisemittismen».

    – Som følge av Israels politikk er det veldig mange som ikke klarer å skille mellom politikken til staten Israel og menneskene som bor der. Dette blir en graut i hodene til mange. Det gjør at mange av de gamle fordommene mot jøder får fornyet kraft.

    Det bekymrer Midtøsten-forskere at Israel-hatet nå sprer seg over hele verden.

    – En ting er at denne krigen er helt grusom mot palestinerne. Men hvordan har Israel egentlig tenkt å leve i Midtøsten etter at denne krigen er over? Israel har jo snart ingen venner igjen.

    – Det er det store spørsmålet nå, sier hun."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et syn jeg deler 100%:
    "
    Den nye antisemittismen
    Mange uttrykker i dag bekymring for at jødehatet blusser opp igjen på grunn av Israels krigføring i Gaza.

    Waage er bekymret for det hun kaller «den nye antisemittismen».

    – Som følge av Israels politikk er det veldig mange som ikke klarer å skille mellom politikken til staten Israel og menneskene som bor der. Dette blir en graut i hodene til mange. Det gjør at mange av de gamle fordommene mot jøder får fornyet kraft.

    Det bekymrer Midtøsten-forskere at Israel-hatet nå sprer seg over hele verden.

    – En ting er at denne krigen er helt grusom mot palestinerne. Men hvordan har Israel egentlig tenkt å leve i Midtøsten etter at denne krigen er over? Israel har jo snart ingen venner igjen.

    – Det er det store spørsmålet nå, sier hun."
    Dette er langt fra "antisemittisme". Det er en reaksjon på landets okkupasjon, annektering og krigshandlinger mot palestinerne. Akkurat som vi ville ha reagerte mot hvilket som helst annet land. "Antisemittisme" et landets forsøk på å drepe en hver kritikk.

    Det er ikke "jødehat" å kritisere Israel, eller dets innbyggere, da det er innbyggerne som har valgt denne regjeringen. Og alle regjeringer før denne, som også har ført tilsvarende politikk og krig mot palestinerne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Om Israel kommer helt ut å kjøre, og mange ser seg nødt til å flykte, da ser jeg fram til at Listhaug vil argumentere for at de bør hjelpes i sine nærområder eventuelt flys til leire i Rwanda eller et annet passende land, og at Unge Høyre fortsatt vil være imot kvoteflyktninger
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Minst 16 personer skal være døde etter et israelsk angrep mot en skole i Al-Nuseriat i Gaza.

    Det melder Reuters, som henviser til palestinske kilder.

    Ifølge nyhetsbyrået skal skolen være tilfluktssted for sivile.

    Det israelske militæret sier de undersøker meldingene om angrepet. Al Jazeera, som også siterer Wafa, skriver at de fleste av de drepte var barn og kvinner, og at angrepet mot al-Jaouni-skolen ble utført fra fly. Titalls personer skal være såret, ifølge nyhetsbyrået.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    Om Israel kommer helt ut å kjøre, og mange ser seg nødt til å flykte, da ser jeg fram til at Listhaug vil argumentere for at de bør hjelpes i sine nærområder eventuelt flys til leire i Rwanda eller et annet passende land, og at Unge Høyre fortsatt vil være imot kvoteflyktninger
    Blir ikke noe stort problem. Israelittene finner hverandre i et felles nytt land der det ikke bor «noen andre», og starter på nytt.
    De er tross alt guds utvalgte folk
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    146
    Vi skulle sendt Frp og KrF til Gazastripa. Litt skabb, lus, gulsott, brennkopper og utslett hadde de hatt godt av å få.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn