Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    50000 drepte, pluss alle de tusenvis Israel har drept tidligere. Okkupasjon, annektering, kriger. Ordgyteri forandrer ikke på det, uansett hvor mange ganger ordgyteriet gjentas. Israel er terroristen, okkupanten, krigsmakten, folkerettsbryteren- i snart 80 år. Støttet av verdenssamfunnet.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Eller det kan virke mot hensikten.
    Mulig Høvdingen vurderer dette.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen
    Som antatt, Iran har mange allianser i MØ. Jeg tror at israel og usa vil stå overfor en umulig oppgave å ta ut Hamas, Hizbollah og Iran uten å teppebombe hele MØ. Og for hver dag som går tipper jeg at hatet mot israeljødene og usa vokser kontinuerlig i MØ
    Så Iran vil høste inn support og bygge seg opp mot nye slag
    Vesten hiver bort enorme mengder med bomber og granater, goodwill og alt annet på tøvet med å blindt støtte israeljødene

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    226
    Minst 23 palestinere drept i israelsk angrep

Det israelske militæret (IDF) har trappet opp angrepene mot Gazastripen søndag. Ifølge palestinsk helsepersonell er minst 23 personer drept, skriver Reuters.

IDF har så langt ikke uttalt seg om angrepene, som skal ha skjedd både i Beit Lahia, Jabalia-leirein og Gaza by. Også sør på Gazastripen skal flere ha blitt drept.

Palestinere anklager Israel for etnisk rensning, og mener de har som mål å fordrive befolkningen fra Nord-Gaza. Israel benekter dette og hevder de kjemper mot Hamas-soldater som angriper derfra.

Helesemyndighetene i Gaza sier at angrepene i nord stopper dem fra å få vaksinert tusenvis av barn mot polio. Lørdag ble fire barn såret etter at et vaksinesenter ble angrepet, til tross for en avtale om humanitær pause i området.

Ifølge helsemyndighetene har 43.341 palestinere blitt drept siden 7. oktober - 27 av dem de siste 24 timene.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    1
    Så Iran vil høste inn support og bygge seg opp mot nye slag
    Forhåpentligvis vil Iranerne klare å fri seg fra diktaturregimet til presteskapet. Tone ned den hellige krigen mot Vesten, få slutt på sanksjonene, og heller bruke landets rike resurser på å løfte befolkningen ut av fattigdom. Det blir win-win for alle som ikke heier på de fundamentalistiske sjiamuslimene.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Ja, og da må vesten slutte å opptre fiendlig. Ikke starte meningsløse kriger.

Det er lettere å kontrollere et diktatur med en ytre fiende. Det samler folk rundt en tvilsom leder. Putin har skjønt å utnytte dette.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og da må vesten slutte å opptre fiendlig. Ikke starte meningsløse kriger.
    Interessant vinkling. Hvem er det forresten som har startet krig mot Iran?

Det er lettere å kontrollere et diktatur med en ytre fiende.
    Nja. Sanksjonene mot Iran (sin atomvåpen industri) går hardt utover en befolkning, som legger stadig mer press på lederne om at dette må opphøre. Det putrer i gryta. Like før folket gjør opprør mot prestediktaturet.

Det samler folk rundt en tvilsom leder. Putin har skjønt å utnytte dette.
    For å holde oss i Iran, så samler ikke Ayathollaen folket. Han holder de såvidt i sjakk med vold og tortur.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.398
    Forhåpentligvis vil Iranerne klare å fri seg fra diktaturregimet til presteskapet. Tone ned den hellige krigen mot Vesten, få slutt på sanksjonene, og heller bruke landets rike resurser på å løfte befolkningen ut av fattigdom. Det blir win-win for alle som ikke heier på de fundamentalistiske sjiamuslimene.
    Da må også Israel slutte å leve etter den gamle boken.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    50k drepte, og fortsatt mener noen at skylden ligger alle andre steder enn hos okkupanten. Det er ganske friskt å mene slikt, all den tid dette har pågått siden staten Israel's opprettelse. En okkupant og krigsmakt er altså den part enkelte fortsatt støtter.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.127
    Torget vurderinger
    2
    50000 drepte, pluss alle de tusenvis Israel har drept tidligere. Okkupasjon, annektering, kriger. Ordgyteri forandrer ikke på det, uansett hvor mange ganger ordgyteriet gjentas. Israel er terroristen, okkupanten, krigsmakten, folkerettsbryteren- i snart 80 år. Støttet av verdenssamfunnet.
    50k drepte, og fortsatt mener noen at skylden ligger alle andre steder enn hos okkupanten. Det er ganske friskt å mene slikt, all den tid dette har pågått siden staten Israel's opprettelse. En okkupant og krigsmakt er altså den part enkelte fortsatt støtter.
    Vi har fått nøyaktig samme budskap gjentatt ca 150+ ganger, og nå to ganger på samme side. Jeg tror det er greit at du tar en liten pause fra tråden.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    De hadde rett til å forsvare seg etter 7. oktober. Ingen argumenterer for noe annet.
    De de ikke er har rett til å slakte et helt folk og bryte alle internasjonale lover og regler!
    Problemet her er at palestinerne er okkuperte, og de har krav på beskyttelse.
    Denne plikten påligger Israel, som i stedet undertrykker palestinerne på alle vis.
    Spørsmålet blir da på hvilken måte kan palestinerne stå opp i mot okkupanten?

Jeg kan ikke se andre løsninger enn å gå mot Israels «myke deler», nemlig sivile.
    Det er det Israel gjør.
    Absolutt hele tiden.

Hvorfor er det «ulovlig, palestinsk terror»,
    men «Israels selvsagte rett til selvforsvar»?

Tapstallene taler sitt tydelige språk om hvem som er terrorisert.
    Terroristen utledes derfra.

Israel forsvarer seg nå mot en hjelpeorganisasjon som til stor kostnad for verdenssamfunnet er opprettet ene og alene for å håndtere konsekvensene av Israels 80-årige regime.

Israel går rundt i keiserens nye klær.
    De MÅ stoppes, for de vil ALDRI gi seg.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    @Høvdingen: Slipp Lars Erik inn igjen! Han gjentar seg ikke. Han gir oss oppdateringer på tapstallene for sivile tap av israels terror. Det er riktig å følge utviklingen i folkemordet på denne tråden.

La nå MIFF sutre over å få presentert litt sannhet. Såpass må de tåle.

MIFF er mot ytringsfrihet.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Krigen i Gaza er ikke ferdig ennå og ødeleggelsene fortsetter og det meste av Gazastripen er i ruiner og all infrastruktur er ødelagt.
    Dette bringer tanken inn på om landområdet bør gjenoppbygges eller ikke for vestlige penger eller om vest-Europa må prioritere militær opprustning i egen region.
    I tilfelle gjenoppbygging blir det kanskje likedan igjen om 15-20 år.
    Mulig Israel vil annektere området, men hvor skal befolkningen flyttes.?
    Mange problemer i sikte her selv etter at krigen tar slutt.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    226
    Palestinske helsestyresmakter: 33 drepne på Gazastripa siste døgnet

Det siste døgnet har 33 menneske blitt drepne på Gazastripa, opplyser palestinske helsestyresmakter.

Totalt har 43.374 palestinarar blitt drepne på Gazastripa sidan 7. oktober i fjor, og 102.261 er skadde.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Liten by
    Problemet her er at palestinerne er okkuperte, og de har krav på beskyttelse.
    Denne plikten påligger Israel, som i stedet undertrykker palestinerne på alle vis.
    Spørsmålet blir da på hvilken måte kan palestinerne stå opp i mot okkupanten?

Jeg kan ikke se andre løsninger enn å gå mot Israels «myke deler», nemlig sivile.
    Det er det Israel gjør.
    Absolutt hele tiden.

Hvorfor er det «ulovlig, palestinsk terror»,
    men «Israels selvsagte rett til selvforsvar»?

Tapstallene taler sitt tydelige språk om hvem som er terrorisert.
    Terroristen utledes derfra.

Israel forsvarer seg nå mot en hjelpeorganisasjon som til stor kostnad for verdenssamfunnet er opprettet ene og alene for å håndtere konsekvensene av Israels 80-årige regime.

Israel går rundt i keiserens nye klær.
    De MÅ stoppes, for de vil ALDRI gi seg.
    Enig i det meste, men INGEN har "rett" til å konsekvent gå til angrep på sivile! Uansett hva som har skjedd før. Ukraina har skjønt det. Israel og Russland ikke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    Krigen i Gaza er ikke ferdig ennå og ødeleggelsene fortsetter og det meste av Gazastripen er i ruiner og all infrastruktur er ødelagt.
    Dette bringer tanken inn på om landområdet bør gjenoppbygges eller ikke for vestlige penger eller om vest-Europa må prioritere militær opprustning i egen region.
    I tilfelle gjenoppbygging blir det kanskje likedan igjen om 15-20 år.
    Mulig Israel vil annektere området, men hvor skal befolkningen flyttes.?
    Mange problemer i sikte her selv etter at krigen tar slutt.
    Det er USA og Europa som har opprettet Israel, og latt de herje i flere mannsaldre, hele tiden på palestinernes bekostning.
    Så når Israel er nær «den endelege løsningen» så skal vi trekke opp stigen?
    Uttrykket endelig løsning er bevisst valgt.
    Det riktige hadde vært at Israel betalte, men det sørger nok AIPAC og medløperne i UK, Tyskland, MIFF og andre for at ikke skjer.
    Og ja, Israel er garantist for at det skjer igjen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    Enig i det meste, men INGEN har "rett" til å konsekvent gå til angrep på sivile! Uansett hva som har skjedd før. Ukraina har skjønt det. Israel og Russland ikke.
    Jeg har ikke sagt at de har rett, eller at jeg liker det, men jeg kan ikke se at de har andre valg.
    Kan du?

Hamas ønsker oppmerksomhet.
    Det er vel stort sett målet med denne type krigføring.
    Israel ønsker å drepe så mange som mulig uten at det blir helt lurveleven internasjonalt, de går beevisst etter sykehus, ambulanser og skoler samtidig som de ødelegger absolutt ALT.

Begge deler må kalles terrorisme.
    Men som vår bannlyste sabelsvinger så mener jeg at de okkuperte er i en desperat situasjon. Hvilket gir deperate løsninger.

Derfor spør jeg igjen:
    Hva mener dere at palestinerne kan og skal gjøre etter generasjoner med okkupasjon, fengsling, tortur og all mulig undertrykkelse.
    Å vente på fred, rettferdighet og frihet fungerer helt tydelig ikke.
    Israel utnytter situasjonen til å stjele landet deres. Bit for bit, hver dag.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    Jeg føler situasjonen med Israel er litt som i 1938 da Chamberlain kom fra Munchen med nysignert fredsavtale, og erklærte «Peace in our time».
    Forskjellen er at vi sitter og leser fasiten hver eneste dag, mens vi lar dette fortsette å skure og gå uten å si at nok er nok, selv etter 50-60 år
    Det blir bare verre og verre.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Hamas ønsker oppmerksomhet.
    Det er vel stort sett målet med denne type krigføring.
    Israel ønsker å drepe så mange som mulig uten at det blir helt lurveleven internasjonalt, de går beevisst etter sykehus, ambulanser og skoler samtidig som de ødelegger absolutt ALT.
    At Hamas ønsker oppmerksomhet er jeg enig. Den neste setningen er ikke helt rettferdig.
    Det er hevdet at Hamas og Hizbollah også driver med skole og helsearbeid, men det er vel mest ved å installere seg på skoler og sykehus og sende sine små bomber derfra som lett lar seg spore. Det er deres taktikk og følgene gir de en god dag i. At 30-40 Hamas soldater flyktet mot Egypt i 5 ambulansebiler som ble beskutt ble aldri nevnt i NRK selv om det var filmet og bevist. Så det er temmelig spesielle taktiske innretninger i denne konflikten som dessverre rammer alt for mange sivile.

Men jeg liker ditt spørsmål, hva skal Palestinere gjøre.? Jeg vet ikke.
    Det var ganske rolige forhold der ei god stund og det bor mange nordmenn og svensker der.Etter å ha fått opphold i Norge og Sverige reiste de tilbake til Gaza for det var bedre å leve der.
    Terroranslaget for et år siden var ikke lurt, det kan man si i alle fall.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    226
    Helsemyndigheter i Gaza sier at sykehus i Nord-Gaza blir bombet

Israel har ifølge palestinske helsemyndigheter gått til angrep på alle deler av Kamal Adwan-sykehuset, som er det siste i drift i Nord-Gaza.
    Det skriver AP.

Sykehuset ligger i byen Beit Lahiya, der både sykehuset og boligområder den siste tiden er blitt utsatt for flere israelske angrep.

– I dette øyeblikk fortsetter okkupasjonsstyrkene på voldsomt vis å bombardere og ødelegge Kamal Adwan-sykehuset, idet de angriper alle deler av sykehuset, melder Gazas helsedepartement mandag ettermiddag.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    At Hamas ønsker oppmerksomhet er jeg enig. Den neste setningen er ikke helt rettferdig.
    Det er hevdet at Hamas og Hizbollah også driver med skole og helsearbeid, men det er vel mest ved å installere seg på skoler og sykehus og sende sine små bomber derfra som lett lar seg spore. Det er deres taktikk og følgene gir de en god dag i. At 30-40 Hamas soldater flyktet mot Egypt i 5 ambulansebiler som ble beskutt ble aldri nevnt i NRK selv om det var filmet og bevist. Så det er temmelig spesielle taktiske innretninger i denne konflikten som dessverre rammer alt for mange sivile.

Men jeg liker ditt spørsmål, hva skal Palestinere gjøre.? Jeg vet ikke.
    Det var ganske rolige forhold der ei god stund og det bor mange nordmenn og svensker der.Etter å ha fått opphold i Norge og Sverige reiste de tilbake til Gaza for det var bedre å leve der.
    Terroranslaget for et år siden var ikke lurt, det kan man si i alle fall.
    Vi er nok enige i en hel del.
    Jeg har sliter imidlertidig med å se problemet med at 30-40 hamasere i noen ambulanser er ille, mens Israel teppebomber/bulldozerer helsetjenesten i hele Gaza?
    Nå burde ingen av delene skje, men teppebombingen flytter kommaet mange plasser.
    Vi snakker Telavåg i n-te potens her.
    Uansett så kriger Israel med svært liten selektivitet.
    Det holder ikke å si Hamas, og dermed er alt greit.
    De aller, aller fleste som rammes av Israels krigføring er ikke Hamas. De er faktisk barn.
    Men de kommer garantert tilbake som Hamas, eller antagelig hakket sintere enn Hamas. Det er greia med hat, det er grobunn for mere hat.
    Så det er bare å glede seg.
    Spesielt for Israel.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen
    Det er bare å forsøke seg å sette seg inn i de palestinske barna og ungdommens ståsted; hva har de å se frem til? Evig jaktet på, fordrevet og et liv i en flyktningeleir. Eller bosatt i en grushaug der overgriperne hele tiden overvåker deg og angriper så fort du beveger deg, evt et liv i kloakk uten vann, elektrisitet og de basiske menneskerettighetene alle taler så fint om?

Hadde det vært meg vet jeg hvor jeg hadde gått

Religionen får en lett oppgave

Avreligiøse Iran?
    Haha, dagens
    Det blir helt sikkert motsatt

Og vi, skattebetalerne i vesten er med på å finansiere morroa til benji et al
    Den ultimate drømmen til de våpen gale i vesten; fritt fram å skyte på blink på palestinere, får tom gratis ammo og alle får skyte

jeg gjentar min løsning;
    - en jernring/mur rundt israel
    - bevoktet av en internasjonal styrke
    - israeljødene slipper ikke ut
    - ingen slipper inn

fred og fordragelighet umiddelbart i områdene omkring og det er den absolutt billigste løsningen for vestens skattebetalere

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen
    Ja, og hva er forskjellen ift det som skjer i dag? Helt ok når det er andre veien kanskje?
    øye for øye, er det ikke det guds utvalgte folk prediker? Så da kan det vel gjelde alle veier og ikke bare mot palestinerne

forøvrig, intet skal være uprøvd i fredens tjeneste

såvidt jeg vet er det bygd en mur den andre veien så det er tydeligvis helt i orden

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.433
    Å mure inne et helt folk er selvsagt fullstendig uhørt. Og det er vel i grunn hovedpoenget i hele denne tråden. Når man, etter å ha muret inne et par - tre millioner mennesker, begynner å slippe bomber på dem i tillegg, da finnes det ikke lenger ord som kan beskrive ondskapen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.235
    Sted
    Holmestrand
    Å mure inne et helt folk er selvsagt fullstendig uhørt. Og det er vel i grunn hovedpoenget i hele denne tråden. Når man, etter å ha muret inne et par - tre millioner mennesker, begynner å slippe bomber på dem i tillegg, da finnes det ikke lenger ord som kan beskrive ondskapen.
    Kanskje «the axis of evil» er nogenlunde dekkende?

Å mure inne eller fengsle et helt folk gjør at motstandskampen blir utrolig vanskelig. Spesielt når hele verden oppfatter det hele som overgriperens soleklare rett.
    Derfor klarer jeg heller ikke helt å oppvise all verdens indignasjon over 7. oktober. Israel har både før og etter vist seg som en grusom, hard og nådeløs stat.
    Så selv som pasifist støtter jeg palestinernes motstandskamp.

Ofrenes smerte har jeg all verdens sympati med.
    Både de drøyt 1000 israelerne, men minst like mye de nå nærmere 50.000 palestinerne.

Israel MÅ gi seg.
    Det er nøkkelen til fred.

Når det er på plass så får vi se hva palestinerne må gjøre.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn