Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Det er forjævleg.

Det burde ikkje overraska meg. Etter at Trump har gjeve vilkårslaus støtte og alle potesielle fiendar er nøytraliserte (Hizbollah, Syria, Iran) er det ikkje overraskande at Israel ser ei historisk luke til å gjera det ingen trudde var mogleg. Legg til indremedisinske grunnar: Netanyahu er avhengig av krig, og ikkje har noka interesse av å gå tilbake til eit status ante bellum.

Eg tør ikkje seia om målet med krigen denne gongen er å fordriva flest mogleg palestinarar, forårsaka at flest mogleg døyr indirekte eller kva. Eller, i best mogleg fall, berre å knusa alt som måtte vera av sivilsamfunn på Gaza.

Så vidt eg skjønar er målet med den spesielle bakkeoperasjonen i dag å bryta sambandet mellom Nord- og Sør-Gaza.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    FN: Fem UNRWA-ansatte drept på Gazastripen

FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten (UNRWA) melder at fem av deres ansatte er drept på Gazastripen de siste fem dagene.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.292
    Du må da forstå at liv, helse og eiendom for 2 millioner mennesker i alle aldre ikke kan forstyrre en fotballkamp!

Norge burde om nødvendig alene ta støyten her og nekte å spille mot Israel.
    Det burde vært soleklart etter 7. oktober.
    Og når Israel restarter galskapen med mange hundre drepte de siste dagene, så har vi ikke noe valg så langt jeg kan se.

Men selvsagt så er fotball viktigere.
    Dessverre styres Norsk fotball kun av sport. Fotballen lever av interesse men alle som mener at fotballen også bør handle om samfunn, verdier og kultur stemples som aksjonister. Synd.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Selvfølgelig støtter stabben guds utvalgte i alt de gjør. Han og hans team sitter vel å klapper for hver palestiner som blir slaktet av terroristene.

Donald Trump støtter denne ukens angrep på Gaza

– Han støtter fullt ut Israel og IDF og de handlingene de har utført de siste dagene, det sier pressesekretær Karoline Leavitt ifølge AFP.

Flere hundre palestinere er drept siden tirsdag. De totale dødstallene for Palestina nærmer seg 50 000.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.168
    Sted
    Bergen
    jada, det har no vært klart siden 8. oktober 2023
    israeljødene skal endre hele landskapet i israel, bare å se på kartet sp ser man hvor frende går videre
    med mindre noen stopper dem med samme maktovergrep

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Israels forsvarsminister truar med å okkupere deler av Gaza permanent

Israels forsvarsminister Israel Katz seier han har beordra det israelske forsvaret (IDF) til å ta kontroll over større deler av Gazastripa.

Han truar samstundes med å permanent okkupere deler av Gaza til dei israelske gislane blir sette fri, melder AFP og fleire israelske medium.

Tidlegare denne veka innleia Israel nok ein bakkeinvasjon av Gazastripa. Det skjedde etter at våpenkvila blei broten.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Israel ber palestinarar evakuerer deler av Rafah

Det skriv nyheitsbyrået AFP.

Det israelske forsvaret (IDF) ber no palestinarar på Gazastripa om å evakuere sørlege deler av byen Rafah.

Førre veke blei våpenkvila broten og Israel starta igjen ein bakkeinvasjon.

Fleire hundre palestinarar har mista livet dei siste dagane på Gazastripa. Natt til søndag blei også Hamas sin politiske leiar meldt drepen, i følge Reuters.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    En ny milepæl er nådd for drapsmaskinen Israel. Det er ingen voksne som vil stoppe terroristene, så antallet drepte vil bare øke for hver forbanna dag.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ta det med ro, han får sikkert skånsom og kyndig medisinsk behandling på et militærsykehus og blir straks sluppet ut i god behold, samtidig med at IDF legger seg flate og dypt beklager det inntrufne.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Ta det med ro, han får sikkert skånsom og kyndig medisinsk behandling på et militærsykehus og blir straks sluppet ut i god behold, samtidig med at IDF legger seg flate og dypt beklager det inntrufne.
    Næ. Jeg trur du tar feil der gitt. Sionistene er særdeles glade i å mishandle, og ta livet av palestinere. Verre ekstremister finnes knapt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    886
    Israel vil kollapse. Det er bare et spørsmål om tid. Hvor lenge kan Israel forsynes med våpen, for i etterkant å forsyne Palestina med nødhjelp og penger til oppbygging. Det er en sinnsyk spiral som ble startet i 1948, da Israel ble etablert i strid med folkeretten.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.736
    Sted
    Liten by
    Nja.....så lenge USA eksisterer som det gjør i dag, så vil Israel aldri kollapse...
    Hvordan USA ser ut om et år, det er en helt annen sak.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Israel vil kollapse. Det er bare et spørsmål om tid. Hvor lenge kan Israel forsynes med våpen, for i etterkant å forsyne Palestina med nødhjelp og penger til oppbygging. Det er en sinnsyk spiral som ble startet i 1948, da Israel ble etablert i strid med folkeretten.
    Eg trur det er optimistisk at Israel skal kollapsa, iallfall i den næraste horisonten (dei, tja, neste tre åra).

Spørsmålet er kva slags Israel ein då står att med, etter dei har drepe eller fordrive store delar av palestinarane frå Gaza og Vestbreidda.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nja.....så lenge USA eksisterer som det gjør i dag, så vil Israel aldri kollapse...
    Hvordan USA ser ut om et år, det er en helt annen sak.

Dette.

I den grad jeg er optimistisk på noe som helst plan, så er det for at slaktet av palestinerne før eller siden vil få et etterspill som Israel neppe vil like. Hver bombe som faller på uskyldige palestinske familier, sykehus og skoler, hver ambulanse som blir sønderskutt, hver journalist og hvert barn som blir henrettet av israelske snikskyttere blir omstendelig registrert, dokumentert og send til ICC i Den Haag. De dokumentene måler etterhvert et utall hyllemeter.

Hvor mange som noen gang vil se innsiden av et fengsel tør jeg ikke gjette på, men ganske mange vil etterhvert få et temmelig innskrenket utvalg av feriedestinasjoner.

Men det vil ta år, mange år. ICCs kvern maler sakte.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Det er livsfarlig å ha på seg pressevester. Ingen er trygge i nærheten av disse ekstremistene.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.168
    Sted
    Bergen
    Jeg er litt der at kanskje vesten må oppgi sine edle intensjoner vedrørende å redde Gaza.
    Kanskje vesten, inkl FN, bare skal trekke seg ut og la israeljødene møte sin egen nemesis, seg sjøl, litt lenger ned i veien.
    Når sluttresultatet er klart, nær samtlige Palestinere skutt eller skadet er oppnådd, hva da Israel?
    Retter da israeljødene ryggen og vandrer videre som om intet har skjedd? Israels representant møter atter en gang i FN med sin gule jødestjerne og mottar hyllest fra USAs FN representant mens alle andre forlater lokalet

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.168
    Sted
    Bergen
    Ja, men det har vært varslet lenge, faktisk siden 1948
    Så hvorfor så forbauset.. må nok følge nøyere med

Sjekk når bulldoserne går inn og hvor de stopper, tipper det er på trumpstranda, og hvor er palestinerne da? Fiskemat

Så snur bulldoseren og går andre veien helt til de møte et annet hav; rødehavet og/eller persiabukta, hvor er de folka? Fiskemat

Dette er helt tilsvarende 3-fot syken i båtverden; når du først har begynt med 3-fot utvidelsen stopper det ikke

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.736
    Sted
    Liten by
    Så fantastisk deilig at Norge vant over Israel og at de israelske journalistene er forbannet.
    1742978440015.png
    Solbakken fikk noen poenger i min bok for hvordan han taklet dette!
    Mens Israelske journalister beviste at det ikke bare er regjeringen i Israel det er noe seriøst galt med...

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.292
    ^^ Når først en slik kamp skulle spilles så var det en lettelse at de ble sendt hjem uten noe som helst, hverken fotballpoeng eller andre poeng.

Det er bare en ting å si. Israel er dårlige!

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Al Jazeera: Fem barn drept i israelske angrep i Gaza

Minst tolv palestinere er drept i israelske angrep i Gaza siden daggry, blant dem en mor og fem barn, det yngste bare seks måneder gammelt, ifølge Al Jazeera.

Ifølge Al Jazeeras journalister i Gaza angrep Israel flere tett befolkede områder på Gazastripen i løpet av natten og morgentimene.

Minst åtte mennesker ble drept i et angrep mot et hus i flyktningleiren Bureij nord på Gazastripen, der det befant seg mange sivile. Blant de drepte var en mor og barna hennes.(NTB)

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491

I Hossams siste publiserte tekst, den som ble publisert etter hans død, skriver han:

«Jeg har fullført min plikt som journalist. Jeg risikerte alt for å rapportere sannheten, og nå kan jeg endelig hvile - noe jeg ikke har kunnet gjøre de siste 18 månedene.»

Han avsluttet:

«Jeg ber dere nå: Ikke slutt å snakke om Gaza. Ikke la verden se bort. Fortsett å kjempe, fortsett å fortelle våre historier – til Palestina er fritt.»

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo

I Hossams siste publiserte tekst, den som ble publisert etter hans død, skriver han:

«Jeg har fullført min plikt som journalist. Jeg risikerte alt for å rapportere sannheten, og nå kan jeg endelig hvile - noe jeg ikke har kunnet gjøre de siste 18 månedene.»

Han avsluttet:

«Jeg ber dere nå: Ikke slutt å snakke om Gaza. Ikke la verden se bort. Fortsett å kjempe, fortsett å fortelle våre historier – til Palestina er fritt.»
    Og Cecilie Hellestveit vil som vanlig bortforklare at det er folkemord, og som medlem i Oljefondets etikkråd fortsatt forsvare investeringer i Israel og okkuperte områder

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    491
    Det demokratiske fyrtårnet Israel. Høyreekstreme liker å ha kontroll.

Israels nasjonalforsamling har vedtatt omstridt rettsreform

Israels nasjonalforsamling har vedtatt en omstridt rettsreform som blant annet vil gi regjeringen større innflytelse over utnevnelse av dommere.

Utenfor nasjonalforsamlingen protesterte flere tusen mennesker da de folkevalgte natt til torsdag stemte ja til reformen.

Reformen innebærer også at regjeringen kan overprøve avgjørelser fattet av landets høyesterett.

(NTB)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn