Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.857
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ingen "konflikt", det er okkupasjon, massedrap og apartheid. Det finnes overhodet ingen "konflikt".
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    At opprettelsen av Israel ikke var helt gjennomtenkt er vel grundig dokumentert vil jeg si.
    Hva jeg mener om religiøse skrifter er en annen sak, men jeg velger etter moden og lang overveielse fortsatt å basere livet mitt på vitenskap og humanisme framfor bibel, koran, tora og lignende.
    Vis vedlegget 984691
    Og siden de var konger, så var det sikkert flere av dem. Vikinger, mener jeg.
    De kan sikkert stamme fra svensker og dansker, men vi stammer alle fra Afrika, så da finnes ikke europeere heller. Hvilket er helt greit for meg, så lenge folk ikke flyr rundt og dreper i hytt og pine. Vis vedlegget 984691
    Men det var jo akkurat det disse kongene gjorde fram til kristendommen ble innført. De plyndret vilt (Ulovlig med bloting offring av dyr mennesker, sette ut babyer i skogen) eller humanisme om du vil som er "kristen etikk" men siden noen Guddom ikke kan bevises utelater vi det og vi har postmodernismen hvor vi er i dag.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen "konflikt", det er okkupasjon, massedrap og apartheid. Det finnes overhodet ingen "konflikt".
    Ok! Da kan ikke Hamas noe for 7 oktober. Da kan heller ikke Breivik noe for 22 juli.
    Alle Hamas ledere visste hvordan Israel kom til å reagere. Alle vet hva som skjer hvis breivik nå får vilja si. Kanskje han anker til menneskerettighetsdomstolen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.857
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ok! Da kan ikke Hamas noe for 7 oktober. Da kan heller ikke Breivik noe for 22 juli.
    Hamas slo tilbake mot okkupanten, apartheidsystemet og terrorstaten. Noe som er deres soleklare rett, etter 80 år med dette helvetet Israel òg verdenssamfunnet har utsatt palestinerne for.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.937
    Sted
    Liten by
    Ok! Da kan ikke Hamas noe for 7 oktober. Da kan heller ikke Breivik noe for 22 juli.
    Alle Hamas ledere visste hvordan Israel kom til å reagere. Alle vet hva som skjer hvis breivik nå får vilja si. Kanskje han anker til menneskerettighetsdomstolen.
    Brevik var ikke i krig. Palestina og Israel var og er i krig!
    Ingen mener at det ikke var en krigsforbrytelse måten de gjorde det på, men du argumenterer for at det Israel nå gjør ikke er en krigsforbrytelse. Noe det er. De lefler nå med tanken på å forflytte (illegalt) alle på Gaza. Noe som er mere enn en krigsforbrytelse.
    Argumentene dine nærmer seg lavmål....
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hamas slo tilbake mot okkupanten, apartheidsystemet og terrorstaten. Noe som er deres soleklare rett, etter 80 år med dette helvetet Israel òg verdenssamfunnet har utsatt palestinerne for.
    Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. Det er Hamas som er selvstyremyndighetene der. Hvilken okupasjon snakker du om???

    Opprettelsen av Israel var vel feil?

    Israel har ingen legitim rett til landet untatt FN eller myter?
    Det de fikk i 48 var sump og ørken.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.937
    Sted
    Liten by
    Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. Det er Hamas som er selvstyremyndighetene der. Hvilken okupasjon snakker du om???
    Dette har man forsøkt å forklare deg ørten ganger, men du ser ikke ut til å klare å ta til deg informasjon, så jeg regner med at ingen gidder bry seg med deg lenger. Er man ekstremist så er man ekstremist.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette har man forsøkt å forklare deg ørten ganger, men du ser ikke ut til å klare å ta til deg informasjon, så jeg regner med at ingen gidder bry seg med deg lenger. Er man ekstremist så er man ekstremist.
    Jeg bare forholder meg til fakta og vitenskap.
    Det betyr at jeg ikke er fornøyd med de "ørten" forklaringene.

    Få gidder å bry seg om denne tråden fordi det er de samme få inkludert deg som "eier" denne samt mange andre tråder på sentralen. Sånn er de fleste internettfora og sånn har det vært siden man begynte med nettdiskusjoner. De som protesterer mot "venstreekstremister" (ja de stemmer også H) må tåle drittslenging som du serverer og bli kalt ensporet ekstremist, rasist, faschist homofob osv. Jeg har holdt meg unna denne tråden leenge og dette blir servert når jeg skriver 2 innlegg og 3-4 svar.
    Har du problemer eller?

    Du trenger ikke ta det personlig når du så til de grader blir tatt med buksene nede om religion og de tynne svarene dine som du prøver å vri til din fordel.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Bergen
    Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. Det er Hamas som er selvstyremyndighetene der. Hvilken okupasjon snakker du om???

    Opprettelsen av Israel var vel feil?

    Israel har ingen legitim rett til landet untatt FN eller myter?
    Det de fikk i 48 var sump og ørken.
    Sjølsagt okkuperer ikke israel gaza, de bare styrer litt. Sånn som man gjør i barnehagen, med litt streng styring for å lære barna rett og galt, vel kanskje mest rett med henvisning til urgamle skrifter

    Opprettelsen av Israel var kanskje ikke feil, men ble gjort på feil sted. Opprettelsen burde vært gjort på en øde øy uten havner langt fra andre folk, folkeslag og land, slik at israelittene (mesteparten er vel jøder) kunne styre på med sitt i fred uten å plage alle oss andre ugudelige med sitt sinne, hevnlyst, slakterier, og henvisninger til 1000års gamle skrifter

    Israel har ingen rett til landet, der landet her betyr jorden de ferdes på og okkuperer. Israel er jo ikke et land ala Norge med grenser. Det er derfor israelittene hele tiden kriger med landene omkring for å skape seg sitt lebensraumn ..
    De innrømmer jo dette både ift. de styrende på den tiden israel ble opprettet og det de har holdt på med opp gjennom tiden
    De hevder dette idag at palestinerne skal drives ut og leve i evige flyktningeleire i nabolandene.

    Så israel er bare et vennligsinnet skinnende demokrati i MØ som vil alle ve og vel. De har bare en snodig måte å vise det på, og det må alle oss andre stakkarer bare finne oss i. De har jo lidd så meget uskyldige som de er
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Sjølsagt okkuperer ikke israel gaza, de bare styrer litt. Sånn som man gjør i barnehagen, med litt streng styring for å lære barna rett og galt, vel kanskje mest rett med henvisning til urgamle skrifter

    Opprettelsen av Israel var kanskje ikke feil, men ble gjort på feil sted. Opprettelsen burde vært gjort på en øde øy uten havner langt fra andre folk, folkeslag og land, slik at israelittene (mesteparten er vel jøder) kunne styre på med sitt i fred uten å plage alle oss andre ugudelige med sitt sinne, hevnlyst, slakterier, og henvisninger til 1000års gamle skrifter

    Israel har ingen rett til landet, der landet her betyr jorden de ferdes på og okkuperer. Israel er jo ikke et land ala Norge med grenser. Det er derfor israelittene hele tiden kriger med landene omkring for å skape seg sitt lebensraumn ..
    De innrømmer jo dette både ift. de styrende på den tiden israel ble opprettet og det de har holdt på med opp gjennom tiden
    De hevder dette idag at palestinerne skal drives ut og leve i evige flyktningeleire i nabolandene.

    Så israel er bare et vennligsinnet skinnende demokrati i MØ som vil alle ve og vel. De har bare en snodig måte å vise det på, og det må alle oss andre stakkarer bare finne oss i. De har jo lidd så meget uskyldige som de er
    Dette er bare vås. Men du har rett til å mene hva du vil. Er det dette som er intelligent Hønndjevelen??
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.759
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Oslo
    Det der er krenking av religion. Men du går som vanlig rett i fella, selv om jeg formulerer meg relativt klønete og skrullete.
    Så avbildning av "Frelseren" og hans mor og den for noen overtroiske hellige boken, uten noensomhelst kommentarer er krenking av religion?
    Du er jo mere steike gal enn Ayatollahene i Teheran
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.937
    Sted
    Liten by
    Jeg bare forholder meg til fakta og vitenskap.
    Det betyr at jeg ikke er fornøyd med de "ørten" forklaringene.

    Få gidder å bry seg om denne tråden fordi det er de samme få inkludert deg som "eier" denne samt mange andre tråder på sentralen. Sånn er de fleste internettfora og sånn har det vært siden man begynte med nettdiskusjoner. De som protesterer mot "venstreekstremister" (ja de stemmer også H) må tåle drittslenging som du serverer og bli kalt ensporet ekstremist, rasist, faschist homofob osv. Jeg har holdt meg unna denne tråden leenge og dette blir servert når jeg skriver 2 innlegg og 3-4 svar.
    Har du problemer eller?

    Du trenger ikke ta det personlig når du så til de grader blir tatt med buksene nede om religion og de tynne svarene dine som du prøver å vri til din fordel.
    Din oppfatting om hva som er vitenskap står i sterk kontrast til faktisk vitenskap. Religion er og blir tro, IKKE vitenskap. Du må få lov til å TRO hva du vil for meg, så lenge du ikke blander din TRO inn i argumentasjonen ellers, noe du gjør til stadighet. Da må du forvente å bli "arrestert" på det du sier. Jeg tror jeg kan snakke for alle her inne med at INGEN tar det personlig, bortsett fra deg. TRO har en tendens til mindfucke de troende. Det ser man veldig godt i Israel nå. Og i Palestina.

    Da får vi spore dette tilbake til Israel /Palestina konflikten. En konflikt Israel kommer til å tape. Selv om de vinner krigen.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Så avbildning av "Frelseren" og hans mor og den for noen overtroiske hellige boken, uten noens
    Din oppfatting om hva som er vitenskap står i sterk kontrast til faktisk vitenskap. Religion er og blir tro, IKKE vitenskap. Du må få lov til å TRO hva du vil for meg, så lenge du ikke blander din TRO inn i argumentasjonen ellers, noe du gjør til stadighet. Da må du forvente å bli "arrestert" på det du sier. Jeg tror jeg kan snakke for alle her inne med at INGEN tar det personlig, bortsett fra deg. TRO har en tendens til mindfucke de troende. Det ser man veldig godt i Israel nå. Og i Palestina.

    Da får vi spore dette tilbake til Israel /Palestina konflikten. En konflikt Israel kommer til å tape. Selv om de vinner krigen.
    Jeg har ikke snakket om "min" tro, men forsøkt ved å skrible på telefonen å forklare enkelt grunnleggende generell kristen dogmatikk. Det har ingenting med min tro å gjøre. Da missforstår du helt. Så bommer du på viktigheten religion har i en konflikt Israel ser ut til å tape.
    Snakk om å ta feil om midtøstenkonflikten, min tro og samtidig ta avstand fra faktaene som ligger der ute.

    Så du mener Hamas er i ferd med å vinne millitært over Israel? Mulig USA en vakker dag sier stopp til sin egen støtte. Men enn så lenge må du avstå fra å blande inn din egen materialistiske tro inn i dette fordi det behersker du ikke.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    13.724
    Sted
    Sørlandet
    Så du mener Hamas er i ferd med å vinne millitært over Israel? Mulig USA en vakker dag sier stopp til sin egen støtte. Men enn så lenge må du avstå fra å blande inn din egen materialistiske tro inn i dette fordi det behersker du ikke.
    Hamas kommer aldri til vinne miliært over Israel. Men Palestinere kan rane Israelittene for tryggheten i all overskuelig fremtid. Den Arabisk - Israeliske konflikten er jeg derimot ikke så sikker på om Jødene vinner.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Bergen
    Det der er krenking av religion. Men du går som vanlig rett i fella, selv om jeg formulerer meg relativt klønete og skrullete.
    Finnes ikke krenking av religion, ordet er fritt og ytringsfriheten ruler
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Finnes ikke krenking av religion, ordet er fritt og ytringsfriheten ruler
    Helt enig. Men det er måten det gjøres på med bevisst bruk av latterfjes og sinnatryne som signaliserer avsky til annerledes tenkend enn en selv.

    Beklager at noen av mine innlegg er meldingskriblerier på telefonen. Det hindrer god selvsensur og formuleringene kan framstå som useriøs trolling med noen dønn seriøse synspunkter innimellom, men som drukner i utydelig skribling av skrulleriaktig kvalitet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Bergen
    Hamas kommer aldri til vinne miliært over Israel. Men Palestinere kan rane Israelittene for tryggheten i all overskuelig fremtid. Den Arabisk - Israeliske konflikten er jeg derimot ikke så sikker på om Jødene vinner.
    Derom intet tvil. Og hadde jeg vært Palestiner hadde jeg nok trødd på.

    Jeg er mer bekymret for den utvidete konflikten der Iran, og russerne, fyrer opp stadig flere militante grupperinger i MØ som angriper alt, med tilsvar fra USA, støttet av europa. De kommer heller ikke til å gi seg med det første Og hvorfor skulle de det, et liv fylt med krigerier og adrenalin er antagelig mer givende for den mannlige befolkningen en å sitte i utbombede steinhaugen, godt generert av vestens våpen (men ikke bare vestens våpen), dømt til evig fattigdom uten håp om et vettugt liv.
    MØs tilsynelatende mange konflikter følger vel egentlig Israel/Palestinakonflikten. Løses den er det vel god sjanse for at hele MØs konfliktnivå senkes.

    Som sagt før, europa trekkes kollektivt inn i israels slakterier slik at vi mister all internasjonal merkevare og anerkjennelse. Vi bli vel nå betraktet på lik linje med alle andre, unnskyld språket, "bambusstater" (og de som vil bli støtt; kjør på..)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    6.956
    Sted
    Holmestrand
    IMG_7049.jpeg Innlegg fra en skrivefør facebookvenn. Sikkert ikke helt objektiv, men det er ikke jeg heller. «Desse tre bøkene har noko til felles: Odd Karsten Tveit «Palestina. Israels ran. Vårt svik», Per Kristian Olsen «Jevnet med jorden. Brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944» og Arvid Petterson «Fortiet fortid - Tragedien Norge aldri forstod. Tvangsevakuering og overvintring i Nord-Troms og Finmark 1944-1945». Den første brennaktuell i dag. Dei to andre handlar om tvangsevakueringa av Finnmark og Nord-Troms, og at dei tyske nazistane brente Finnmark og Nord-Troms for snart 80 år sidan.

    Eg har tenkt natt og dag på dei lidingane palestinarane har vore utsett for alt frå før staten Israel blei til, og som har toppa seg med nedslaktinga av palestinarar i Gaza, samtidig med at Gaza no blir jamna med jorda.

    Det er då det har slått meg at nokon her i Norge ein gong også opplevde at landet deira blei jamna med jorda, og dei blei jaga som fritt vilt frå hus og heim. Dei blei flyktningar i eige land. Det er ikkje så mange att av dei som no kan hugse og fortelje detaljar om kva som skjedde, men dei har etterkomarar, og det finst folk som har dokumentert hendingane nord og aust i landet.

    Journalist og forfattar Per Kristian Olsen har dokumentert at brenninga av Finnmark og Nord-Troms langt frå var det som nokre framleis finn på å kalle for «den brente jords taktikk». Det var tvert imot terrorbrenning og krigsbrotsverk av dimensjonar mot ein heil landsdel, skriv Olsen i boka si.

    I Gaza går terrorstaten Israel fram på ein ufatteleg rå og brutal måte. Dei gjer det i strid med alle internasjonale reglar for krig, og dei gjer eit krigsbrotsverk. Dei drep folk i større omfang, tida rekna med, enn i nokon annan krig. Dei øydelegg alt dei kjem over, og dei etterlet slagmarka som om steinalderen var der på nytt. Der er meiningslaust alt dei gjer i Gaza og mot palestinarane.

    I Finnmark og Nord-Troms jaga nazi-tyskarane folk ut av hus og heim. «Skutt blir den som ...» stod det på oppslaga. Og dei skaut folk og jaga folk, både før og samtidig med at dei brente alt dei kom over av bygg og konstruksjonar – alt frå hus til stolpar. To tredelar av folket fekk dei jaga ut av landsdelen, men ein tredel klarte å stikke seg vekk – og nokre overlevde på ingenting. Desse trassa tyskarane sitt påbod om tvangsevakuering mellom anna etter oppmoding frå den norske regjeringa i London.

    Men ikkje berre det. Tyskarane brente ikkje for å hindre at verdiar skulle falle i hendene på Den raude arme frå Sovjetunionen. Tyskarane visste alt for godt at invasjonen frå Sovjetunionen stoppa opp med frigjevinga av Sør-Varanger. Så kvifor heldt dei fram med å jage folk, drepe folk og brenne landsdelen? Svaret er: Terror og krigsbrotsverk, akkurat som i Gaza.

    Den nye dokumentasjonen som Per Kristian Olsen fann i arbeidet med boka si, var at tyskarane etter kvart tok seg god til med å tømme landsdelen for verdiar – sjølv den minste ting, før dei tente på. Han nemner som eit eksempel at i Hammerfest delte dei inn byen i avgrensa delar, kor dei først saumfor alle hus og plukka med seg sjølv den minste ting dei fann nytte i. Båtlast på båtlast gjekk til Tyskland med alt som var i husa. Til slutt stod berre nakne skala att av husa. Innbu, møblar, installasjonar, dører, vindauge, leidningar, hengslar, spiker og skruar – til og med skrapmetall; alt skulle til gjenbruk heime i Tyskland. Så kunne dei tenne på den parsellen i byen, og etterpå gå laus på ran av ein ny parsell. Dei jamna alt med jorda, akkurat som Israel jamnar alt med jorda i Gaza.

    Men drap tyskarane så mange i Finnmark og Nord-Troms? Det var kamphandlingar i denne landsdelen i større grad og meir intenst enn generelt vanleg i resten av landet. Kirkenes kjem høgt på lista over dei mest bomba stadane under andre verdskrigen. Sovjetiske fly stod for bombinga, og tyskarane var målet. Men lidingane var det dei sivile som fekk kjenne, og det var ikkje berre Kirkenes som blei bomba i tida før brenninga.

    Talet på omkomne under krigen og evakueringa i Finnmark og Nord-Troms kan vi ikkje samanlikne med tala i Gaza, men tala var høge i Finnmark òg. Og tala på liv som gjekk tapt var verkeleg høgare enn det som var vanleg å vise til etter krigen. Akkurat det har historikar og forfattar Arvid Petterson dokumentert i boka «Fortiet fortid - Tragedien Norge aldri forstod. Tvangsevakuering og overvintring i Nord-Troms og Finmark 1944-1945». Forfattaren skriv at det aldri har vore gjort forsøk på å finne ut kor mange det var som døyde av deportasjonen og overvintringa. Granskinga hans viste at talet på døde var langt høgare enn ein tidlegare hadde trudd.

    Det kjem òg til å vere tilfellet i Gaza. Tala på omkomne og drepne i Gaza vil vise seg å vere mykje høgare enn dei tala som blir kunngjort frå dag til dag under Israel sine terrorhandlingar i Gaza og på Vestbreidden.

    Eg finn mange trekk av det same i måten Tyskland gjekk fram på i Finnmark og Nord-Troms, som den måten Israel går fram på i Palestina no. Så blir det eit spørsmål om vi skal risikere at Israel og dei ansvarlege i Israel går fri frå å bli dømt for sine ugjerningar, akkurat som tyskarane gjekk fri i Nürnbergprosessen etter andre verdskrigen.»
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Bergen
    ^takk for gjennomgang av en liten, men meget viktig, del av historien som vi alle kan lære av
    Dessverre er vel ikke vår egen krigshistorie gjenstand for dybde studier på skolen og dermed er ikke dette del av en mulig felles forståelse av hvilken trussel man kan stå ovenfor. Ei heller hvilke forsakelser det krever å forsvare eget land.
    Min foreldregenerasjon deltok heller ikke i vm i historie fortelling, ei heller var de på sosiale medier

    El-busser i Oslo …
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Israel ER jøder, men jøder er IKKE Israel.
    Dessverre så torpederer ofte Israel og andre diskusjonen om palestinerne ved å dra antisemitismekortet i tide og utide.
    På samme måte som totalitære regimer gjerne kaller motstand terrorisme.
    Antisemitisme må som all annen rasisme tas på alvor og bekjempes.
    Det må også folkemord og andre brudd på menneskerettigheter og internasjonal rett.
    Xerxes her starter du fantastisk bra, men så henger jeg ikke helt med. Er Israel bare jøder? Det bor jøder og palestinasrabere i Israel, muslimer og sekulære og messianske jøder, og de kjemper på Israels side mot Islam- Brødrenes millitante spydspiss Hamas.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    6.956
    Sted
    Holmestrand
    Xerxes her starter du fantastisk bra, men så henger jeg ikke helt med. Er Israel bare jøder? Det bor jøder og palestinasrabere i Israel, muslimer og sekulære og messianske jøder, og de kjemper på Israels side mot Islam- Brødrenes millitante spydspiss Hamas.
    Nei, Israel er ikke bare jøder, men det er en jødisk stat, styrt av jøder, og styrt etter jødiske prinsipper.
    Dermed så er argumentet for at kritikk er antisemitisme svært lett tilgjengelig.
    Hvis en svart man dreper halve nabolaget så er det ikke rasisme å påtale det.
    Å si at Belgia ranet og drepte halve Kongo er ikke antibelgianisme.
    Det er sannheter.
    Det må sies. Selv om vi oppfatter de som gjør det som venner.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nei, Israel er ikke kun styrt av jøder. Det er også Palestinaarabiske partier, interesseorganisasjoner i Israel. Det er arabere som sitter i domstolene også, leger advokater og befal i hæren.
    Om det er palestinaarabere i Regjeringen vet jeg ikke helt. Men hvis ikke alle typer folk representeres i høye posisjoner og stillinger, så kan det ikke kalles et demokrati, men heller
    "et ytre høyrestyrt apartheidstat. Lebensraum er jo nevnt av enkelte gærninger over.
    Det kan vi lese om ihvertfall en av bøkene anbefalt lenger opp i tråden.
    Hva mener du med "jødiske prinsipper" ?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    11.230
    Nei, Israel er ikke kun styrt av jøder. Det er også Palestinaarabiske partier, interesseorganisasjoner i Israel. Det er arabere som sitter i domstolene også, leger advokater og befal i hæren.
    Om det er palestinaarabere i Regjeringen vet jeg ikke helt. Men hvis ikke alle typer folk representeres i høye posisjoner og stillinger, så kan det ikke kalles et demokrati, men heller
    "et ytre høyrestyrt apartheidstat. Lebensraum er jo nevnt av enkelte gærninger over.
    Det kan vi lese om ihvertfall en av bøkene anbefalt lenger opp i tråden.
    Hva mener du med "jødiske prinsipper" ?
    I de styrende organer sitter for øyeblikket politikere fra ytre høyre til ekstremistiske høyre. Itamar Ben-Gvir har vært nevnt et par ganger i tråden, jeg foreslår at du leser denne artikkelen fra ganske nøyaktig ett år tilbake, det er så man får grøsninger når man leser det følgende:

    «Provokatør». Slik beskrives ham på lederplass i den konservative israelske avisen The Jerusalem Post.

    Nå skal han blant annet lede politiet i Israel som sikkerhetsminister i Netanyahus regjering.

    Den nye regjeringen skaper frykt for en ny konflikt i Midtøsten, ifølge eksperter NRK har snakket med i Palestina, Libanon og Israel.

    – En ny krig med Hamas ligger i kortene, sier den israelske kommentatoren Dahlia Schiendlin til NRK fra Tel Aviv.

    – Israel har utkjempet minst fem kriger med Hamas de siste 12 årene. Denne regjeringen vil gjøre mye for å fremprovosere enda en krig, mener Schiendlin, som jobber ved tenketanken The Century Foundation i Tel Aviv.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Bergen
    Hmmm, nok en indikasjon på at israel kanskje hadde mer en 1 finger med i dette krigsspillet
    De som politisk er på ytterste høyre er truende til hva som helst
    Siste ord er nok ikke sagt eller skrevet når den virkelige historien skal fortelles

    Stor respekt for Sør-Afrika som tar saken
    Europeerne er kollektivt innmeldt i nikkerne (for de som husker tilbake)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Igjen da kan ikke Hamas noe for at de drepte og kidnappet og massakrert 1200 jøder fordi de er jøder. Som i følge deg Disqutabel er resultat av høyreekstreme ultraortodokse politikeres provokasjoner. Ser du den logiske bristen?

    Rettferdiggjør du terror og sidestiller du dette moralsk sett med Israels plikt til å sørge for at 7 oktober ikke skjer igjen?
    For Israel er dette en eksistensiell krig og de har en plikt til å sørge for at 7 oktober ikke skjer igjen. Da spiller det ingen rolle om regjeringen er tiltalt for korrupsjon. De setter ikke i gang folkemord for å sikre sin egen ræv. Men hvis man vil høre på Norske aktivister som Kåre Willock og Odd Karsten Tweit Da er det nok Høna som kom først og Israelske politikere og Sionister på høyresiden som er ansvarlig for denne konflikten fra A til Å ferdig diskutert.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    6.956
    Sted
    Holmestrand
    Nei, Israel er ikke kun styrt av jøder. Det er også Palestinaarabiske partier, interesseorganisasjoner i Israel. Det er arabere som sitter i domstolene også, leger advokater og befal i hæren.
    Om det er palestinaarabere i Regjeringen vet jeg ikke helt. Men hvis ikke alle typer folk representeres i høye posisjoner og stillinger, så kan det ikke kalles et demokrati, men heller
    "et ytre høyrestyrt apartheidstat. Lebensraum er jo nevnt av enkelte gærninger over.
    Det kan vi lese om ihvertfall en av bøkene anbefalt lenger opp i tråden.
    Hva mener du med "jødiske prinsipper" ?
    Jødiske prinsipper?

    "Israel vedtar kontroversiell lov om Israel som stat for jøder

    Det israelske parlamentet har vedtatt en ny lov som definerer landet som «en nasjonalstat for det jødiske folk», der kun jøder har selvbestemmelsesrett.

    Loven ble vedtatt med 62 mot 55 stemmer og slår fast at hebraisk er landets nasjonalspråk. Tidligere hadde arabisk samme status, men gis nå arabisk lavere status. Det står videre at «jødiske bosetninger (i Israel) er i nasjonens interesse».

    – Dette er et avgjørende øyeblikk i staten Israels historie, som gjør at vårt språk, vår nasjonalsang og vårt flagg er satt i stein, sa statsminister Benjamin Netanyahu i etterkant av avstemningen."
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    I de styrende organer sitter for øyeblikket politikere fra ytre høyre til ekstremistiske høyre. Itamar Ben-Gvir har vært nevnt et par ganger i tråden, jeg foreslår at du leser denne artikkelen fra ganske nøyaktig ett år tilbake, det er så man får grøsninger når man leser det følgende:



    Se hele denne videoen med YE som er en opplyst klok man som bør tas like seriøst.som meg. EH!
    .. I dette intervjuet er de litt innom jødiske prinsipper som diskuteres i denne tråden og at Sionisme ikke er bra og om Hitler var en bra kar eller ikke.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.759
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Oslo
    Se hele denne videoen med YE som er en opplyst klok man som bør tas like seriøst.som meg. EH!
    .. I dette intervjuet er de litt innom jødiske prinsipper som diskuteres i denne tråden og at Sionisme ikke er bra og om Hitler var en bra kar eller ikke.
    JaDa vi tar dette like seriøst som deg
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Han som kommenterer er helt all right og i vater. Dette intervjuet snur opp ned på mye og viser hvor mange gærninger det er der ute og viser hvordan internett har fucket opp hue til mange som i utgangspunktet kan ha vært i vater.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn