Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    2.707
    Ja, det vil være bortkasta tid. Russland kriger mot Ukraina og okkuperer store deler av landet, Israel kriger mot palestinerne og okkuperer enda større deler av deres land. Ganske likt imho. Den store forskjellen, er tidsaspektet. Israel har holdt på slik i nærmere 80 år.
    Du bekrefter om ikke annet poenget, det skal du ha.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Du bekrefter om ikke annet poenget, det skal du ha.
    Har @morbid sett poenget med at kamp mot okkupasjon er like gyldig uansett hvor i verden det foregår og hvor lenge okkupasjonen har foregått?
    Noen ser ut til å mene at Russlands 10år lange okkupasjon i Ukraina er verre enn Israels 80år lange okkupasjon.
    Da skulle vel kolonimaktenes århundre lange okkupasjon rundtom i verden ikke være så gæli da?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    2.707
    Du har ikke tenkt på hvorfor bandittene som har sitt utspring fra muslimsk brorskap, har holdt sitt "eget" folk som gissler, bedrevet terror i en årrekke, ikke avholdt et valg på flere tiår og effektivt tatt liv av alle sine politiske motstandere.. ikke får samme sympati som Ukraina?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Du har ikke tenkt på hvorfor bandittene som har sitt utspring fra muslimsk brorskap, har holdt sitt "eget" folk som gissler, bedrevet terror i en årrekke, ikke avholdt et valg på flere tiår og effektivt tatt liv av alle sine politiske motstandere.. ikke får samme sympati som Ukraina?
    Og derfor skal folket som med dine ord er holdt som gisler og ikke har fått lov til å stemme og har vært undertrykt av Hamas, massakreres og se sine boliger bombes sønder og sammen
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.255
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og derfor skal folket som med dine ord er holdt som gisler og ikke har fått lov til å stemme og har vært undertrykt av Hamas, massakreres og se sine boliger bombes sønder og sammen
    I tillegg er det jo fullstendig bullshit-argumenter, all den tid Hamas ble opprettet i 1987. Da hadde Israel herjet med palestinerne i 40 år allerede. Sabra og Shatila var i 1982. Israel skapte selv Hamas.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    2.707
    Og derfor skal folket som med dine ord er holdt som gisler og ikke har fått lov til å stemme og har vært undertrykt av Hamas, massakreres og se sine boliger bombes sønder og sammen
    Det illustrerer noen av nyansene her, Ukraina er en legitim anerkjent demokratisk(om enn varierende grad korrupt) stat mens det andre er et islamistisk bandittreir.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.678
    Antall liker
    1.952
    Sted
    Bergen
    Feilen med demokratier er ofte at de ikke ser faren ved totalitære regimer før det er forseint.
    Hitler på 30tallet Putin på 2000tallet og enhver stat som bygger ensporet på en bestemt religion
    Det ender ofte i undertrykkelse og ekspansjon og menneskeretts brudd
    Jepp,
    Ble faktisk nevnt i NRK Ekko vedrørende russland en sjelden innrømmelse av at man har tatt helt feil av et land totalitært regime (man kan undres hvor blind man skal ha lov til å være før man får hvit stokk og førerhund)
    Kanskje også litt av Umin Eides utblåsning etter Israels glimrende oppførsel i FN er av samme type; man hadde ikke trodd..
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    446
    Antall liker
    90
    Gaza: Over 35 000 palestinarar er drepne sidan 7.oktober.

    Dei lokale styresmaktene på Gazastripa melder at dødstala stig.

    Minst 35 034 palestinarar er drepne sidan 7.oktober og 78 755 er skada.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.840
    Antall liker
    10.597
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Apropos tall, FN justerer sine. Viser seg at Hamas sine tall ikke er helt til å stole på, hvem kunne trodd det.

    Det er fremdeles en tragedie og en nedslakting, men godt nytt at antall drepte kvinner og barn er nær halvparten av det som er meldt tidligere.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.678
    Antall liker
    1.952
    Sted
    Bergen
    Apropos tall, FN justerer sine. Viser seg at Hamas sine tall ikke er helt til å stole på, hvem kunne trodd det.

    Det er fremdeles en tragedie og en nedslakting, men godt nytt at antall drepte kvinner og barn er nær halvparten av det som er meldt tidligere.

    Fakta er sikkert rett, men konsekvensene som FDD angir kan man muligens ha et lite kritisk blikk til
    https://mediabiasfactcheck.com/foundation-defense-democracies/
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.255
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg er det nok en god del dødsfall av sult og mangel på legehjelp. Aldri før har så mange blitt drept, for å hevne så få.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.150
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper det stemmer
    men sikkert ikke så lett å telle døde mellom bombene og alle evakueringsvarslene. Også tar det gjerne litt tid å grave ut fra ruinene
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Men ikke så pålitelige som Hamas?
    Jeg har sett bildene fra Gaza, alt er omtrent bombet i stykker, om det er 20 eller 30 eller 35 tusen drepte betyr ikke at det ikke foregår et massemord der.
    Israel gjør hva de kan for å gjøre Gaza ubeboelig, og har inntrykk av at det er akkurat hva de ønsker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Vi har gærninger i Norge som kommer med sine helt utrulige meninger.
    Sånn er det å leve i et demokrati.
    I Israel sitter en del av de gærningene i regjeringen med politisk makt.
    De vil fjerne arabere fra "hellig jødisk jord"
    De advokerer for å utvide Israel langt utover det de idag okkuperer
    Langt inn i Jordan og Syria og Libanon.
    De har planer om å gjøre Gaza til et slags Club Med resort for velstående israelere og turister.
    Og Bibi står i spagaten, faller han som statsminister venter korrupsjons saker og muligens fengsel
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    Ser et kildene er the Jerusalem Post og en amerikansk neoconsevative think-tank.
    De ligger sikkert litt over cred skalaen til Goebbels,...litt....
    Dårligere kred enn "palestinske styresmakter" har finnes dog ikke. Jeg ser at du og andre hamrer inn tallene derfra i god tro hele tida her. Dere kan umulig være så naive? Det finnes ingen "palestinske styresmakter". Kun en gjeng kranglende fundamentalister som bruker sine sivile, kvinner og barn som skjold.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.840
    Antall liker
    10.597
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har sett bildene fra Gaza, alt er omtrent bombet i stykker, om det er 20 eller 30 eller 35 tusen drepte betyr ikke at det ikke foregår et massemord der.
    Israel gjør hva de kan for å gjøre Gaza ubeboelig, og har inntrykk av at det er akkurat hva de ønsker.
    Enig i det, og det var heller ikke poenget med innlegget. Jeg hadde bare håp om at det kanskje var færre drepte enn først fryktet.

    Bakgrunnen for FNs oppdatering skal være at de nye tallene er bekreftede tilfeller. Alle som ligger i ruiner eller av andre grunner ikke er gjort
    rede for er ikke med i tallene.

    GNYag5lWQAA7MED.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Dårligere kred en "palestinske styresmakter" finnes dog ikke. Jeg ser at du og andre hamrer inn tallene derfra i god tro hele tida her. Dere kan umulig være så naive?
    Bedre kred enn IDF finnes vel heller ikke, verdens mest moralske hær har knust Gaza slik at det er synlig fra verdensrommet
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    Bedre kred enn IDF finnes vel heller ikke, verdens mest moralske hær har knust Gaza slik at det er synlig fra verdensrommet
    Jeg refererte simpelthen til at du og andre konstant gjentar "35000" som om det skulle være 100% sikkert. Kan det kanskje være tvil om det?

    Det er uansett jævlig at det alltid er de svakeste av de sivile det går hardest utover. Akkurat der kan vi sikkert være enige alle sammen, selv om det er totalt forskjellig syn på det politiske.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.150
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dersom færre har dødd er jo dette en gladsak og ikke noe å krangle om (?)
    at tallene er usikre er vel heller ingen nyhet, det samme gjelder tallene som kommer fra Israel rundt terrorangrepet.
    men tenker som så at når det store propagandaapparatet til Israel ikke klarer å feie det under teppet markert som antisemittisme så er det ganske store tall.
    videre tenker jeg at verden burde snu ryggen til Israel om det så skulle vise seg at disse tallene er endelig og korrekte.
    fortsatt overvekt av kvinner og barn
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.906
    Antall liker
    685
    @ Polka: Hvordan beskriver du Israels styresmakter?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    dersom færre har dødd er jo dette en gladsak og ikke noe å krangle om (?)
    at tallene er usikre er vel heller ingen nyhet, det samme gjelder tallene som kommer fra Israel rundt terrorangrepet.
    men tenker som så at når det store propagandaapparatet til Israel ikke klarer å feie det under teppet markert som antisemittisme så er det ganske store tall.
    videre tenker jeg at verden burde snu ryggen til Israel om det så skulle vise seg at disse tallene er endelig og korrekte.
    fortsatt overvekt av kvinner og barn
    Jeg ser for meg pressekonferansen der Bibi med et smil om munnen sier:
    You are liars, we haven't killed 15.000 women only 9.000 because our army is the most moral army in the world.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    At det er mye kvinner og barn er perfekt for Hamas. De kan gjemme seg blant dem og bruke de som skjold og til å få folk mot Israel. Israel står i en umulig skvis.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    At det er mye kvinner og barn er perfekt for Hamas. De kan gjemme seg blant dem og bruke de som skjold og til å få folk mot Israel. Israel står i en umulig skvis.
    Jeg har lyst til å bruke noen j..... ord om dine holdninger.
    Jeg prøver å holde meg fra det, men lett er det ikke!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.445
    Antall liker
    9.872
    At det er mye kvinner og barn er perfekt for Hamas. De kan gjemme seg blant dem og bruke de som skjold og til å få folk mot Israel. Israel står i en umulig skvis.
    Så du mener at dersom en Hama-kriger gjemmer seg blandt en stor flokk kvinner og barn så er det helt legitimt at IDF meier ned hele gjengen?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.906
    Antall liker
    685
    At det er mye kvinner og barn er perfekt for Hamas. De kan gjemme seg blant dem og bruke de som skjold og til å få folk mot Israel. Israel står i en umulig skvis.
    Ja, Israel har det vanskelig. Væpnet med alt de kan drømme om av moderne våpen. Kan trekke seg tilbake og vite at de blir beskyttet av verdens største våpenmakt. Leve et komfortabelt liv i velstand.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.906
    Antall liker
    685
    Hva er det som får enkelte nordmenn til å forsvare den mest høyreekstreme regjering Israel har hatt, ledet av en (sannsynligvis) kriminell?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    Så du mener at dersom en Hama-kriger gjemmer seg blandt en stor flokk kvinner og barn så er det helt legitimt at IDF meier ned hele gjengen?
    Det skrev jeg ikke. Det er umulig for Israel å ta knekken på islamistene som ønsker å utslette jødene, uten å samtidig få sivile tap på samvittigheten. Derfor jeg brukte ordet skvis. Og derfor forsvarte jeg det ikke heller. Du må gjerne lansere en løsning.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Hva er det som får enkelte nordmenn til å forsvare den mest høyreekstreme regjering Israel har hatt, ledet av en (sannsynligvis) kriminell?
    Ja si det du
    Israel støtten fra MIFF, konservative og dogmatiske kristne grupper er vel det nærmeste vi kommer MAGA bevegelsen her i riket.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    Hva er det som får enkelte nordmenn til å forsvare den mest høyreekstreme regjering Israel har hatt, ledet av en (sannsynligvis) kriminell?
    Mener du at å ha forståelse for noen elementer i Israels sak er det samme som å forsvare hele regjeringen?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.445
    Antall liker
    9.872
    Det skrev jeg ikke. Det er umulig for Israel å ta knekken på islamistene som ønsker å utslette jødene, uten å samtidig få sivile tap på samvittigheten. Derfor jeg brukte ordet skvis. Og derfor forsvarte jeg det ikke heller. Du må gjerne lansere en løsning.
    I den skvisen virker det som Israel gir fullstendig blaffen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.053
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Oslo
    Løsningen er ikke å legge hele Gaza i grus, og tvinge befolkningen til å flykte gang på gang på gang.
    USA har trøbbel med narko krim, men de sprenger ikke hele boligblokker fordi de mistenker at en narko lord befinner seg der.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.449
    Antall liker
    6.172
    Sted
    Holmestrand
    Spørsmål til jødehaterne her: Hva skulle Israelske politikere gjort etter nedslaktningen på konserten ?......... sagt....... ja ja..... shit happends ?
    Først:
    • Jeg hater absolutt ingen, og definitivt ikke jøder.
      • Jeg hater heller ikke Israel.
    • Jeg er absolutt kritisk mot Hamas.
    • Jeg tar sterk avstand fra alle overgrep mot sivile.
      • Det inkluderer de 1500 ofrene 7. oktober
      • MEN DET INKLUDERER OGSÅ DE 35.000 DØDE PALESTINERNE I PERIODEN 07.10.23 FRAM TIL I DAG.
    Men jeg hater ingen.


    Hvis vi sier analysen er riktig:
    Når tenker du Israel skal gi seg?
    Når er det nok?
    Israel ser ut til å tro på "endelig løsning"?

    En urett blir ikke nøytralisert med ultravolden og en evig hevn.
    Det må ta slutt en eller annen gang.

    Nå mener tydeligvis Blinken at en militær løsning ikke er realistisk.
    Et standpunkt mange av oss har hatt lenge.
    Image 12-05-2024 at 21.20.jpeg
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    3.881
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har lyst til å bruke noen j..... ord om dine holdninger.
    Jeg prøver å holde meg fra det, men lett er det ikke!
    Hvorfor så hissig? Er du uenig i at Hamas terrorister kan være så kyniske? Er det noe sted jeg sier at jeg forsvarer alt Israel holder på med? Har du evne til å vurdere begge sider i denne konflikten? Kanskje kunne alt sett litt annerledes ut om Hamas ikke hadde utført terroraksjoner da PLO fortsatt var i en skjør fredsprosess. Det var en reell sjanse den gangen, men drapet på Rabin (drept av en jøde vel) og Hamas terror ødela mye.

    Det blir uansett ikke fred her så lenge så mange arabere tenker "from the river to the sea", PLUSS at Israel ikke er villig til å oppgi noe land.
    Og hvem var egentlig i området først, om man går langt bakover i tid?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn