Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg skal slutte å gå i strupen på folks politisk korrekte uttalelser om jødene...Nrk er en av de beste kanalene som informerer og opplyser folk om hvor fæle Israels folkemordere er.
    Nå kommer kjendisskrullerier, så noen kan slutte å lese her.



    Nå kommer net trolleriet mitt: innvendinger som er lov i et demokrati.
    Det nrk har glemt er at markedene og utsalgssteder er oppe å går slik at Muslimer kan kjøpe mat til fasten Ramadan. Det Israelske folk er ikke delt i. 2 eller 3 eller 4 eller 5 GRUPPERINGER!!!!!
    Overalt fra øverts i Knesset til leger sykepleiere og soldater som kjemper i Gaza er det også ateister, arabere, muslimer og Palestinere. Men Europa er gjenomsyret av grupperingstankegang som er første steg inn i det å kalle seg selv opplyst, reflektert og da har man hele hue også inne i Nazismen.
    ???
    Du maser mye om NRK, media og hvem sier hva
    Det er enkelt, se, les selv, vurder, også syretesten; dersom du synes at situasjonen, her hvordan israel behandler palestinerne, er greit så får du stå for det.
    På lik linje med meg som mener at israeljødene er langt ute på vidda når det gjelder deres oppførsel mot palestinerne og alle andre som ikke er jøder mht deres Gud utvalgte folk, idag og alle dager fra 1948.
    Jeg behøver absolutt ikke lese alle mulige analyser for å komme frem til den slutningen - helt av meg selv
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Helt unødvendig å bruke slike symboler,
    Sionismen har forlengst vist at den står selvstendig på egne brutale bein.
    The Nazi symbol, drawn backwards, appeared inside the three-foot-tall Jewish symbol that identifies the Brazilian Israelite Club, a Jewish institution attended by Jews and non-Jews and whose doors commonly remain open for neighborhood events. Copacabana is Rio’s most-Jewish populated neighborhood with some 3,500 Jewish families and several Jewish institutions including the Rio Jewish Federation, the Jewish Agency, the honorary consul’s office, a Jewish school and many synagogues.

    “We will not admit any type of anti-Semitism or intolerance be it racial or religious or against minorities. We won’t allow,” Claudio Goldemberg, vice president of the Rio Jewish federation, said during an interview with the Globo TV channel.

    Local police are investigating the incident, which is considered a hate crime because it occurred at a venue representing a particular religion. Last week, the club hosted a Jewish-led debate with participants from the political right wing. A few blocks away from the club, a square was dedicated Friday in memory of late Israeli leader Shimon Peres. Rio’s mayor Marcelo Crivella attended the inauguration ceremony and said that his city residents must be inspired by the Peace Nobel Prize winner’s legacy of peace.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En Israeler som er sint fordi han ikke får lov til å drepe barn uten at folk protesterer
    klassiker
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Linken er bare motvekt til nrk. La oss si at nrk har 20 faglige kredibilitetspoeng så har denne linken 1 poeng. Men hvilken kredibilitet har sannheten som du kaller det?
    Jeg sitter og blar gjennom nyheter og "nyheter" Skal vi se...den nyheten passer ikke mitt syn..ikke den heller...nei..nei..oi!, der var det en som passet, da er sikkert den riktig og jeg blåser i formidleren.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    ???
    ........israeljødene er langt ute på vidda når det gjelder deres oppførsel mot palestinerne og alle andre som ikke er jøder mht deres Gud utvalgte folk, idag og alle dager fra 1948..........
    .......Jeg behøver absolutt ikke lese alle mulige analyser for å komme frem til den slutningen - helt av meg selv.........
    Den analysen får du holde helt for deg selv ja. "Snakk om å sette alt vett til side" Kunne vært sitat fra en random Tommy Wirkola film.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter og blar gjennom nyheter og "nyheter" Skal vi se...den nyheten passer ikke mitt syn..ikke den heller...nei..nei..oi!, der var det en som passet, da er sikkert den riktig og jeg blåser i formidleren.
    Hvordan blir du opplyst da?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    En Israeler som er sint fordi han ikke får lov til å drepe barn uten at folk protesterer
    klassiker
    Det er lov i et demokrati og mene at jøder er barnemordere. Men det er ikke bare jøder som dreper.... barn.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Og du hiver deg blindt inn i diskusjonen. Diskusjonen handler om jøder og jødene er problemet.
    Diskusjonen handler vel om Israel og forholdet til sine naboer.
    Å likestille jødene med Israel er å gjøre jødene en bjørnetjeneste.
    Ingen jøder jeg kjenner er glad for Israels framferd hverken på Gaza eller vestbredden
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Den analysen får du holde helt for deg selv ja. "Snakk om å sette alt vett til side" Kunne vært sitat fra en random Tommy Wirkola film.
    Tvert imot, den er kringkastet på dette forumet for alle å se.
    Jeg ser at du, i denne sammenhengen, ser ut til å ha samme tilnærming til andres meninger og observasjoner som isralittenes mediedekning av krigen, hvorfor er jeg ikke overrasket..
    True crime
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134


    Israels fremferd i Gaza har utløst internasjonale protester, forferdelse og avsky. Med overveldende flertall har Den internasjonale domstolen (ICJ) besluttet å ta Sør-Afrikas anklager om folkemord til behandling. I påvente av en rettsavgjørelse, som kan ta år, har ICJ også gitt konkrete pålegg til både Israel og til Hamas om den humanitære situasjonen.

    Med unntak av KrF og Frp, er det bred enighet i Stortinget om at Israels krigføring bryter med folkeretten. Ifølge KrFs nestleder Dag Inge Ulstein, er også KrF bekymret for den humanitære situasjonen i Gaza. Men, «på prinsipielt grunnlag» ønsker ikke partiet å uttale noen formening om Israels ansvar. «Stortinget er ingen domstol», som det sies, og Ulstein maner derfor til forsiktighet ved bruk av juridiske karakteristikker. Man bør heller avvente en fremtidig rettsavgjørelse (BT 4.2.2024).

    Gjennomgående
    KrF er imidlertid høyst selektiv i sin prinsippanvendelse. Således hadde partileder Olaug Bollestad øyensynlig ingen betenkeligheter da hun den 18. mars 2022, i klare ord, og fra Stortingets talerstol, karakteriserte Vladimir Putin som en «krigsforbryter» (NRK 18.3.2022). På den tid var Russlands folkerettsstridige invasjon av Ukraina allerede brakt inn for ICJ.

    Under sin prisverdige kampanje mot Myanmars militærjunta har KrF heller ikke funnet det prinsipielt problematisk å karakterisere juntaens grusomheter som «etnisk rensing» (VG 16.11.2017) og som «forbrytelser mot menneskeheten» (Gjengangeren 20.3.22).

    På den annen side har partiet valgt å tie om Israels aktive medvirkning til disse forbrytelsene gjennom omfattende leveranser av våpen og militær ekspertise. For tidligere partileder Kjell Ingolf Robstad og et samlet sentralstyre var det langt mer bekvemt å peke på Kinas medvirkning.

    I det hele tatt taler ikke KrF høyt om Israels rolle som kynisk våpenlanger til en lang rekke av verdens terrorregimer. Om våpenleveransene til Myanmar, Serbia og Rwanda har professor Yair Auron ved Institute on the Holocaust and Genocide i Jerusalem skrevet følgende:

    «Å sende våpen til en regjering som er skyldig i folkemord er meget likt med å sende våpen til Nazi-Tyskland under Holocaust. […] Våre ledere gjorde det med vitende og vilje og vanhelliget samtidig minnet om Holocaust» (Haaretz 2.10.2017). Men derom tier KrF.

    Denne unnfallenheten overfor Israels notoriske ugjerninger er et gjennomgående trekk ved KrF. Siden 1967 har titusener av palestinske barn, fra tolv år og oppover, vansmektet i israelsk militærfangenskap. Unicef har beskrevet mishandlingen av disse barn som «omfattende, systematisk og institusjonalisert like fra arrestasjon til domfellelse og soning» (Unicef-rapporten: «Children in Israeli Military Detention February 2013», med oppfølgende rapport fra februar 2015).

    KrF møtte Unicef-rapporten med et skuldertrekk: «Er det noe galt med rapporten, så må det tilbakevises. Er det riktig, så må det rettes på. Så enkelt er det» (Hans Olav Syversen, Dagen 6.3.2013). Siden den gang har Israels adferd gjentatte ganger vært tema i Stortinget, og fire norske utenriksministre har etter tur sagt seg dypt bekymret. Men KrF har valgt å tie i forsamlingen.

    Under masseprotestene på Gaza-grensen fra mars 2018 til desember 2019 ble 45 ubevæpnede palestinske barn drept av israelske skarpskyttere som lå bak jordvoller på israelsk side, med presisjonsgeværer med kikkertsikter. Ifølge Defence for Children International Palestine (DCIP), var 28 av barna under 16 år. En liste fra DCIP gir detaljer om navn, fødsels- og dødsdato, åsted og dødsårsak; skutt gjennom hodet, skutt i rygg, skulder, brystkasse, mage, skutt i ben og armer.

    KrF valgte også å tie om snikskytternes kuler, og foretrakk å omtale drapene på Gaza-grensen som «tragiske dødsfall» (daværende KrF-leder Knut Arild Hareides hilsen ved Israels 70-års jubileum).

    Hva nå, KrF?
    De senere måneders drapstall fra Gaza passerer nå 30.000, hovedsakelig sivile, nær 12.000 barn. Tallet på lemlestede palestinere nærmer seg 70.000.

    I Rafah har Israel trengt sammen halvannen million utsultede, syke og traumatiserte palestinere. Våpenhvile eller ikke – statsminister Benjamin Netanyahu truer uansett med at et bakkeangrep vil komme, før eller senere. Igjen møter Israel internasjonale protester, forferdelse og avsky.

    Hvor står så KrF i dette bildet, partiet som under slagordet «Sammen for menneskeverd» vil være «en stemme for de stemmeløse»?

    Vi hører fortsatt ingen klar stemme fra KrF. Men til tider kan også tausheten være meget talende.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Er det noen som har særlige forventninger til noe som helst fra KRF?
    Dessverre så er det lenge siden jeg sluttet med det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har særlige forventninger til noe som helst fra KRF?
    Dessverre så er det lenge siden jeg sluttet med det.
    Som USA, leser KrF krigen mot palestinerne med gammeltestamentlige øyne. Nå som alltid tidligere. Så det er overhodet ingen forventninger om at partiet kommer til å fordømme Israel, da det vil være det samme som å ta avstand fra det gamle testamentet.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Tvert imot, den er kringkastet på dette forumet for alle å se.
    Jeg ser at du, i denne sammenhengen, ser ut til å ha samme tilnærming til andres meninger og observasjoner som isralittenes mediedekning av krigen, hvorfor er jeg ikke overrasket..
    True crime
    Jeg har ikke kritisert nrk i det siste. Bare sagt at de har glemt noen småting. Men jeg sluker ikke blindt miff og pro Israel propagandistene heller.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Diskusjonen handler vel om Israel og forholdet til sine naboer.
    Å likestille jødene med Israel er å gjøre jødene en bjørnetjeneste.
    Ingen jøder jeg kjenner er glad for Israels framferd hverken på Gaza eller vestbredden
    Nåja....jeg tror det er langt flere isralitter som stiller seg bak det som hender nå en du vil ha det til. At en sang om å drepe palestinere kunne bli så populær i Israel sier sitt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nåja....jeg tror det er langt flere isralitter som stiller seg bak det som hender nå en du vil ha det til. At en sang om å drepe palestinere kunne bli så populær i Israel sier sitt.
    De har selv valgt sine ledere, de stemmer selv fram bidraget til Eurovisjon, de bosetter seg selv på okkupert territorium, de hindrer selv nødhjelp, de utfører selv apartheid mot palestinerne. Den israelske befolkningen er langt fra uskyldige, heller aktive støttespillere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.210
    De har selv valgt sine ledere, de stemmer selv fram bidraget til Eurovisjon, de bosetter seg selv på okkupert territorium, de hindrer selv nødhjelp, de utfører selv apartheid mot palestinerne. Den israelske befolkningen er langt fra uskyldige, heller aktive støttespillere.
    Det betyr fortsatt ikke at vi kan benytte default-verdien at israeler=aktiv støttespiller. Et slikt menneskesyn har nemlig en presis betegnelse; rasist.
    Nå er det vel min klare oppfatning at du er det diametralt motsatte av rasist, så jeg antar at du ikke mener at vi som utgangspunkt kan anse en hver israelsk statsborger som en voldsforherligende medløper til alt staten Israel foretar seg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I en verden der enhver palestiner blir behandlet som en terrorist så gir vel det mening..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Ser at det er endel diskusjoner med israels bruk av KI for å plukke ut mål
    https://sol.no/nyheter/enten-lukker...r-ki-ikke-sa-bra-som-det-blir-hevdet/81071906

    israelittene er ikke spesielt dumme på teknologi og utvikling av dette for ymse formål.
    Fra artikkelen "En tidligere israelsk etterretningsoffiser beskriver overfor +972 systemet som «en fabrikk for massedrap».", klarer kan det vel ikke sies fra brukeren.

    Dersom man ønsker å bli kvitt Palestinerne har man endel valg:
    1. fortsette som før med litt dreping her og der, det vil ta altfor lang tid og har en viss usikkerhet i seg, dvs noen Hamas krigere kan slippe unna og fortsette befolkningstilvekst og dermed produksjon av nye krigere, dvs holde på med kontinuerlig relativ lav intensiv konflikt
    2. bombe helt flatt, vil medføre mer internasjonal fordømmelse og kanskje går det selv for israel en grense der
    3. bruke KI aktivt for å plukke ut hhv kvinner og barn,
    - Tar man ut kvinnene mister Palestinerne fødselsmulighet (inntil man ved bruk av KI kan produsere kunstig)
    - tar man ut barn tar man bort Palestinernes både fremtidig fødselsmulighet samt krigere siden barn inkludere han og hunkjønn

    Så ganske smart egentlig, selv ikke de mest hardbarka motstanderne tør tenke i disse baner, men skylder på at KI ikke er spesielt treffsikkert.. Jeg vil si tvert imot
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror du har et poeng, kynisk men veldig effektivt og jeg regner med at regler rundt bruk av KI for å etnisk rense et land ikke er på plass. Dermed kan de trekke på skuldra mens de ser frem til en fremtid uten "hamas"
    De kan å spille sjakk
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg tror du har et poeng, kynisk men veldig effektivt og jeg regner med at regler rundt bruk av KI for å etnisk rense et land ikke er på plass. Dermed kan de trekke på skuldra mens de ser frem til en fremtid uten "hamas"
    De kan å spille sjakk
    Regler for etnisk rensing! Hvem bryr seg? ref hva russland har uhindret holdt på med i sine kriger bare siden 1990 tallet

    dessuten, israel lager jo dette systemet selv ht deres behov - det gjør jo en glimrede jobb i så måte, forsynt bla med strøm til et datasenter/lagring i en gruve i nordland. Så noreg kan stolt si at vi deltar i det grønne skiftet og utskiftet av palestinerne
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sende fra seg den aller største personlige markøren du har til en 3 part? Vet det var mange som gjorde det og mest sannsynlig mange nok til at flesteparten av verdens befolkning er kartlagt og med tilhørende dna markører
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Endelig en som sier rett ut hva dette egentlig dreier seg om, i de kristnes hoder. Og de innbiller seg virkelig at de vil være blant de utvalgte, til himmelreisen. Lykke til med det👌


    -Han mener at det aller viktigste tegnet på det er gjenopprettelsen av staten Israel, slik det er beskrevet i Bibelen flere steder.
    – At flere nasjoner i verden samler seg mot Israel som en felles fiende er et veldig typisk endetidstegn, sier Ystebø til TV 2.
    Politiske og militære begivenheter, som at Israel blir klaget inn for Den internasjonale domstolen i Haag, angrepet fra Hizbollah og Hamas bidrar til å bekrefte profetiene, mener han.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Israels første statsminister, David Ben Gurion, sa i intervju med Odd Karsten Tveit at da staten Israel ble opprettet ville de ikke ha fastsatt noen grenser. Ettertiden har vist hvorfor. Første gang de ville utvide området sitt var i 1956.De ble stoppet av daværende president i USA, Dwight Eisenhower (også kjent som generalen for d-dagen). Andre gang de ville utvide Israel var i 1967. Daværende president i USA, Lyndon B. Johnson var for svak til å stoppe det. Da fikk vi seksdagerskrigen med okkupasjon av Golan-høydene m.m.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bildet sier alt. Det er som tatt ut av en konsentrasjonsleir under andre verdenskrig. Dette driver altså Israel med, aktivt og passivt støttet av verdenssamfunnet. Det holder etterhvert hardt å kunne skille mellom staten Israel, dets befolkning og skyld.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Bildet sier alt. Det er som tatt ut av en konsentrasjonsleir under andre verdenskrig. Dette driver altså Israel med, aktivt og passivt støttet av verdenssamfunnet. Det holder etterhvert hardt å kunne skille mellom staten Israel, dets befolkning og skyld.

    Dette er definisjonen på en krigsforbrytelse!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn