Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er smått utrolig at sanksjoner og økonomisk boikott diskuteres, særlig med tanke på at noen som har med noen som har med noen som har forbindelse med Russland boikottes og sanksjoneres.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    1710010657518.png

    VENNESLA: I et kjøkken i Vennesla, på en adresse vi ikke får lov til å oppgi, sitter Bjarte Bjellås og leser nyhetsmeldinger fra NTB.
    Han sier at han knapt orker å følge med på NRK lenger og har tatt seg en pause. Heller ikke NTB blir han i spesielt godt humør av.

    – Veldig ofte skriver de at Israel «hevder», mens helsemyndighetene på Gaza «sier». Men helsemyndighetene på Gaza er jo Hamas. Så hvorfor sier de ikke rett ut at det er Hamas? På meg virker det som om de hvitvasker Hamas, sier Bjellås når Fædrelandsvennen møter ham på en kafé på Hunsøya der intervjuet foregår.

    Han har et smykke rundt halsen der det på hebraisk og engelsk står at gislene må få komme hjem. Slik Bjarte Bjellås selv ser det, er han en av nokså få nordmenn som fortsatt bryr seg om gislene på Gaza.

    – Jeg har ennå ikke sett noen norsk kjendis stå med en plakat der de krever at gislene blir satt fri.

    - Veldig stor urett
    For sju år siden var Bjarte Bjellås journalist i lokalavisa Vennesla Tidende. Før det jobbet han i blant annet Fædrelandsvennen. Skrev om reguleringsplaner, skole og andre gjengangere i lokalavisjournalistikken.

    – Jeg var litt lei av å skrive om basarer i Vennesla, sier han.

    Han var mer engasjert når han skrev i kommentarfeltene til VG – under artikler om Israel og Palestina. Bjarte Bjellås er vokst opp i et hjem med dyp skepsis til hvordan norske medier dekker Israel og Palestina.

    – Mine foreldre var mye i Israel på 80-tallet, og jeg hørte mange positive historier fra landet. Men i nyhetssendingene var det bare negativitet. De samsvarte ikke med det jeg fikk hjemme. Etter at jeg besøkte landet selv, så jeg at det var veldig annerledes enn det man fikk inntrykk av. Jeg følte det var en stor urett i det som skjedde.

    I sju år har familiefaren jobbet for organisasjonen Med Israel For Fred (MIFF), en pro-Israelsk organisasjon med 14.000 medlemmer i Norge. Hver dag leser han de største israelske mediene på jakt etter nyheter som kan få opp lesertallene på organisasjonens hjemmeside.

    Men det som virkelig skaper klikk, er når Bjarte Bjellås i sine artikler hevder, eller sier, at norske medier tar feil om Israel.

    – Noe av drivkraften min, er at jeg opplever at mye av det som sies og skrives viser seg å være feil. Det som mangler er Israels argumenter. Når norske medier intervjuer en på Israels side er det gjerne en som er veldig radikal på venstresiden eller en som er veldig radikal på høyresiden. Det er veldig sjelden det kommer fram det som er israelsk konsensus.

    En liten seier
    Han nevner en liten seier: I oktober skrev NTB en artikkel om at grensa mellom Gaza og Egypt hadde vært stengt siden 2005. Etter en halvtime endret de det til «stort sett stengt».

    Grenseoverganger er en viktig sak for en organisasjon som mener påstanden om at «Gaza er et fengsel» ikke stemmer. Bjarte Bjellås skrev en artikkel om «falske nyheter» hos NTB og at grenseovergangen hadde vært åpen de fleste dager i 2022 – hele 245.

    Faktasjekkerne i nettstedet Faktisk.no så nærmere på saken og konkluderte med at tallet 245 stemte. Samtidig skriver de at palestinerne ikke får krysse grensen fritt. Den lange artikkelen viser hvor komplisert slike spørsmål kan være.

    – Poenget er at om NRK og andre vet at noen følger med på dem, så gjør de kanskje ikke den feilen igjen. Det er jo ikke først og fremst for å ta NRK, men for å sørge for at den ikke gjentar seg, sier Bjellås.

    – Selv om man aksepterer premisset om at det er mange feil i rapporteringen, er vel kjernen i kritikken at Israels angrep fører til altfor store sivile tap?

    – Det er ingen som benekter at det er store sivile lidelser. Det vi er uenige i er hvem som er ansvarlige for dem. Mens mange mener det er Israel som er ansvarlig, mener vi at det først og fremst er Hamas som sitter på ansvaret. De var de som gikk til krig mot Israel og ingen hadde blitt drept på Gaza om det ikke hadde skjedd.

    – Ingen av artiklene dere skriver er spesielt kritiske til Israels krigføring i Gaza. Er det fordi du mener de ikke gjør noe galt eller fordi du mener de gjør noe galt, men ikke vil si det offentlig?

    – Det er nok av andre som kritiserer Israel. Så vi er åpne om at vi er en organisasjon som støtter Israel. Det er kanskje ikke vår fremste oppgave å bruke all vår tid på å kritisere Israel når aller andre gjør det. Vi vil først og fremst forsvare Israel og få fram Israels argumenter

    – Blir du personlig opprørt av det Israel gjør i Gaza?

    – Ja, det er frustrerende med krig. Men det er vanskelig å sitte her i Vennesla og være veldig fordømmende. Jeg sitter ikke på all førstehåndskunnskap, men det er klart at det er fortvilende når jeg hører at Israel har bombet et område og at mange sivile er drept.

    Israels-venner
    Dagen før intervjuet med Fædrelandsvennen, har Bjarte Bjellås vært på en kristen tv-kanal og snakket om Israel. Om noen dager skal han snakke på et møte i Grimstad. Han kjenner norske Israels-venner bedre enn de fleste.

    – En Israel-venn sammenlignet det å støtte Israel med å ha en god kamerat som gjør mye dumt, men som man likevel forsvarer offentlig. Er det en brukbar sammenligning for å forstå norske Israel-venner?

    – Andre må svare for seg selv. For min egen del er det slik at når jeg hører om noe Israel har gjort, er det en ryggmargsrefleks som sier «stemmer dette?». Ofte viser det seg at det gjør det ikke.

    Men det som en del Israel-venner hevder i debatten stemmer heller ikke alltid. Det kan Bjellås selv bekrefte.

    – Vi modererer og prøver å irettesette litt høflig og vi sletter kommentarer både fra den ene og den andre siden.

    Mannen som startet sin karriere med å skrive i kommentarfelt, jobber også med å moderere kommentarer fra sine egne.

    – Hva er det dere ikke aksepterer fra den israelvennlige siden?

    – Det er om de dehumaniserer palestinerne eller angriper muslimer for deres religion. Mange glemmer at 20 prosent av Israels innbyggere er arabere og er en veldig viktig del av det Israels samfunn.

    Propaganda
    Organisasjonen der Bjarte Bjellås jobber har blitt invitert til både Dagsnytt 18 og Debatten på NRK. Men på hjemmesiden deres blir NRK til tider omtalt som «anti-israelsk propaganda»

    – Det er en svært sterk påstand?

    – Ja, det er det, men det er mange som mener at de kanskje fortjener det etter så mange år. Vi snakker om veldig mange tiår.

    Bjellås nevner en kjenning for mange Israels-venner: tidligere korrespondent i Midt-Østen Odd Karsten Tveit.

    – Etter at han sluttet har han flagget veldig tydelig hvor han står. Det er ikke tvil om at han har brukt sin innflytelse som korrespondent til å få fram sitt syn på saken, sier Bjarte Bjellås.

    Han viser til et intervju i NRK foretatt like etter terrorangrepet. Odd Karsten Tveit siterer Kåre Willoch og sier at «et folk som har vært undertrykt i årevis ikke har noen annen utvei». Han sier også «Israel har lov å forsvare seg, men Palestina har også rett til å forsvare seg og de har blitt utsatt for angrep og kolonialisering i alle år.»

    Bjarte Bjellås siterer en israelsk avis der det sto at Norge var det landet i Europa som var mest kritisk til Israel. Det mener Bjellås er godt begrunnet.

    – Den stemningen opplever jeg som skremmende. Det er kanskje litt hardt å si, men det er litt samme følelse som på 1930-tallet og hvordan det kan ha vært da. Jeg kjenner norske jøder som er redde. Når Israel hele tiden blir framstilt som ond, påvirker det situasjonen for hvordan norske jøder har det.

    Konkrete saker
    Organisasjonen som Bjarte Bjellås jobber for er godt kjent hos mange kristne i Norge. Den er godt kjent av de som dekker Midt-Østen også.
    Tidligere korrespondent i NRK, Odd Karsten Tveit, sier til Fædrelandsvennen at han ble møtt av medlemmer fra organisasjonen da han skulle på et bokbad i Farsund om boken «Palestina. Israels ran, vårt svik»
    – Jeg ba dem være konkrete og si hva som var feil. Men det var ingen som kunne nevne noe.
    – Med Israel For Fred mener du har brukt din innflytelse til å fremme ditt eget syn i saken?
    – Min jobb som korrespondent og forfatter har vært å se de mektige i kortene. Jeg har kun vært en gravende journalist som har rapportert det jeg har sett og hørt uten å tenke på hvem som ville tjene eller skades av det. Mine retningslinjer har vært folkeretten og FNs resolusjoner. Når noen parter har brutt disse rapporter jeg det
    – Israel har vært og er en okkupasjonsmakt som har brutt folkeretten gang på gang, legger han til.
    Intervjuet han gjorde med NRK, forsvarer Odd Karsten Tveit. Han mener palestinerne har en «selvsagt rett til å forsvare seg når de angripes, fordrives og koloniseres av det israelske apartheidregimet.»
    – Jeg har også sagt at vi må være veldig forsiktige med å konkludere med det som skjedde 7. oktober i fjor, for vi har ikke hele bildet. Nå er det en slags blodtåke. Mens jeg har jobbet med boken min, har jeg sett at noe av det som har blitt sett på som sannhet senere har vist seg å være propaganda. Jeg har vært forsiktig med å slå fast noe siden man vet for lite.
    – Men med det vi vet nå, var det den gang rett å vise til at et undertrykt folk skal kunne forsvare seg?
    – Vi visste at det var et angrep, drap og overgrep mot sivile, som uansett er forbrytelser der de skyldige må straffes. Det gjelder også de som står bak Israels massedrap i Gaza og utsulting av hele befolkningen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ^^Hærlig, bare helt hærlig, mine kommentarer er til innholdet i artikkelen og ikke til @BeetleBug ..:

    Kommer det ut en feil i beskrivelsen av israel så tas det umiddelbart til inntekt for israel. På samme måte som utdrag fra Hamas charter/skrifter/dokumentasjon, og som man lett overser er fordi Hamas vil ha slutt på okkupasjonen og stjeling av land. Det betyr sjølsagt intet for isralittene.
    På samme måte som trump vs biden. Biden er steingammel - trump er ungdommelig og frisk, biden snubler i trappa - trump løper uanstrengt osv osv
    På samme måte som israels what-about som går tusenvis av år tilbake i eldgamle skrifter

    Men i det store bildet, hva teller det?
    Synes man det israel gjør er greit så stå for det. Slå av alt annet BS.

    Jøder utenfor Israel, også i norge er redd - ja åpenbart vil israelittenes fremferd i Gaza smitte over på jøder overalt i verden. Folk, også israelittene, går på det svakeste elementet tilgjengelig. Da blir det ofte naboen som får unngjelde. Så man synes det er urettferdig? Ja ja, ta verdens største o/u, men start gjerne med israel, og la de bli et skinnende eksempel på hvordan man håndterer denne konflikten vettugt, og ikke med å slakte ned kvinner og barn som for de fleste andre i verden oppfattes som uskyldig (men selvsagt kan israelittene hevde at kvinner ikke er uskyldig siden de setter palestinske barn til verden og da er jo som kjent for israel en ny terrorist født).
    Man kan hevde at dersom jødene utenfor israel er redd for sitt ve og vel så kan de starte med å benytte sin påvirkningskraft og forsøke å få endret israel til å bli det de faktisk hevder at israel er; et skinnende demokrati i Midt-Østen.
    Men nei, de føler seg redd og tar holocaust og antisemit kortet; hver gang. Ser ikke en eneste offentlig kritisk uttalelse, på MSM, fra jøder som går imot det israel holder på med.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Du skal se at Israel jafser med seg nord-Gaza denne gangen. Samme taktikk: stjele Palestina, bit for bit.

    Share Message - IDF completes road across width of Gaza, satellite images show
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    ^ Business as usual, med andre ord. Israel har rasert alt som har blitt bygget opp i de palestinske områder i flere årtier. Og ikke fått noen konsekvenser når de igjen og igjen bomber alt til grus.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Og helt som antatt fra første soldat gikk inn.
    Sjølsagt skal ikke israel betale, det er jo deres land og som guds utvalgte folk kan de gjøre akkurat som de vil med sitt eget land og de som bor der.
    Liker isralittene ikke beboerne får de jammen pelle seg vekk og finne et annet land..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Biden er svak og handlingslammet. Biden har sagt at den røde linje går ved Rafah, ingen fullskala krig der med titusenvis av drepte kvinner og barn. Netanyahu har kvittert med at hans rød linje går et helt annet sted.

    Biden er en hykler. Det er ikke snakk om å gjøre de riktigene tingene i forhold til den desperate situasjonen på Gaza. Biden gjør bare de riktige tingene i forhold til valget, oponionen, pressgrupper i USA etc.
    Så når Netanyahu nå snart vil gå inn i Rafah, så signerer Biden ut nye våpenpakker til Israel med den ene hånda, mens den andre hånda signerer ut uttalelser fra det hvite hus om at våpnene må tie og det må fremforhandles våpenhvile.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Svaret er alltid å finne i de gamle skrifter..
    Noen som nevnte muslimer som krigersk?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Få slutt på folkemordet på gAZA nå
    gJØrDE nÅ
    I motsetning til Per Willy har jeg problemer med ortografien
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Dersom dette stemmer, foruroligende, men ikke værre en det verste noen av oss israel kritiske har sett for seg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Det er dessverre en bevisst strategi fra israelerne. De tjener på å sulte ut/omplassere/drepe palestinerne. Ingen palestinere i Gaza = kjempeflott turist område og villaer for benjis hær regjering - bygd på blod og bein fra palestinerne, samt gratis planering av IDF
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Det er i flg. noen drept flere barn på Gaza de siste 4 mnd. enn i resten av verden tilsammen de siste 4 årene. Dette må riktignok verifiseres av @Disqutabel men det er uansett skremmende.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Og vi, vesten/europa, er dessverre medskyldig siden vi sitter og lar dette passere. Hva i all verden er det politikerne ser/vet som vi almuen ikke ser/skjønner?
    Eller er det bare tysklands taurus syndromet som smitter på alt og alle i europa? Som strutsen, hodet langt ned i sanden og håper på en guddommelig intervensjon? Siden israel er guds utvalgte folk skulle jo den ha kommet for lenge siden. Eller er det slik at guds intervensjon faktisk er utsletting av et helt folk, Palestinerne, gjennom "holodomor" 90 år senere?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Israel holder fast ved at bakkeinvasjon vil komme. Det vil igjen si at vi ennå ikke har sett det verste i denne angrepskrigen ("angrepskrigen" er bevist valgt, siden det konsekvent brukes om krigen Russland fører mot Ukraina). Fortsatt støttes Israel med både våpen og økonomiske tilskudd, fortsatt er ingen sanksjoner på trappene. Israel står altså fritt, med verdenssamfunnets både aktive og passive støtte, til å fortsette massakren. Det er rystende, samtidig er det akkurat som forventet. En saus av religion og endedagstegn, unnfallenhet, skyldfølelse pga andre verdenskrig, rasisme, politisk feighet og et handlingslammet FN. Sivile isralitter, som aktivt hindrer nødhjelp. Kontrasten til støtten Ukraina får er til å bli kvalm av.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    « – Til våre venner i det internasjonale samfunnet sier jeg: er hukommelsen din så kortvarig? Så raskt glemte du 7. oktober, den verste massakren som er begått mot jøder siden Holocaust?, sier Netanyahu.»
    Nei, vi har ikke det, min din og IDFs grusomhet setter Hamas gjerninger fullstendig i skyggen. Derfor er alt fokus på Israel og IDF.
    Dere gjør det også umulig å få fjernet Hamas.
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    317
    Antall liker
    36

    FNs nødhjelpssjef Martin Griffiths mener omverdenen har latt det gå altfor langt.

    – Verdenssamfunnet bør bøye hodet i skam for ikke å ha stanset dette, uttaler han.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    « – Til våre venner i det internasjonale samfunnet sier jeg: er hukommelsen din så kortvarig? Så raskt glemte du 7. oktober, den verste massakren som er begått mot jøder siden Holocaust?, sier Netanyahu.»
    Nei, vi har ikke det, min din og IDFs grusomhet setter Hamas gjerninger fullstendig i skyggen. Derfor er alt fokus på Israel og IDF.
    Dere gjør det også umulig å få fjernet Hamas.
    Man må være skikkelig venneløs dersom man er venn med israel
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn