Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 1053176
    Merker at jeg begynner å bli veldig lei enkelte her inne...
    Latterfjes på slikt er rett og slett motbydelig!
    Han prøver bare å provosere, så det er bare å overse.

"Vi" er i mot overgrep og krig.
    Israels følgere er tydeligvis for overgrep og krig.

Mistenker at mange av de kaller seg kristne.
    Jeg er ikke-troende/ikke-tvilende/ateist/hedning.... kanskje ikke hedning? De tror ratt på en annen gud?
    Jeg tenker mer som det gamle hedninge-samfunnet (nå Ateistene).

Hvem har forstått kristendommens kjerneverdier best ut i fra dette?
    Verdier som kristendommen vel deler med de fleste religioner?

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi lærte i går kveld, i en herværende tråd, at Carl Ivar hadde rett. Tullinger som Stutum og Jan Pande-Rolfsen gjorde narr av, er nå de ledende tenkere- i både Norge og resten av Europa. Ikke rart palestinske barn og sivile - 41 000 and counting- er til for å ofres, på krigen mot islams alter. I Norge ble tullingene tatt inn i regjering i 2013, som den ultimate anerkjennelse av deres store intellekt. Dagens 'formann' husker vi ble tatt bilde av, mens hun duppet i Middelhavet, senket ned fra et helikopter. Dette for å få fram et statement om uhyrligheten i "invasjonen" av såkalte 'migranter' (ikke 'flyktninger', da det jo gir de en legitim grunn til beskyttelse). At hvithaien ikke kjente sin besøkelsestid og svelgte det listhaugske agn den gang, var et eksempel på at fisking desverre ikke alltid medfører fast fisk.

Bak støtten til Israel skjuler bunnløs rasisme seg.

Heia hauet, og husk 'Iran'.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Vi lærte i går kveld, i en herværende tråd, at Carl Ivar hadde rett. Tullinger som Stutum og Jan Pande-Rolfsen gjorde narr av, er nå de ledende tenkere- i både Norge og resten av Europa. Ikke rart palestinske barn og sivile - 41 000 and counting- er til for å ofres, på krigen mot islams alter. I Norge ble tullingene tatt inn i regjering i 2013, som den ultimate anerkjennelse av deres store intellekt. Dagens 'formann' husker vi ble tatt bilde av, mens hun duppet i Middelhavet, senket ned fra et helikopter. Dette for å få fram et statement om uhyrligheten i "invasjonen" av såkalte 'migranter' (ikke 'flyktninger', da det jo gir de en legitim grunn til beskyttelse). At hvithaien ikke kjente sin besøkelsestid og svelgte det listhaugske agn den gang, var et eksempel på at fisking desverre ikke alltid medfører fast fisk.

Bak støtten til Israel skjuler bunnløs rasisme seg.

Heia hauet, og husk 'Iran'.
    Jeg nevnte radikalisering litt tidligere, og hvordan den tilnærmet automatisk former et veldig sterkt hat til en tenkt "motstander".
    -Denne "motstander" blir fort enten en part i selve konflikten man engasjerer seg sterkt i, eller motpart i diskusjoner/meningsutvekslinger man har om konflikten.
    Følelsene blir sterke, fornuften og naturlige grunleggende grenser forsvinner gjerne litt etter litt.
    Generalisering tiltar og tema blir svart-hvitt, enten med "oss/vi" eller mot "oss/vi". Man ender fort opp i et ekkokammer.

For motsvaret til påstanden (min utheving) er da gjerne: Bak støtten til palestinerene skjuler bunnløs jødehat seg.

(PS: Ingen av de to generalisierte påstandene stemmer. )

• Liker
    Reaksjoner: SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg nevnte radikalisering litt tidligere, og hvordan den tilnærmet automatisk former et veldig sterkt hat til en tenkt "motstander".
    -Denne "motstander" blir fort enten en part i selve konflikten man engasjerer seg sterkt i, eller motpart i diskusjoner/meningsutvekslinger man har om konflikten.
    Følelsene blir sterke, fornuften og naturlige grunleggende grenser forsvinner gjerne litt etter litt.
    Generalisering tiltar og tema blir svart-hvitt, enten med "oss/vi" eller mot "oss/vi". Man ender fort opp i et ekkokammer.

For motsvaret til påstanden (min utheving) er da gjerne: Bak støtten til palestinerene skjuler bunnløs jødehat seg.

(PS: Ingen av de to generalisierte påstandene stemmer. )
    Tøv! Bak støtten til palestinerne ligger avsky mot massedrap, rasisme og okkupasjon. Noe ethvert tenkende menneske burde aktivt være motstander av. 41 000 and counting. I denne omgangen. Tidligere kriger anført av Israel har medført titusener flere drepte palestinere.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    Tøv! Bak støtten til palestinerne ligger avsky mot massedrap, rasisme og okkupasjon. Noe ethvert tenkende menneske burde aktivt være motstander av. 41 000 and counting. I denne omgangen. Tidligere kriger anført av Israel har medført titusener flere drepte palestinere.
    Ja for noen så er det bare en korrekt side, og det bekrefter fort hele poenget i innlegget mitt.

Denne tråden ser ikke ut til å lengre være en diskusjonstråd.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja for noen så er det bare en korrekt side, og det bekrefter fort hele poenget i innlegget mitt.

Det er vel knapt nødvendig å 'diskutere' at Israel dreper palestinere for fote? Og at det der finnes det kun én side? Må minne om at det er Israel som ulovlig okkuperer palestinske områder, det er Israel som hevder sin rett til 'selvforsvar' mot de okkupertes helt legitime rett til å slå tilbake mot sin okkupant, det er Israel som bruker palestinere som bombehunder, har drept 20 000 barn, legger all infrastruktur øde.

Du har selvsagt helt rett; rundt dette er det overhodet intet å diskutere. Derimot er reaksjoner og hvordan stoppe Israels slakting og okkupasjon i aller høyeste grad noe å diskutere. Bush sr viste løsningen; strupe all økonomisk og militær støtte til Israel. Da kommer de løpende til et reelt forhandlingsbord- i løpet av 48 timer.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Krigen handler om etableringen av Israel og at palestinerne ble fratatt deler av landet sitt. Nå vil Israel ha alt det som var Palestina. De skaffer seg påskudd til å ta mer land gjennom okkupasjon, etablere sikkerhetssoner, og flytte de når palestinerne går til motangrep. Slik vi så den 7 oktober.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Krigen handler om etableringen av Israel og at palestinerne ble fratatt deler av landet sitt. Nå vil Israel ha alt det som var Palestina. De skaffer seg påskudd til å ta mer land gjennom okkupasjon, etablere sikkerhetssoner, og flytte de når palestinerne går til motangrep. Slik vi så den 7 oktober.
    Mens de uten stopp fortsetter å drepe folk.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Liten by

Du må jo først komme med holdbare argumenter. Deretter kan det diskuteres.
    Å syte er ikke holdbart.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Du må jo først komme med holdbare argumenter. Deretter kan det diskuteres.
    Å syte er ikke holdbart.
    Her som i Trump tråden, så fort det kommer mange nok og gode nok argumenter mot deres syn så trekker MIFF og MAGA folket seg ut med begrunnelsen at det er ikke lenger en diskusjons tråd
    Den eneste standhaftige er den eminente retoriker og allestedsnærværende månefjes.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Horten
    @defacto , @Hønndjevelen
    Må jo si takk igjen for bekreftelsen av poenget i innlegget mitt.

Nå blir jo ikke konflikten uansett løst med uendelige støtteinnlegg til palestinere fra dere her som er mest active i denne tråden nå, men likevel så bør det vurderes om det noen gang kan bli fred noe sted om det nøres opp til et slikt hat av folk/folkeslag som dere bidrar med (aka jødehat i denne saken).

• Liker
    Reaksjoner: I_L

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    @defacto , @Hønndjevelen

Nå blir jo ikke konflikten uansett løst med uendelige støtteinnlegg til palestinere fra dere her som er mest active i denne tråden nå, men likevel så bør det vurderes om det noen gang kan bli fred noe sted om det nøres opp til et slikt hat av folk/folkeslag som dere bidrar med (aka jødehat i denne saken).
    Jeg vil ha meg frabedt at kritikk av Israels politikk og behandling av palestinsk land og folk sees på som jødehat.
    At antisemittisme og jødehat finnes, på samme måte som mye annen rasisme er jeg ikke i tvil om, og skal selvfølgelig bekjempes.
    Dessverre tror jeg at når Israels forsvarere til stadighet drar jødehat kortet, så bidrar de nettopp til det.
    Den nesten millionen i Israel som nå streika og demonstrerte mot krigen, var de også jødehatere?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Det handler først og fremst om land. Hatet kommer etterpå, som en logisk konsekvens.

"Nører opp under hat" - den påstanden er vel utslitt for lenge siden?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Liten by
    @defacto , @Hønndjevelen

Dersom du tar det som en bekreftelse,så har du enten ikke skjønt det du leste eller har ikke ingen argumenter GODE whatsoever. Tipper begge gjelder...

Kan du belyse dette jødehatet? Hva eksakt har jeg og andre sagt som får deg til å tro det?
    Er det nå "det må du skjønne" eller "les deg opp" argumentet kommer?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    @defacto , @Hønndjevelen

Jødehat?
    Jødehat er neppe problemet.
    Palestinerhat er problemet.

Det er 332 dager siden 07.10.2023.
    Det er drept mer enn 42.000 palestinere (per 30.08.2024),
    det gir et snitt på 126 drepte per dag i 332 dager.
    Det er 1,64 ganger det ABB drepte 22. juli.
    Så drøyt 1,5 22. juli hver dag i 332 dager.
    Akkurat som tilfellet med ABB så er svært mange av de drepte barn.

Dette kommer i tillegg til det Israel holder på med hver dag.
    Gaza.
    Vestbredden.

Det er hat.

Så personlig ser jeg for øyeblikket ingen grunn til å se tosidig på denne tragedien.
    Akkurat på samme måte som jeg ser ingen grunn til å prøve å forstå Russlands side av "konflikten" i Ukraina.

Israel beter seg som en bølle og bandittstat, akkurat som Russland.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er sannelig (sannelig sier jeg eder) mye tøv en skal være nødt til å lese her. Det er altså 'jødehat' å reagere like sterkt på Israels terrorvelde som det russiske. 42 000 drepte burde snart stoppe kjeften på disse latterlige forsøk på å bruke 'jødehat' som argument for massedrap! Det sier alt om de som benytter seg av en slik hersketeknikk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Jeg ønsker gjerne motstemmer velkommen i enhver diskusjons tråd.
    Men det betyr ikke at jeg stryker de med hårene om jeg er uenig med dem.
    Forstår godt at man ikke stiller i en Palestina demo med israelsk flagg, jeg ville heller ikke stilt i det mosaiske samfunn med Palestina flagg eller skjerf.
    Men å delta i en internett diskusjon kan da ikke være så skremmende.
    At det ikke er en "diskusjons tråd" eller er et "ekko kammer " kommer bare av at de trekker seg fra diskusjonen

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Kilde Haaretz:
    "Close to 40,000 people have been killed in the Gaza Strip since October 7.
    In percentage terms that's 2 percent of the population of about 2 million people.
    For comparison, 2 percent of Israel's population is some 198,000 people."

Over 30% av de drepte er barn.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Kilde Haaretz:
    "Close to 40,000 people have been killed in the Gaza Strip since October 7.
    In percentage terms that's 2 percent of the population of about 2 million people.
    For comparison, 2 percent of Israel's population is some 198,000 people."

Over 30% av de drepte er barn.
    Tenk om tyskerne hadde oppført seg slik i Norge under krigen:
    Mistanke om "terror gruppe" på Grunerløkka, de gjemmer seg blant sivile, legg løkka i grus, og så bortetter....
    Under 5 års okkupasjon, der de okkuperte drev med sabotasje og væpnet motstand døde omkring 6.000 nordmenn i Norge
    Kan det være at tyskerne, nazi jævler som de var, så nordmenn som mennesker
    Israels syn på palestinere litt forskjellig
    Men selvfølgelig man måste inte jämföra

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ganske utrolig med forsøk på å rettferdiggjøre nedslakting av palestinere. De aller verste i så måte, er de som fordømmer Russland òg samtidig støtter Israel. Det vitner om fullstendig prinsippløshet. De må gjerne etterlyse 'diskusjon', men bør forvente hverken respekt eller å forbli uimotsagt. Her er det 42 000 drepte palestinere. Hvor mange israelere? Hvem er okkupanten, fordømt av FN?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Fra linken over:
    « She told the BBC the armed threat was the culmination of an increasingly violent campaign of harassment and intimidation that began in 2021, after an illegal settler outpost was established close to her home in the occupied West Bank.»

Vi kan ikke gå ut fra annet enn at dette er etnisk rensing, ikke støttet,
    MEN I REGI AV ISRAELS REGJERING!

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.605
    Jeg ønsker gjerne motstemmer velkommen i enhver diskusjonstråd.
    At det ikke er en "diskusjonstråd" eller er et "ekkokammer" kommer bare av at de trekker seg fra diskusjonen.
    Og det kan nok igjen ha litt å gjøre med at dere angriper dem alle som en flokk blodtørstige hyener. Aggresjonsnivået henger dårlig sammen med både det påståtte ønsket om fred og den påståtte åpenheten for motstemmer.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske utrolig med forsøk på å rettferdiggjøre nedslakting av palestinere. De aller verste i så måte, er de som fordømmer Russland òg samtidig støtter Israel. Det vitner om fullstendig prinsippløshet. De må gjerne etterlyse 'diskusjon', men bør forvente hverken respekt eller å forbli uimotsagt. Her er det 42 000 drepte palestinere. Hvor mange israelere? Hvem er okkupanten, fordømt av FN?
    Nå har du vel gjentatt deg nok ganger. Vi har faktisk en regel om nettopp dette.

Dette er et diskusjonforum, og hvis du føler trangen for å gjenta budskapet ditt 200+ ganger, så kan du heller bli med i en protestgruppe utenfor Stortinget.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Og det kan nok igjen ha litt å gjøre med at dere angriper dem alle som en flokk blodtørstige hyener. Aggresjonsnivået henger dårlig sammen med både det påståtte ønsket om fred og den påståtte åpenheten for motstemmer.
    Aggresjonsnivået er en følge av det vi ser i nyhetene. Nyhetene står vel ikke akkurat på israels side i disse dager. Jeg skjønner at det gjør de fundamentalistiske israelvennene frustrert, og det har jo blitt færre slike det siste året. Selv Joe Biden, en selverklært sionist, er lei nå. Det har han vært siden desember i fjor.

Det er ingen her som stopper saklig argumentasjon.

Det er lite fruktbart å kategorisere meningsmotstandere som blodtørstige hyener.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Aggresjonsnivået er en følge av det vi ser i nyhetene. Nyhetene står vel ikke akkurat på israels side i disse dager. Jeg skjønner at det gjør de fundamentalistiske israelvennene frustrert, og det har jo blitt færre slike det siste året. Selv Joe Biden, enn selverklært sionist, er lei nå.

Det er ingen her som stopper saklig argumentasjon.

Det er lite fruktbart å kategorisere meningsmotstandere som blodtørstige hyener.
    40.000.-+ døde, 200.000.- i reell dødsfare.
    Regjeringsmedlemmer som argumenterer for å Gazafisere vestbredden.
    Uten å rakke ned på mine meningsmotstandere, i mitt lille sinn har jeg ikke problemer med hvem jeg vil kalle hyener.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Ser ingen av de som roper om ekkokammer kommentere "mine" påstander om at /Netanyahu/IDF/Israel utøver grusomheter, krigsforbrytelser og fører en politikk strategi som KAN føre til en storkrig?

Jeg håpet i det lengste at påstandene i begge disse videoene er feil/overdrevne.
    Dessverre ser jeg lite tegn til at det er tilfelle.

Så da er mitt spørsmål:
    Er dette et ekkokammer fordi det FAKTISK er så ille som noen av oss påstår?
    Er det ikke lengre argumenter FOR Israels side som balanserer inntrykket?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Du må regne med å bli skjelt ut, truet, ærekrenket, evig forhatt, og det som verre er, men kommenter gjerne det vi sier her i ekkokammeret.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    268
    Amerikansk kvinne skal ha blitt drept på Vestbredden

Kvinnen deltok ifølge det palestinske nyhetsbyrået Wafa i en demonstrasjon mot israelske bosettere på den okkuperte Vestbredden.

– En amerikansk solidaritetsaktivist ankom sykehuset med skuddskader i hodet, og vi erklærte hennes martyrdød rundt klokka 14.30, sier sjef Fouad Nafaa for Rafidia-sykehuset i Nablus til AFP.

Kvinnen er ifølge en lege 26 år gammel, melder AP. Det israelske forsvaret undersøker hendelsen, ifølge Reuters.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Holmestrand
    Amerikansk kvinne skal ha blitt drept på Vestbredden

Kvinnen deltok ifølge det palestinske nyhetsbyrået Wafa i en demonstrasjon mot israelske bosettere på den okkuperte Vestbredden.

– En amerikansk solidaritetsaktivist ankom sykehuset med skuddskader i hodet, og vi erklærte hennes martyrdød rundt klokka 14.30, sier sjef Fouad Nafaa for Rafidia-sykehuset i Nablus til AFP.

Kvinnen er ifølge en lege 26 år gammel, melder AP. Det israelske forsvaret undersøker hendelsen, ifølge Reuters.
    Hvorfor stiller ingen IDF til ansvar for svadasvaret "Det israelske forsvaret undersøker hendelsen"?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Blir nok liv i leiren nå! Ingen dreper amerikanere ustraffet! (Kanskje)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn