Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.482
    Antall liker
    2.934
    Sted
    Liten by
    Et tilbakevendende argument fra deg er alltid disse tallene over drepte palestinere, hvor du hevder et slags moralsk overtak på at tallet drepte palestinere er så høyt at det er det eneste som teller.

    Nå er det viktig å huske på at disse tallene er kun er basert på palestinere selv hevder noe, og man kan jo spørre seg hvordan de klarer det kunsstykket å alltid komme opp med håndfaste tall så kort tid etter en hendelse?.
    For om det skjer en naturkatastrofe eller alvorlig hendelse annet sted i verden, så tar det dager og uker før tall over skadde/drepte er klare.
    Men for palestinerene så er det kun noen timer før de har håndfaste tall å presentere i en mediepakke.
    Er det noen som sjekker/verifiserer disse tallene? Burde de sjekkes?
    For det er jo ganske åpenbart at jo høyrere tall, jo mere oppmerksomhet og engasjement oppnås.

    PS: Før du lar følelsene ta helt overhånd, tenk litt på hvorfor skiller ikke disse tallene/rapportene fra palestinere på antall drepte hamas vs sivile palestinere? Er det ikke forskjell? Eller blir alle, uansett tilhørighet, ansett som sivile palestinere når de dør i de tallene?
    Alle hjelpeorganisasjoner mener at dette er i nærheten av det riktige.
    Enkelte mener sågar de er underrapporterte. Har du tenkt på det?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.792
    Sted
    Horten
    Fint det, Powercon. Mine følelser er nok sterkt preget av at slike som du argumenterer for en okkupant og krigsmakt, som meier ned barn og sivile- i titusentall. Det er vanskelig å ta innover seg et slikt menneskesyn som forfektes av deg òg dine like. Det er forkastelig, det er umenneskelig og samtidig et syn alt for mange har. Jøder har ingen som helst blanko fullmakt til å drepe for fote, akkurat som ingen andre har det. Den største årsak til økende hat mot jøder, er Israel selv.
    Det kan nok komme som en sår overraskelse på ditt ego at ikke alle er enige i din blinde tro på den ene siden i konflikten.
    Men det å ikke være enig med deg, betyr ikke at man er blind tilhenger av motparten. Uansett hvor mye du ønsker at det er slik.
    Det er denne "oss-dem" eller "venn-fiende" holdningen som er farlig, og dette går deg hus forbi.

    PS: Det at du kan ytre dine kritiske holdninger og meninger på et forum som dette er en del av ytringsfriheten vi har i vår kultur. Hvordan tror du dette er i kulturen til de som du så blindt støtter?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    Likevel så er jeg her og bruker tid på deg.

    For jeg synes det er viktig å ta inn over seg at det er oftest når fanatismen og hatet rår, at mennesker blir tilordnet inhumane egenskaper og dermed hevdes at de fortjener å dø.
    Og det er denne fanatismen hos mennesker som ikke selv er en del av konflikten, som kanskje er den aller farligste. Et blindt hat på den ene siden er skadelig. For alle.

    Motvekt mot fanatisme er kunnskap og fakta.
    Helt enig. Og hat og ekstremisme har vanvittige vekstvilkår når hele landet utraderes, når barna dine skytes i hodet, når teltet du ligger og fryser i om natta blir satt fyr på. Jeg tror jeg hadde nærmet meg fanatisme sjøl, til slutt, hadde jeg blitt utsatt for noe sånt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.482
    Antall liker
    2.934
    Sted
    Liten by
    Det kan nok komme som en sår overraskelse på ditt ego at ikke alle er enige i din blinde tro på den ene siden i konflikten.
    Men det å ikke være enig med deg, betyr ikke at man er blind tilhenger av motparten. Uansett hvor mye du ønsker at det er slik.
    Det er denne "oss-dem" eller "venn-fiende" holdningen som er farlig, og dette går deg hus forbi.

    PS: Det at du kan ytre dine kritiske holdninger og meninger på et forum som dette er en del av ytringsfriheten vi har i vår kultur. Hvordan tror du dette er i kulturen til de som du så blindt støtter?
    Jeg kan være enig i at LE ikke er helt i vater her, men om du tenker at det som skjer er noe som skjer i et vakuum etter 7. oktober, så er du på gale veier. Okkupasjonen og apartheidstyret til Israel har veldig mye av skylden her, selv om det er mye galt på begge sider.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    PS: Det at du kan ytre dine kritiske holdninger og meninger på et forum som dette er en del av ytringsfriheten vi har i vår kultur. Hvordan tror du dette er i kulturen til de som du så blindt støtter?
    Du må lese litt nøyere, for nå blir det mye rart.
    Om jeg kan snakke for meg selv, så kan jeg si såpass som at kulturen i mange muslimske miljøer er elendige greier på mange felter, men det er fullstendig irrelevant når boliger og flyktende barn myrdes skruppelløst. At man reagerer instinktivt over noe sånt, behøver ikke bety at man støtter kvinneundertrykkelse eller homohat. Dette begynner å bli litt tøvete, rett og slett.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.792
    Sted
    Horten
    Helt enig. Og hat og ekstremisme har vanvittige vekstvilkår når hele landet utraderes, når barna dine skytes i hodet, når teltet du ligger og fryser i om natta blir satt fyr på. Jeg tror jeg hadde nærmet meg fanatisme sjøl, til slutt, hadde jeg blitt utsatt for noe sånt.
    Forståelig reaksjon, jeg så en trailer til den filmen Quslings siste dager, der jeg tror akkurat det tema blir tatt opp på forholdene i Norge under andre verdenskrig.

    Men, en slik reaksjon fremprovoseres vel i de svært få idag selv om de hører om historiene fra Norge og WW2.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    1.792
    Sted
    Horten
    Alle hjelpeorganisasjoner mener at dette er i nærheten av det riktige.
    Enkelte mener sågar de er underrapporterte. Har du tenkt på det?
    Mange mener og tror det er korrekt, men likevel ingen som har tatt seg bryet med å sjekke?
    For siden det kommer nøyaktige antall drepte kun kort tid etter angrep, som ingen andre i verden klarer å matche på samme tid, så må det jo naturlig være dokumentert og godt oganisert over folkene?
    Vi er nok enige i at tallene er veldig usikre.
    Men bruken av de er ikke like usikker?

    PS: Før the usual suspects legger egne meninger og holdninger til det jeg skriver, så merk at selv 5 døde er for mye. Det er ikke tallet og "konkuransen" i antall som er poenget. Men om man skal bruke tall som grunnlag for en sak, så må det jo ligge en sikkerhet i de. Hvis ikke så forsvinner gjerne oppmerksomheten like fort som tilliten.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Holmestrand
    Vis du velger å se det sånn..
    Jeg velger ikke å se det sånn.
    Jeg synes det er forkastelig, uakseptabelt, umenneskelig, umoralsk, ulovlig etc etc ..
    IDF velger det, og du synes tydeligvis det er helt forståelig.

    "Israel’s intensifying attacks on Gaza schools
    Israel has hit more than 500 Gaza schools in the past 10 months. Al Jazeera breaks down the deadliest attacks."

    "
    Paramedics at the scene described the carnage as horrific, with “bodies ripped to pieces”. Israel claimed that Hamas and Palestinian Islamic Jihad fighters were operating from the school – a claim that was rejected by Hamas.

    Israel has repeatedly attacked Gaza’s schools, hospitals and universities, claiming the buildings were used for military purposes without providing any proof.

    With numerous evacuation orders since the war in Gaza began on October 7, schools have often been used to shelter nearly two million displaced Palestinians in the besieged enclave."

    Israel nekter journalister, og da må vi gå ut i fra at de juger.
    Og akkurat som med Trump så ser vi hele tiden at de juger, så hva de sier spiller egentlig liten rolle.
    VI ser resultatene.

    "Under the Fourth Geneva Convention, schools are considered civilian objects and should be protected from attacks.
    However, within a 10-day period in August, Israeli forces struck five schools in Gaza City, killing more than 179 people and injuring scores more."
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    Forståelig reaksjon, jeg så en trailer til den filmen Quslings siste dager, der jeg tror akkurat det tema blir tatt opp på forholdene i Norge under andre verdenskrig.

    Men, en slik reaksjon fremprovoseres vel i de svært få idag selv om de hører om historiene fra Norge og WW2.
    Mange lar seg fortsatt provosere over det som hendte lenge før noen av oss ble født. Det er veldig, veldig langt unna det å oppleve at barna dine blir drept, at hjemmet ditt blir lagt i grus, at det ikke finnes noe mat, knapt nok vann, og at alt håp, absolutt alt håp er tatt fra deg.
    Det som skjer på Gaza i dag er ti reiser verre enn noe som skjedde i Norge under andre verdenskrig, uansett hvor ille det også var. Og det er 2 - 4 generasjoner siden. Så hvordan du klarer å sette opp noe sånt som en sammenligning som du gjør her, skjønner jeg ikke helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    Mange mener og tror det er korrekt, men likevel ingen som har tatt seg bryet med å sjekke?
    For siden det kommer nøyaktige antall drepte kun kort tid etter angrep, som ingen andre i verden klarer å matche på samme tid, så må det jo naturlig være dokumentert og godt oganisert over folkene?
    Vi er nok enige i at tallene er veldig usikre.
    Men bruken av de er ikke like usikker?

    PS: Før the usual suspects legger egne meninger og holdninger til det jeg skriver, så merk at selv 5 døde er for mye. Det er ikke tallet og "konkuransen" i antall som er poenget. Men om man skal bruke tall som grunnlag for en sak, så må det jo ligge en sikkerhet i de. Hvis ikke så forsvinner gjerne oppmerksomheten like fort som tilliten.
    Da sier vi at tallene er høyst usikre. Forandrer det noe som helst?
    1729003891190.png

    Er dette greit?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg velger ikke å se det sånn.
    Jeg synes det er forkastelig, uakseptabelt, umenneskelig, umoralsk, ulovlig etc etc ..
    IDF velger det, og du synes tydeligvis det er helt forståelig.

    "Israel’s intensifying attacks on Gaza schools
    Israel has hit more than 500 Gaza schools in the past 10 months. Al Jazeera breaks down the deadliest attacks."

    "
    Paramedics at the scene described the carnage as horrific, with “bodies ripped to pieces”. Israel claimed that Hamas and Palestinian Islamic Jihad fighters were operating from the school – a claim that was rejected by Hamas.

    Israel has repeatedly attacked Gaza’s schools, hospitals and universities, claiming the buildings were used for military purposes without providing any proof.

    With numerous evacuation orders since the war in Gaza began on October 7, schools have often been used to shelter nearly two million displaced Palestinians in the besieged enclave."

    Israel nekter journalister, og da må vi gå ut i fra at de juger.
    Og akkurat som med Trump så ser vi hele tiden at de juger, så hva de sier spiller egentlig liten rolle.
    VI ser resultatene.

    "Under the Fourth Geneva Convention, schools are considered civilian objects and should be protected from attacks.
    However, within a 10-day period in August, Israeli forces struck five schools in Gaza City, killing more than 179 people and injuring scores more."
    "Under the Fourth Geneva Convention, schools are considered civilian objects and should be protected from attacks."
    Samme kan leses om sykehus osv..

    Det er jo akkurat derfor disse eksemplariske menneskene i hizbollah og Hamas har bygget sine baser i kjellerne på disse plassene.
    For hva er vel smartere enn å tvinge motparten til å måtte bryte disse konvensjonene og begå handlinger som kan fordømmes..

    Og fordømmes skal det.. men det er særdeles merkelig at det ikke fordømmes at basene er bygget på nettopp slike plasser.
    At det ikke fordømmes at disse flotte menneskene ikke har noe respekt for menneskelivet til sine egne landsmenn.
    For det er strengt tatt ikke friske mennesker eller et normalt militære som bygger sine baser og våpenlager i bykjerner, Under skoler, under sykehus..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    "Under the Fourth Geneva Convention, schools are considered civilian objects and should be protected from attacks."
    Samme kan leses om sykehus osv..

    Det er jo akkurat derfor disse eksemplariske menneskene i hizbollah og Hamas har bygget sine baser i kjellerne på disse plassene.
    For hva er vel smartere enn å tvinge motparten til å måtte bryte disse konvensjonene og begå handlinger som kan fordømmes..

    Og fordømmes skal det.. men det er særdeles merkelig at det ikke fordømmes at basene er bygget på nettopp slike plasser.
    At det ikke fordømmes at disse flotte menneskene ikke har noe respekt for menneskelivet til sine egne landsmenn.
    For det er strengt tatt ikke friske mennesker eller et normalt militære som bygger sine baser og våpenlager i bykjerner, Under skoler, under sykehus..
    Husk at Gaza er på størrelse med Vestfold, og huser over 2 millioner mennesker. Husk at de har vært okkupert av en enorm overmakt i 80 år, og fratatt alle basale menneskerettigheter. Husk at om du anser skoler som legitime mål, uansett årsak, må konsekvensen bli at du oppriktig mener politiet med god grunn kan ta ut en hel skoleklasse for å komme til en skoleskytter som har barrikadert seg.
    Siviliserte samfunn holder ikke på sånn.

    Og siden du da automatisk vil respondere med at "men er Palestina et mer sivlisert samfunn, da...?", så kan jeg allerede nå svare at nei, de er ikke mer siviliserte, noe som ikke er så rart, ettersom de er i en helt vanvittig situasjon, og at de har vært det svært, svært lenge. Men det gir ikke noen rett til å drepe barn. Og dessuten: Husk at også Mossad har sitt hovedkvarter midt inne i en by. Betyr det at de bruker innbyggerne som menneskelig skjold, da, eller?

    PS: Har vi egentlig fått fremlagt nøytrale beviser på disse påståtte hovedkvarterene inne i og under skoler og sykehus? Vi har fått utallige bevis på store mengder døde mennesker og ødelagte sykehus og skoler, men deretter har det blitt ganske stille. Ikke at jeg betviler eksistensen av disse skjulte baser, men allikevel ser jeg ikke helt at det rekker for å vise at alt som bombes inneholder terrorister. En god del av dem er det definitivt IKKE.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.843
    Antall liker
    20.609
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Respekt, ja. Israel viser vel, nok en gang, at de ikke har respekt for hverken grenser, menneskeliv, FN og folkeretten. At Powercon og X-Cell m.fl. fortsatt forsvarer overgriperen, får stå for deres egen moralske kollaps. Titusener er drept i Gaza, tusenvis i Libanon, hundrevis på Vestbredden. Barn, sivile, helsepersonell, journalister. Det er skutt mot UNIFIL, som Israel i tillegg har bedt fjerne seg. En styrke utplassert av FN. Israel er i tillegg en okkupasjonsmakt, fordømt av både FN og Den internasjonale domstolen i Haag. Hva da disse to herrer måte mene, er da egentlig intet å vektlegge.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Holmestrand
    "Under the Fourth Geneva Convention, schools are considered civilian objects and should be protected from attacks."
    Samme kan leses om sykehus osv..

    Det er jo akkurat derfor disse eksemplariske menneskene i hizbollah og Hamas har bygget sine baser i kjellerne på disse plassene.
    For hva er vel smartere enn å tvinge motparten til å måtte bryte disse konvensjonene og begå handlinger som kan fordømmes..

    Og fordømmes skal det.. men det er særdeles merkelig at det ikke fordømmes at basene er bygget på nettopp slike plasser.
    At det ikke fordømmes at disse flotte menneskene ikke har noe respekt for menneskelivet til sine egne landsmenn.
    For det er strengt tatt ikke friske mennesker eller et normalt militære som bygger sine baser og våpenlager i bykjerner, Under skoler, under sykehus..
    Siden Hamas og Hizbollah er skyldige i å ha militærisert mer enn 500 skoler, mange sykehus og et utall telt så burde det vel ikke være noe problem å la internasjonal presse få dekke disse bruddene på internasjonal lov og humanitet?
    Det nekter nemlig Israel.
    De beordrer folk til å «evakuere» (dette må forståes som å fordrive, jage) til et sted som IDF så angriper.
    Poenget er ikke at «vi» er en fanklubb for Hamas, Hizbollah eller Islam, «vi» reagerer sterkt på at et land som kaller seg et demokrati og er finansiert av «the land of the brave and the free» behandler sine naboer på lignende vis som deres egne forfedre ble behandlet for ikke så lenge siden.
    Fred kommer av å slutte å krige.
    Å fortsette å krige skaper mere krig, spesielt når man utvider i alle retninger som Israel unektelig gjør.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.745
    Antall liker
    10.223
    Mange lar seg fortsatt provosere over det som hendte lenge før noen av oss ble født. Det er veldig, veldig langt unna det å oppleve at barna dine blir drept, at hjemmet ditt blir lagt i grus, at det ikke finnes noe mat, knapt nok vann, og at alt håp, absolutt alt håp er tatt fra deg.
    Det som skjer på Gaza i dag er ti reiser verre enn noe som skjedde i Norge under andre verdenskrig, uansett hvor ille det også var. Og det er 2 - 4 generasjoner siden. Så hvordan du klarer å sette opp noe sånt som en sammenligning som du gjør her, skjønner jeg ikke helt.
    Vi slapp vel egentlig billig unna, relativt sett, under 2. verdenskrig.
    10.262 norske liv gikk tapt (aftenposten.no)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Siden Hamas og Hizbollah er skyldige i å ha militærisert mer enn 500 skoler, mange sykehus og et utall telt så burde det vel ikke være noe problem å la internasjonal presse få dekke disse bruddene på internasjonal lov og humanitet?
    Det nekter nemlig Israel.
    De beordrer folk til å «evakuere» (dette må forståes som å fordrive, jage) til et sted som IDF så angriper.
    Poenget er ikke at «vi» er en fanklubb for Hamas, Hizbollah eller Islam, «vi» reagerer sterkt på at et land som kaller seg et demokrati og er finansiert av «the land of the brave and the free» behandler sine naboer på lignende vis som deres egne forfedre ble behandlet for ikke så lenge siden.
    Fred kommer av å slutte å krige.
    Å fortsette å krige skaper mere krig, spesielt når man utvider i alle retninger som Israel unektelig gjør.
    Tror ikke noen fornuftige personer er fan av noen av sidene der nede..

    Og jeg er ikke uenig i noe du sier, jeg tenker nok bare litt annerledes på hvorfor det er slik..
    Og jeg respekterer at du tenker annerledes enn meg og at du evner å skrive det og ordlegge deg på en måte som ikke er mot person eller eventuelle "titler" man har her inne.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    645
    Antall liker
    198
    Måtte det gå ett helt år får USA legger bittelitt press på Israel?

    Axios: USA har advart Israel om at de kan stanse våpenleveranser

    I et brev til israelske myndigheter har amerikanske myndigheter advart om at USA kan stanse våpenleveranser dersom forholdene i Gaza ikke bedres, skriver Axios.

    Brevet er sendt fra USAs utenriksminister Antony Blinken og USAs forsvarsminister Lloyd Austin, skriver Axios-journalist Barak Ravid på X.

    Også nyhetsbyrået Reuters har sitert meldingen.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    En kvart Gaza. På 5 år i Norge, ett i Gaza.
    Og fra 2007 til 2022 har terrornettverkene som Hamas og hizbollah tilhører drept over 300.000.
    7-8 ganger Gaza.

    Og på noen år på 40 tallet ble smått bare 6millioner + jøder drept.. sånn ca 142 ganger Gaza. Godt over millionen i året. 2/3 deler av hele folkeslaget.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    20.051
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Og fra 2007 til 2022 har terrornettverkene som Hamas og hizbollah tilhører drept over 300.000.
    7-8 ganger Gaza.

    Og på noen år på 40 tallet ble smått bare 6millioner + jøder drept.. sånn ca 142 ganger Gaza. Godt over millionen i året. 2/3 deler av hele folkeslaget.
    Så då er litt slakting av sivile palestinerar på Gaza og i Libanon heilt greit?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Holmestrand
    Og fra 2007 til 2022 har terrornettverkene som Hamas og hizbollah tilhører drept over 300.000.
    7-8 ganger Gaza.

    Og på noen år på 40 tallet ble smått bare 6millioner + jøder drept.. sånn ca 142 ganger Gaza. Godt over millionen i året. 2/3 deler av hele folkeslaget.
    Hvor har du disse tallene fra?

    Du trenger her IKKE redegjøre for andre verdenskrig.
    Den er forholdsvis veldokumentert, også jødenes skjebne.
    Jødenes skjebne under andre verdenskrig er for øvrig en vesentlig årsak til mitt engasjement.
    Nettopp jødene burde vite bedre.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    Og fra 2007 til 2022 har terrornettverkene som Hamas og hizbollah tilhører drept over 300.000.
    7-8 ganger Gaza.

    Og på noen år på 40 tallet ble smått bare 6millioner + jøder drept.. sånn ca 142 ganger Gaza. Godt over millionen i året. 2/3 deler av hele folkeslaget.
    Nå har jeg ikke sett noen tall på hvor mange som er drept av Boko Haram, IS, Al Qaida og lignende utskudd, men tenker du at alle disse er et slags nettverk, der også Hozbollah og Hamas inngår? Kan dette dokumenteres? Jeg betviler i grunn ikke at de deler mye tankegods, men jeg er usikker på om de har noe felles organ som legger langsiktige planer og strategier. Det sagt, kriger og terror har åpenbart drept svært mange de siste 15 år, men om det på noe meningsfylt vis kan legges sammen og benyttes som at "nettverket har drept 300 000", stiller jeg meg litt tvilende til.

    Og heldigvis har ingen jeg kjenner noe behov for å forsvare den industrielle masseutryddelsen av jøder. Det skal litt til å overgå den krigsforbrytelsen, selv om noen har prøvd, og stadig gjør sine mer og mindre vellykkede forsøk.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    645
    Antall liker
    198
    41 personer drept i israelske angrep, ifølge libanesiske myndigheter

    Libanons helsedepartement sier 41 personer ble drept i israelske angrep mandag. Minst 124 personer ble såret.

    Over halvparten skal ha blitt i drept i den nordlige kristne landsbyen Aito, som ligger utenfor Hizbollahs tradisjonelle høyborg.

    Mandagens tall bringer antall drepte siden 23. september opp til 1356 personer.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hvor har du disse tallene fra?

    Du trenger her IKKE redegjøre for andre verdenskrig.
    Den er forholdsvis veldokumentert, også jødenes skjebne.
    Jødenes skjebne under andre verdenskrig er for øvrig en vesentlig årsak til mitt engasjement.
    Nettopp jødene burde vite bedre.
    Tallene er veldig enkle å finne. Finnes statistiske databaser over alt som kverner faktiske tall.
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    645
    Antall liker
    198
    USA advarer Israel – krever bedring i Gaza-forhold

    I et brev til israelske myndigheter har amerikanske myndigheter advart om at USA kan stanse våpenleveranser dersom forholdene i Gaza ikke bedres.

    Brevet, som ble sendt 13. oktober, er sendt fra USAs utenriksminister Antony Blinken og USAs forsvarsminister Lloyd Austin, skriver Axios-journalist Barak Ravid på X.

    Også nyhetsbyrået Reuters har sitert meldingen.

    – Vi skriver for å understreke at den amerikanske regjeringen er dypt bekymret for de forverrede forholdene i Gaza, og ber om at den israelske regjeringen tar grep denne måneden for å snu trenden, heter det i brevet, ifølge Reuters.

    USAs utenriksdepartement bekrefter at Blinken og Austin sendte brevet til de israelske ministrene Yoav Gallant og Ron Dermer.

    – Vi håper Israel iverksetter endringene vi har bedt om i brevet, og vi mener at 30 dager er nok tid til å løse problemene, sier amerikansk UD i en uttalelse.
    Israelske myndigheter har ikke kommentert saken ennå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.885
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    96
    Du, nå går du over grensen. Her finnes ikke hat mot jøder. Her er hat mot massedrap på okkuperte, av sin okkupant. At det er jøder som står bak, er uinteressant for de som meies ned. Ditt menneskesyn her, er at det er de okkuperte og massakrertes egen feil. Det er hat, det. Og fanatisme. Så knip igjen med beskyldninger om andres hat!
    Ingen har vært mer hatsk enn deg i denne tråden. Ingen har sagt så direkte at 7. oktober bare var rett og rimelig. Ingen i denne tråden har direkte, gjentatte ganger, ønsket andres død. Ingen i denne tråden har løyet og diktet opp hva andre har ment og sagt mer enn deg. Ingen ser så svart/hvitt på ting som deg heller, og derfor vil nesten ingen ta deg seriøst.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Holmestrand
    Tallene er veldig enkle å finne. Finnes statistiske databaser over alt som kverner faktiske tall.
    Sikkert, men da er det vel også ganske enkelt for deg å presentere kildene for dine tall.
    Det er lett å finne tall, ikke alltid lett å finne de samme tallene. ;)
    Det er også greit å vite hva du inkluderer i tallet.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    9.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    11.209
    Det har i all hovedsak vært en bølgende trend mht terror internasjonalt. MidtØsten, India og Pakistan, enkelte afrikanske land, samt et par land i SørAmerika er mest utsatt. Det blir nok litt vanskeligere å bevise en organisert sammenheng mellom alle disse terroraksjonene. Det er for øvrig mange flere som blir myrdet enn antallet som dør av terror, uten at det i seg selv er noen unnskyldning for noe som helst.


    1729020033241.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.843
    Antall liker
    20.609
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Først en massiv eksplosjon - så et flammehav.
    I forgården til al-Aqsa-sykehuset i sentrale Gaza, har mennesker på flukt satt opp telt og søkt trygghet gjennom over et år med krig.

    Men natt til mandag bombet Israel sykehusområdet, og umiddelbart rev flammene igjennom teltene på få minutter.
    I videoklipp fra brannen, som er spredt verden over, kommer et brennende menneske til syne, idet han fortsatt lever og strekker ut armen.
    – Han skrek og hylte, helt til stemmen ebbet ut. Det var ingen ting vi kunne gjøre, sier Ibrahim Shofal til VG utenfor al Aqsa-sykehuset i sentrale Gaza.
    Han er ett av flere vitner vi har snakket med de to siste dagene i ruinene av teltleiren ved sykehuset.

    ....
    Brutaliteten til Israel er til forveksling lik den vi så for over 80 år siden. Intet har de lært av hva de selv ble utsatt for.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn