Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.469
    Tja, det får vi aldri vite.
    Men fakta er at Gaza før 7/10/23 var et bedre sted å leve enn det er nå.
    Og om palestinerne hadde kvittet seg med Hamas, eller i det minste ikke utøvd noe vold mot Israel eller truet med det, kan en ikke utelukke at forholdene gradvis kunne ha blitt bedre.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og om palestinerne hadde kvittet seg med Hamas, eller i det minste ikke utøvd noe vold mot Israel eller truet med det
    Så skylden og ansvaret ligger på den undertrykte, ikke på undertrykkeren. Skjønner.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.469
    Innleggene mine her inkludert det du har redigert har ingenting med skyld og ansvar å gjøre.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke jeg redigerte bort meningen, eller?

Hvis ikke skyld og ansvar skal adresseres så kommer man i alle fall aldri noen vei. Da kan man like godt plystre i stormen.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.469
    Du redigerte bort meningen ja, fordi det jeg har forsøkt å peke på er at der var i hvert fall før 7/10/23 var et alternativt utfall for Gaza.
    Gaza var et palestinsk område uten israelere tilstede da og befolkningen hadde det uendelig bedre da enn nå.
    Du og alle andre må gjerne gi skyld og ansvar til Israel, men skyld og ansvar kommer til kort overfor militær makt.
    Og skyld og ansvar vil heller ikke ha noe å si for utfallsrommet framover så lenge Israel har slik overlegen militær makt.
    Og jeg er ganske sikker på at to-stats løsningen som blant annet Norge vil ha er en "no starter" så lenge der er en mulighet for at grupperinger som Hamas kan tenkes å operere fra den eventuelle palestinske staten.
    Det er den harde realiteten på bakken slik jeg tolker den helt uavhengig av skyld og ansvar.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du redigerte bort meningen ja, fordi det jeg har forsøkt å peke på er at der var i hvert fall før 7/10/23 var et alternativt utfall for Gaza.

Helt uenig. Slaktet vi har sett på 15 måneder hadde skjedd før eller siden uansett, helt uavhengig av Hamas-angrepet 7/10/23. Det har tross alt skjedd semi-regelmessig siden høsten 1948, med varierende intensitet og antall døde.

Du og alle andre må gjerne gi skyld og ansvar til Israel, men skyld og ansvar kommer til kort overfor militær makt.
    Og skyld og ansvar vil heller ikke ha noe å si for utfallsrommet framover så lenge Israel har slik overlegen militær makt.

Selvsagt, jeg har da aldri sagt noe annet. Betyr det at man bare skal sette en strek over skyld og ansvar og aldri mer nevne det?

Og ja, jeg har redigert igjen, slik jeg gjør med alle innlegg jeg besvarer.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    313
    Fordrevne palestinere nektes å reise til Nord-Gaza

– Titusener av fordrevne mennesker venter i nærheten av Netzarim-korridoren på å få returnere til den nordlige Gazastripen, opplyser sivilforsvarets talsperson Mahmud Bassal til AFP.

Ifølge ham nekter israelske styrker å la palestinerne passere som følge av en uenighet om gisselløslatelser. Det opplyses ikke noe nærmere om hva denne tvisten angivelig går ut på. Israel har foreløpig ikke kommentert saken.

AFP-journalister på stedet er enorme folkemengder samlet langs en kystvei nær barrieren i påvente av å slippe gjennom og reise hjem.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.522
    Sted
    Oslo
    Gaza var et palestinsk område uten israelere tilstede da og befolkningen hadde det uendelig bedre da enn nå.
    Og jeg er ganske sikker på at to-stats løsningen som blant annet Norge vil ha er en "no starter" så lenge der er en mulighet for at grupperinger som Hamas kan tenkes å operere fra den eventuelle palestinske staten.
    Det er den harde realiteten på bakken slik jeg tolker den helt uavhengig av skyld og ansvar.
    Jeg, og jeg tror de fleste her, forsvarer ikke terrorangrepet 7.oktober.
    Men situasjonen på Gaza har helt siden Israel trakk seg ut, vært styrt som et nærmest stengt reservat, der Israel har hatt full kontroll på inn og utreise, der fiskerne ikke har hatt lov å gå ut med fiskebåter, de har ikke hatt hverken havn eller flyplass, Israel bar ofte stengt grensene helt slik at palestinerne med arbeid utenfor ikke har kommet på jobb, og rutinemessig drevet med kollektiv avstraffelse av hele befolkningen.
    Respekterte journalister, og bistandsarbeidere har jevnlig kalt Gaza verdens største utendørs fengsel.
    Det å ikke tro at å leve slik ikke vil føre til motstand er virkelig å stikke hodet i sanden.
    Terrorangrepet var fryktelig, men jeg er sikker på, og israelske politikere har sagt, at for mange israelere var dette den " gylne mulighet" til å gå all in militært.
    Jeg leser deg slik, at slik forholdene var der i årevis etter at israelerne"trakk" seg ut, burde palestinerne bare leve passivt og rolig med,
    Men det er rart med det, et folk som føler seg undertrykt og okkupert har det ofte med å gjøre oppstand.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.648
    Også interessant at du bruker nedsettende karakteristikker om ofrene for Israels overgrep.
    dette er en velkjent metode for diktatorer og andre bøller:
    Untermensch, rotter, kakkerlakker…
    Og selvfølgelig: Det er offerets feil.
    Kjent grep helt fra fedre og mødres barnemishandling helt til nazistenes fabrikkmessige jødeutryddelse.

Jeg foreslår at du skrur av mobil, PC/mac eller nettbrett, og foretar et dypdykk i historiebøkene slik at du kanskje klarer å se parallellene mellom de overgrep jødene ble utsatt for av Hitler og hans lakeier og det Israel holder på med nå.
    Palæstinensere kan takke dem selv for deres problemer.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.469
    Men situasjonen på Gaza har helt siden Israel trakk seg ut, vært styrt som et nærmest stengt reservat, der Israel har hatt full kontroll på inn og utreise, der fiskerne ikke har hatt lov å gå ut med fiskebåter, de har ikke hatt hverken havn eller flyplass, Israel bar ofte stengt grensene helt slik at palestinerne med arbeid utenfor ikke har kommet på jobb, og rutinemessig drevet med kollektiv avstraffelse av hele befolkningen.
    Respekterte journalister, og bistandsarbeidere har jevnlig kalt Gaza verdens største utendørs fengsel.
    Det å ikke tror at å leve slik ikke vil føre til motstand er virkelig å stikke hodet i sanden.
    Terrorangrepet var fryktelig, men jeg er sikker på, og israelske politikere har sagt, at for mange israelere var dette den " gylne mulighet" til å gå all in militært.
    Jeg leser deg slik, at slik forholdene var der i årevis etter at israelerne"trakk" seg ut, burde palestinerne bare leve passivt og rolig med,
    Men det er rart med det, et folk som føler seg undertrykt og okkupert har det ofte med å gjøre oppstand.
    Først og fremst pekte jeg til det jeg synes var en interessant kronikk av Thomas Friedman i NYT med betraktninger rundt de valgene som blir gjort og ikke gjort
    Jeg vet godt hvordan det var på Gaza før angrepet.
    Ille som det var, var det likevel bedre enn nå. Og en kan godt legge all skyld på Israel for dagens status, men det endrer likevel ikke status.
    Og hypotetisk kunne kanskje Gaza fått det litt bedre over tid hvis Israelerne ble overbevist nok at intet angrep på Israel ville komme i fremtiden.
    Men den hypotetiske virkeligheten ble vi fratatt muligheten for å se om kunne bli en realitet i det Hamas angrep.
    Så jeg er ganske pessimistisk med hensyn på realistiske muligheter for at palestinerne i Gaza vil få det særlig bedre framover (utover det Israel tillater av nødhjelp og gjenoppbygging).
    Og jeg er pessimistisk fordi jeg ser ingen som viser veien til en aksept av Israel som legitim stat også av grupperingene som Hamas.
    I det Israel anerkjennes av Hamas og lignende, kan en diskutere innenfor hvilke grenser og med hvilke sikkerhets garantier, men et selvstendig Palestina med Hamas (el lign) tilstede med et uttalt mål om å utslette Israel, det blir det aldri noe av slik jeg tolker situasjonen vi har nå.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.377
    Torget vurderinger
    1
    Drossel finner nok stor glede i massedrap på dei han ikkje liker. Bombe.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    313
    Kanskje man skal begynne med å tvangsflytte okkupantene først?

Jordan avviser Trumps uttalelse om å flytte palestinere ut av Gaza

Jordan avviser enhver form for tvangsflytting av palestinere, sier utenriksminister Ayman Safadi som svar på en uttalelse fra president Donald Trump.

Trump sa søndag at Egypt og Jordan bør ta imot deler av befolkningen fra den krigsherjede Gazastripen.

– Det er antakelige snakk om en og en halv million mennesker, og vi bare rydder ut hele greia og sier: «Vet du, det er over», sa Trump.

Utenriksminister Ayman Safadi sier Jordan fastholder at palestinerne bør bli værende i de palestinske områdene.

– Vår avvisning av forflytning av palestinere står fast og vil ikke endre seg. Jordan er for jordanere, og Palestina er for palestinere, sier Safadi i en uttalelse.

(NTB)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Holmestrand
    Det å ikke tror at å leve slik ikke vil føre til motstand er virkelig å stikke hodet i sanden.
    Det som skjedde 7. oktober svarer vi ikke lengre på.

Palestinerne er undertrykte og okkupterte.
    Av Israel og USA.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn