Israels verste fiende..

P

Parelius

Gjest
Se på NRK nå. Galskapen vil ingen ende ta!

Så må du greie å gjøre kritikk av Israel til noe annet enn jødehat og lefling med muslamer. Det greier du vel?

Den jødiske representanten (fru R) greier det ikke"

Z

Zomby_Woof

Gjest
[...] men det var det med å finne ut hvem som er den svakeste part da. [...]
I dette som i de fleste andre slagsmål er den sterkeste den som vinner hver gang.

I isolerte episoder derimot, er jeg enig i at pressen gjør overfladiske og feilaktige vurderinger av makt og avmakt. Barn som kaster stein og Molotovcocktails er farlige. Selv om soldaten med sitt gevær er 'sterkere', betyr det ikke nødvendigvis at han kan redde sitt eget liv uten å drepe et barn. Å beskytte eget liv må vel være en nærmest ubestridelig menneskerett.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvis den sterkeste parten er den som vinner hver gang, så har vel muslamene vunnet de siste rundene her til lands.

Synes for øvrig fru Rachel klarer seg bra. Har dere tenkt på hvem som undertrykker flest muslimer? Jo det er muslamene det, i de aller fleste muslimske land. Som hun sier, hva med Sudan, og hva med kurderne? Hvor er støtten til dem? Nei det er jo ikke så interessant, for det er jo ikke jøder å skylde på i disse områdene.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg må si at dette omtalte jødehatet som de mener er tilstede i fjøslandet vårt nå for tiden, er den største løgnen jeg har hørt på lenge. Pisspreik fra ende til annen. Hvor har de det fra?
Politisk debatt er opportunisme satt i system. Har man en unnskyldning, så bruker man den for hva den er verdt, ikke noe nytt.

P

Parelius

Gjest
Politisk debatt er opportunisme satt i system. Har man en unnskyldning, så bruker man den for hva den er verdt, ikke noe nytt.
Der skilles våre synspunkter; for meg er selv politisk debatt ikke bare eventyr. Og om det er eventyr, så er det eventyr som har invirkning på vår virkelighet. Det er eventyr som er en del av virkeligheten. Jeg må altså ta den litt mer alvorlig enn å bare å trekke på skuldrene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Angående de siste rundene her til lands: Muslimene har jo vunnet noen store strategiske seire de senere årene, utvilsomt. De har nå nesten full kontroll over både sporveiene og taxinæringen i Oslo.

:p

Nei, frue. Du tar aldeles feil. Muslimer i Norge er i praksis en uniformert underklasse fullt på linje med slavenes etterkommere i USA.

Norske jøder derimot, har bl.a. vært stortingspresidenter og diverse. Her snakker vi om en minoritet som har klart å tilpasse seg det samfunnet de lever i, og tjene egne og samfunnets interesser gjennom sin deltagelse i det. Det er dem forresten vel unt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Der skilles våre synspunkter; for meg er selv politisk debatt ikke bare eventyr. Og om det er eventyr, så er det eventyr som har invirkning på vår virkelighet. Det er eventyr som er en del av virkeligheten. Jeg må altså ta den litt mer alvorlig enn å bare å trekke på skuldrene.
I en ideell verden er jeg helt enig med deg, men jeg har etterhvert blitt temmelig desillusjonert hva angår politikere, hvilket medfører en viss ambivalens og kynisme. Jeg gidder rett og slett ikke å la meg opprøre hver gang en politiker er opportunistisk på en måte som ikke passer meg selv, i sum går det uansett mer eller mindre opp. Jeg vet også at jeg selv vil benytte enhver anledning til å rakke ned på feks. Valla, slik andre her vil benytte enhver anledning til å rakke ned på Bush eller Israel. Det jeg lar meg irritere over, i hvertfall i den grad at jeg på fora som dette lar meg engasjere til debatt, er den prektighet og politiske korrekthet mange ynder å ta på seg i politiske spørsmål, den er dobbeltmoralsk.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Det er vel ikke mulig å forsvare seg mot angrep med vilkårlig mengde sprengstoff annet enn aktivt å pågripe bakmennene før de kommer så langt?

-k
Det har ikke vært så lett å komme i nærheten av den israelske ambassaden med større mengder sprengstoff den siste tiden.

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Har vært mange forskjellige meninger om jøder her i landet også! Kanskje pga misunnelse fordi det var noen jøder som fikk til forretningsdrift i lokalsamfunnene som nordmenn ikke ville prøve selv, eller hadde mot eller standhaftighet til å gjennomføre det. Lett å kritisere andre i ettertid, som alltid!
Vil anta at det er alle slags folk innen jødedommen som i alle andre samfunn. Vi har jo også noen nordmenn som kanskje ikke er helt stuerene!
Foregår jo stadig vekk noen rettsaker!
Kan tildels forstå en Israelsk frustrasjon, selv om de har en tendens til å ta litt hardt i!
Vi har jo sendt en rød Larsen ( snakker ikke om cognac ) til midtøsten som fridde sterkt til Arrafat og gjengen og ga palestinerne spillerom og nærmest fritt leide politisk sett!
Var vel delaktig i den " vellykkete" Osloavtalen!
Er vel typisk norsk å måtte ivareta en politiker ( ap)( les gjerne ape) som har dummet seg loddrett ut her hjemme, med å få vedkommende til å skulle ivareta demokratiske interesser og megle i så viktige internasjonale konflikter.
Dette er jo en naturlig straff for en politisk korrekt person.
En annen mulighet er jo å bli fylkesmann etc....
Selv om uttalelsen ang Kongehuset ikke var veldig bra syns jeg nok vi kan være litt storsinnet og se saken fra flere sider. Forøvrig har jo vedkommende beklaget og forklart seg i denne saken. Noe ikke palestinerne er så altfor flinke til bestandig.
Kanskje ikke så rart at Isralittene er litt på tuppa!
Hadde nok vi også vært! ;)

V

villov

Gjest
Det har ikke vært så lett å komme i nærheten av den israelske ambassaden med større mengder sprengstoff den siste tiden.
Det er faktisk skitenkelt hvis man ønsker det. Veisperringen og politibua er nærmest symbolsk hvis noen virkelig bestemmer seg for å gjøre terror.

V

villov

Gjest
Og angående Willoch så får jeg meg en dårlig latter hver gang han kommer trekkende med at "Hamas var på vei til å annerkjenne Israel".
Skulle ikke tro at det var mulig med en slik påstand, spesielt fra en politiker som man fra tidligere i tiden regnet som en oppegående og rasjonell person.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Hvis den sterkeste parten er den som vinner hver gang, så har vel muslamene vunnet de siste rundene her til lands.

Synes for øvrig fru Rachel klarer seg bra. Har dere tenkt på hvem som undertrykker flest muslimer? Jo det er muslamene det, i de aller fleste muslimske land. Som hun sier, hva med Sudan, og hva med kurderne? Hvor er støtten til dem? Nei det er jo ikke så interessant, for det er jo ikke jøder å skylde på i disse områdene.
Kjære lille frue,

Ut fra den tankegangen er det altså ingen grunn til å kritisere meg hvis jeg banker kona, så lenge naboene mine banker både kona og ungene ??

Det skal sies at dekningen av konflikten har vært noe ubalansert i norske media, i likhet med dekningen av mange områder. Norske journalister er ganske mye lengre til venstre enn befolkningen i øvrig. Så slik er det med det.

På den annen side så tror jeg mange "vanlige mennesker" i Norge er blitt mer kritiske til STATEN ISRAEL av to hovedårsaker. Venner, familie, naboer eller andre man kjenner har tjenestegjort i UNIFIL og har med seg øyenvitneskildringer av hvordan Israel behandler arabere og palestinere ( inkludert Israelske statsborgere av slik herkomst. ) Det er ikke like vakkert alt som blir fortalt av disse !

Den andre grunnen til at man er blitt mer Israel kritske er nok fordi mange Israel venner ( og det er mange av oss ) faktisk venter en noe bedre framferd av en opplyst demokratisk nasjon !

Hvis israel skal senke seg ned til nivået til sine fiender ( og da tenker jeg ikke på "den store fienden Norge" ) vil de uvilkårlig bli slått fordi Hamas og de andre lugubre organisajonene har så meget mer erfaring i "gjørmebryting".

Til slutt vil jeg bare si at "Fru Rachel" hadde et saklighetsnivå som ville gjort Göebbels grønn av misunnelse !  Med slike "venner" trenger da faktisk ikke Israel fiender !

edit: Tyrkleif

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Angående de siste rundene her til lands: Muslimene har jo vunnet noen store strategiske seire de senere årene, utvilsomt. De har nå nesten full kontroll over både sporveiene og taxinæringen i Oslo.

:p

Nei, frue. Du tar aldeles feil. Muslimer i Norge er i praksis en uniformert underklasse fullt på linje med slavenes etterkommere i USA.

Norske jøder derimot, har bl.a. vært stortingspresidenter og diverse.  Her snakker vi om en minoritet som har klart å tilpasse seg det samfunnet de lever i, og tjene egne og samfunnets interesser gjennom sin deltagelse i det. Det er dem forresten vel unt.
Ja. Akkurat, vi snakker om en gruppe mennesker som har klart å tilpasse seg, og om en gruppe som ikke har klart det. Hvorfor? Fordi de ikke vil, eller fordi de ikke får det til?
Har du noensinne hørt om en alvorlig kriminell handlig begått av en jøde i Norge, driver de med gjengkriminalitet, voldtar de eller slår de ned homofile? Jeg kommer ikke på en enste en i farten. Om jøder er slikt et voldelig folkeslag man kan få inntrykk av at mange synes (gjennom Israels politikk, de er tross alt jøder) så er det rart om ikke dette ville gitt seg utslag på voldsstatistikken også her. Eller er de fredelige, og har en fredelig religion?
Og så kan man jo ta for seg den andre gruppen du nevner. Som Honkey og jeg engang ble enige om å formulere det så utgjør innvandrere fra denne gruppen en for stor andel av gruppen kriminelle i Norge.
Men det er denne gruppen vi er så flinke til å støtte og forstå, selv når de er ute etter jødene ser det ut som. Det er skammelig, jeg er rett og slett flau over å være norsk av og til.

En uniformert underklasse fullt på linje med slavenes etterkommere i USA….?? Dette er det største vrøvlet jeg har lest på lenge. De er kommet frivillig, de kommer fremdeles mer enn frivillig, de bruker alle tenkelige knep for å komme til vårt land for å ta del i vår velstand. Det hadde vært greit nok om de kunne oppført seg skikkelig alle de som kom Men når de prøver å bestemme hvordan vi skal leve i vårt land, hva vi skal få lov og ikke få lov å si, skrive, tegne og mene, da er det faktisk ikke morsomt lenger. Og når de fortsetter hjernevaskingen av sine barn, med statlige norske midler så vi kan fortsette å ha et problem med fanatiske muslimer, da er det også vår egen dumskap og idioti at vi ikke får integrert denne store gruppen i samfunnet vårt.

Til Spiralis:
Vel jeg kjenner også noen som har vært i UNIFIL styrkene, som kom hjem og fortalte helt andre historier enn de som du her nevner og med et helt annet bilde av situasjonen.

Fru Rachel og herr Willoch stiller vel på lik linje da, hva var det forresten hun sa som var så usaklig? At hun er redd for å gå ut på gaten i Norge med Davidstjerne på seg, kanskje?

Ja, norske medier er mye lengre til venstre enn befolkningen for øvrig, og dette viser seg igjen i pressedekningen, bla. i denne konflikten. Da blir man feilinformert, og mange får en uriktig oppfatning av situasjonen som fører til at man sympatiserer med Israels motstandere.

Når fienden ikke skyr noen midler og ofrer barn for å få sympati, og dessverre, faktisk også klarer å oppnå denne sympatien så er det ikke lett for Israel. I mange år har de blitt beskutt av Hizbolla, når de omsider gjør noe for å prøve å stoppe dette er det, selvsagt som alltid , de som får kritikk. Hav i alle dager skal de gjøre for å beskytte sine egne innbyggere?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Kjære Komponenten,

Det er egentlig alt for tidlig på dagen / sent på natten, til å diskutere slike alvorlige saker, men:

Du har helt rett i at jøder i Norge har tilpasset seg samfunnet på en eksemplarisk måte. Nå er ikke jeg sikker på når deres forfedre kom til Norge, men jeg regner da de jøder i Norge jeg vet om ( det er ikke så veldig mange totalt heller ) som nordmenn med en annen religion enn min. Dvs. de er ikke "fremmede", om du forstår hva jeg mener. Dette er ikke spesiellt for jøder i Norge, i den grad jeg har oversikt har dette vært tilfeldet i alle land der jøder har slått seg ned, - og de har fått lov å bli en integrert del av samfunnet ! Av den grunn ville jeg gjerne ha byttet ut / vekslet inn enkelte av "våre nye landsmenn" med jøder. ( Fy nå var jeg slem ! :mad: )

Når det gjelder kriminalitet og gjenger så skal vi i rettferdighetens navn ikke glemme at det faktisk var jøder som deltok i mafiaen i USA, og det eksisterte hvis jeg husker rett en heljødisk mafiagruppe. Nå må det tillegges at disse utgjorde en veldig liten del av den jødiske populasjonen i USA, som var og er hardt arbeidende ærlige mennesker, i likhet med "meg og deg".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er for meg helt uforståelig, og ganske arrogant, at vi, når fredelige jøder prøver å fortelle oss at de føler seg utsatt for rasisme/ antisemittisme i vårt land, svarer med å høvle over de og beskylde de for usaklighet og det som verre måtte være. Mens i andre sammenhenger, når noen med annen etnisk bakgrunn en norsk beklager seg over å være utsatt for rasisme, så står vi med store, tåredryppende øyne og all verdens medfølelse uavhengig om personen som utsettes for rasisme selv er en som krenker andre eller ikke. Det er så horribelt at jeg snart ikke finner ord. Å kritisere muslamer for undertrykking, menneskeforakt, vold og alt som følger i deres fotspor er i manges øyne rasisme, mens det å skyte på synagoger og hate jøder, fordi de er jøder, det er nesten helt greit, om ikke annet forståelig?
Hvorfor denne forskjellen, hvorfor ikke også tro på en jøde som er redd, med god grunn?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Spørsmålet er om dette er sant. Er Norge det mest israelfiendtlige land i Europa? Hvis vi ser på all støtte Norge har gitt i alle år denne staten har eksistert så er det en underlig påstand. Vi må også se om det ikke er grunn for andre til å kritisere Israel. Det er åpenbart mye man bør kritisere Israel for.
Kanskje Israelerene har mistet evnen til å vurdere egne handlinger?

K

knutinh

Gjest
Det er for meg helt uforståelig, og ganske arrogant, at vi, når fredelige jøder prøver å fortelle oss at  de føler seg utsatt for rasisme/ antisemittisme i vårt land, svarer med å høvle over de og beskylde de for usaklighet og det som verre måtte være. Mens  i andre sammenhenger, når noen med annen etnisk bakgrunn en norsk beklager seg over å være utsatt for rasisme, så står vi med store, tåredryppende øyne og all verdens medfølelse uavhengig om personen som utsettes for rasisme selv er en som krenker andre eller ikke. Det er så horribelt at jeg snart ikke finner ord. Å kritisere muslamer for undertrykking, menneskeforakt, vold og alt som følger i deres fotspor er i manges øyne  rasisme, mens det å skyte på synagoger og hate jøder, fordi de er jøder, det er nesten helt greit, om ikke annet forståelig?
Hvorfor denne forskjellen, hvorfor ikke også tro på en jøde som er redd, med god grunn?
Fordi enkelte kommer trekkende med antisemitisme og ww2 straks noen kritiserer staten Israel. Rakel ødela først og fremst for egen sak. Debatten var helt uinteressant fordi ingen diskuterte med hverandre, de dro bare fram den samme regla.

Påstår du at jeg hater jøder fordi de er jøder når jeg er kritisk til staten Israel? Påstår du at jeg hater amerikanere fordi de er amerikanere når jeg kritiserer USAs utenrikspolitikk under Bush? Påstår du at jeg hater Iranere fordi de er Iranere når jeg sier at statslederen deres skremmer meg??

Når "Israels venner" tør å diskutere på et saklig nivå uten å nevne ww2 med et ord (hvilken skyld har willoch i ww2, og hvor mange av dagens tyskere og israelske politikere hadde hhv skyld og lidelser under de forferdelige hendelsene?) kan kanskje saklige momenter diskuteres, som om SV er for palestina-vennlig, om pressen i Norge er for palestina-vennlig, om kongehuset i Norge skal ha en plikt til å følge ordre fra utenlandske ambassader. Men fram til det er det en helt uinteressant diskusjon.

Hvis norske statsborgere av jødisk tro føler seg utrygg på norske gater eller blir hetset for politikken til en annen stat så er det helt uholdbart på lik linje med all annen rasisme. Det er først og fremst en sak for politiet. At noen som står frem i en debatt og forsvarer staten Israel møter verbal motbør er derimot helt forståelig og del av en demokratisk og fri stat. Vil du nekte meg å kritisere staten israel fordi norske statsborgere kan føle seg støtt?

mvh
Knut

P

Parelius

Gjest
Det er for meg helt uforståelig, og ganske arrogant, at vi, når fredelige jøder prøver å fortelle oss at de føler seg utsatt for rasisme/ antisemittisme i vårt land, svarer med å høvle over de og beskylde de for usaklighet og det som verre måtte være.
Når folk babler i det offentlige rom, så bør det være tillatt å påpeke bablet. Fru R må få føle hva hun vil, men det betyr da ikke at hennes grunner for det hun føler er særlig gode. De kan tvert imot være irrasjonelle (uten at hennes følelser er mindre virkelig for henne selv). Men irrasjonelt føleri blir ikke nødvendigvis gode grunner for en påstand om at Norge er blitt jødehatende, og Israels verste fiende. Den jødiske lidelseshistorie gir ingen blankofullmakt til å fremstå som udiskutable sannhetsvitner vedrørende norske forhold i 2006. Jøder kan bable like nye tull, og komme med like mye propagande, som enhver annen av menneskeslekten.

Hva er en jøde, forresten? Noen som har en god definisjon?

Siste tillegg: Fant selvfølgelig noe på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Jøde

Tillegg: Kom til å tenke på det; mitt innlegg her kan sikkert taes til intekt for en antijødisk stemning, spesielt siden jeg ikke samtidig har uttalt meg om muslamer, samer, inntrøndere og fjøsrøktere. De kategoriserte jeg (under tvil) som "enhver annen av menneskeslekten". Men bare denne spesifisering av den ene gruppen, får den til å fremstå som om den står i "motsetning" til den andre gruppen (og ikke inkludert i den). Det er som om jeg har valgt dem til en skyteskive.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Knutinh, jeg har aldri hevdet at du hater jøder, det aner jeg ingenting om, men mange andre gjør det, fordi deres religion faktisk oppfordrer til det.

En jeg kjenner var en gang i Dubai, og ble en tanke overrasket over å oppdage at å se nyhetene der var som å se på nyhetene hjemme angående Israel/Palestina-konflikten osv. Men da han var i Danmark var han derimot overrasket motsatt vei, der var det et mye mer nyansert syn enn her hjemme.
Det er vel ellers ikke så enkelt for oss i Norge å se dette i et nøytralt lys, de fleste her følger vel stort sett med norske media, og vet ikke hvordan dette stoffet presenteres andre steder.
Neida, vi får fortsette som før, med ensidig kritikk av Israel, helt uten forståelse for deres problemer, mens det de sliter med der nede sakte men sikkert siger inn over vårt eget land, uten at vi ser ut til å synes at det er noe å bekymre seg nevneverdig over.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Media blir jo ofte beskyldt for å være veldig vridd i sin dekning av konflikten i og rundt Israel. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de har vært der nede?? Fikk med meg endel ganske så interessante seminarer og foredrag med internasjonale fotojournalister under årets fotofestival i Perpignan. Førstehåndsskildringer av hvordan det var å jobbe under krigen i Libanon sist sommer, ga ihvertfall meg en verdifull innsikt i tingenes tilstand. Det er en kjent sak i våre kretser at Israelske soldater i en årrekke har hatt en stor glede av å trakassere og drapstrue journalister på jobb. Kan faktisk være litt vanskelig å gi en fullt balansert dekning med et maskingevær rettet mot hodet, likevel prøver vi............

Forøvrig må jeg si at enkelte her er veldig glade i å mene noe negativt om norske media. Likevel siterer og linker dere over en lav sko hvis det gagner deres egen sak. Meg bekjent hadde f.eks både Dagbladet og VG team inne på begge sider av konflikten, men siden dere bare leser det som passer dere, var det vel vanskelig og få med seg det...............

Z

Zomby_Woof

Gjest
En uniformert underklasse fullt på linje med slavenes etterkommere i USA….?? Dette er det største vrøvlet jeg har lest på lenge. De er kommet frivillig, de kommer fremdeles mer enn frivillig, de bruker alle tenkelige knep for å komme til vårt land for å ta del i vår velstand. Det hadde vært greit nok om de kunne oppført seg skikkelig alle de som kom  Men når de prøver å bestemme hvordan vi skal leve i vårt land, hva vi skal få lov og ikke få lov å si, skrive, tegne og mene, da er det faktisk ikke morsomt lenger. Og når de fortsetter hjernevaskingen av sine barn, med statlige norske midler så vi kan fortsette å ha et problem med fanatiske muslimer, da er det også vår  egen dumskap og idioti at vi ikke får integrert denne store gruppen i samfunnet vårt.
Jeg har konstatert et faktum. Jeg har ikke sagt et eneste ord om hvordan situasjonen har oppstått.

Hva gjelder kriminalitet er dette et problem som alltid har fulgt samfunnets tapere. Det er intet nytt å melde i den forbindelse, annet enn at taperne har skiftet farge.

Ikke tillegg meg mer enn jeg skriver, por favor.

K

knutinh

Gjest
Media blir jo ofte beskyldt for å være veldig vridd i sin dekning av konflikten i og rundt Israel. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de har vært der nede?? Fikk med meg endel ganske så interessante seminarer og foredrag med internasjonale fotojournalister under årets fotofestival i Perpignan. Førstehåndsskildringer av hvordan det var å jobbe under krigen i Libanon sist sommer, ga ihvertfall meg en verdifull innsikt i tingenes tilstand.   Det er en kjent sak i våre kretser at Israelske soldater i en årrekke har hatt en stor glede av å trakassere og drapstrue journalister på jobb. Kan faktisk være litt vanskelig å gi en fullt balansert dekning med et maskingevær rettet mot hodet, likevel prøver vi............

Forøvrig må jeg si at enkelte her er veldig glade i å mene noe negativt om norske media. Likevel siterer og linker dere over en lav sko hvis det gagner deres egen sak. Meg bekjent hadde f.eks både Dagbladet og VG team inne på begge sider av konflikten, men siden dere bare leser det som passer dere, var det vel vanskelig og få med seg det...............
Etter vietnam-krigen har både undertrykkere/myndigheter og undertrykkede/terrorister forstått medias makt. Desverre betyr det at vi som befinner oss langt unna må være flinkere til å være kritiske til nyheter, spesielt hvis journalisten har fått spesiell "beskyttelse" av palestinske opprørere, israelske soldater eller amerikanske soldater.

Det betyr også at vi bør være flink til å suge opp media fra forskjellige sider i konflikten og gjøre oss opp en selvstendig mening om hva som er nærmest sannheten.

Dessverre betyr det også at man kan finne dekning ut ifra nesten enhver ekstrem holdning bare man oppsøker de rette media-kanalene på internet.

Ingenting kan erstatte det å selv ha vært et sted, eller evt førstehånds gjenfortelling fra venner og kjente.

Jeg har ikke selv vært i midtøsten.

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Etter vietnam-krigen har både undertrykkere/myndigheter og undertrykkede/terrorister forstått medias makt. Desverre betyr det at vi som befinner oss langt unna må være flinkere til å være kritiske til nyheter, spesielt hvis journalisten har fått spesiell "beskyttelse" av palestinske opprørere, israelske soldater eller amerikanske soldater.

Det betyr også at vi bør være flink til å suge opp media fra forskjellige sider i konflikten og gjøre oss opp en selvstendig mening om hva som er nærmest sannheten.

Dessverre betyr det også at man kan finne dekning ut ifra nesten enhver ekstrem holdning bare man oppsøker de rette media-kanalene på internet.

Ingenting kan erstatte det å selv ha vært et sted, eller evt førstehånds gjenfortelling fra venner og kjente.

Jeg har ikke selv vært i midtøsten.

-k
Artig at du nevner Vietnam-krigen. Vietnam er fortsatt et diktatur med et massivt menneskerettighetsproblem, kfr årets Raftopris. Norske medier og norsk venstreside som hylte mot USA under Vietnamkrigen, holder nå lydig kjeft om undertrykkinga i Vietnam.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Media blir jo ofte beskyldt for å være veldig vridd i sin dekning av konflikten i og rundt Israel. Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de har vært der nede?? Fikk med meg endel ganske så interessante seminarer og foredrag med internasjonale fotojournalister under årets fotofestival i Perpignan. Førstehåndsskildringer av hvordan det var å jobbe under krigen i Libanon sist sommer, ga ihvertfall meg en verdifull innsikt i tingenes tilstand. Det er en kjent sak i våre kretser at Israelske soldater i en årrekke har hatt en stor glede av å trakassere og drapstrue journalister på jobb. Kan faktisk være litt vanskelig å gi en fullt balansert dekning med et maskingevær rettet mot hodet, likevel prøver vi............

kjører denne i reprise, motgift mot alt mølet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Det blir interesant å se hvor langt denne regjering klarer å ta dette i sin forhåpentligvis IKKE 4 års periode.
Mulig jeg er litt paranoid men jeg har aldri lest så mye drap og elendighet i Norge som det jeg har sett i det siste.
Ja,jeg tror der er en klar samenheng mellom det og Norges holdning til Israel ;)
Utenlandske nasjonale representanter har ikke anledning til å blande seg inn i konstitusjonelle forhold i Norge. De har ingen rett til å diktere hva kongehusets rolle i det politiske liv, og kongehuset skal heller ikke trekkes inn i politiske forhold, eller ting som angår kriminelle virksomhet. Den israelske ambassadøren trådte over noen grenser for god takt og tone, og viste på samme tid mangel på innsikt i det politiske og konstitusjonelle system i Norge.

Det er regjeringen som reprenserterer staten Norge. De må man gjerne kritisere, eller oppmode til å komme på banen. Kongehusets rolle i forhold til indre anliggender i Norge er det regjering og Storting som avgjør, og Kongens rolle skal være upartisk i det politiske liv. Kongen eller kongehuset har heller ikke anledning til å gå inn retoriske diskusjoner med andre parter eller ta til motmæle mot kritikk som rettes mot kongen.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Artig at du nevner Vietnam-krigen.  Vietnam er fortsatt et diktatur med et massivt menneskerettighetsproblem, kfr årets Raftopris.  Norske medier og norsk venstreside som hylte mot USA under Vietnamkrigen, holder nå lydig kjeft om undertrykkinga i Vietnam.  
Har du noengang sett at media har løpt i flokk til annet enn krig, folkemord og katastrofer eller skandaler? -er der ikke noe spektakulært, er det ditt personlige engasjement som skal til for å finne informasjon i media om f.eks. Vietnam, eller Kina. Nå er verken min eller din oversikt i mediabildet god nok til å objektivt å vurdere om det er for mye eller for lite kritikk mot f.eks. Vietnam, men jeg antar at amerikansk media tradisjonelt har dekt denne biten sterkere enn den norske.

Som Gandhi svarte de britiske kolonirepresentantene da de argumenterte for britisk styre og overhøyhet i India som motvekt til at en indisk stat kunne få diktatorisk styre: "Yes, but they be our dictators, not yours..!"

Jeg ville være meget forsiktig i å dra inn situasjonen og det amerikanske engasjementet i Vietnam inn i andre debatter siden det i utgangspunktet dreide seg om å hindre asiatiske stater å bli kommunistiske, "oppdemmings-politikken", og amerikanske sivile og militære myndigheter bidro ikke akkurat til demokrati og forsterkning av sivile rettigheter i landet under sitt nærvær på 60- og 70-tallet.

Hadde det ikke vært for den kalde krigen, kommunismens fremgang i Asia (Kina 1949, Korea og Koreakrigen 1950-53) tror jeg ikke amerikanerne hadde brydd seg om den nasjonale kampen om å forene det da delte Vietnam. For mange vietnamesere dreide kampen seg om et forent Vietnam, for USA og store deler av verden om å bekjempe kommunismen, mens den i de kommunistiske land dreide seg om å forene Vietnam under kommunismen. Den amerikanske militære virksomheten hadde ikke som målsetting å forene Vietnam, men stanse Nord-vietnams forsøk på å militært forene Vietnam under kommunistisk ideologi.

Mvh.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har konstatert et faktum. Jeg har ikke sagt et eneste ord om hvordan situasjonen har oppstått.

Hva gjelder kriminalitet er dette et problem som alltid har fulgt samfunnets tapere. Det er intet nytt å melde i den forbindelse, annet enn at taperne har skiftet farge.

Ikke tillegg meg mer enn jeg skriver, por favor.

Ser du helt seriøst på taxi- og bussjåfører som en underklasse Zomby?
Her hvor jeg bor er det hvite etniske nordmenn som driver med dette, og jeg tror ikke de ser på seg som noen underklasse av den grunn. Det har vel mest med hvor mye utdanning man har interesse for å ta, noe alle i dette landet har mulighet til å velge selv. Og jeg har ennå ikke hørt at de driver og sykmelder seg eller uføretrygder seg mens de jobber svart, men det gjør de helt sikkert, det er nok bare et tidsspørsmål før avsløringene kommer..
På den annen side så ble jeg tatt godt i mot av en lege ved navn Muhammed sist jeg var på legevakten. Det var en koselig fyr som tok seg godt og grundig av sin pasient , bedre enn mange av hans norske kolleger hadde gjort tidligere faktisk.
Hva med butikkansatte, de som vasker, jobber i andre transportnæringer osv. hvordan definerer du underklassen? At det finnes en “overklasse” i landet betyr ikke at resten av oss trenger å føle seg som underklasse av den grunn.

Hva gjør en til samfunnets taper, er dette mest de andres skyld, eller ens egen?

K

knutinh

Gjest
Artig at du nevner Vietnam-krigen.  Vietnam er fortsatt et diktatur med et massivt menneskerettighetsproblem, kfr årets Raftopris.  Norske medier og norsk venstreside som hylte mot USA under Vietnamkrigen, holder nå lydig kjeft om undertrykkinga i Vietnam.  
Leste du det jeg skrev etter første setning? Jeg nevnte ikke med ett ord bakgrunnen for krigen eller om den var rettferdig. Jeg sa den førte til en oppvåkning i medias rolle for rettferdiggjøring (evt det motsatte) hjemme og i resten av verden.

-k

K

knutinh

Gjest
Her hvor jeg bor er det hvite etniske nordmenn som driver med dette, og jeg tror ikke de ser på seg som noen underklasse av den grunn. Det har vel mest med hvor mye utdanning man har interesse for å ta, noe alle i dette landet har mulighet til å velge selv.  Og jeg har ennå ikke hørt at de driver og sykmelder seg eller uføretrygder seg mens de jobber svart, men det gjør de helt sikkert, det er nok bare et tidsspørsmål før avsløringene kommer..
På den annen side så ble jeg tatt godt i mot av en lege ved navn Muhammed sist jeg var på legevakten. Det var en koselig fyr som tok seg godt og grundig av sin pasient , bedre enn mange av hans norske kolleger hadde gjort tidligere faktisk.
Hva med butikkansatte,  de som vasker, jobber i andre transportnæringer osv. hvordan definerer du underklassen?  At det finnes en “overklasse” i landet betyr ikke at resten av oss trenger å føle seg som underklasse av den grunn.

Hva gjør en til samfunnets taper, er dette mest de andres skyld, eller ens egen?
Jeg mistenker at poenget var:
Hvis du korrelerer f.eks lønn opp mot bakgrunn så vil du finne at det er en signifikant sammenheng mellom hvor jeg kommer fra og hvor mye jeg tjener.

Om lønn er et godt mål på status er et annet spørsmål.

-k

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her hvor jeg bor er det hvite etniske nordmenn som driver med dette, og jeg tror ikke de ser på seg som noen underklasse av den grunn. Det har vel mest med hvor mye utdanning man har interesse for å ta, noe alle i dette landet har mulighet til å velge selv.  Og jeg har ennå ikke hørt at de driver og sykmelder seg eller uføretrygder seg mens de jobber svart, men det gjør de helt sikkert, det er nok bare et tidsspørsmål før avsløringene kommer..
Hva med butikkansatte,  de som vasker, jobber i andre transportnæringer osv. hvordan definerer du underklassen?  At det finnes en “overklasse” i landet betyr ikke at resten av oss trenger å føle seg som underklasse av den grunn.

Jeg ser ikke taxisjåfører, bussjåfører, eller trikkeførere som tapere. Dette var en spissformulert kommentar til din påstand om Muslimenes seire.

Når det gjelder butikkansatte, rengjørere eller annet synes jeg forsatt ikke at de er rimelig å snakke om tapere. At dette er yrker som har relativt lav anseelse og status, og ikke minst inntekt, kan vi vel være enige om?

Det jeg mener å kunne observere, er at dette ser ut til å utgjøre det øvre skiktet av yrker, både hva status og inntekt angår, som er tilgjengelig for innvandrere av ikke-europeisk opprinnelse. Selvsagt finnes det unntak, f.eks Tommy Sharif, 'teppe'-Muktabi og legevakt-Muhammed. Tommy Sharif har nyhetsverdi først og fremst fordi han har pakistansk opprinnelse og penger, ikke fordi han har kjøpt dyr bil. Hadde velstående pakistanere vært vanlige, ville han neppe fått så mye oppmerksomhet. (Jeg måtte tenke meg om for huske at det er Idar Vollvik som har den andre Koenigseggen i landet).

Dette er et jævlig godt spørsmål!

Hvert enkelt menneske har selvsagt ansvar for sine egne handlinger. Like åpenbart er det at det finnes strukturelle bindinger i samfunnet, og at disse har stor betydning. Å veie disse årsakene opp mot hverandre krever mer innsikt i emnet enn jeg har. Derfor vil jeg helst slippe å mene noe sterkt om saken.

Dog er det to ting jeg vil si:

Individet må jobbe med det individet kan gjøre noe med.

Samfunnet må i fellesskap jobbe med det samfunnet kan gjøre noe med. Med dette mener jeg at også du og jeg som lovlydige borgere har ansvar og plikter i forhold til kriminalitet.

K

knutinh

Gjest
I følge liberalister og høyresida så er det kun en selv som er ansvarlig for egen suksess eller mangel på suksess.

I følge enkelte på venstresida så er det samfunnet som bestemmer hvor vi alle havner.

Jeg mener at vi alle har individuelle kvaliteter. Produktet av egne kvaliteter og samfunnets rammebetingelser angir sannsynligheten for "suksess" hvordan man enn definerer suksess. Hvis ingen dataingeniører med muhammed som fornavn får komme på intervju til jobber så utelukker ikke det at noen spesielt resurssterke individer har så sterke kvaliteter og pågangsmot at de greier å få seg en jobb likevel. Men hvis vi antar at fordelingen av sterker og mindre sterke individer er noenlunde likt, så er det å vente at færre av gruppen "data-ingeniør ved navn Muhammed" greier å få relevante jobber enn gruppen "data-ingeniør ved navn Lars". Dette innebærer naturligvis at noen ansetter "dårligere" dataingeniører bare fordi de heter Lars, mens flinkere dataingeniører med utenløandsklingende navn ender opp som burger-flippere eller noe annet. Det er vel en menneskelig egenskap som gjør at vi tar det valget.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kan ikke dy meg for å slenge inn dette:

Dataprogrammereren Rakinder fra India vil med mye større sansynlighet ende som programmerer, enn dataprogrammereren Muhammed fra Pakistan.
Det er samme folk, samme gener, samme hudfarge, og begge kom samtidig til Norge. Hva er forskjellen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
De fleste 'indiske' restuaranter i Norge eies og drives av pakistanere.
Samme maten, samme landet til og med, (fram til en gang på '50-tallet hvis jeg ikke husker feil)....

Selvsagt samme grunn også. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg ser ikke taxisjåfører, bussjåfører, eller trikkeførere som tapere. Dette var en spissformulert kommentar til din påstand om Muslimenes seire.

Når det gjelder butikkansatte, rengjørere eller annet synes jeg forsatt ikke at de er rimelig å snakke om tapere. At dette er yrker som har relativt lav anseelse og status, og ikke minst inntekt, kan vi vel være enige om?

Det jeg mener å kunne observere, er at dette ser ut til å utgjøre det øvre skiktet av yrker, både hva status og inntekt angår, som er tilgjengelig for innvandrere av ikke-europeisk opprinnelse. Selvsagt finnes det unntak, f.eks Tommy Sharif, 'teppe'-Muktabi og legevakt-Muhammed. Tommy Sharif har nyhetsverdi først og fremst fordi han har pakistansk opprinnelse og penger, ikke fordi han har kjøpt dyr bil. Hadde velstående pakistanere vært vanlige, ville han neppe fått så mye oppmerksomhet. (Jeg måtte tenke meg om for huske at det er Idar Vollvik som har den andre Koenigseggen i landet).

Dette er et jævlig godt spørsmål!

Hvert enkelt menneske har selvsagt ansvar for sine egne handlinger. Like åpenbart er det at det finnes strukturelle bindinger i samfunnet, og at disse har stor betydning. Å veie disse årsakene opp mot hverandre krever mer innsikt i emnet enn jeg har. Derfor vil jeg helst slippe å mene noe sterkt om saken.

Dog er det to ting jeg vil si:

Individet må jobbe med det individet kan gjøre noe med.

Samfunnet må i fellesskap jobbe med det samfunnet kan gjøre noe med. Med dette mener jeg at også du og jeg som lovlydige borgere har ansvar og plikter i forhold til kriminalitet.

Vel jeg vil faktisk påstå at det som er spesielt med Tommy Sharif først og fremst er at han fremstår som en fornøyd, taknemlig, sympatisk og veldig hyggelig mann av pakistansk opprinnelse som ikke syter og klager over alt som er galt i det norske samfunnet, men sier at mulighetene er der, det er bare å benytte dem. Han har vist at det går an. Håper virkelig det er sant som det påstås at han er et forbilde i sitt miljø, for vi trenger flere som han.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vel jeg vil faktisk påstå at det som er spesielt med Tommy Sharif først og fremst er at han fremstår som en fornøyd, taknemlig, sympatisk og veldig hyggelig mann av pakistansk opprinnelse som ikke syter og klager over alt som er galt i det norske samfunnet, men sier at mulighetene er der, det er bare å benytte dem. Han har vist at det går an. Håper virkelig det er sant som det påstås at han er et forbilde i sitt miljø, for vi trenger flere som han.
Av og til lurer jeg på deg, jeg kompo-pilt-baby! Du TRUR faen meg at majoriteten av pakkisene er drittsekker som rapper sosialstønaden vår og voldtar damene våre MENS de planlegger terror! Det som IKKE er spesielt med Tommy er at han er som majoriteten av de andre pakkisene!
Det som er det spesielle er kort sagt at han har fått det til TIL TROSS for at han heter Sharif. Mannen har hatt flaks og dyktighet.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det som IKKE er spesielt med Tommy er at han er som majoriteten av de andre pakkisene!Honkey
Majoriteten av de andre pakkisene går på trygd. 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
De norsk-pakistanerne jeg har hatt med å gjøre indikerer ikke at Tommy Sharif er noen avviker i miljøet, snarere tvert om. Hyggelig og real ung mann, og så opptatt av biler at man kunne mistenke gutten for å være fra Nannestad eller Jessheim. Typisk 'Pakkis'...

Men, litt mer seriøst:

Han virker som et sunt forbilde, og en sårt tiltrengt balanse mot de som har vært kommentert nok. Derfor synes jeg for en gangs skyld at det er greit at pressen gjør et stort nummer av en teit og upraktisk bil.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Av og til lurer jeg på deg, jeg kompo-pilt-baby! Du TRUR faen meg at majoriteten av pakkisene er drittsekker som rapper sosialstønaden vår og voldtar damene våre MENS de planlegger terror! Det som IKKE er spesielt med Tommy er at han er som majoriteten av de andre pakkisene!
Det som er det spesielle er kort sagt at han har fått det til TIL TROSS for at han heter Sharif. Mannen har hatt flaks og dyktighet.

Honkey

Nå banner du igjen kjære... Pompel banner ikke vet du..

Vel, en av de første jeg har sett i media med dette synet, både på "sine egne" og "oss andre", og jeg må si jeg har sett mye rart etterhvert.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Majoriteten av de andre pakkisene går på trygd. 8)

Ja. Dette var poenget som du understreker med glans. Hadde jeg et øyeblikk trodd at du var ironisk på egne eller Kompo's vegne ville jeg flirt med deg. Vet du hva ordet "majoritet" betyr?

Honkey

Topp Bunn