Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    Hekt riktig Rolf , akkurat det mener jeg , jeg mener også at finner jeg el84 rør som virkelig spiller bra , ser jeg heller ingen problemer med snever levetid...

Lyden kommer først----

RCA dobbelt-triode valg falller trolig på rca som jeg alltid har likt når jeg har sittet å testet flere samtidig....rca har liksom alltid spillt....derfor blir det nok rca på driver-linje tror jeg.
    Jeg liker også godt RCA. Men det er veldig stor forskjell på de. Spørs vel av hvem og hvor de er produsert. Nå har jeg ikke erfaring med annet enn 6922 når det gjelder de.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Jeg er jo ikke dreven i denne nini-pentoden vøttø------men både Leben og OTO har vært/er her , så det er ett fint rør-----noe triode er det dog ikke. :)
    EL84 er min favoritt pentode, så det så ;)

Blir nok bra det her serru Espen.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    ssm skrev:
    Hekt riktig Rolf , akkurat det mener jeg , jeg mener også at finner jeg el84 rør som virkelig spiller bra , ser jeg heller ingen problemer med snever levetid...

Lyden kommer først----

RCA dobbelt-triode valg falller trolig på rca som jeg alltid har likt når jeg har sittet å testet flere samtidig....rca har liksom alltid spillt....derfor blir det nok rca på driver-linje tror jeg.
    Jeg liker også godt RCA. Men det er veldig stor forskjell på de. Spørs vel av hvem og hvor de er produsert. Nå har jeg ikke erfaring med annet enn 6922 når det gjelder de.
    det har du vel...........du kjøpte jo mine 12au cleartop ;D Nå skulle jeg hatt dem , men du svei vel av disse i en Lector som var ute av kurs , gjorde du ikke ? ;D

Espen

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    rolfozzy skrev:
    ssm skrev:

Lyden kommer først----

det har du vel...........du kjøpte jo mine 12au cleartop ;D Nå skulle jeg hatt dem , men du svei vel av disse i en Lector som var ute av kurs , gjorde du ikke ? ;D

Espen
    Jeg har ikke de lenger nei.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg kom hjem fra jobben , sto det ei pakke til meg i dag. :D

Den snaut 100gr store esken , har kommer fra canda , på ikke mindre imponerende enn 3 virkedager !

Det er rør fra www.tubestore.com

Jeg bestillte Gary dews anbefaling av ett el84 rør , det skal bli moro å høre litt når de får gogjort seg noen timer med spenning på-.

rett fra boksen med kald amp......vi får se-. Loreena MC Kennith spiller nå , :)

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo stadig på husjakt , og vurderer nå å pakke sammen her , og bruke vintern på å flytte , jobber med saken , så vi får se...blir godt å finne seg ett større sted å bo , der man kan være mere i fred og spille musikk så høyt man vil

skal bli spennede.

Mvh Espen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Jeg er jo stadig på husjakt , og vurderer nå å pakke sammen her , og bruke vintern på å flytte , jobber med saken , så vi får se...blir godt å finne seg ett større sted å bo , der man kan være mere i fred og spille musikk så høyt man vil

skal bli spennede.

Mvh Espen
    Håper du finner deg et krypinn ila høst/vinter.
    Bare ikke stress...eller stress sakte ;)

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , jeg fikk jo rør i posten i går , som den utolmodige jævlen jeg er , lyttet jeg i tre timer , og fant ut at jeg måtte ha noe å sammenlikne med , så jeg reiste til en jeg kjenner og hentet litt rør , deriblandt NOS MUllard british made , el84

RCA , Mullard , Tungsram og Haltron , så i dag har jeg spillt på Mullard el 84 , Mullard og rca 12ax samt Tungsram 12au.

Jeg trives veldig fint med Mullard el84 , mullard 12ax/tungsram 12au komboen , i forhold til billigrørene gir dette en musikalitet som er vanvittg! mye bedre , dybde og pianoanslag er der , jeg sier ikke at dette er det beste jeg har hatt , men det spiller slett ikke værst gitt.

sånn kan det faktisk være , noen dårlige rør kan fucke opp for lyden i en forsterker helt og holdent....

Men hvorfor låter de dyre rørene best...? ;D

Spilles nå....Jacintha ¨Lush life...............

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Men hvorfor låter de dyre rørene best...? ;D
    Ja hvorfor gjør de det ?

Sjøl så brukte jeg 1stk Mullard ecc83 i linje, 2x ecc83 Brimar drivere og 6p14p i OTO SE. Funket greit det.
    Men nå var det på Klipsch ;)

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nei , men de ligger her....Litt tidsbrist om dagen , men det kommer..I kveld har det vært ovk samling på Bare jazz , og etterpå en tur på Hwerr Nilsen , Jeg har prøvd Mullard rør og disse var fine...
    men det er alltid ett men.....vi får se.

kommer nærmere tilbake ang shaun-tubes ;D

ES

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Yes, den er god. Har samme røra i P1'en min. Så om f.eks. Mullard banker billigrøra så skal de jo prøves ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg si litt om Shaun-tubes,....de låter slett ikke værst , med ferske Mullard inntrykk , syntes jeg ikke disse låter hverken lysere ,eller meindre opplyst...rørene er ikke innspillt enda , så vi får se.

Jeg har gått over til Mullard 12ax og tungsram 12au i forsterkern nå.

Jeg har også bestemmt meg for å titte litt fremover når det gjelder forsterker , jeg vil først prøve noe emd en hel masse krefter i forhold til dagens , på de høyttalerne jeg nå har , fører ikke dette frem , vil jeg nok utelukkende vurdere 300b for fremtiden.

følg med....

Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Følger med her ;D
    Har du prøvd Naim på AN-E? Har lest at at det er en knall kombo som spruter av PRAT.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til ssm. Du er nok på rett vei og tenk på all den kunnskapen du får underveis. Kjenner jeg deg rett, så spiller det neppe så ullent som du "uttrykker". Du er en perfeksjonist som vet akkurat hva du leter etter ...akkurat den lille nyanseforskjellen som bringer deg inn i Nirvana.

Keep on.... ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Følger med her ;D
    Har du prøvd Naim på AN-E? Har lest at at det er en knall kombo som spruter av PRAT.
    Naim har jeg hørt på Lowter og det spillte fantastisk med Prat...., så ja det kunne vært gøy å testa på E

Men vi får se , i går koste jeg meg med Silje Nergårds siste på vinyl , og kvleden som kommer er viet til Springsteen , inspirert av Fosses flotte tråd....Greetings from Asbury..( selv om jeg må klare meg med matriale av nyere dato)

Grumpy : som du sier , jeg vet akkurat hva jeg er ute etter , jeg har oplevd det ett fåtall ganger før , selv her hjemme , utallinge kilo med saker har blitt båret inn og ut...og jeg stopper neppe nå , men jeg håper i allefall at høyttalerne skal få bli med lenge fremover...

Men på den korte tiden dagens utstyr har stått her , kan jeg i allefall si at tweaks med rør og plassering har gitt ett skrit i rett retning.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så planlegges det videre , sitter å skisserer nytt tak i heimen , inspirert av ett besøk hos Tangen av design , og hans gode akustikk i sine flere rom med lyd...ikke tro kopi men en liten vri blir det.

Jeg skal jo flytte , men taket ser uansett ikke ut i måneskinn , så jeg skal prøve å lage en lydhimling som kan tjene meg mens jeg bor , og samtidig felle inn downlights slik at det kanskje blir litt pent også , jeg er somkjent ikke veldig interessert i arkitekturen her hjemme , men jeg har litt sperrer for å lime opp rokwool i alle bauger og kanter......får prøve å gyve på så det er ferdig før jul en gang.

Nå har rørene fått noen timer til , det har hjulpet litt . Det som jeg syntes mangler i forsterkern er litt mere dybde , og holografi kanskje , jeg har jo bytta til noe billigere enn det jeg hadde , sånn sett kan man ikke forvente å få det bedre , men det er da ikke helt håpløst....

Arne Domnerius Antiphone blues låt fint i dag , Sulje Nergård klarte å få meg til å lukke øynene å bare lytte , desverre avbrutt av en forferdelig kiming av ringeklokka av godterisjuke unger , under sin haloween ferd... :p

Det hele endte med mye høyere lyd , og avskrudd ringeklokke...Blokkens beboere har innvestert felles i nytt callinganlegg med "romkorreksjon" dvs av/på knapp....denne benyttes flittig av meg.....kjempefint å slippe å høre alle reklame.budene ringe å i hytt & pine.

Jeg har kjøpt en boks som sikkert bøter på manglede dybde , den ankommer om en stund..

Nok watt & forlite strøm.........

Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Borderpatrol på gang? 8)
    Korleis går det med kistene? Begynner de å få nok timer på baken? Har noe lignende på vei inn selv...

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    KIstene spiller flott.....

Jeg har fått noen timer på rørene som har gjort seg....Bordrpatrol kommer om ikke alt forlenge....begynner litt tilkoblingsforberedelser til helgen ;)

AZ på gang.? ;D

Jeg er jo håpløs nevrotiker av værste sort , og kommer nok aldri skikkelig i mål , men jeg har noen høyttalere jeg trives godt med nå . Det blir ikke på ht siden det oppgraderes for å si det sånn !

Jeg har ett par strøkene klipscher jeg gjerne skulle blitt kvitt.....men dårlig respons på børsen , rf-3 heter de.....de går billig om noen vil ha ett par sånne...( cherry) de står no litt i veien for kommende romprosjekt... :)

Litt kabeltweaks skal jeg få gjort her , førstevalget faller på Goertz som skal inn for test , både på interconnect og ht kabler.

Eva Cassidy synger nå , damen har en fortreffelig stemme , framført på AN/E er dette4 svært hyggelig å høre på , jeg hører jo mest på rolig musikk , og har ikke lengere behov for ekstremt rocka fremføring av lyd med superdynamikk , men jeg blir mere og mere gla i klang og vakker stemmefremføring....derfor syntes jeg at jeg har gjort ett godt ht valg.

LItt romakustikk står på trammen nå , håper å få det hele klart før jul-......
    Jeg må nok pakke bort lyden ett par uker desverre....litt tidsklemme på jobb , så jeg er litt skeptisk til å dra igang prosjektet , som vil fordre jobbing intenst noen kvelder,....

ES

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    OI , spennede......

da blir det vel flere fornøyde E Eiere i omegn....Jeg bestillte meg nye stativer i dag , de jeg har er på lån fra forhandlern , de skal de ha igjen for de er fyllt med rosenmetall og grisetunge , holdt på å spy når jeg bar de opp her , gruer meg fom fanden til å bære de ned igjen , får håpe det er litt leveringstid på de nye ;D 8)

Hadde tenkt til å lage selv , men tidsklemma setter en stopper for det om dagenene..

Eva cassidy her igjen i kveld , det spiller åpent og fint nå , men vi må selvsagt se fremover til den nye boksen ankommer.....

det blir nok rene LSD trippet....

Mvh ESpen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fliott aair....da nærmer det seg gitt.....vi får prøve å få hekta på psu ene der de skal "leve" i fremtiden.

jeg er ikke ett sekund i tvil om at OTO trenger dette.

Jeg er enda mere spent på hva din nye toppversjon kan utrette på laveffektsamper som din kit 300b.

ikke bare det , du har jo mere snacks i vente.....livet er bare moro fremover.

det blir noen timer med bolten... ;D

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei på dere....

da er en solid bunke klassiske plater innkjøpt på CD ::) ::)

i tillegg var jeg å henta en regaspiller p3 i går , sammen med en del plater , det hele skal vidreselges til en bekjent.

men jeg bekymerer meg for hvordan denne grå pu en til rega låter , selv i ett meget habilt riaatrinn........

Kan det være at Roy Gandy har trått såpass feil her at det gikk så galt ?

Spillern er jo hel og fin i allefall....den spiller makeløst mye bedre med en at95E rett og slett,.

Espen

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Hei på dere....

da er en solid bunke klassiske plater innkjøpt på CD ::) ::)

i tillegg var jeg å henta en regaspiller p3 i går , sammen med en del plater , det hele skal vidreselges til en bekjent.

men jeg bekymerer meg for hvordan denne grå pu en til rega låter , selv i ett meget habilt riaatrinn........

Kan det være at Roy Gandy har trått såpass feil her at det gikk så galt ?

Spillern er jo hel og fin i allefall....den spiller makeløst mye bedre med en at95E rett og slett,.

Espen
    Grå Rega pick-up? Den som er laget for steinkaker og 78rpm?? Kanskje ikke så rart at det ikke låter så bra da. ::)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    er den det ?? ::) ::) ser cantilevern er Jævlig tykk.....nærmest som ett spett å regne... ;D

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo en jævel med SHELLAC EN,... ;D ;D ;D

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Wergeland , du har rett.....78 rpm pu.....men hvem monterer en sånn ( med belegg) på en spiller som kun har hastighetene 33/45 ::) ::)

men greit nok , da har jeg ett svar på hvorfor det låt så dårlig , skal få has på en annen pu til spillern.....det kan også være at denne rega pickupen kan være vrien å få en kjøper til kanskje ?

Noen som vil ha en slik STIFT ;D

ser Roy har kommet med en pu til nesten 13k , må jo være svinaktigbra , den koster trossalt mere enn majoriteten av hans spillere..

Mvh Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om det krøller seg vinylstrimler i bakkant av PU'en, så vet du hva slags spett som sitter i. Isåfall skal vi sørge for å minne deg på det resten av livet ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er gla du begynner å bli en gammel mann Jan ,,.,,,,så du får redusert "husken" litt etterhvert... ;D

ikke bra å bli minnet på sånt....hver bidige gang jeg kommer bort i dette "lynhastighetsmediet" 78rpm går det galt.........

Husker jeg aair og Fosse , var en tur i byen , det fikk fatale følger for Norsk shellacbestand... ;D ;D Jeg måtte jo klå på de ,og det gikk jo selvsagt i tusen knas...

potetgull er jo reine tyggisen i forhold til disse "pulverskivene" som er laget av shellac..

Mvh Espen

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ssm skrev:
    Jeg er gla du begynner å bli en gammel mann Jan ,,.,,,,så du får redusert "husken" litt etterhvert... ;D
    Flott jeg er litt yngre, og kan huske å minne Jan på fadesen.. ;D

Byr en øl for "lynhastighetspickupen", vet aldri når sånne kan komme til nytte...

Ole

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    he he,,,,,,

Jag får ha den i tilfelle jeg snubler over noe shellac..... ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da har jeg vært en bytur i dag , å titta etter plater , det ble med mye bra hjem denne gangen også , fra Lucky eddie og Ringstrøm.

Led Zeppelin , Loyd Webber , Annie Lennox , Jethro tull , zz top , og menge flere gobiter , strøkene skiver til hyggelige priser....

Noen som tok turen innom Rydlands platemesse i dag ?

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg fortelle at jeg har hatt en Accuphase DP-78 i anlegget noen timer , ( solgt for en kompis og desverre avhentet :D?( for min del altså)

DEn spillte veldig flott , ingen grunn til misnøye fordi den forsvant , til en ny-lykkelig eier....Jeg fikk Nemlig med meg en BRYSTON DAC for test hjemme , av eiern av Accuphasen.

Jeg har ikke spillt mye , og den er heller ikke innspillt...MEN.. Her er det driv , klang og musikalitet , den parkerer cd spillern min noe så til de grader....

Jeg har jo letet en stund etter en Transistorbasert dac /cd spiller som kan spille slik jeg vil , jeg føler jeg er nærme med denne gitt , USB har den også , jeg benytter Micromega cd stage 3 som drev , det funker fint.

Dac en har flere spdif-toslink og en usb INN. For øyeblikket nytes en nyinnkjøpt CD

FOURPLAY , BEST OF.....

Både jeg og Aair vebter i spenning på Pakken med psu-godis som er på vei over dammen,......dette er aair sitt nye utstyr , men jeg har en kabel til mitt bruk i esken , samt at jeg overtar psu en når han kobleropp nytt.

En annen ting, at kildene har mye å si for totalinntrykket er det ingen tvil om...

OTO spiller veldig mye bedre med Bryston dac....enn med micromega stage dac en...(den innebyggde)

Ha en fin kveld....Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Accuphase skulle jeg også likt å teste en gang! Hadde sikkert gjort seg på Ag'ene?

Morsomt at Bryston har lagd noe som funker!:D Og som ikke koster for mye..!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja den funker definitivt !

Den er 5 ganger dyrere enn en Abrahamsen v6 , men den er minst 5 ganger så bra også :)

Fra å være jævlig-misfornøyd med det hele , har det snudd seg litt her hos meg , jeg lytter og lukker øynene , det hele spiller musikk..det kan alltids bli bedre , men dette nå i allefall ett utgangspungt , nå som rørene også har fått "satt"seg litt.

Merk at jeg kun låner denne dac en , av en veldig god kompis , som var så generøs å lånte ut sin splitter nye dac , til Ixos sin lyttestue for test....

Den har Stereophile A rating..... Jeg tror jaggu jeg kan stå inne for Stereophiles utsagn når det gjelder denne,

DAC er smart , i allefall når den har USB , og spiller veldig bra med mitt billig-drev.

Jeg er jo i markedet for å kjøpe en ny digitalis-rigg , jeg får vurdere denne kanskje.

Vrien å finne på brukten i allefall...he he.

Skal se om jeg ikke kan få ut noen bilder i morra , Nå skal det spilles.

Dagens cd anbefaling må bli :

Tri O Trang , Liker.....

Fourplay : Best of......

Loreena Mc Kenntih : A mummers dance trough Ireland ( 2009 samleplate)

Sjekk ut hjemmesiden til Loreena : www.quinlandroad.com

Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Huh, var du misfornøyd med lyden altså? Det har du vel aldri sagt tidligere!;) Men er godt å høre når et produkt gjør noe positivt med lyden.

Er det veldig mange innganger på den dac'en? I såfall hadde den jo vært veldig praktisk!

J-V

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, jeg stusset også over "jævlig misfornøyd med det hele".

trodde du hadde funnet just the right thing og var happy for tiden, ssm.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    ja, jeg stusset også over "jævlig misfornøyd med det hele".

trodde du hadde funnet just the right thing og var happy for tiden, ssm.
    *host hark*

Gi nå mannen litt tid nå da 8)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn