Jeg har nå satt opp jriver med HTPC som server og delt library som jeg benytter på en annen PC og på selve HTPCen. Ting styres fra Jremote. Det var først og fremst den glimrende jremote-løsningen for musikkavspilling som fikk meg til å prøve dette ut over tid.
Foreløpig er jeg ambivalent til programmet. Det er svært bra på visse ting, veldig bra på mye, men har også noen åpenbare mangler og problemer i forhold til andre løsninger som går på helt banale ting noe som overrasker litt med tanke på hvor mye funksjonalitet som er inkludert. Styrken til programmet er helt klart fjernstyringsmulighetene og den svært så konfigurerbare audio-delen, både ved film og musikkavspilling. Media-center funksjonaliteten har mye å hente. Theater mode er dessverre tilnærmet tragisk både når det gjelder flyt og brukervennlighet når man har vært vant til de siste utgavene av XBMC som er helt enestående på disse tingene. Jeg fatter ikke hva de røyka når de gjorde enkle kontroller ved avspilling så vanskelig tilgjengelig i theater mode. De burde dukke opp nær sagt uansett hva man foretok seg når man spiller av media. Nå må man ha shortcutsene i fingrene for å kunne navigere uten en haug med tastetrykk tilfeldig rundt i menysystemet. Jeg tviler faktisk på at min samboer klarer å finne "stopp"-knappen når en film avspilles om jeg ber henne om å gjøre det (ikke pause, men stopp). På xbmc hadde hun klart dette umiddelbart. Det samme gjelder endring av lydspor, subtitles og tilsvarende. Utrolig klønete laget i jriver og helt uintuitivt.
Jeg har også blitt vant til automatisk nedhenting av subtitles i XBMC, men dette finnes det ikke spor av i jriver. Et stort savn når man først har blitt vant til det.
Jriver er også veldig dårlig på automatisk nedhenting av metadata i forhold til XBMC, spesielt når det kommer til Cover Art på film.
I tillegg tryner jriver også rett som det er, spesielt om man benytter play doctor i visse situasjoner.
Jeg har imidlertid ikke avskrevet programmet på noe vis. Det er som nevnt svært bra på det det er bra på. Jeg kommer til å skru videre på løsningen en god stund til. XBMC på Debian er svært behagelig og stabilt i bruk, og fullstendig overlegent jriver i Theater mode, men fjernstyringsløsningene er ikke like velpolerte (fra ipad), bibliotekfunksjonene er mye dårligere og audiokonfigurasjonen er mindre avansert (dog fungerende). I tillegg er Linux stadig lunefullt når det kommer til en masse nyanser i hardware-støtte for HTPC-bruk.