Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Det er ikke en gang jogging.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Det er ikke en gang jogging.
    Hva er ikke engang jogging?

Du bør tenke på at vi som leser det du skriver ikke sitter oppe i hodet ditt og ser tankene du relaterer setningene dine til. Jeg tror egentlig du kan en hel del om trening, men du bør jobbe litt med hvordan du kommuniserer.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.693
    Sted
    Holmestrand
    OMF startet en tråd om egen slanking. Hvem av dere som vet mest eller min om pulssoner og intervalltrening er vel egentlig helt irrelevant - eller "åff tåpikk" som det her her på berget.

Start en egen tråd om trening!

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    xerxes skrev:
    OMF startet en tråd om egen slanking. Hvem av dere som vet mest eller min om pulssoner og intervalltrening er vel egentlig helt irrelevant - eller "åff tåpikk" som det her her på berget.

Start en egen tråd om trening!
    Eller hva med å lese hele tråden :)
    Pulssoner og intervalltrening har vi diskuteret nøye med dokumentajon tidligere, ingen vits å gjennta det samme temaet igjen til det kjedsomlige..
    OMF sin kompetanse på området virker dog høyere enn mange andre, hvordag går det forresten?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg synes det er positivt med alle som bidrar i tråden - selv om jeg nok ikke tar alt like seriøst. Det er med trening/slanking som alle andre områder hvor alle erfaring - alle er eksperter og anbefaler det som virket for seg selv - og alle andre er duster! ;D ;D

Jeg må si det går bra. Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!

Til de av dere som har vært på diett med fast kaloriinntakt....hvordan måler dere eksakt kaloriinnhold i maten...?
    Kunne dere tipse om noen matretter som dere vet eksakt kalorinnhold på...? Jeg kunne nok tenke meg å satse på 2500 kCal om dagen...det skulle gi et betydelig underskudd! Fordelt på 4 måltider med ca 400 + 500 + 1000 + 600

Mvh
    OMF

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Endret treningsprogrammet for ca 1,5 år siden, fra 1 - 3 dager i uka til 4 - 7 dager. Trener stort sett bare utholdenhet. De første 10 - 15 kg kroppsfett datt av ganske fort, et par mnd vil jeg tro det gikk. Etter dette har kroppsvekta ligget dønn stabilt, og jeg vil tro jeg fortsatt er overvektig etter BMI å dømme. Det har derimot skjedd mange andre endringer med musklatur og fordelingen av kroppsfett. Senest nå denne mnd måtte jeg endre oppsettet på landeveissykkelen fordi jeg rett og slett kommer lenger ned og frem.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.505
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er nevnt på foregående 17(!) sider, men det er jo ikke vekten men fettprosenten som er indikatoren på din fremgang. Ser du etterhvert ut som en kropsbygger så er det underordnet hva vekten er. Ensidig stirring på badevektnåla er for stillesittende husmødre.

Fruen er meget fornøyd med Vektklubben.no på VG.no. De har ganske fin database med alskens mat og kaloriinnhold. Der får du presis sekundering og diettforslag, etc. Her i huset er det nå blitt konkurranse om laptoppen på kveldstid. Hun må innom og finregne om det er rom for litt mat før leggetid.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Til de av dere som har vært på diett med fast kaloriinntakt....hvordan måler dere eksakt kaloriinnhold i maten...?
    Kunne dere tipse om noen matretter som dere vet eksakt kalorinnhold på...? Jeg kunne nok tenke meg å satse på 2500 kCal om dagen...det skulle gi et betydelig underskudd! Fordelt på 4 måltider med ca 400 + 500 + 1000 + 600

Mvh
    OMF
    Det er for min del ikke snakk om "fast" inntak men et maksimumstak som ikke skal overskrides. Evt Kcal som forbrennes ved trening/mosjon går til fratrekk og kan slik sett spises.

Jeg er med på VGs Vektklubb og der kan man legge inn hva man spiser til hvert måltid og dataprogrammet beregner Kcal intaket ut fra menge mengde mat som legges inn i dagboken. Dataprogrammet viser fortløpende hvor mange Kcal man har spist samtidig som det viser fordelingen mellom karbohydrater, fett og proteiner. Systemet fungerer veldig greit når man blir vant med det. Det eneste negative er at den søkemotoren VG bruker når man leter etter matretter/matvarer i databasen suuuger så inn i hælvete!! Treg og dårlig, men man lærer seg å bruke den etterhvert. Konseptet til Vektklubb er knallbra, men søkemotoren spesiellt gjør at det blir som en BMW 7 serie med mopedmotor. ;D

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

Jeg synes det er positivt med alle som bidrar i tråden - selv om jeg nok ikke tar alt like seriøst. Det er med trening/slanking som alle andre områder hvor alle erfaring - alle er eksperter og anbefaler det som virket for seg selv - og alle andre er duster! ;D ;D

Jeg må si det går bra. Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!

Mvh
    OMF

Det at vekten har stabelisert seg kan jo bety at du bygger muskler i takt med fettbrenningen. Jeg opplever dette på starten av sesongen. Går et par uker før noe skjer med vekten.

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    pedal skrev:
    Fruen er meget fornøyd med Vektklubben.no på VG.no. De har ganske fin database med alskens mat og kaloriinnhold. Der får du presis sekundering og diettforslag, etc. Her i huset er det nå blitt konkurranse om laptoppen på kveldstid. Hun må innom og finregne om det er rom for litt mat før leggetid.
    Det er den løsningen jeg har brukt for å holde kontroll med mitt kaloriinntak, og orker man å gjøre jobben med å legge inn det man spiser her, så er det et fint verktøy. Gjennom å bruke den lærer man etterhvert hvor mye maten man spiser inneholder av energi, og så tilpasser man mengdene etterhvert på individuell basis. Men som det er sagt lenger opp, så er dataløsningen der en snile, så man må regne med å sette av litt tid til "det administrative".

Der finner man også forslag til menyer og treningsopplegg, men jeg har valgt å følge mine egne opplegg der, siden jeg allerede har mine treningsformer som jeg vet jeg trives med, og en familie som er med på å bestemme menyene. For meg har det vært viktig å kunne tilpasse dette slik at man får vaner man kan leve med. Jeg ser på det jeg gjør som en læringsprosess mer enn en slankekur. Kurer har en begynnelse og slutt. En læringsprosess gjør at man begynner et liv med endrede vaner.

Jeg kjenner godt igjen sjekken på slutten av dagen for å finne ut om man har noe til overs om den bedre halvdelen foreslår litt kveldskos (og da snakker jeg om mat og drikke, ikke andre former for kos som bare virker positivt på energibalansen om man skal ned i vekt) ;)

Kan anbefale denne for alle som er på jakt etter å gå ned i vekt over tid og som ønsker å endre vaner. De har også et forum der man kan diskutere med likesinnede (mye damer, riktignok) og på den måten trekke nytte av andres erfaringer og bidra selv. Opplegget er etter hva jeg skjønner hentet fra Sverige, men med et eget norsk ekspertpanel som kommer med generelle råd. Min erfaring er at disse rådene er gode, men alle rådene passer ikke til alle, så man må finne sin egen vei.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    .......Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!.....

Mvh
    OMF
    Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord. :)

Det er en stor kamp, en kamp som kun noen få vinner. Det handler mest om å forandre personlighet. Mann skal slutte å være en person, og bli en helt annen. Det er det som er vanskeligst.
    Den andre ting er at motivasjon må være så stor at det må grense mot å være psykotisk. Det kommer veldig mye "masochism" i bilde, også ;D.....desverre.

Sånn det fungerer. ;)........dersom mann virkelig ønsker å vinne.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    zed skrev:
    OMF skrev:
    .......Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!.....

Mvh
    OMF
    Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord. :)

Det er en stor kamp, en kamp som kun noen få vinner. Det handler mest om å forandre personlighet. Mann skal slutte å være en person, og bli en helt annen. Det er det som er vanskeligst.
    Den andre ting er at motivasjon må være så stor at det må grense mot å være psykotisk. Det kommer veldig mye "masochism" i bilde, også ;D.....desverre.

Sånn det fungerer. ;)........dersom mann virkelig ønsker å vinne.
    Nei, det er ikke sånn det fungerer for alle! Bra det har fungert for deg, men verden er ikke svart/hvitt ;) I tillegg til hva du gjør ved spiserommet (inntak), må dette sees i sammenheng med forbrenning.

Hisler en vinner..

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Da Gunde Swan var på topp og trente MYYE hadde han så stort kaloriforbruk at matinntaket ble en begrensende faktor på fortsatt framgang. Men han sto over kostholdstilskudd - sannsynligvis også cola, burger og chips.

Vi har sikkert vesentlig bedre mat i dag enn de hadde for 40 år siden, men den tid da man ikke kunne spise seg mett ligger lang tilbake. Den store samfunnsmessige forskjellen som korrelerer med en en vektøkning av pandemiske proporsjoner er at folk har sluttet å røre på seg. Trening hjelper - selv om man ikke brenner så mange kalorier på hver enkelt treningsøkt.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Og der har du argumentert deg tilbake til ditt eget utgangspunkt igjen. Virker som du har sagt alt du har å si og nå bare gjentar deg selv. Det er ikke bare en løsning. Det er forskjellen mellom tilført og forbrukt energi som er bestemmende på om man går opp eller ned i vekt. Trening forbruker energi, altså kan trening være en viktig faktor ved vektreduksjon. Slanking MÅ ikke skje ved spisebordet, dersom man ved å øke treningsmengden øker forbruket av energi til mer enn det man inntar. Her tar du feil, zed.

Jeg vil hevde at det beste er begge deler: Øke mengden av bevegelse og trening og finne måter å redusere energiinntaket på gjennom å spise smartere. Det er individuelt hva som passer den enkelte.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    roffe skrev:
    zed skrev:
    Og der har du argumentert deg tilbake til ditt eget utgangspunkt igjen. Virker som du har sagt alt du har å si og nå bare gjentar deg selv. Det er ikke bare en løsning. Det er forskjellen mellom tilført og forbrukt energi som er bestemmende på om man går opp eller ned i vekt. Trening forbruker energi, altså kan trening være en viktig faktor ved vektreduksjon. Slanking MÅ ikke skje ved spisebordet, dersom man ved å øke treningsmengden øker forbruket av energi til mer enn det man inntar. Her tar du feil, zed.

Jeg vil hevde at det beste er begge deler: Øke mengden av bevegelse og trening og finne måter å redusere energiinntaket på gjennom å spise smartere. Det er individuelt hva som passer den enkelte.
    Hadde du bare lest det som jeg har skrevet, alt vil være bra,....men, men. ;D
    Jeg har sagt at korte og intensive treninger har ikke noe mening for en som vil gå ned i vekt. Og jeg har sagt at laaaaang trening (helst 2,5-3 timer), med moderat til høy puls er viktigst for å holde forbrenning oppe leeeenge. Dereter har jeg sagt at en trening på puls over 190 kan være farlig for hjerte og klafner
    Dereter har jeg sagt at å spise mange ganger kan være farlig ( kan være), for en som vil gå ned i vekt, fordi mann må være ganske forsiktig med matmengder og at mann nesten må telle kcal.

.....og sist, mann skal slanke seg ved spisebord og ikke med trening, fordi i begynnelsen mann kan ha en gevinst, men det kommer i balanse veldig fort. Mann mister overskud.

T

timc

Gjest
    Jeg har en venn som gikk ned 20kg med korte intensiver økter. Han spurtsyklet mila hjem fra skolen de fleste dager. Kostholdet var uforandret.

Å kommentere puls på bakgrunn av et tall, 190 er uinteressant. Man må se på %.

Hvorfor kommer ting i balanse så fort? Du kommer med en haug påstander, men ikke et eneste godt argument.

Jeg påstår igjen at du drar alt og alle under samme kam. Det er ikke mulig å lage så generelle regelsett for slanking. Situasjonen til hver enkelt må vurderes for seg.

-Tim

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.693
    Sted
    Holmestrand
    zed skrev:
    .....
    Dereter har jeg sagt at å spise mange ganger kan være farlig ( kan være), for en som vil gå ned i vekt, fordi mann må være ganske forsiktig med matmengder og at mann nesten må telle kcal...
    Telle kalorier ja, når det gjelder antall måltider er du helt ute av kurs i forhold til alle fagpersoner jeg har snakket. De sier alle som en: Lite og ofte. Det betyr da følgelig å spre kaloriene ut over de aktuelle måltidene.

aksnes

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF
    Hei OMF

Se på "bakekalkulator" i dette regnearket. (Det er mer enn bakevarer der ;)

http://www.gausel.net/RYP_Arbeidsbok2.xls

Mvh
    Aks

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    xerxes skrev:
    zed skrev:
    .....
    Dereter har jeg sagt at å spise mange ganger kan være farlig ( kan være), for en som vil gå ned i vekt, fordi mann må være ganske forsiktig med matmengder og at mann nesten må telle kcal...
    Telle kalorier ja, når det gjelder antall måltider er du helt ute av kurs i forhold til alle fagpersoner jeg har snakket. De sier alle som en: Lite og ofte. Det betyr da følgelig å spre kaloriene ut over de aktuelle måltidene.
    Ja lite,...veldig lite. Det er det som er vanskelig. ;) Derfor jeg sier det. Mann skal ha jernkontrol for å klare det. Spesielt blir det vanskelig hvis maten er lett tilgjengelig. ;D...og på slutten av dagen mann oppdager at mann har spist 1000 kcal mer enn planlagt. Det blir formye fristelser.

interman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Antall liker
    1
    Det stemmer egentlig ikke overens med mine erfaringer. Jeg har gått ned på dietter med lite karbo, mye protein og mye fett, men også andre med mye karbo, mye protein, mye fett osv. Energi er energi. Et kosthold med et balansert forhold mellom karb, protein, og fett har mange fordeler, men det er ikke et absolutt must for å gå ned i vekt. For øvrig har det blitt gjort forskning på dette. Skal se om jeg finner pdf-en senere.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    YES-YES-YES ;D
    01.April 107,9 kg
    15.Mai 99,8 kg

Takk for sparket i ræva OMF!

Hadde en stund gått med tanken spirende, men ble faktisk inspirert av tråden din til å starte et "bedre" liv med moderat kosthold og mer fysisk aktivitet.

Trente mye for en del år siden, men makeligheten tok overhånd og kiloene har sakte men sikkert kommet "snikende" på.

Min erfaringer er at trening med vekter gjorde hovedsaklig en ting:
    Jeg ble tregere og mindre fleksibel!
    Ja, jeg ble sterkere også, men jeg er sterk nok fra før, og der ikke rå kraft strekker til, er det pr. 2009 utviklet utmerket verktøy.

Kondisjon og utholdenhetstrening derimot, det gjør underverker for vektreduksjon.
    Men kondisjon er en "ferskvare" som må pleies hele tiden for å bestå.

Sykling gjør også underverker for forbrenningen, siden man bruker store muskler som krever masse energi.

Pga en mega-tryning på ski i Sestriere i Mars, rev jeg av korsbåndet, delvis leddbåndet og spakk menisken. Derfor har treningen fram til for et par uker siden bestått av å hurtig gange en times tid 3-5 ganger i uken.
    Delvis ved hjelp av en coctail av Voltaren og Ibux kjenner jeg såpass lite i kneet nå, at jeg har begynt å løpe å mykt underlag i skogen. Det har også fått fart på forbrenningen slik at flesket og kiloene reduseres.
    Målet er 95 kg til St.Hans og under 90 kg før skoleferien slutter. Det er realistisk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Supert Erland! ;D ;D

Nå - må jeg jammen ta en nytt krafttak selv......

vekten har vært stabil de siste ukene - men er veøl på tide å ta 5 kg til!

Mvh
    OMF

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Erland skrev:
    YES-YES-YES ;D
    01.April 107,9 kg
    15.Mai 99,8 kg

Målet er 95 kg til St.Hans og under 90 kg før skoleferien slutter. Det er realistisk.
    Imponerende Erland,....det er ikke mindre enn imponerende, på en så kort tid i tillegg med skader. :) Hadde jeg vært deg, ville jeg prøve å beholde (stabilisere) den vekta en stund.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Erland skrev:
    YES-YES-YES ;D
    01.April 107,9 kg
    15.Mai 99,8 kg
    En veldig inspirerende start. Hadde nesten det samme selv (over 3 kg første uka) og det er noe som gir motivasjon til å fortsette. Du kan nok ikke regne med å gå ned med den hastigheten i tiden framover. Grunnen til at man ofte går ned mye i starten er den brå omstillingen som gjør at kroppen blant annet kvitter seg med en del vann og slikt også, men at den ikke har rukket å omstille seg til mer aktivitet og mindre mat. Dette jevner seg ut etterhvert.

Det er heller ikke anbefalt å gå ned så fort over tid, siden kroppen da bryter ned både muskler og proteiner i tillegg til fett for å dekke inn energiunderskuddet. Anbefalt fra eksperthold er mellom 0,5 og 1,0 kg i snitt i uka for å unngå å miste for mye muskelmasse. Dessuten vil et stort energiunderskudd lettere kunne medføre at man sprekker og spiser mer, samt at man får en matthetsfølelse i kroppen som gjør at treningslysten forsvinner.

Dette finner du ut etterhvert. Gratulerer med en god start uansett. :)

T

timc

Gjest
    interman skrev:
    Det stemmer egentlig ikke overens med mine erfaringer. Jeg har gått ned på dietter med lite karbo, mye protein og mye fett, men også andre med mye karbo, mye protein, mye fett osv. Energi er energi. Et kosthold med et balansert forhold mellom karb, protein, og fett har mange fordeler, men det er ikke et absolutt must for å gå ned i vekt. For øvrig har det blitt gjort forskning på dette. Skal se om jeg finner pdf-en senere.

javel? Dersom du har noen dokumenter rundt dette er jeg interessert. Jeg har vanskelig for å se at man kan gå ned på en sjokoladediett f.eks. Kanskje det går? Man vil ikke tåle mye trening vil jeg tro.

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    timc skrev:
    interman skrev:

javel? Dersom du har noen dokumenter rundt dette er jeg interessert. Jeg har vanskelig for å se at man kan gå ned på en sjokoladediett f.eks. Kanskje det går? Man vil ikke tåle mye trening vil jeg tro.

-Tim
    Jeg tror man vil finne det vanskelig å spise 4-5 plater sjokolade om dagen (100g sjokolade har rundt 550kcal) og drikke kun vann. Det kan umulig være bra for fordøyelsen og det generelle næringsinntaket. Blodsukkeret vil vel svinge noe inni h... og man vil på sikt mangle viktige næringsstoffer. Men gjennomfører man det, så vil man nok kunne gå ned i vekt på sjokolade også, bare man holder kaloribalansen. Det er andre ernæringsmessige hensyn som gjør det å gjennomføre en diett bestående av hovedsaklig sukker og mettet fett til en dårlig ide.

interman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Antall liker
    1
    http://focus.hms.harvard.edu/2009/030609/nutrition.shtml

Men ja, på en lite balansert diett vil man kunne ha problemer. Lavkarbodietter er populære, men styrketrening er et vanvittig slit når du ikke har spesielt med karbohydrater i systemet. Jeg merket for min del at dagen etter jeg var ferdig en 2.5 måneders lavkarbodiett, og hadde spist pluss minus et helt brød, at maksløftene i markløft, knebøy, benkpress osv osv gikk opp.

Først når du kommer ned i ca 10% eller lavere fettprosent så begynner dietten og treningsprogrammet virkelig å bli viktig. Badevekter er for øvrig ubrukelige til å måle fettprosent. Fettklype er bra, og du finner de på proteinfabrikken.no osv.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg har hele tiden spist noe mer protein og litt mindre karbohydrater enn anbefalt, uten at jeg vil kalle det en lavkarbodiett. Grunnen er at jeg opplever en mer varig metthetsfølelse med økt inntak av proteiner, noe som igjen gjør det enklere å gjennomføre et kosthold med relativt lite kalorier. Jeg har ikke opplevd utmattelsesfølelse under trening.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    timc skrev:
    interman skrev:

-Tim
    Enig med deg Tim.

Har ikke tro på slike "tulle-dietter".
    Kan sikkert virke for de som skal ned 3-5 kg og vil "skremme" kroppen til å droppe noen kg. Men som alle med litt fartstid vet så kommer de like fort på igjen.
    Tror ikke på langtidseffekten av hverken Fedon eller andre vidunder-guruer!

Det jeg gjør, som jeg vet virker, er å innta et ballansert kosthold, som inneholder mindre energi enn man forbrenner!
    Jeg spiser meg mett, men avholder meg fra å spise det "ekstra" som jeg hadde en tendens til å gjøre tidligere. (som f.eks restene av kjøttdeig, pølsene osv som ligger igjen og bader i fett i panna når alle har spist ;)....noen som kjenner seg igjen?)
    Erstatter varm-lunchen i frukt og grønt, og passer på å spise frukt som mellommåltid for ikke å bli så sugen at jeg går på en gigasprekk.
    Har laget "inni-hodet-regler" som f.eks at det ikke skal puttes annet enn overnevnte inn i trynet utenom faste måltider, og hvor mye man skal forsyne seg.
    Heller også i meg en god del vann. Min. en liter i løpet av arbeidsdagen.

På denne måten har forbrenningen hele tiden noe å jobbe med. Dette er VIKTIG. Om man sender forbrenningen i "dvale" er det bare et tidsspørmål før kiloene kommer tilbake.

Å fortsette vektreduksjonen i samme tempo, er hverken realistisk eller sunt, og det ville krevd en diett som ville gått ut over overskudd og opplagthet.
    Derfor har jeg satt realistiske mål som tilsider ca 1.kg i uka fram til St.Hans og litt mindre gjennom sommeren.

Noe helt annet dere bør ta hensyn til, og som jeg har erfrart, er hvordan alkohol påvirker prosessen;
    Det jeg opplever, er at etter inntak av alkohol (eks mer enn et glass vin etc) så stopper vektreduksjonen totalt opp eller man går litt opp de påfølgende 3-5 dagene.

Min fasis summert:
    Ikke mindre, men kosthold fokusert på sunnere mat, og å sørge for å forbrenne litt mer HVER DAG!

corwin

Medlem
    Ble medlem
    23.07.2006
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg har slanket meg betydelig i løpet av de siste 6-7 årene. Har bevisst gått inn for å gjøre dette sakte men sikkert for å ikke gå tilbake.

15.05.2002: 123kg
    15.05.2009: 89.5kg(og faktisk six-pack, noe jeg aldri hadde kunnet drømt om for 7 år siden)

Hvordan har dette foregått?

Punkt1: Mat
    Jeg hadde et usundt forhold til mat. Jeg spiste både for mye mat og feil mat. Mye pizza og brus og lite grønnsaker. Når jeg spiste kjøtt var dette ofte i form av kjøttdeig som er urent fettrikt kjøtt. Hadde også veldig dårlig definerte måltider, dvs at det ble mye småspising.
    Av alt dette var nok småspisingen det værste. Når man småspiser skiller man hele tiden ut stoffet insuling. Dette er et hormon som virker fettbesparende og som er med på å skifte balansen i kroppens forbrenning over mot protein/karbohydratforbrenning istendenfor fett. Ved å småspise så sørger man for at dette hormonet er uttrykt hele tiden og dermed får man lite eller ingen fettforbrenning.
    Nå spiser jeg mest kylling, havregrynsgrøt, grønnsaker og frukt og noe grovt brød. Jeg supplerer kosten med proteinshaker om morgenen og etter trening og tran. Jeg forsøker ha måltider til definerte tidspunkter og har vendt kroppen til å være sulten/tåle sultfølelse mellom måltidene.

Punkt2: Trening
    Nå trener jeg antakeligvis mer enn gjennomsnittet vel 5-6 ganger per uke fordelt på
    4 styrketreninger og 2 løpetreninger(samt 1-2 fjellturer). Det er klart at dette hjelper på vektreduksjonen. Men det ville nok hjulpet like mye med 3 treninger per uke samt gange til jobb/skole.

Oppsummering: I løpet av den langvarige dietten min har jeg IKKE tapt muskelstyrke. Løftet vel 120kg i benkpress for 7 år siden og nå løfter jeg vel 140kg. Denne dietten har altså hjulpet meg å beholde muskelmasse/styrke og samtidig latt meg gå ned i vekt.
    Skal ikke si at jeg ikke har vært fortvilet til tider. Og mangen gang har det føltes tungt å være så streng med seg selv. Men det har vært verdt det.

Vet ikke om dere har tilgang, men her er noen interessante artikler
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/52/3/426
    http://www.nature.com/oby/journal/v14/n5/abs/oby200699a.html

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten oppdatering på treningsfronten.....

Hadde egentlig tenkt å legge ut en del Google earth bilder fra mine 4 joggeturer i Firenze, men ble litt mye knot....
    Uansett:
    Søndag - ganske hard tur, jevnt og høyt tempo.....ca 60 minutter.....
    Mandag - Lengre tur - roligtempo - 90 minutter
    Tirsdag - lang tur - noen drag - 90 minutter
    Torsdag - passe langt tur - middels intensitet - 60 minutter

Så kommer liksom cluet.....
    Tok meg en skikkelig tur i går....
    Her er kurvene.....

Det som er litt gøy er at jeg jogget den samme turen for ca 1 år siden....da bukte jeg 2 timer og 15 minutter....

I går omtrent akkurat 1 time og 30 minutter. Runden er altså 15,4 km - med snittfart på ganske nøyaktig 10km/t - hvor jeg også har klatret rundt 300m totalt!

Det er ikke dårlig på denne turen - all den tid jeg fremdeles har med meg mine 105 kg hele veien rundt!

Mvh
    OMF

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    OMF skrev:
    I går omtrent akkurat 1 time og 30 minutter. Runden er altså 15,4 km - med snittfart på ganske nøyaktig 10km/t - hvor jeg også har klatret rundt 300m totalt!
    Imponerende! Hadde ikke klart å følge deg. Men, et godt råd. Ikke overdriv. Det viktigste er å trene jevnt uten å brenne ut.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    BBking skrev:
    Imponerende! Hadde ikke klart å følge deg. Men, et godt råd. Ikke overdriv. Det viktigste er å trene jevnt uten å brenne ut.
    Her tar vi det med ro - så ingen fare! ;D ;D

Mandag....Spinning 1 time og 20 min etterfulgte av et halvtime styrketrening......

Så har vi vært ute en liten tur i dag også.....

Litt lengre tur i dag.....

21,6km på 2 timer og 15 minutter.
    Slik brenner man 2150kCal!
    Og vi snakker fremdeles om joggin og 105 kg medbrakt!

Da skal det bli godt med en god mat og sofaen i kveld....

mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    John_Harald skrev:
    Veldig bra jobbet, hva er makspulsen din?
    Jeg målte den med en billig pulsklokke -og da kom jeg neste opp i 200.

Men med den nye Pulsar klokken har jeg ikke kommet like høyt...Men jeg har ikke fått testet skikkelig, men jeg vil tippe ca 190...kanksje 195....er 32 år...
    Har lagt inn 190 i programmet etter "standard" regel!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så var dagens tur gjort......ble en tøff økt i dag......

Sånn brenner man 6250kCal på en økt!
    Mye fordi man klatrer 2355 meter!

Løypa er sikkert kjent for mange.....Totaltiden ble 7 timer og 22 minutter!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn