Zed
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 3
Det er ikke en gang jogging.
Hva er ikke engang jogging?zed skrev:Det er ikke en gang jogging.
Eller hva med å lese hele trådenxerxes skrev:OMF startet en tråd om egen slanking. Hvem av dere som vet mest eller min om pulssoner og intervalltrening er vel egentlig helt irrelevant - eller "åff tåpikk" som det her her på berget.
Start en egen tråd om trening!
Det er for min del ikke snakk om "fast" inntak men et maksimumstak som ikke skal overskrides. Evt Kcal som forbrennes ved trening/mosjon går til fratrekk og kan slik sett spises.OMF skrev:Til de av dere som har vært på diett med fast kaloriinntakt....hvordan måler dere eksakt kaloriinnhold i maten...?
Kunne dere tipse om noen matretter som dere vet eksakt kalorinnhold på...? Jeg kunne nok tenke meg å satse på 2500 kCal om dagen...det skulle gi et betydelig underskudd! Fordelt på 4 måltider med ca 400 + 500 + 1000 + 600
Mvh
OMF
OMF skrev:Hei!
Jeg synes det er positivt med alle som bidrar i tråden - selv om jeg nok ikke tar alt like seriøst. Det er med trening/slanking som alle andre områder hvor alle erfaring - alle er eksperter og anbefaler det som virket for seg selv - og alle andre er duster! ;D ;D
Jeg må si det går bra. Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!
Til de av dere som har vært på diett med fast kaloriinntakt....hvordan måler dere eksakt kaloriinnhold i maten...?
Kunne dere tipse om noen matretter som dere vet eksakt kalorinnhold på...? Jeg kunne nok tenke meg å satse på 2500 kCal om dagen...det skulle gi et betydelig underskudd! Fordelt på 4 måltider med ca 400 + 500 + 1000 + 600
Mvh
OMF
Det er den løsningen jeg har brukt for å holde kontroll med mitt kaloriinntak, og orker man å gjøre jobben med å legge inn det man spiser her, så er det et fint verktøy. Gjennom å bruke den lærer man etterhvert hvor mye maten man spiser inneholder av energi, og så tilpasser man mengdene etterhvert på individuell basis. Men som det er sagt lenger opp, så er dataløsningen der en snile, så man må regne med å sette av litt tid til "det administrative".pedal skrev:Fruen er meget fornøyd med Vektklubben.no på VG.no. De har ganske fin database med alskens mat og kaloriinnhold. Der får du presis sekundering og diettforslag, etc. Her i huset er det nå blitt konkurranse om laptoppen på kveldstid. Hun må innom og finregne om det er rom for litt mat før leggetid.
Har aldri begynt. De eneste gangene jeg drikker slikt er når jeg deltar i konkurranser og skal ha litt ekstra påfyll mellom øvelsene (jeg deltar i svømmestevner et par ganger i året).BT skrev:
Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord.OMF skrev:.......Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!.....
Mvh
OMF
Nei, det er ikke sånn det fungerer for alle! Bra det har fungert for deg, men verden er ikke svart/hvitt I tillegg til hva du gjør ved spiserommet (inntak), må dette sees i sammenheng med forbrenning.zed skrev:Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord.OMF skrev:.......Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!.....
Mvh
OMF
Det er en stor kamp, en kamp som kun noen få vinner. Det handler mest om å forandre personlighet. Mann skal slutte å være en person, og bli en helt annen. Det er det som er vanskeligst.
Den andre ting er at motivasjon må være så stor at det må grense mot å være psykotisk. Det kommer veldig mye "masochism" i bilde, også ;D.....desverre.
Sånn det fungerer. ........dersom mann virkelig ønsker å vinne.
Og der har du argumentert deg tilbake til ditt eget utgangspunkt igjen. Virker som du har sagt alt du har å si og nå bare gjentar deg selv. Det er ikke bare en løsning. Det er forskjellen mellom tilført og forbrukt energi som er bestemmende på om man går opp eller ned i vekt. Trening forbruker energi, altså kan trening være en viktig faktor ved vektreduksjon. Slanking MÅ ikke skje ved spisebordet, dersom man ved å øke treningsmengden øker forbruket av energi til mer enn det man inntar. Her tar du feil, zed.zed skrev:Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord.
Hadde du bare lest det som jeg har skrevet, alt vil være bra,....men, men. ;Droffe skrev:Og der har du argumentert deg tilbake til ditt eget utgangspunkt igjen. Virker som du har sagt alt du har å si og nå bare gjentar deg selv. Det er ikke bare en løsning. Det er forskjellen mellom tilført og forbrukt energi som er bestemmende på om man går opp eller ned i vekt. Trening forbruker energi, altså kan trening være en viktig faktor ved vektreduksjon. Slanking MÅ ikke skje ved spisebordet, dersom man ved å øke treningsmengden øker forbruket av energi til mer enn det man inntar. Her tar du feil, zed.zed skrev:Som sagt,.....mann kan ikke slanke seg med trening,.....det må skje ved spisebord.
Jeg vil hevde at det beste er begge deler: Øke mengden av bevegelse og trening og finne måter å redusere energiinntaket på gjennom å spise smartere. Det er individuelt hva som passer den enkelte.
Telle kalorier ja, når det gjelder antall måltider er du helt ute av kurs i forhold til alle fagpersoner jeg har snakket. De sier alle som en: Lite og ofte. Det betyr da følgelig å spre kaloriene ut over de aktuelle måltidene.zed skrev:.....
Dereter har jeg sagt at å spise mange ganger kan være farlig ( kan være), for en som vil gå ned i vekt, fordi mann må være ganske forsiktig med matmengder og at mann nesten må telle kcal...
Hei OMFOMF skrev:Hei!
Jeg synes det er positivt med alle som bidrar i tråden - selv om jeg nok ikke tar alt like seriøst. Det er med trening/slanking som alle andre områder hvor alle erfaring - alle er eksperter og anbefaler det som virket for seg selv - og alle andre er duster! ;D ;D
Jeg må si det går bra. Vekten er stabil i underkant av 105kg - jeg hadde vel håpet på en fortsatt vektnedgang - spesiellt siden jeg har vært veldig flink til å trene. Jeg har noen spennende joggeturer jeg har tenkt å poste til helgen når jeg er tilbake i gamlelandet!
Til de av dere som har vært på diett med fast kaloriinntakt....hvordan måler dere eksakt kaloriinnhold i maten...?
Mvh
OMF
Ja lite,...veldig lite. Det er det som er vanskelig. Derfor jeg sier det. Mann skal ha jernkontrol for å klare det. Spesielt blir det vanskelig hvis maten er lett tilgjengelig. ;D...og på slutten av dagen mann oppdager at mann har spist 1000 kcal mer enn planlagt. Det blir formye fristelser.xerxes skrev:Telle kalorier ja, når det gjelder antall måltider er du helt ute av kurs i forhold til alle fagpersoner jeg har snakket. De sier alle som en: Lite og ofte. Det betyr da følgelig å spre kaloriene ut over de aktuelle måltidene.zed skrev:.....
Dereter har jeg sagt at å spise mange ganger kan være farlig ( kan være), for en som vil gå ned i vekt, fordi mann må være ganske forsiktig med matmengder og at mann nesten må telle kcal...
interman skrev:Folk kan fint gå ned i vekt med en lavere måltidsfrekvens. Ta f.eks. en titt på http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=27218
Imponerende Erland,....det er ikke mindre enn imponerende, på en så kort tid i tillegg med skader. Hadde jeg vært deg, ville jeg prøve å beholde (stabilisere) den vekta en stund.Erland skrev:YES-YES-YES ;D
01.April 107,9 kg
15.Mai 99,8 kg
Målet er 95 kg til St.Hans og under 90 kg før skoleferien slutter. Det er realistisk.
En veldig inspirerende start. Hadde nesten det samme selv (over 3 kg første uka) og det er noe som gir motivasjon til å fortsette. Du kan nok ikke regne med å gå ned med den hastigheten i tiden framover. Grunnen til at man ofte går ned mye i starten er den brå omstillingen som gjør at kroppen blant annet kvitter seg med en del vann og slikt også, men at den ikke har rukket å omstille seg til mer aktivitet og mindre mat. Dette jevner seg ut etterhvert.Erland skrev:YES-YES-YES ;D
01.April 107,9 kg
15.Mai 99,8 kg
interman skrev:Det stemmer egentlig ikke overens med mine erfaringer. Jeg har gått ned på dietter med lite karbo, mye protein og mye fett, men også andre med mye karbo, mye protein, mye fett osv. Energi er energi. Et kosthold med et balansert forhold mellom karb, protein, og fett har mange fordeler, men det er ikke et absolutt must for å gå ned i vekt. For øvrig har det blitt gjort forskning på dette. Skal se om jeg finner pdf-en senere.
Jeg tror man vil finne det vanskelig å spise 4-5 plater sjokolade om dagen (100g sjokolade har rundt 550kcal) og drikke kun vann. Det kan umulig være bra for fordøyelsen og det generelle næringsinntaket. Blodsukkeret vil vel svinge noe inni h... og man vil på sikt mangle viktige næringsstoffer. Men gjennomfører man det, så vil man nok kunne gå ned i vekt på sjokolade også, bare man holder kaloribalansen. Det er andre ernæringsmessige hensyn som gjør det å gjennomføre en diett bestående av hovedsaklig sukker og mettet fett til en dårlig ide.timc skrev:interman skrev:Det stemmer egentlig ikke overens med mine erfaringer. Jeg har gått ned på dietter med lite karbo, mye protein og mye fett, men også andre med mye karbo, mye protein, mye fett osv. Energi er energi. Et kosthold med et balansert forhold mellom karb, protein, og fett har mange fordeler, men det er ikke et absolutt must for å gå ned i vekt. For øvrig har det blitt gjort forskning på dette. Skal se om jeg finner pdf-en senere.
javel? Dersom du har noen dokumenter rundt dette er jeg interessert. Jeg har vanskelig for å se at man kan gå ned på en sjokoladediett f.eks. Kanskje det går? Man vil ikke tåle mye trening vil jeg tro.
-Tim
Enig med deg Tim.timc skrev:interman skrev:Det stemmer egentlig ikke overens med mine erfaringer. Jeg har gått ned på dietter med lite karbo, mye protein og mye fett, men også andre med mye karbo, mye protein, mye fett osv. Energi er energi. Et kosthold med et balansert forhold mellom karb, protein, og fett har mange fordeler, men det er ikke et absolutt must for å gå ned i vekt. For øvrig har det blitt gjort forskning på dette. Skal se om jeg finner pdf-en senere.
javel? Dersom du har noen dokumenter rundt dette er jeg interessert. Jeg har vanskelig for å se at man kan gå ned på en sjokoladediett f.eks. Kanskje det går? Man vil ikke tåle mye trening vil jeg tro.
-Tim
Imponerende! Hadde ikke klart å følge deg. Men, et godt råd. Ikke overdriv. Det viktigste er å trene jevnt uten å brenne ut.OMF skrev:I går omtrent akkurat 1 time og 30 minutter. Runden er altså 15,4 km - med snittfart på ganske nøyaktig 10km/t - hvor jeg også har klatret rundt 300m totalt!
Her tar vi det med ro - så ingen fare! ;D ;DBBking skrev:Imponerende! Hadde ikke klart å følge deg. Men, et godt råd. Ikke overdriv. Det viktigste er å trene jevnt uten å brenne ut.
Jeg målte den med en billig pulsklokke -og da kom jeg neste opp i 200.John_Harald skrev:Veldig bra jobbet, hva er makspulsen din?