James sin hifi-historie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    samlanes skrev:
    Flotte høgt dei Vs.

    Intr lesing,ang Riaa.

    Ang dacen,du meinte koblingskondisene som blei skiftet til sølv?
    1uf i paralell med orgkondisene er vel eindel for høg verdi?(leste ein plass at forholdet skulle vere ca 1:100.)

    1 kveld lytting var nå litt kort tid da:),men du har kanskje vinyl som hovedkilde?

    Hvilken spiller har du fått i hus, meiner du tentspilleren eller ny vinyl?

    Mvh.
    Såså. Ikke ferdig med riaa ennå. ;D
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Klipp fra byggig av riaa:


    Chasis ble laget etter mål av en slektning som er blikkenslager. Lakkert aluminium. Hull til plugger og skruer ble laget.








    Her er chasis lakkert matt svart og første printkort, rca kontakter, jording og nettbrønn er montert.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Her er kassen montert med svart akrylplate i front.








    Her er alle kort og trafo på plass.
    Kanskje litt vanskelig å se, men bitumengummi i bunn før kort blir montert.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Nå ble det ikke innebygd strømforsyning, men 2 små 12 volts batteri fra biltema ble montert i kassen. Lading foregår med 2 små batteriladere. Også fra biltema. Laderene er bygget inn i egen kasse med bryter. Men dette har jeg ikke bilde av. Når bryteren er ned på riaa, lades batteriene. Nullstilling ingen aktivitet. Og opp spiller den. Jeg kan spille flere kvelder på en ladning og ladingen går på 20 - 30 minutt.

    Impedansen er lagt til 1 kohm. Gain er lagt til ca 80.

    Det var spennende å koble den opp første gang. Utrolig nok så spilte den fra første sek. Men det ble gjort noen justeringer på gain og impedanse underveis.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Til å mate riaa'en fikk jeg tak i en Opera Consonace Referanse LP-2 med armbase til 2 armer. Hadde lest litt om denne spilleren som fikk gode kritikker. Spilleren er bygget i massiv aluminium med en tung akryl-tallerken.
    Siden jeg er til havs har jeg ikke egne bilder å by på dessverre.

    Men her er i allefall noen bilder fra hjemmesiden til Consonace:


    LP-2:




    To nye Opera-armer ble kjøpt inn.
    Først ST-100 som er en 9" som jeg har brukt tidligere på forrige spiller:




    Videre en 12" i den nye armserien til Opera. Bildet viser en 9". Men ellers lik. Vet ikke om jeg kan anbefale denne som nybegynnerarm. :p ;D
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Får avslutte med nye Puer da. Etter å ha lest en del, fann jeg ut at Benz måtte være et riktig valg for meg. Når det er sagt så tror jeg at jeg ville vært godt fornøyd med mye annet også. Telefon til Arild på Hifi-guiden igjen.
    Disse telefonene blir ofte dyre har jeg erfart ;D. Arild gir ofte så gode tilbud at jeg bare må slå til der og da. Ender opp med en Ruby 3 LO og en retippet MC2 på kjøpet.


    Dette er jo bare en nydelig pu:





    Så er det bare å begynne jobben som RoDa så godt beskriver i sin tråd. St-100 får Rubi 3'en. Ganske enkelt fordi den armen er lettere å jobbe med. Armen henger liksom fast, og Rubyen har ikke noe form for beskyttelse hvis noe skal gå galt. Man blir jo drittnervøse når man skal holde på med noe så lite, sårbart og dyrt :p.

    T1288 får MC2 pu'en siden den har beskyttelseplast fremfor stiften. Denne armen er ikke enkel å montere. Den står å hviler på et lite lager i senter på armbasen. Blir noe riktig vinglegreier. Jeg har ennå ikke helt fått den skikkelig innstilt. Men skal nok få det til. Men man må nesten være to.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så hvordan låter dette da?
    I mine ører er all time high lyd gjengitt. Etter en del småjustering så spiller i allefall Ruby'en vanvittig. I starten hadde den et visst skjer av metalskjer. Men etter å ha spilt en del timer så blir den bare mer silkeglatt og oppløst. Jeg er svært fornøyd med det nye vinyloppsettet. Har handlet vinyl for harde livet og nyter musikken.

    Jeg er spent på hva Riaa'en virkelig er god for. Håper å få sjansen til å prøve den opp mot andre gode riaa'er i andres anlegg etter hvert. Så hvis det er noen gode kandidater fra Bergen til Stavanger, -skrik ut!!!!

    Krautrock er en artig sjanger innen prog. Kjøpt bl.a disse to:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Et lite glimt av et annet prosjekt. Kanskje noen kjenner igjen utskjeringene?
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så var det CD mediet.

    Dac hadde jeg jo. Og den var jo blitt veldig god etterhvert. Men Tandbergen var moden for å skiftes ut som drivverk. Hadde jo merket meg CD-pro drivverket til Phillips som ble brukt i svært så dyre spillere. Jeg såg på utallige varianter som kunne kjøpes og bygges for en overkommelig pris. Men hvis man ville ha den komplett, så begynte det å nerme seg en TentLab i pris. Og den utkrystaliserte seg snart som topp på ønskelisten. Men så altfor dyr.... (alt er relativt på dette forumet da).
    Men et drivverk som kom på børsen ble starten på prosessen som endte med en komplett spiller fra Upgrade Audio. Ferdig bygget til og med. Olof er også en kjekk kar å handle med. Vi ble raskt enig om en passende pris. Og pakken var på plass dagen etter. Med EC spider selvsagt.
    Det er også en ting som er kjekt med Upgrade Audio. De sender bedriftspakker som levert på døra neste dag til utålmodige hifi-nerder som helst skulle hatt greiene i går.

    Spilleren ble koblet til dacen som drivverk. Og jeg fikk rett og slett sjokk. En slik gjennomsiktig og klar lyd hadde jeg aldri hørt hos meg før. Hvilken holografi og oppløsning. (I rettferdighetens navn må det nevnes at dette var før nytt vinylutstyr var på plass ;D)
    Så ble spilleren testet som ren CD-spiller. Flott klang, men klemt i toppen. Hang ikke helt sammen, men flott å høre på. Litt sånn "rørlyd" av gammel sort.
    Den fikk ganske snart nye Blackgates i strømforsyningen også. Og det var faktisk en godt hørbart løft.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    impulse skrev:
    Lenco L 75 ?
    Yes. Dere har sikkert sett alt det greiene man kan kjøpe til en Lenco. Kjøpte stålplate fra Holland, drog greiene med meg i havet. Så hva skulle man bygge ny plinth av? Her ute er det ikke så mye trevarer. Men fann en stor akrylplate som ble skåret opp og laminert med Tec7. Et arbeid som var i overkant av hva jeg var forbered på.
    Skal komme tilbake med litt bilder og rapport senere. Den er prøvd og markerte seg med en slående dynamikk. Men ble bare prøvd med en Denon 103R.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Litt mer bilder av TentLabs'en før sengetid. Om den er så fin vet jeg ikke. Men den blir STÅENDE!
    Min har forresten svartlakkede sider. Kan legge til at TentLabs'en var på besøk hos venner når jeg var i havet. Slik ble den etterhvert innspilt "gratis". Da jeg fikk den i retur fikk jeg meg en liten overraskelse. Den klemte rør-aktige lyden var helt forandret. Nå spilte den åpent og fritt, men hadde beholdt den flott organiske klangen i mellomtonen. Hmmm

    Her er den innebygde dacen. Ikke store sakene.



    Luke og front:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Strømfilter har en tedens til skape litt sånn "kabeldebatt" her på sentralen merker jeg. Påstanden er at filter stjeler dynamikk. Og jeg tror at mange har rett. Ved for små filter som ikke klarer å mate nok på til store strømkrevende forsterkere, vil det nok merkes. Men da vil nok Quantum-boksen komme opp som alternativ. De som ikke har testet den, bør prøve. Ikke revolusjon, men helt klart effekt.
    Men på andre bokser som ikke er så strømkrevende, stiller jeg meg litt tvilende. Men alle bør vite at filter, liksom kabler, låter forskjellig. Og det kan jeg påstå etter å ha testet 4 forskjellige filter. Og så den mystiske boksen da som ikke er noe filter men skal påvirke støy i rommet. Bruker visst nok strømtilførselkabelen som sender. Den skal derfor være av simpleste sort. Snakker om Quantum.

    I allefall de som ble testet og vurdert i 2 forskjellige anlegg:

    Isotek G2-minisub
    Isotek Sigmas
    Shunyata Hydra 6
    Shunyata Hydra 8
    Quantum QX4
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Litt overraskende ble det faktisk Hydra 6 som ble vår favoritt. Den har en mer gylden klangbetoning i forhold til Hydra 8 som vi opplevde drog den andre veien. Dette selv om vi i starten ble litt mer blendet av Hydra 8, likte ørene Hydra 6 betydelig bedre over tid.

    Hydra 6.




    Som er betydelig mindre i volum en Hydra 8.





    Quantum QX4.






    Så skal det vel nevnest at kombinasjonen Quantum på effektforsterker og Sigmas på resten var hakket bedre. Men det blir et dyrt alternativ.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Høst igjen selv om det strengt tatt ikke har vært noe hifi-ferie (som vanlig)

    Er litt stolt over omsider å fått ferdig Lenco-prosjektet mitt i kveld. Noen etterlyste en byggetråd. Men blir nok bare noen bilder av sluttresultatet. Bildet av råplinth'en ligger litt lengre opp i tråden.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Plinth'en er laminerte plater med 15mm sota akryl. Hvorfor det ble det er fordi det var det jeg fant på jobb ;D.
    Men hadde jeg hatt ide om hvor mye arbeid det var å få det til, så hadde det nok blitt andre ting. Etter liming skulle dette renskjæres. 60 mm akryl lar seg ikke så lett skjære. Det endte til slutt i den store fresen på lav hastighet. Men det ble perfekt resultat. Topp og bunn er lakkert. Sidene er polert slik at man kan se gjennom plinth'en.
    Meningen var å legge inn et diodelys i "motor"-rommet for å få utnyttet effekten. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. 240V til 1,7V. Forslag mottaes med takk.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Gradient active med basstårn ble kjøpt inn. Dvs. basstårn ble kjøpt for å se om jeg fikk til samspill med Quadene.
    Etter mye prøving. Både med og uten delefilter. Det jeg endet opp med var Basstårna sammen med en XTZ subamp. Det spiller veldig godt sammen. Et løft å få det siste sukket i bunn. Men frekenskurven er ikke helt rett. Quadene er litt for fete i mellombassen. Men låter fint, det gjør det.

    Bilder kommer.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Gradient hovedhøytalere ble omsatt i nytt stueanlegg. Ut med gammel Denon og Dali-høytalere. Inn med:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Over ser dere Usher Minidancer One, Nuforce IA7 V3 og en liten USB dac jeg vant på jobb-bingo. Høytalerene har de utgåtte Byrellium diskantene. Høytalerene var forelskelse med første lytt og en god oppgradering for stueanlegget. Satser på PC-avspilling. Men dette er nytt og upløyd mark for meg. Satser på litt drahjelp etterhvert.
    Nuforcen har også overrasket meg positivt. Mye god og stuevennlig forsterker for pengene. Anbefales en lytt.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Et glimt av en avkledd Quad med skjørtene oppe sammen med basstårn.

    Med skjørtet nede står de godt sammen. Samme farge på trekk og treverk.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Fikk loddet opp Consen Design, Riaa 3 til test. Mangler en bryter til å styre lading og "på"-funksjon. Denne gangen har Consen klart å trykke ned en hel riaa-konstruksjon på et printkort. Unnskyld Consen, men det ser ikke ut ;D. Og at det virker på første forsøk er helt vannvittig. ;D

    Denne konstruksjonen er en helt ny konstruksjon i forhold til forrige. Målet har vært å øke båndbredde og undertrykke støy i enda større grad en forrig konstruksjon. Den har ikke utgangskondensatorer, men en egen krets til å å hindre DC på utgangen. Impedance er 1 kohm, men skal kunne justeres med plugger. Gain er lagt til ca. 80 dB på MC. Den har også MM inngang.

    Blir drevet av 2 12v batterier på 1,2 Ah. Laderene forsyner med 0,5 ah. Det er rikelig til å spille på en lang kveld. Ladingen blir gjort i samme renn som forsterkerene blir oppvarmet til å yte sitt beste. Alt er lagt inn i kassen, selv om det ser litt "corney" ut med biltemaladere og stikkontakt. Men det funker og er billig.

    I forhold til forrige konstruksjon var det helt klart mer gjennomsiktig en MK2. Den har en varmere mellomtone som er er klarere definert samtidig som den er mer oppløst. Kommer frem på stemmer og strenger. Bassen er litt slankere, men mer definert med mer attack i stortromma. Alt i alt langt bedre enn MK2 selv om den er kjempegod.

    Så nå skal jeg kose meg med den en liten stund for å gjøre den helt ferdig. Consen er mer opptatt av MK4 som er kommet ned på papiret. Den skal ikke ha batteridrift. Gleder meg ;D
     

    Gnagen

    Fersking
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    james skrev:
    Plinth'en er laminerte plater med 15mm sota akryl. Hvorfor det ble det er fordi det var det jeg fant på jobb ;D.
    Men hadde jeg hatt ide om hvor mye arbeid det var å få det til, så hadde det nok blitt andre ting. Etter liming skulle dette renskjæres. 60 mm akryl lar seg ikke så lett skjære. Det endte til slutt i den store fresen på lav hastighet. Men det ble perfekt resultat. Topp og bunn er lakkert. Sidene er polert slik at man kan se gjennom plinth'en.
    Meningen var å legge inn et diodelys i "motor"-rommet for å få utnyttet effekten. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. 240V til 1,7V. Forslag mottaes med takk.
    Og no står denne og speler hos meg.
    Du verden atle,her har du overgått deg sjølv.
    Stor stas :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Gnagen begynner å få et staselig anlegg. Og Lencoen gled fint inn synes jeg. Selv om Rega'en er en kanllbra spiller til prisen, så var det noen knepp opp ja. Men den aller største oppgraderingen på lyden gjorde nok likevel det medbrakte Hydra-strømfilteret. Godt at Gnagen allerede har bestilt et. Og det til en pris man bare kan drømme om...... ;D

    Gleder meg til å komme igjen når filter, ny Benz-pu og den supertrimma PV'en er på plass igjen.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Siste nyvinning i huset til stueanlegget. Rett ut av esken i kveld. Hørt at de trenger en del innspilling. Men det var en dramatisk oppgradering fra den billige usb-dacen som var i bruk fra før. Mer av alt. Men først og fremst en vanvittig dyp og dynamisk bass. Blir spennende hva det blir til når alt er innspilt.

    HRT music streamer 2+ i sammen med Nuforce og Usher.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    14.807
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro å lese!
    Har også hørt denne modellen fra HRT og likte det jeg hørte MEGET godt.
    Mye fint utstyr i anleggene dine.

    Mvh
    Rolf
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Rolf. Det er nå stortsett gammelt tjafs. Men spiller ikke så värst. Dvs det har jo kommet noe nye greier også nå.

    Neste ting på programmet er overhaling av et gammel sett med Quad ESL 63. Hvis jeg får det til, så blir det kanskje nye rammer også :eek:

    Atle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn