JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Den karen til venstre så ikke helt feil ut :)

Tror jaggu det blir en lille en i kveld. Trenger litt "nervemedisin" ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Så, da var man "kvitt" leiligheten. Den ble overtatt av kjøper kl. 14.00 i dag ;)

Tusen takk for hjelpen i går laban, du blir selvsagt invitert på invielsen av "høla" om ett par ukers tid.
    Utrolig snilt og flott gjort å stille opp på 5 mins varsel :)

/jan

J

Jazzy

Gjest
    Grattis Jan. Nå blir det kanskje litt tid til å få tuna anlegget inn i mellom slagene.

Beklager at jeg ikke har stilt opp som jeg lovet, men har sliti med mitt i det siste. Håper på tilgivelse. :'( :'( :'(

/Trond

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Jazzy skrev:
    Grattis Jan. Nå blir det kanskje litt tid til å få tuna anlegget inn i mellom slagene.

Beklager at jeg ikke har stilt opp som jeg lovet, men har sliti med mitt i det siste. Håper på tilgivelse. :'( :'( :'(

/Trond
    Ikke farlig unge mann.
    Kjenner at kroppen min har fått mere enn nok, ta noen dagers pause så gå til med kjellerstua.

Blir ikke mest med hfs'ere her på invielsen heller ;)
    Men det blir nok med pils og musikk vet jeg ! ;D

/jan

J

Jazzy

Gjest
    Det var godt å høre. :p
    Her går det på Julemusikk. Vasker huset, mens jeg spiller litt Julejazz.

Lånt over 30 juleplater av Lassemann, og lagt alle inn på Squeezebox. Funker det og.

Nå mekker jeg på et par vinyl snurrer. Riaa er i box.

/Trond

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Jazzy skrev:
    Det var godt å høre. :p
    Her går det på Julemusikk. Vasker huset, mens jeg spiller litt Julejazz.

Lånt over 30 juleplater av Lassemann, og lagt alle inn på Squeezebox. Funker det og.

Nå mekker jeg på et par vinyl snurrer. Riaa er i box.

/Trond
    Godt at du/dere holder fortet mens jeg er "opptatt" ;)

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Har dere begynt med juleplatene allerede..?? ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    Har dere begynt med juleplatene allerede..?? ;D
    Dere som i Jazzy ja :D

Orker ikke noe som helst om dagen, tror jeg har sittet foran anlegget 30 min den siste uka.

/jan

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Grattiz Jan, virkelig grattiz!
    Håper hønna blir enda fyldigere & bedre (om mulig) i den nye hulen.
    Og .. overlevde krell? ;D

mvh
    G

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JackX skrev:

mvh
    G
    All fisk har det bra :)

Og nei, tydeligvis fått oss ei kjellerstue som er relativt ubrukelig til musikk. Iaf i utgangspunktet.
    Tiltak er på G.

Begynne så smått om ett par ukers tid, få opp en STIV vegg til ene hønne, mdf brystning hele veien der hvor h'ene står.
    Håper at veggene er "problemet" og ikke gulvet. Kommer uansett til å fylle rommet med gulvtepper og puter/knotter under ht's. Krysse fingrene og satse på at det er medisinen.

Pr i dag frister det ikke med musikk, låter ikke bra.

/jan

S

Slorbak

Gjest
    JanR skrev:
    JackX skrev:

mvh
    G

Og nei, tydeligvis fått oss ei kjellerstue som er relativt ubrukelig til musikk. Iaf i utgangspunktet.
    Tiltak er på G.

Begynne så smått om ett par ukers tid, få opp en STIV vegg til ene hønne, mdf brystning hele veien der hvor h'ene står.
    Håper at veggene er "problemet" og ikke gulvet. Kommer uansett til å fylle rommet med gulvtepper og puter/knotter under ht's. Krysse fingrene og satse på at det er medisinen.

/jan

CARLSSON CARLSSON JAN R

Mvh Roar ;) ;) ;) ;) ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    klarer du å overtale janr til å skrote klipsch til fordel for carlson, så skal jeg bære deg på ryggen over grensa for litt harryhandel.

S

Slorbak

Gjest
    Gago skrev:
    klarer du å overtale janr til å skrote klipsch til fordel for carlson, så skal jeg bære deg på ryggen over grensa for litt harryhandel.
    Kan hende fortene ryker til fordel Carlsson veit du. :) Fortvil ikke gago,jeg er ikke tung. :)

Mvh Roar

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    JanR skrev:
    JackX skrev:

mvh
    G

Tiltak er på G.

/jan
    Jan,

Iflg, Klipsch-guruene SKAL det ikke knotter under Khorn.
    De skal stå på gulvet.

Det beste du kan gjøre er å kjøpe en tynn gummimatte på Biltema, og klippe den til så den passer..
    Tro meg, det er et h... å flytte på horna med denne under, men de står godt, og flytting er jo ikke noe vi gjør hver dag ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    JanR skrev:
    JackX skrev:

mvh
    G

Tiltak er på G.

/jan
    Jan,

Iflg, Klipsch-guruene SKAL det ikke knotter under Khorn.
    De skal stå på gulvet.

Det beste du kan gjøre er å kjøpe en tynn gummimatte på Biltema, og klippe den til så den passer..
    Tro meg, det er et h... å flytte på horna med denne under, men de står godt, og flytting er jo ikke noe vi gjør hver dag ;)
    Skal nedom til helgen og hente meg korkmatter, noe ala det Birger bruker.
    Litt enklere å flytte på de hvis det skulle bli aktuelt.
    Kan jeg unngå å sette de på noe så gjør jeg det (puter/knotter osv), men hentet meg noen bittesmå "dørstoppere" i dag. Type halvsirkel på ca.7-8m høyde.

Tror gulvet er problemet, ikke veggen men man skal vel aldri si aldri.
    Virker som de har lagt laminat rett på grovstøpen. Fan som å gå på dekket på danskebåten i dårlig vær.
    I værste fall river jeg opp dritten og retter av gulvet og legger 25-30mm tregulv.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    ;D ;D ;D

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Skink_123 skrev:
    Hva står huset på?
    Sand primært. Regner med de har fylt i sprengstein/masse, leca grunnmur, panel innv. Full takhøyde.
    Veggene virker solide, panel rund baut. Som nevnt ørten ganger så mistenker jeg gulvet for å være synderen men skal prøve det enkle først. Vegg til venstre hønn, brystning hele veien (mdf veggplater)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    F.E. skrev:
    Hvis gulvet spiller med MÅ du prøve SD-føtter,koster nesten ingen ting,Andervik Audio har dem http://www.andervikaudio.no/Andre Produkter/Andre Produkter Oversikt.html De funker :D

mvh Filip
    Takk for tips men neppe aktuelt :)
    Har puter fra Eltek liggende sånn fall i fall.

Flytende gulv har jeg aldri hatt problemer med.
    Feilen her, tror jeg, er at gulvet/betongen er alt annet en plant eller rett om du vil. Blir luftlommer (hva nå enn det skal ha å si), ligger i spenn her og der, som sagt som å gå på ett dekk i grov sjø.

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det slik at bassenergien i hornet lekker ut siden gulvet er skjevt?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanR skrev:
    Gago skrev:
    er det slik at bassenergien i hornet lekker ut siden gulvet er skjevt?
    Mere jo skjevere gulvet er.

/jan

høres jo logisk ut at gulvet er problemet, da.

jeg har i alle fall aldri hørt at det er en fordel med et "lekk" horn...

løsningen høres ut som et digert, trekantformet stykke mdf, skikkelig vatret, under høyttalerne.

uansett, dette finner du nok ut av, janr.
    blir godlyd i kjelleren snart, skarru se.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror ikke du skal bekymre deg all verden Jan, har lest på Klipsch-forumet om folk som bruker og anbefaler et stykke tykt mykt teppe som de klipper til under horna og lar det "jevne seg ut".

Jeg har heller ikke helt rett gulv i det gamle huset. Resultatet er at horna ikke står 100% rett i hjørnet.
    Anbefalt tweak - den myke gummi-isolasjonen som brukes på vannrør etc. Tre den på i bakkant både mot hjørnet og toppen slik at når du dytter hornet inn i hjørnet, squeeses gummien mot veggene.
    Glem heller ikke å stappe "høytalerfyll" i tommerommet bak bakplaten. Jeg kjøpte tre pakker fra Biltema og stappet nedi.

Ved å tette kantene og fylle tommerommet fikk jeg mye bedre definert bass. Kostet vel under 300kr tilsammen :)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Eventuelt støpe det beint under?

Jeg trodde faktisk dere tullet.

Legger man en plate under som står på noe så vil jo platen resonere. Det burde vel ikke være noe luft imellom det hønnet står på og gulvet om jeg skjønner dere rett?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Skink_123 skrev:
    Eventuelt støpe det beint under?

Jeg trodde faktisk dere tullet.

Legger man en plate under som står på noe så vil jo platen resonere. Det burde vel ikke være noe luft imellom det hønnet står på og gulvet om jeg skjønner dere rett?
    Man kødder ikke med denslags.

Gago:
    Ett plant/rett gulv, være seg flytende m/ laminat eller parkett/betong/nålfilt har jeg aldri hatt problemer med.
    Men her virker det som sagt som de har lagt laminat rett på grovstøpen, ikke rettet av gulvet først.
    Om det har noe å si...aner ikke.
    Saken er at gulvet, vel laminaten, flyter enkelte steder og ligger i "spenn" andre steder.

Erland:

De står tettere mot hjørne her enn i gamle kåken.
    Takk for tips endå, biltema runde blir det etterhvert uansett. Sitter "list" i bakant på mine, men skal legge på mere.
    Tepper er bestilt, lar kjerringa ordne med farve og utforming ;)

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jan!

Kunne du lagt ut noen bilder av rommet ditt? Hvordan du har plassert ting... Både med litt avstand og nærme, samt det du mener er problemet om det er mulig å få det til da..

Det er alltid utfordrende å flytte et anlegg som er tilpasset et annet rom. Men på sikt vil du finne løsningen som får godlyden tilbake.

Hos meg forandret lyden seg markant negativt under oppussing av den stuen der anlegget var tilpasset, da det ble flyttet til motstående stue. Dette til tross for at stuene var ganske like. Rommet har stor innvirkning på lyden, mye mer enn ønskelig.. Kan ikke forklare forskjellen her annet enn at i den stuen anlegget spilte dårlig har jeg kjeller under. Der anlegge står nå er grunnen løs leca i bunnen med isopor, på toppen et flytende støpt dekke..

Mvh
    Lasse

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Hei Jan!

Kunne du lagt ut noen bilder av rommet ditt? Hvordan du har plassert ting... Både med litt avstand og nærme, samt det du mener er problemet om det er mulig å få det til da..

Det er alltid utfordrende å flytte et anlegg som er tilpasset et annet rom. Men på sikt vil du finne løsningen som får godlyden tilbake.

Hos meg forandret lyden seg markant negativt under oppussing av den stuen der anlegget var tilpasset, da det ble flyttet til motstående stue. Dette til tross for at stuene var ganske like. Rommet har stor innvirkning på lyden, mye mer enn ønskelig.. Kan ikke forklare forskjellen her annet enn at i den stuen anlegget spilte dårlig har jeg kjeller under. Der anlegge står nå er grunnen løs leca i bunnen med isopor, på toppen et flytende støpt dekke..

Mvh
    Lasse
    Skal se om jeg får knipset noen bilder nærmere helgen.
    Står omtrent nå som de gjorde i leiligheten.
    Støpt dekke her også men som sagt ikke rettet av.

Vi får se, prøve det enkle først. Funker ikke det river jeg opp gulv dritten og retter av og legger ett "orntli" gulv ;)

/jan

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror som sagt ikke du skal se så dramatisk på dette.
    Start med en fillerye, tepperest eller annet under horna, og få tettet bak og ta det derfra.

Kona ser sikkert positivt på at du hjelper henne med å komme skikkelig på plass i huset forøvrig til jul.

Skakke undervurdere slikt - det hjelper å ha litt på "goodwill-kvoten" ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    Tror som sagt ikke du skal se så dramatisk på dette.
    Start med en fillerye, tepperest eller annet under horna, og få tettet bak og ta det derfra.

Kona ser sikkert positivt på at du hjelper henne med å komme skikkelig på plass i huset forøvrig til jul.

Skakke undervurdere slikt - det hjelper å ha litt på "goodwill-kvoten" ;)
    Du har nok rett Erland. Litt stresset og sliten, kort lunte.

Først komme i ordning, nærmer seg foresten.
    Vi tar rom for rom og i rekkefølgen som hu mor mener er best, goodwill er ett stikkord ;)
    Regner med å være 95% i orden til helgen. Tror det kan være greit med ei god uke med avslapping og bo litt. Komme ned igjen på godt norsk.
    Kjellerstue og anlegg er ikke prioritert, alt annet kommer først, familien inkl.

Uansett;- skal få knipset ett par bilder ila helgen, hente noen tepper og ryer kjerringa har bestilt.
    Møblene blir flyttet ned så snart de nye er i hus, tv skal vel inn der også. Når det er unnagjort skal jeg sette i gang med anlegget og denslags tøysete ting :)

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , ser du har hendene fulle med jobb håper dere i allefall trives selv med skakk laminat og annen snacks.....utrolig hva folk får seg til å gjøre med sånt... 8)

hvis du må ha "tett mot gulv" kan jo to sammenlimte tykke mdf plater som skjøres i en noe overdim trekant være smart , da kan du bygge opp den i vater og sette hønna oppå , si det hele bygger 50millimeter , og er plant , så sprer vel disse høyttalerne såpass godt av det er neppe noe problem mht lytteposisijon.

Mvh Espen

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Du har nok å gjøre om dagen ja, misunner deg ikke...... :-\

Husker vi prøvde å bygge om kjellerstua hos en kompis, til "seriøst" lytterom,
    det fikk han altså aldri til, alt ble forsøkt - det eneste vi greide å komme til, var at det kanskje hadde noe med den lavere
    enn fulle takhøyden å gjøre. Han hadde dog helt andre høyttalere, Quad ESL 63.

Og med den dommedagsprofetien unnagjort, tenker jeg at rommet ditt vil finne sin overmann.... ;)

Vennlig hilsen

Morten

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Spurte Slorbak om han kunne låne deg en vintage-forsterker med romkorreksjon (tonekontroller) så du fikk roa nerva til du kom deg i orden. Bare så du kunne kose deg med musikk, det gjør det lettere å være sliten. En gammel Fisher ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    hvis du må ha "tett mot gulv" kan jo to sammenlimte tykke mdf plater som skjøres i en noe overdim trekant være smart , da kan du bygge opp den i vater og sette hønna oppå , si det hele bygger 50millimeter , og er plant , så sprer vel disse høyttalerne såpass godt av det er neppe noe problem mht lytteposisijon.

Mvh Espen
    Har tenkt tanken :)
    Men den ble forkastet, legger nok ei matte/teppe under høytalerne.
    At de står litt skjevt ser jeg ikke som ett stort problem. Tett mot hjørner jobbes med, vel skal jobbes med. De står faktisk tettere mot hjørnet nå enn i leiligheten. Retter hjørnet når jeg bygger vegg og får på brystning, gulv under ht får jeg se på når veggene er ferdig.

Ordner seg nok ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.Solhaug skrev:
    Spurte Slorbak om han kunne låne deg en vintage-forsterker med romkorreksjon (tonekontroller) så du fikk roa nerva til du kom deg i orden. Bare så du kunne kose deg med musikk, det gjør det lettere å være sliten. En gammel Fisher ;)

Mvh. RS
    Takk for at dere tenker på meg :)
    Fisher er ikke å forakte men lar ting ligge til jeg får opp vegg/brystning/innredet rommet.
    Tonekontroller er kjekt men de kan ikke trylle fram noe som tydeligvis ikke er tilstede.

Nei rommet først, leke med amper siden.

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Akustikk er no' skikkelig herk av og til..!! :p