En liten digresjon: da vi justerte verdier etc. på de nye bassene sist fredag, så var 0,5 dB på filteret forskjellen på "bælbra" og "magisk" ved flere anledninger. Ganske skummel tanke egentlig.
Det har du selvsagt helt rett i. Brukte bare kl.9 som ett startpunkt. Havner nok, til min smak og musikk, rundt kl.11 tenker jeg. Større rom og ett gulv som er litt "såder"pengesluk skrev:JanR skrev:8ohm vil jeg tro.pengesluk skrev:Nei. de skal normalt ikke det. Hvilken impedans er det på basselementet du bruker de på?
Kanskje det er øra som justerer seg
Hos birger funka det best med l-pad på rundt kl.9. Her begynte jeg på kl.12 og jobber meg nedover.
Er vel på rundt kl.10-10.30 nå.
/jan
Det betyr ikke noe særlig, dere har vel relativt forskjellige oppsett og rom så det blir nok ikke sammenlignbart uansett. Selv med helt like forhold kunne f.eks. mag.power på elementet være forskjellig og det er mer enn nok til et slikt utslag som du nevner.. Personlige preferanser ref. nivå er også en variabel.
Lagt på minnet. Venne seg til det her, bruke en kveld eller noen på å finjustere.pengesluk skrev:En liten digresjon: da vi justerte verdier etc. på de nye bassene sist fredag, så var 0,5 dB på filteret forskjellen på "bælbra" og "magisk" ved flere anledninger. Ganske skummel tanke egentlig.
jan#jan skrev:All transport til EU vil nå heretter foregå KUN med Strømstad ferja ifra Sfj..... ikke gjennom Øsfoll mer ......:
![]()
Bruker kun P1, tar tid og skal bruke litt tid på det herBHO skrev:Vil tro det er en stor fordel å bruke f.eks P1 som amp i systemet når du prøver chip-amps til bassene.
Det er vel en amp du etterhvert kjenner godt.
Egentlig ganske essensielt det der....når jeg tenker meg om.
Dere begge har selvsagt rett.BHO skrev:Som sluket nevnte over her, så påvirker det du driver med i bassområdet hele registret i større grad enn du tror.
Og husk at dine basser jobber helt opp til 450Hz.
Lett og dra på for mye.
Er utrolig tyst, overraskende nok.KnB skrev:har du noe 50hz brumming?
Hos meg er det en svak brumming om jeg legger øret til elementet... med og uten eq. Tror det et marchand filteret som er synderen...
;DRoDa skrev:Sorry..... søten :-*pengesluk skrev:RoDa: Det imaginære bilde av Øssy og Rozzy i knekort kunne du spart oss for - nå blir jeg liggende kvalm i tre dager!
Er ikke like ute av transeskapet som dere ennå, guttær ;Drolfozzy skrev:;DRoDa skrev:Sorry..... søten :-*pengesluk skrev:RoDa: Det imaginære bilde av Øssy og Rozzy i knekort kunne du spart oss for - nå blir jeg liggende kvalm i tre dager!
Fint bilde, Roda. Men hvorfor har du gjemt deg forkledd på høyre flanken?
Da er nok LMC/Madman/sluket de riktige karene å spørre, jeg er mildt sagt fersk på det her området.KnB skrev:ok
Vet ikke helt hva som gjør at det fanges opp støy...
Det kommer ikke fra 300b amp, ikke fra EQ.
samme støy med og uten EQ som er plassert mellom pot og filter...
Eq er på 100K imp. Marchand er for 100K.. pot er 100K
Det er ikke mye støy men dog.... samme for begge sider, har prøvd diverse, plassering osv. )
Ahh, tror Birger bruker Alps pot's i de her. (ikke 100% sikker dog)KnB skrev:nei takke meg til rør, de er i alle fall helt støyfrie ;D ;D ;D
Edit: testet litt mer, koplet fra alt med unntak av pot... ser ut for at selve potmeteret plukker opp støy.
får prøve en annen type.
Gjør ikke annet jeg. Ikke alltid det funker men....høyt tenking er undervurdertKnB skrev:hjelper å tenke høyt av og til :
Bare den lillle kobber braketten pot meteret er montert på utgjør faktisk en del for støyen.... ved å jorde de ble det mer støy... vi snakker om lave nivåer og helt sikkert akseptabelt for de fleste, men jeg vil jo ha det helt tyst med øret inn i elementet. Er vel kanskje litt pirkete....irriterer meg over sus fra kjøleskap, pc, trafobrum osv...
KnB skrev:Nå vet jeg hva jeg må gjørecase closed 8)
Hehe sparer det beste til sluttKnB skrev:Ser bra ut det racket, ja hele greiaOrden i kabling må til, har vel litt igjen der jeg, nå når ting begynner å bli ferdig kan jeg kose meg med detaljer som kabling etc ;D
Hva slags kabel til høyttalerne? Skjermet/uskjermet? Parallelt med noe 230V? Kan lage brumsløyfe med pot.meteret. Har du noe annet på amp.kursen? Stålampe med dimmer f.eks.?KnB skrev:Nå vet jeg hva jeg må gjørecase closed 8)
Ser bra ut det racket, ja hele greiaOrden i kabling må til, har vel litt igjen der jeg, nå når ting begynner å bli ferdig kan jeg kose meg med detaljer som kabling etc ;D
Pot`ene sitter i plastbraketter ja, men de er seff jordet. Hvis ikke, så støyer det.JanR skrev:Her sitter pot'ene i plast, ett ikke-problem iofs. Får ikke bd ampene eller filtra til å støye her. Iaf ikke mere enn det bittelille som er. Må ta en runde med M2'n utover høsten, se om man kan få ned støygulvet litt til.
/jan
JanR holder på med rulatoren ned trappa ... og da har vi god tid på oss ;DBHO skrev:Heftig!! ;D
Hmmm.....surrer vist i tråden til Jan nå.
Du får ha oss unskyldt gamle ørn. ;D
Etter det Queen bilde er vel alt mulig :BHO skrev:Hørte noen rykter om at han hadde vært på hjelpemiddelsentralen og plukka opp en ny modell lakkert i rød metallic. ;D
Bare å peise på guttærBHO skrev:Heftig!! ;D
;D ;Djan#jan skrev:Etter det Queen bilde er vel alt mulig :BHO skrev:Hørte noen rykter om at han hadde vært på hjelpemiddelsentralen og plukka opp en ny modell lakkert i rød metallic. ;D![]()
Konge! ;D Jeg har tatt den ett skritt lenger, og kjøpt handikapp-Vito med løftelem!!! Nå kan jeg hente gutta til laugstreff!jan#jan skrev:JanR holder på med rulatoren ned trappa ... og da har vi god tid på oss ;DBHO skrev:Heftig!! ;D
/JR
Hehehe, hadde ikke forundret meg.pengesluk skrev:Konge! ;D Jeg har tatt den ett skritt lenger, og kjøpt handikapp-Vito med løftelem!!! Nå kan jeg hente gutta til laugstreff!jan#jan skrev:JanR holder på med rulatoren ned trappa ... og da har vi god tid på oss ;DBHO skrev:Heftig!! ;D
/JR
Du slipper jo turen innom meg dapengesluk skrev:Kjempe ;D ;D ;Djan#jan skrev:JanR holder på med rulatoren ned trappa ... og da har vi god tid på oss ;DBHO skrev:Heftig!! ;D
/JR
Konge! ;D Jeg har tatt den ett skritt lenger, og kjøpt handikapp-Vito med løftelem!!! Nå kan jeg hente gutta til laugstreff!