Jasmine LP2.5DU Phono vs Graham Slee Reflex M vs Audiomods Premier Phono

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    :)

    Hos meg er jeg fornøyd med Audion Premiere . Bruker aluhetter på røra. Flott riaa til mine lper fra 70 og 80 tallet.
    Har en Sugden masterclass og den riaaen som sitter i den er det beste jeg har hørt noen gang.

    Mvh Roar

    Den heter "Premier (MM)", og ikke "Premiere", btw.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    :)

    Hos meg er jeg fornøyd med Audion Premiere . Bruker aluhetter på røra. Flott riaa til mine lper fra 70 og 80 tallet.
    Har en Sugden masterclass og den riaaen som sitter i den er det beste jeg har hørt noen gang.

    Mvh Roar

    Den heter "Premier (MM)", og ikke "Premiere", btw.


    :)

    Dæven jeg skrev feil.:mad: God riaa er det i allefall.

    Mvh Roar
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Er det noen som vet noe angående Output impedance på Jasmine riaaen? Er den veldig høy?

    Matching phono stage, pre-amp, power amp input/output impedance? - Amplifiers & Pre-Amps - StereoNET

    Jeg lurer på om dette kanskje kan være er en enda bedre design på en JFET Phono?

    Audiophile discrete Benedict Audio JFET Moving Magnet Phono stage / preamplifier | eBay

    "Finally the output passes through a voltage buffer to isolate loading effects and lower output impedance making HotHead phono M capable of driving any follow-on stage without distortion."
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Er det noen som vet noe angående Output impedance på Jasmine riaaen? Er den veldig høy?
    15 ohm.

    Kort oppsummering av dette RIAA-trinnet.

    Svært god lyd. Fyldig og svært dynamisk.
    Veldig følsom for brumfelt fra apparater i nærheten, inkludert egen strømforsyning.
    Veldig følsom for brumsløyfer p.g.a. uheldig kabling andre steder i anlegget.Det anbefales å eksperimentere med jording fra platespiller.
    Jordforbindelse andre steder enn i RIAA-trinnet kan være bedre.
    Følsom for RF-støy. Kan av og til høre svakt radiosignal i bakgrunnen ved høyt volum.
    Følsom for vibrasjoner. Mikrofoni i printet i RIAA-delen.

    Den må jobbes litt med for å minimere alle fenomenene som er nevnt ovenfor.
     
    Sist redigert:

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    Er det noen som vet noe angående Output impedance på Jasmine riaaen? Er den veldig høy?
    15 ohm.

    Tusen takk for svar. Hvor har du dette tallet fra? Jeg har søkt som en galning på nettet uten å finne Output impedance oppgitt noen plass.

    Grunnen til at jeg spør er at jeg opplever en litt "for hurtig" avrulling i toppen på mitt Jasmine LP-2.0MKII. Det kan kanskje skyldes at oppgitt Input Capacitance på 100PF er en del høyere enn oppgitt?


    Jeg har byttet en elektrolytt i strømforsyningen som gikk lekk. Har målt strømforsyningen til 22,5V. Er dette for lavt? Mulig det er andre deler i strømforsyningen som også burde byttes? Kan dette ha innvirkning på riia de-emphasis?

    Ble litt vel tekninsk dette, men håper på svar allikevel.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei den er ikke jordet. Og ingen brum eller skurring. Rega armer er vel heller ikke jordet etter det jeg vet. Så det er ikke noe must å jorde arm:)
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei den er ikke jordet. Og ingen brum eller skurring. Rega armer er vel heller ikke jordet etter det jeg vet. Så det er ikke noe must å jorde arm:)
    Jo. På Rega går jorden rett i "skjermen"/minuspolen på signalkabelen, som jo likevel går gjennom chassis når den kommer til riaa/forsterker.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Nei den er ikke jordet. Og ingen brum eller skurring. Rega armer er vel heller ikke jordet etter det jeg vet. Så det er ikke noe must å jorde arm:)
    Jo. På Rega går jorden rett i "skjermen"/minuspolen på signalkabelen, som jo likevel går gjennom chassis når den kommer til riaa/forsterker.
    Et elendig jordingsprinsipp. På min rp1 måtte jeg lodde løs jordingen fra skjermen og lage separat jordleder for å bli kvitt brummingen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et elendig jordingsprinsipp. På min rp1 måtte jeg lodde løs jordingen fra skjermen og lage separat jordleder for å bli kvitt brummingen.
    Hvordan det funker aner jeg ingenting om, selv om jeg skulle tro det ble færre jordsløyfer med felles jordingspunkt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei den er ikke jordet. Og ingen brum eller skurring. Rega armer er vel heller ikke jordet etter det jeg vet. Så det er ikke noe must å jorde arm:)
    Jo. På Rega går jorden rett i "skjermen"/minuspolen på signalkabelen, som jo likevel går gjennom chassis når den kommer til riaa/forsterker.
    Okay, da husket jeg feil at den ikke er jordet, men husket riktig at den ikke hadde egen jordingskabel... (Uten å gjøre det til en Rega-arm-tråd)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jøss, her har du både oppdaget svakheter og gjort en god jobb! Var det du som byttet ut OP-ampene også? Husker jeg leste ett sted om en som byttet ut de relativt billige kina-ampene med kvalitets OPer fra Panasonic....

    Skal ta å skru opp min en dag også og sjekke inni:) Jeg kan tenke meg at små forbedringer og tweaks på en allerede glimrende Riaa, vil betale seg godt:)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jøss, her har du både oppdaget svakheter og gjort en god jobb! Var det du som byttet ut OP-ampene også? Husker jeg leste ett sted om en som byttet ut de relativt billige kina-ampene med kvalitets OPer fra Panasonic....

    Skal ta å skru opp min en dag også og sjekke inni:) Jeg kan tenke meg at små forbedringer og tweaks på en allerede glimrende Riaa, vil betale seg godt:)
    Jeg skulle redigere innlegget, men fikk problemer med bildene så jeg slettet hele innlegget. Ser at du svarte omtrent i samme øyeblikk som jeg slettet, så her kommer innlegget på nytt:

    Inngangsledningene til høyre og venstre kanal er byttet om der de loddet til printet. Høyre kanal har rød ledning, venstre har transparent ledning. Feilen ble oppdaget da jeg tok ut ledningen til høyre kanal fra platespilleren, og det ble stille i venstre høyttaler.
    Det har gått litt for fort i svingene for den som loddet her:)
    1.jpg

    Problemet er løst ved å bytte om plussledningene til høyre og venstre kanal på utgangsterminalene. Å løsne og løfte opp printet for å lodde om på inngangen med alle disse stive ledningene som går til bakplaten tar jeg ikke sjansen på.
    2.jpg


    Legg merke til at både plussledningene på venstre kanal og samtlige signal minus ledninger (jord) er transparente. Her burde fabrikanten brukt svarte ledninger til signal minus. Det blir lett krøll av slikt!
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Noen andre enn meg som bruker MC-pickup på Jasmine LP 2,5DU og som har problemer med støy/brum?
    Når en ser det skjærereiret av ledninger mellom innganger, omskiftere og impedansvelger i denne Jasmine-saken, så kan en lure på hva det har å si for støy og lydkvalitet. Jeg merker at jeg har lyst å koble den som rein MC-forsterker, og dermed kutte ut omskifterene for phono-inngang 1 og 2 og MM/MC omskifteren.
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Tok like godt og ryddet i ormebolet.

    Før (signalvei i grønn farge)
    Før.jpg



    Tok vekk omskifteren mellom inngang 1 og 2. Koblet inngang 1 direkte til MC-inngangen på printet, og inngang 2 direkte til MM-inngangen. Disse ledningene gikk opprinnelig først gjennom inngangsvelgeren, deretter gjennom MM/MC velgeren og så til printet. MM/MC velgeren fungerer fremdeles som velger mellom MM-trinnet og MC-trinnet senere i signalveien. De ledningene som fremdeles sitter på denne velgeren hører til dette. Dermed er inngang 1 rein MC-inngang, og inngang 2 rein MM-inngang.

    Etter (signalvei i grønn farge)
    Etter.jpg


    Operasjonen hadde klart positiv effekt på følsomheten for brum fra andre apparater

    Bakside
    Bakside.jpg


    NB! Platespillere kan ikke være tilkoblet MM- og MC inngangen samtidig. MM inngangen er direktekoblet til RIAA-trinnet, mens MC-forsterkertrinnet kobles til og fra RIAA-trinnet med MM/MC-bryteren.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Flott arbeid! Vurderer å lodde inn nye capser i både PSU og Riaa. De som har gjort det har fått veldig gode resultater.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Var det du som byttet ut OP-ampene også? Husker jeg leste ett sted om en som byttet ut de relativt billige kina-ampene med kvalitets OPer fra Panasonic....
    Er det op-amper i Jasminen? Hvor sitter de? Under dekslene på printet?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tok like godt og ryddet i ormebolet.

    Før (signalvei i grønn farge)
    Vis vedlegget 314354


    Tok vekk omskifteren mellom inngang 1 og 2. Koblet inngang 1 direkte til MC-inngangen på printet, og inngang 2 direkte til MM-inngangen. Disse ledningene gikk opprinnelig først gjennom inngangsvelgeren, deretter gjennom MM/MC velgeren og så til printet. MM/MC velgeren fungerer fremdeles som velger mellom MM-trinnet og MC-trinnet senere i signalveien. De ledningene som fremdeles sitter på denne velgeren hører til dette. Dermed er inngang 1 rein MC-inngang, og inngang 2 rein MM-inngang.

    Etter (signalvei i grønn farge)
    Vis vedlegget 314353

    Operasjonen hadde klart positiv effekt på følsomheten for brum fra andre apparater

    Bakside
    Vis vedlegget 314211

    NB! Platespillere kan ikke være tilkoblet MM- og MC inngangen samtidig. MM inngangen er direktekoblet til RIAA-trinnet, mens MC-forsterkertrinnet kobles til og fra RIAA-trinnet med MM/MC-bryteren.
    Jeg tok for første gangen av lokkene både på PSU-delen og phono-delen for første gang nettopp, og sammenlignet med bildene du har av din. Jeg mistenker vel at du har en uekte Jasmine, for her var det jo ikke mye likheter! Jeg vet at det finnes mange kopier av Jasmine der ute, som ser temmelig like ut, men som ikke kan måle seg med den ekte varen på komponentvalg og sammensetning. Nå skal jeg ikke påstå noe som helst, men når du ser innmaten på min og din så ser du jo forskjellen. Kabler ser anderledes ut, stripset sammen og PCB-kortet er heller ikke likt. Faktisk usikker på om kapasitorene er de samme som i min også.

    Min magefølelse tilsier at du har den som går under navnet Salience (men det står Jasmine på fronten). Men Salience har ingenting med Jasmine å gjøre, bortsett fra at de har kopiert den og spredd den som et virus på markedet.

    IMG_2721.jpg
    IMG_2722.jpg
    IMG_2728.JPG
    IMG_2729.JPG
     

    Vedlegg

    L

    Larkus

    Gjest
    Min Jasmine er kjøpt på e-bay direkte fra fra fabrikken. (Selger: Szeastsun)
    Så den er nok ekte:)

    Innmat i min Jasmine


    Innmat i din Jasmine


    Det ser da temmelig likt ut, bortsett fra farge på ledningene.

    Bilder fra Jasmine sin hjemmeside


    Salience LP2.5mkII
    004.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da har du i såfall hatt en ferievikar som satt sammen din, for min ser ikke slik ut:)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Til den som har peiling:
    Vil sammentvinning av pluss og minus-ledningene fra inngangsterminalene til printet være en fordel mht støy?

     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har du så mye støy i din Riaa? Både støy og resonanser i PCB-kortet, kabel-virr-varr som ikke jeg har i min og med helt andre kabler ser jeg. Noen komponenter på din som ikke er lik min. Spesielt...
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Har du så mye støy i din Riaa? Både støy og resonanser i PCB-kortet, kabel-virr-varr som ikke jeg har i min og med helt andre kabler ser jeg. Noen komponenter på din som ikke er lik min. Spesielt...
    Den er fryktelig følsom for brum, ja.
    Enda et bilde av LP2.5DU-innmat. Ikke lik denne heller. Her har produsenten tydeligvis ikke hatt tilgjengelig annet enn røde ledninger.
    Kinesere er kinesere:)

     

    Lyder

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    16
    Prøv å løfte av jordinga for å eliminere brum. Dvs klipp av støpselet og sett på ny uten å koble jordingskabelen. Det eliminerte brum på min 3.0 totalt.
     

    Lyder

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    16
    Mener nettkabelen. Jeg har også ujorda kurs, men koblet utstyret på ei Supra padde. Det genererte jordingsbrum. Når jeg løfta av jord fra nettkabelen til PSU så forsvant brummet. Er veldig enkelt, koster ingenting. Prøv det :)
     

    Lyder

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    16
    En del utstyr, typisk profft musiker utstyr, har en egen bryter merket "ground lift". Den løfter vekk jording for nettopp å eliminere jordingsbrum. F eks BSS Audio AR-133 Active D.I. Box. Den har en bryter merket "Lift" "Earth". Man oppnår det samme med å koble fra jordingsledningen fra stikkkontakten.

    Jeg eliminert jordingsbrum fra min Jasmine LP 3.0 ved å gjøre det samme på strømkabelen til PSU. Enkelt og effektivt :)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Tok og koblet vekk den eksterne Dac'en og kjører signalet direkte fra CD til forsterker. Brummet er totalt vekk. Tydeligvis en lei brumsløyfe der.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Si i fra om noen av dere Jasmine-eiere (eller andre) har lyst til å ta en "shoot out" med en Cyrus Phono X engang :)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvordan kan det ha seg at eksterne MC-trinn med separat strømforsyning (som f.eks Jasmine LP2.5DU) ofte er veldig følsomme for brumfelt fra andre apparater (inkl. egen strømforsyning), mens MC-trinn som er innebygde i forforsterkere eller integrerte forsterkere som regel er helt brumfrie?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke at jeg vet svaret på spørsmålet ditt, men vet at Graham Slee Reflex M sammen med den oppgraderte PSU1 skal stå så langt unna Riaa-delen som mulig for å unngå brom. Jeg vil ikke kalle Graham Slee som noen dårlig konstruktør. Tvert i mot. Jeg har kontakt med han som driver Mockingbird i USA, og som importerer Jasmine til USA. Han har oppgradert en rekke Jasmine og skryter spesielt av 2.5. Den er godt satt sammen av gode komponenter, men at det er muligheter for forbedringer. Jeg har fått en del detaljerte tips på tekst og foto om oppgradering av både Riaa og PSU. En som hadde fått en slik oppgradert 2.5 skrev til meg om hva disse oppgraderingene gjorde. Hans high end Balanced Audio Technology phono stage ble solgt til fordel for Jasmine!! Så trenger man ikke gå hele ruta, men oppgradere noen deler.

    Som han sier; Riaa er som mye annet en gammel teknologi som pakkes inn på nytt og som selges mye dyrere enn det behøver å gjøre:)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    På tide med aktivitet i Jasmine-tråden igjen.
    Kapasitansen på MM-ingangen PÅ LP2.5DUskal være 100pF.
    Jeg har funnet ut at C7 og C8 er kondensatorene som bestemmer kapasitansen på MM-inngangen.
    Det er de gule keramiske kondensatorene på disse bildene. Det er også merket på printet med 100pF
    Dette bildet er vel av den Jasminen som ChrisAndre her på hfs hadde en gang i tiden.
    IMG_2723.JPG
    IMG_2728.JPG


    I min egen LP2.5DU ser det slik ut. Kondensatoren er merket 750J, noe som vel betyr 750 pF?
    DSC01408.jpg


    Kan det rett og slett være montert inn feil verdi? I så fall er det ikke rart at min Audio Technica AT440MLB låter hissig som faen i diskanten. Anbefalt kapasitiv belasting for den er 100-200pF/47kOhm

    Edit/oppdatering
    Det står 75DJ på kondensatorenesom betyr 75pF. Ingen grunn til bekymring.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn