Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ornette Coleman var jo og spilte i Operaen i Oslo i fjor, hos meg er han med blant dem store sammen med Wayne Shorter.

R

rico

Gjest
    Mer femogførr Impulse fra AP; hærlig piano trio fra J.C sin pianist og tommeslager, livlig og sprudlende plate som låter veldig bra, kanskje ikke sååå klar og dynamisk som Rollins plata men likevel der oppe med de beste.

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Nei men den er på wishlista og kommer nok neste gang, de låter skikkelig bra disse Impulse platene så dette 45 greiene vil ingen ende ta..

Når vi først er på EJ så fikk jeg denne her om dagen (Mus.Matt.), har du denne? Ikke hørt den enda men det blir platedag i morgen (også..) så da skal den på spilleren.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Nei har ikke den, men den står på "lista" sammen med denne:

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Den der kjenner jeg ikke men har luktet på den, det er jo bra folk med der. Hvis man kjøper den så er det ikke p.g.a. coveret...

Den er nå på lista..

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Det var noen på SH-forumet som ville at MM skulle skifte cover fordi den "ikke passet " med resten av BN platene. Er jo ikke det beste coveret jeg har sett, men det var slik den så ut når det ble gitt ut, og å bytte cover med den begrunnelsen er jo bare tåpelig.

R

rico

Gjest
    Minutten skrev:
    Det var noen på SH-forumet som ville at MM skulle skifte cover fordi den "ikke passet " med resten av BN platene. Er jo ikke det beste coveret jeg har sett, men det var slik den så ut når det ble gitt ut, og å bytte cover med den begrunnelsen er jo bare tåpelig.
    Enig, historieløst.

Ellers begynner dagen også her med Miles. Plugged Nickel konsertene, 10 LP`er fra 2 konserter i `65, jeg tar den første konserten i dag (5 plater..), denne gjengen her er noe av det beste jazzen har hatt...etter min mening..

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Ellers begynner dagen også her med Miles. Plugged Nickel konsertene, 10 LP`er fra 2 konserter i `65, jeg tar den første konserten i dag (5 plater..), denne gjengen her er noe av det beste jazzen har hatt...etter min mening..
    Den der har vært vanskelig å finne ny, til og med på cd. Kjøpte min (dessverre på cd) for mange år siden, men den skulle være tilgjengelig nå igjen: http://www.milesdavis.com/us/news/complete-live-plugged-nickel-1965-back-stock

Edit: Ser ut til at den er utsolgt igjen. (Kan skaffes på nettet, men da fra $200 for en ny.)

knuhe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Antall liker
    153
    Minutten skrev:
    Enig at det er historieløst å bytte ut originale covere med nye. Men Music Matters har jo faktisk gjort det tidligere også, da på Grant Green "Solid". Der mente mange at det originale LP coveret var grusomt. MM ga derfor Chris Mousdale, en grafisk designer fra New Zealand (og en stor Blue Note fan) i oppdrag å lage et nytt cover - som vist nedenfor. Coveret fikk god motakelse blant mange Blue Note elskere.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Var det ikke noe med at det ikke var noe "original" cover til denne og Matador som de og laget nytt cover til?
    Disse ble vel spilt inn i 64 og da ville Reid Miles normalt laget coverne, men siden de ikke ble utgitt før 79 så ville de vel lage et mer "tidsriktig" cover? Genesis ble jo både innspilt og utgitt i 71, og skiller seg jo da naturlig ut fra 50-60 talls BN cover siden Reid Miles ikke jobbet for BN mer.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.612
    Og så er denne platespillern igjen:

Svinger noe inni granskauen! :D

vinyl

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Kvalitetsmusikk fra en kvalitetstrio. Synes denne er mer spennende enn forgjengeren, god lyd har den også. Nå mangler det bare at de kommer seg på turné her til lands, forrykende live!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Litt av en kombinasjon, foretrekker normalt Lien sammen med Berg & Ålefjær, men det skader neppe å høre noe nytt.

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    371
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Begynner med denne

Jan Garbarek - Afric Pepperbird

Har fylt opp Ipod med hele 49 album der Jan Garbarek er med på :)

R

rico

Gjest
    En av mine favoritt Abou-Khalil plater, her med Swallow, Wheeler, Mariano, Nauseef etc. og det er vel akkurat derfor jazzen er litt mer fremtredene på denne plata enn på de siste års plater fra Khalil, dette er en 180 gr. LP som kom ut i `94 og det er en kanonpressing med superb lyd, skulle ønske at også Enja snart hoppet på vinyl bølgen.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Litt av en kombinasjon, foretrekker normalt Lien sammen med Berg & Ålefjær, men det skader neppe å høre noe nytt.
    Nå er ikke jeg så veldig begeistret for vokaljazz, men jeg har hørt Roggen live før bla.med Come Shine og tror det kan bli en bra kombinasjon jeg. Når det gjelder Helge Lien Trio så likte jeg Spriral circle og To the little radio velg godt, Hello Troll var en veldig nedtur. (Har ikke hørt den siste enda)

R

rico

Gjest
    Eight pieces, Anders Jormin sitt bestillingverk til Gøteborg Jazzfestival `87, med bl.a Bobo Stenson, Audun Kleive, Staffan Svensson m.fl. En veldig bra plate som jeg spiller ganske ofte. Bildet er fra CD coveret, jeg spiller LP`en som har et litt anderledes cover, gitt ut på Dragon i `88 og har en fantastisk bra lyd. I det hele tatt så er det mye bra som er gitt ut på Dragon som vel var Sveriges svar på Odin rec. her hjemme.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Minutten skrev:
    Pesquera skrev:
    Nå er ikke jeg så veldig begeistret for vokaljazz, men jeg har hørt Roggen live før bla.med Come Shine og tror det kan bli en bra kombinasjon jeg. Når det gjelder Helge Lien Trio så likte jeg Spriral circle og To the little radio velg godt, Hello Troll var en veldig nedtur. (Har ikke hørt den siste enda)
    Alle de tre DIW albumene er strålende, for øvrig et fantastisk selskap. Jeg synes også “Troll” var en nedtur, men med “Natsukashii” er de på rett kjøl igjen, men jeg håper det neste albumet innebærer en utvikling fremfor mer av det samme.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Inga Juuso/Steinar Raknes, Skáidi - Where the Rivers Meet ,(2008) DAT - samisk bokforlag og plateselskap, DATCD 44.

Fra egenomtalen på www.skaidi.org:
    Jazzbassist Steinar Raknes og tradisjonsjoikeren Inga Juuso har skapt musikk som får isvinden på vidda til å stilne og mørketida til å fremstå lun og vakker. I duoen Skaidi har Steinar Raknes og Inga Juuso revet jazz og joik løs fra sine respektive tradisjoner og skapt et nytt, rått og grensesprengende uttrykk. Gjennom ti år har de to artistene spilt sammen i ulike sammensetninger, påvirket hverandre gjensidig og utviklet en helt spesiell energi og musikalsk formidlingsevne. Resultatet er et særegent musikalsk landskap hvor joik og basspill tar like mye plass.
    Drivende samspill
    Med utgangspunkt i Steinars komposisjoner rundt Ingas joik utfordrer de genrene og fyller dem med egne vyer og visjoner. Mens Steinar improviserer over joikens særegenheter, bruker Inga stemmen friere enn det som er vanlig innenfor tradisjonell joik. Likevel beholder de begge sine individuelle måter å spille på. Uten andre instrumenter enn bass og vokal maner de fram et rått og jordnært uttrykk hvor stemningene spenner fra lavmælte lyriske øyeblikk til de fandenivoldsk energiske. Musikken er vakker, nedstrippet, melodiøs og rytmisk, samtidig som miksen av struktur og improvisasjon gjør lydbildet spontant og lekent. Ingas stemme oser av vitalitet og livskraft, og rammet inn av Steinars arrangement, er det ikke usannsynlig at du vil gå hjem med nyvunnet tro på eventyr og underjordiske landskap. Dette er et musikalsk møte mellom to tradisjoner gjort med eleganse, dybde og humor, og med et stort hjerte for musikken.
    http://www.skaidi.org/index.php/home.html
    http://www.steinarraknes.com/
    http://no.wikipedia.org/wiki/Steinar_Raknes
    http://no.wikipedia.org/wiki/Inga_Juuso

De har kommet med en ny CD i år, se http://www.dat.net/music1.html#cd58.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Mer femogførr Impulse fra AP; hærlig piano trio fra J.C sin pianist og tommeslager, livlig og sprudlende plate som låter veldig bra, kanskje ikke sååå klar og dynamisk som Rollins plata men likevel der oppe med de beste.
    Må nok sende avgårde en ny bestilling snart, men jeg venter til The Real McCoy er tilgjengelig senere denne måneden. Hører nå på Nights Of Ballads And Blues, og selv på Spotify hører jeg at det er bra lyd på denne.

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Minutten skrev:
    rico skrev:
    Må nok sende avgårde en ny bestilling snart, men jeg venter til The Real McCoy er tilgjengelig senere denne måneden. Hører nå på Nights Of Ballads And Blues, og selv på Spotify hører jeg at det er bra lyd på denne.
    ...og der var vi tilbake til de gode og gamle, skal ikke mer enn ett innlegg til.

Kommer The Real McCoy på 45?
    Fikk nettopp en go`pakke så jeg venter litt her i huset men det blir noen Impulser neste gang.

Har hørt noen ganger på denne nå og dette blir en som kommer til å få mye spilletid her. Dette var veldig bra saker, hadde ikke hørt dette før. Ble også veldig overrasket over lyden, den har på ingen måte den litt tette og flate lyden som jeg synes er på en del BN plater fra midten av 60 tallet, denne er tvert imot egentlig, veldig klart og stort lydbilde, flott dynamik, denne blir nok en favoritt.

Edit; fant ut at Real McCoy kommer på 45...

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Er ikke mye plass til overs til de andre stemmene når Ronald Shannon Jackson er bandleder, men en ung James Carter får da blåst seg til litt rom. Veldig bøs elektrisk jazz med en dose rock’roll og umåtelig mye trommer ;)

R

rico

Gjest
    Havnet på svenske kjøret igjen, nå med litt dansk hjelp....Rena Rama m/Marilyn Mazur, LP fra 1989, spilt inn sånn ca. like etter at Mazur hadde vært på turnè med Miles, en fin LP med rytmisk moderne jazz for å kalle det det. Rena Rama ga ut noen veldig bra plater så hvis man finner disse på bruktmarkedet så bør de kjøpes, noen av dem er rimelig sjeldne. Denne er på Dragon records med den flotte lydkvaliteten det medfører. Hvis noen lurte så var Rena Rama bl.a. Anders Jormin og Bobo Stenson.

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    Via Transporter; Jazz Wyoming (Laramie, WY) nettradio i 256 kb/s. Mye bra her. + et glass italiensk rødvin. Livet er herlig dere.....

Mer info her: www.jazzwyoming.org

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn