Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, Dexter var jo utrolig populær blant "kjennere" i Norge på 60-tallet. Han fikk problemer med å komme hit og spille pga en narkodom. Men hvilken jazzmusiker på den tida brukte ikke stoff?

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Prøver mine "nye" OB høyttalere med denne:
    joy.jpg

Dessverre bare reutgivelse på vinyl

Visste ikke helt hva som ventet med denne, men dette var mer spesielt enn jeg trodde.

Artig:)

Sist redigert:

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.934
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Enig der :)

Den kom overraskende på meg og den der, første gangen den ble spilt her.
    Men apropos Karin Krog, synes denne her er ganske så bra.
    Karin Krog.jpg

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.641
    Sted
    Nøtterøy
    Var på konsert med bandet til Terje Gwelt på torsdag. Denne har gått mye i etterkant. Meget bra. Og fin lyd. En hyllest til Jaco Pastorius i.flg Gwelt.

3505113605_4593515a.jpg

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg så og hørte Chasers så mange ganger at jeg ikke husker antallet men dette opplevde jeg kun èn gang, da på Maijazzen `95 (?). En uforglemmelig aften på Breivei...

R-2658702-1376408745-9329.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: 2m

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hadde med meg en som ikke hørte så mye på jazz og han så bare rart på meg etter den første låten som var litt atonal. Resten av konserten var mer melodiøs og han var fornøyd etter konserten. (Litt usikker på om det var på Maijazz?)

Jeg så og hørte Chasers så mange ganger at jeg ikke husker antallet men dette opplevde jeg kun èn gang, da på Maijazzen `95 (?). En uforglemmelig aften på Breivei...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok ei fin skive med norske musikere ombord;

Loud Jazz Band; Don´t Stop the Train
    2004

Loud Jazz Band Dont stop the train.jpg

Ikke mye "loud" over denne skiva.
    Bare masser av vellyd og fine temaer - innen en genre som det finnes "hundrevis" av andre band og som gir meg assosiasjoner både hit og dit.
    Likevel, hørverdig.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    En stor favoritt LP fra Enja, fantastisk musikk med kanonlyd....Nydelig x-over mellom midtøsten inspirert musikk og jazz spilt av et stjernelag...Ser forøvrig at vinyl utgaven begynner å bli rimelig dyr nå på brukten....

R-2051855-1333916443.jpeg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Du har nok rett, fikk med meg lite fra Maijazz på den tiden. (Årets festival synes jeg var meget bra)

Jo det var på Maijazz og rimelig sikker på at det var 95, Jazzpunkensemblet samme året i Folken huskes også veldig godt...

Edit; Dukket opp en haug med minner her nå...MaiJazz 1995

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det var noen flotte festivaler i begynnelsen, Jazzdager i Mai som det vel het de første årene på slutten av 80 tallet og inn på 90 tallet. Så ble det tynt, veldig tynt noen år...Men jeg har masse flotte minner fra den tiden...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke mange år siden jeg hadde problemer med å finne mer en et par konserter som var av interesse på hver festival, men det blitt mye bedre de par siste årene (var på 10+ konserter i år).

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vet nå ikke jeg... mente vel en stund at den kunne skifte navn til Stavanger Worldmusic festival :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Utgitt i 71 og spilt diverse på Kongsberg-festivalen samme år. Attraksjonen dette året var come back for denne herremannen:

- et minnerikt øyeblikk for alle (nå gamlinger) som var der.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vet nå ikke jeg... mente vel en stund at den kunne skifte navn til Stavanger Worldmusic festival :)
    ...eller kvinnevokaljazzfestivalen....

Mange flotte minner fra Kongsberg også men er nok ikke så staurgammal som grammofonen som husker 71, dvs jeg husker 71 men ikke fra Kongsberg...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Denne nå, og dette er noe av det flotteste jeg vet....og hvis grammofonen nå sier at han var borte ved Lågen og hørte på Don Cherry..da.....da blir jeg misunnelig...

R-1129616-1280495324.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Den der mangler jeg (mangler mye tidlig ECM når jeg tenker meg om).

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ...eller kvinnevokaljazzfestivalen....

Mange flotte minner fra Kongsberg også men er nok ikke så staurgammal som grammofonen som husker 71, dvs jeg husker 71 men ikke fra Kongsberg...
    Var ikke så gammel jeg heller da, men jeg var der i teltleir og "møtte" Rollins. Gøy. :)
    Nesten enda morsommere var det å høre Albert Nicholas på jazzklubben i studentbyen på Sogn. Han var en oldtimer fra New Orleans og spilte blant annet med Louis Armstrong på 20-tallet. Mao: litt historisk sus. Nicholas så slik ut:

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Den der mangler jeg (mangler mye tidlig ECM når jeg tenker meg om).
    Jeg er nok litt i samme båt når det gjelder ECM. Føles nesten som at jeg bare pirker i grøten, men det er jo gøy det også:).

Jeg har i verdt fall fått hørt litt på denne godbiten på vinyl i det siste. Årstallet tatt i betraktning synes jeg lyden er bra. Mulig det er bare meg men jeg synes spesielt bassen låter veldig bra:

ecm3.jpg

Så også i dag at den nyeste duoplata til Keith Jarrett og Charlie Haden nå finnes på dobbel vinyl. Mulig jeg bør kjøpe den?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    En annen ECM plate som gjerne må letes opp er Collin Walcott (Oregon, Codona++) sin "Grazing dreams". Med bl.a Cherry, Abercrombie, Palle Danielsson og Dom Um Romano. Spilt inn i Talent med Kongshaug i `77 og låter fantastisk bra, som de gjorde disse analoge innspillingene på ECM på 70 tallet. Denne plata er bra! Btw, det er LP`en vi snakker om..

R-882652-1298836617.jpeg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    Jeg har faktisk Works-plata på vinyl fra gammelt av. Får plukke den fram - en stund siden sist.

walcott.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi se hvilke stilarten Mr. Haug og gjengen blander her da....

Lars Andreas Haug Quintet; Fabatune
    Curling Legs 2008

Lars Andreas Haug Quintet Fabatune.jpg

Steikje tøff kvintettbesetning - fagott, tuba, bass, trombone og trommer.
    Her har de klart det kunstykket å skille instrumentene, det er ikke alltid velykket med en slik besetning.
    Noen av låtene svinger det bra av.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Hans beste med NCoJ hvis noen av en eller annen grunn skulle spørre meg....vinyl utgaven av den låter utrolig bra!

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Spilt litt ECM plater de siste dagene, og slutter ikke å bli imponert over kvaliteten på disse tynne lpene. Det meste jeg har fra ECM på vinyl er kjøpt brukt og noen har litt "peiskos" men stort sett er de bedre en så og si alt som gis ut i dag.

Siste ut: (Nest er nytrykk av Sam Rivers som jeg er litt spent på)

surman refections.jpg

• Liker
    M

musicus

Gjest
    Liker denne godt, ble også plukket for 20;- Sek idag, noe mer std men alikevel, denne kommer bli spillt :cool: ..

281133d1412258179-musicus-stereo-51suqaon7pl.jpg

mvh

• Liker
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    ^Tror han ga ut 2 plater på CLP hvis jeg ikke husker feil, veldig fin musikk.

Edit; var nede og sjekket, det er en som heter "andre bilder" også..

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Spilt litt ECM plater de siste dagene, og slutter ikke å bli imponert over kvaliteten på disse tynne lpene. Det meste jeg har fra ECM på vinyl er kjøpt brukt og noen har litt "peiskos" men stort sett er de bedre en så og si alt som gis ut i dag.
    Helt enig. Spesielt synes jeg de analoge innspillingene i Talent og Tonstudio siste halvdel av 70 tallet låter veldig bra. Noe av det beste som er gitt ut med moderne jazz.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn