Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Dagens fangst hos Backbeat - Kaffe og vinyl (Tromsø):cool:

IMG_0663.jpg

Et par Chick Corea, et par Charles Mingus, litt Gary Burton, og noen klassikere. Mye 180-grams og noe Riverside-innspillinger fra 50-tallet. Rakk ikke å bla gjennom hele bunken jazz hos Backbeat. Tida gikk ut på parkometeret, og så måtte jeg bare rase hjem å nyte ~25 grader.

...Og mye moro kommentarer i lokalpressen om hvordan vi nordlendinger nå har startet innsamling for å berge søringan. Har dere transport, er det paraplyer, kanoer, robåter, varmetepper og pledd å få fra hete nord;-)

PS! Trekker umiddelbart tilbake tilbudet om kanoer og robåter. Vi trenger dem her! Snøsmeltinga (og ikke regnværet) ser ut til å kreve sitt...:confused:

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.485
    Torget vurderinger
    4
    Det er klart, når det moderlige opphav heter Dee Dee og fadern heter Moses da ligger lista høyt og artistnavnet er medfødt.

image.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dette er en av mine favorittskiver. Soturnudi og Albufeira er egentlig 2 separate album utgitt i 75 og 79 og satt sammen til 1 skive i 2008. Jeg har Soturnudi, men Albufeira har jeg desverre ikke.

IMG_0947.jpg

A

Avgatt19087

Gjest
    Innspilt i 1971. Med bl.a. Miroslav Vitous og Wayne Shorter. Er vel debyalbumet dette.
    image.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chet BakerQuartet - Polkadots and moonbeam (1967)

Vis vedlegget 444191

Dette er hva jeg kaller vakker musikk. Og jeg skulle gitt mye for den sveisen der.
    Har nettopp vært gjennom denne. Er vel nevnt litt tidligere i tråden her.
    Veldig bra album synes jeg :)

Vis vedlegget 444208
    Personlig synes jeg at sistnevnte er betydelig bedre enn førstnevnte. Polkadots/In New York er nok et av hans beste fra den perioden den kom ut, men jeg opplever at hans sviktende form på sekstitallet også her spiller inn på helheten. Det er litt for tydelig hvorfor han tilsynelatende har valgt et flygelhornmunnstykke til trompeten sin, og det er da også forsvinnende lite å høre av selve Chet på albumet i forhold til hva jeg ønsker å høre. Noen steder virker han uengasjert i soloene sine, og jeg klarer ikke dy mer for å forsøke å analysere tonen for å finne ut av hvilket instrument og munnstykke han har brukt for å verifisere hvorfor.

Trompetlyden i sistnevnte album er mer distinkt, noe som tyder på at han har brukt trompetmunnstykke. Det betyr at han på det albumet hadde mer lungekraft enn på Polkadots, noe som kanskje forklarer det jeg opplever som litt sviktende engasjement fra Chets side. Det ble i sin tid påstått at Chet hadde fått frastjålet sin trompet før innspillingen av det legendariske Baby Breeze-albumet. Etterhvert som jeg har lært mer om Chet og ikke minst om blåseinstrumenter så har jeg forstått at han valgte det lånte flygelhornet rett og slett fordi han ikke klarte å få lyd i trompeten. Senere ble han i litt bedre form og tok tilbake trompeten, men valgte å fortsette med flygelhornets munnstykke. Nok et resultat av dårlig form skal jeg bruke det jeg kan om trompetteknikk for å skjønne utviklingen hans. Før jeg vender fokuset bort fra Chet vil jeg legge til at jeg liker både Polkadots og Baby Breeze, spesielt sistnevnte, på tross av mine motforestillinger. Men jeg liker dem ikke på langt nær så godt som jeg liker albumene der han var en teknisk bedre trompetist, og ikke minst hadde nok kraft i kroppen til å holde en tone uten blåseinstrument.

Når det kommer til den skiva av Jan Høyland må jeg si meg enig med deg, Svein Arne. Kanskje jeg er litt mer tilgivende overfor ham og albumet, for jeg tar høyde for at det er en 75 år gammel mann som synger. Ikke at det gjør saken bedre for lytteren, men jeg mener at han ikke er en gjennomsnittlig vokalist. Han er en tidligere flott vokalist som har mistet glansen som alle gjør med årene. Hans type stemme er ikke som den til Bob Dylan eller Leonard Cohen, rusk hører ikke hjemme der. Men som han selv sa, han ønsket ikke å bli en gammel pensjonert gubbe. Så han stod på til han stupte. Og dette albumet er vel der han rett og slett stuper som plateartist, selv om det er nærmere min smak enn hans tidligere innspillinger. Jeg hørte litt halvhjertet på tre-fire sanger før jeg ble opptatt av andre ting og begynte å vandre rundt i rommet. Har slettet det fra favoritter i Spotify, men kommer til å ta det opp på en kassett sammen med en selvvalgt best of-miks av hans gamle hits på andre siden av arkivårsaker, mest for å ha ham i samlingen. Kommer ikke til å velge NOS TDK SA-X til opptaket, for å si det slik. Blir nok en Maxell UR fra Clas. :rolleyes:

Her sjekker jeg et album jeg tilfeldig fant på Tidal, My Swedish Heart av tipp-tippoldebarnet til Leo Tolstoy, Viktoria Tolstoy. Tittelen skal være et hint til hennes avdøde landsmann Jan Johanssons Jazz På Svenska. Hun har et tilsvarende album til Jazz På Rysska også ser jeg, naturlig nok siden kommer fra russisk slekt. Ikke direkte ille, og lyden er ganske god som forventet av en ACT-utgivelse.

My-Swedish-Heart-cover.jpg

Finnes på din favoritt strømmetjeneste.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Nemlig. Liker kanskje Impulse! perioden best her i huset men Atlantic platene er også veldig bra synes jeg. Vet ikke om du spiller vinyl men i så tilfelle så kan denne anbefales på det sterkeste. Egentlig utgått for lenge siden men AP har noen få igjen. Veldig flott boks med et utrolig hefte. Platene og lyden er "up there.."

Koster ikke mer enn en kjip dressjakke....

dupe2896_ARHI_7784__10826__01152009112711-1579.jpg

John Coltrane-The Heavyweight Champion - The Complete Atlantic Recordings-Sealed Out-of-Print Vinyl Record|Acoustic Sounds

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vinyl har jeg ikke spilt på over 25 år, og har ingen planer om å endre på det, Jim i H.
    Kjip dressjakke? Nei, det har jeg ikke og aner ikke hva de kan ligge på. Kan da ikke være mer enn noen få hundrelapper.

Heldigvis fant jeg jeg albumet på Spoty, og mot meg klinger det fantastiske instrumentet vibrafon. Så det starter jaffal godt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Nemlig. Liker kanskje Impulse! perioden best her i huset men Atlantic platene er også veldig bra synes jeg. Vet ikke om du spiller vinyl men i så tilfelle så kan denne anbefales på det sterkeste. Egentlig utgått for lenge siden men AP har noen få igjen. Veldig flott boks med et utrolig hefte. Platene og lyden er "up there.."

Koster ikke mer enn en kjip dressjakke....

Vis vedlegget 445236

John Coltrane-The Heavyweight Champion - The Complete Atlantic Recordings-Sealed Out-of-Print Vinyl Record|Acoustic Sounds
    Huff. Helvetes råtne kronekurs, helvetes politikere som ikke vil høre på folk som i tre årtier nå har formanet til oppbygging av andre industrier enn ensidig olje/gass, helvetes drittsekker som ikke legger til rette for foredling av alle råvarer vi skambyr verden... Hrmf. $ 495.00 for denne boksen er iofs en fair deal - hadde dollaren vært 5,50 som den var lenge lenge... Nå har jeg bare råd til halve boksen takket være sosemiklene som sitter i Grautslottet og trenerer. FAEN!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ja selvsagt... men jeg er ikke spesielt opptatt av mono, funker ikke for meg dessverre! Men du får for kreativiteten!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    doh.png

Dagens bløteste, Vintage - men trøst deg med at dagen har nettopp begynt!

For øvrig, gjemmekontor litt i dag, med dempet musikk må vite. En god pianist som ikke mange vet om dessverre, Warren Bernhardt.

Morsomt med samme initialer som de i hifi sammenheng berømte plugger; WBT! Nydelig skive.

wbt.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chet BakerQuartet - Polkadots and moonbeam (1967)

Vis vedlegget 444191

Dette er hva jeg kaller vakker musikk. Og jeg skulle gitt mye for den sveisen der.
    Ukjent for meg fram til nå, men fant den lett på Tidal. Latinojazz av det behagelige slaget, fint på en tidlig fredags ettermiddag.
    Tror sannelig jeg setter over ei Bialetti-kanne med svartbrent kaffe, det passer når Brazil står på spillelisten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så dukket denne opp.... :)

Stan Getz & Chet Baker In Stockholm 1983

https://www.youtube.com/watch?v=OqQWVrfjatA
    Den hadde jeg en gang i tiden på CD. Forsvant, noe som er forbasket irriterende. Just Friends er frapperende god i duoens versjon. Vet ikke helt hvor denne hører hjemme, men for et trøkk! :cool:

IMG_0337.PNG

Nettopp ferdig spilt. Har skiftet til Tine Ting Helseth nå, og det hører ihvertfall til i en annen tråd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn