Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Var innom Bodil på Bare Jazz i uka som har vært.
    Blei det et par til her.. :rolleyes:
    Litt "skummelt" å gå inn der, kontoen for seg en knekk til stadighet... :)

    dexter gordon- swiss nights vol1.png


    dexter gordon- swiss nights vol2.png
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Bodil på Bare Jazz i uka som har vært.
    Blei det et par til her.. :rolleyes:
    Litt "skummelt" å gå inn der, kontoen for seg en knekk til stadighet... :)

    Vis vedlegget 560387

    Vis vedlegget 560388
    Kjenner på den ja, Sting, hver gang jeg går inn hos Bodil.

    Kanskje vi gutta fra nord skulle finne tid til å bli med OVK-karene, på sitt siste «torsdag i månedens» møte på BJ. Og bli en del av OVK, kall det OVK-extended, så er vi lissom en del av gutta. ... Eller?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var det.
    Vi blir det som kalles for "utskutt enhet" :)
    Spørs om man "slipper inn" da.

    Men igjen, er redd det blir dyrt... :rolleyes:
    Vanskelig å styre unna kjøp når man først er innom der serru :)
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.224
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Fin dag for å høre musikk. Det regner ute og sjefen er på jobb....;)

    Begynner forsiktig med Jan Gunnar Hoff, Arve Henriksen, Anders Jormin og Marilyn Mazur : Fly North
    E260D5BB-F483-4DBA-840E-840E4DF894F7.jpg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    234DDE38-8F2C-4653-9B1E-BAAF664DB7D4.jpg


    Prøvde å fargelegge stua som CD-en. Men det ble vel kanskje en tanke livligere.

    30296BD2-1CFD-4DA4-852B-380C878BA042.jpg


    Musikken er likevel langt livligere enn bildene kanskje gir inntrykk av;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    En ECM-artist som har fått for lite oppmerksomhet i ECM-landet Norge er bassisten Barre Phillips.
    Jeg visste ikke om han før jeg kjøpte en bunke jazzskiver av en aldrende fransk herre som har hatt adresse i Oslo siden tidlig 80-tallet. Spesielt i studietiden kjøpte han i hjemlandet mye jazz og klassisk, deriblant mye ECM, og selvsagt Barre Phillips, noe som kom meg til gode 40 år senere.

    Her i en for oss norske jazzlyttere en kjent situasjon, - Rypdal, Gurtu, Kongshaug, Talent Studio i 1978.
    Dieter Feichtner på synt aner jeg ingenting om...

    8FA322AA-212A-495C-AA0B-202B46D20996.jpg


    028BE07F-2ADD-4972-A8B3-EC269171A8B8.jpg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Norsk Jazz 1960-1980 Utgitt av Odin i samarbeide med Bokklubben Nye Bøker

    Dette LP settet ble gitt ut i forbindelse med Norsk Jazzforbunds 30 års jubileum i 1983. Settet består av 5 LPer med tidstypisk norsk jazz fra denne perioden. Blandt annet finner vi Jan Garebarek sin "Til Vigdis", Bodega Band, Bjarne Nerem og mye mye annet. En jazzhistorisk perle vil jeg si.

    Inni er det ett lite medfølgende hefte man kan bla i. Ahhh...ingenting slår vell vinyl sånn sett.

    DSC_0126.JPG
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Roy Powell - Solace fra 2003.

    Svært bra pianojazz med Terje Gewelt på bass og Jarle Vespestad på trommer. Varm, fyldig, og melodisk.

    cover.jpg
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    14.380
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Fann denne når eg bladde gjennom ei av hyllene eg ikkje har kikka i på ei stund.
    Den er ei av fleire eg har gløymt eg hadde, den var ikkje opna eingong.
    Tittelen kan kanskje minne om korleis det er til tider i denne hobbyen, men musikken er fantastisk.
    Kanskje ein anelse slankt lydbilete, men fantastisk produksjon med gode norske artistar frå 60-talet.

    20191123_143048_resized.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    EGIL MONN-IVERSEN ORCHESTRA, «Himmel og helvete»
    Egil Monn-Iversen (comp), Inger Lise Andersen (v), Jan Garbarek (ts), Terje Rypdal (g), Svein Christiansen (?) (dr) med flere.

    Hadde jeg aldri hørt om. Takk for tipset, dette hørtes litt stilig ut faktisk.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Greske Eleni Karaindrou har laget musikk til flere av Theo Angelopoulos’ og andres filmer og noe av det beste er samlet her. Og musikken står seg godt på egenhånd. Både filmene og musikken trenger litt tid. Man bruker ikke den sterkeste paletten, man må lete litt mellom linjene, og man må la stemningen flyte inn over seg. Og stemningen er ofte grå tristesse. Håpfull grå tristesse som Eleni Karaindrou får til å bli uendelig vakker.

    Garba spiller på flere av stykkene.

    Vis vedlegget 561323
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.389
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Stanley Turrentine - Hustlin

    Fin skive, men kanskje ikke det mest spennende blant repressingene som Tone Poet har gjort. Cover og lyd er tipp topp!

    IMG_0377.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Virker litt som Tina Brooks platen da.
    Ikke superspennende musikk, men en nydelig liten tidskapsel til dyktige musikere som spiller flott slik jazz ble spilt dengang. Alt man spilte inn dengang ble ikke Kind of Blue eller Love Supreme. Ikke den gang heller. Og det er jo begrenset hvor mange glemte perler man kan finne i arkivene.

    Jeg har nok de fleste TP utgivelsene som har kommet til nå, men merker at de ikke lenger er øverst på handlelista selv om jeg nok kommer til å raske med meg de fleste etterhvert.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    15.556
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Bodil på Bare Jazz i uka som har vært.
    Blei det et par til her.. :rolleyes:
    Litt "skummelt" å gå inn der, kontoen for seg en knekk til stadighet... :)

    Vis vedlegget 560387

    Vis vedlegget 560388
    Kjenner på den ja, Sting, hver gang jeg går inn hos Bodil.

    Kanskje vi gutta fra nord skulle finne tid til å bli med OVK-karene, på sitt siste «torsdag i månedens» møte på BJ. Og bli en del av OVK, kall det OVK-extended, så er vi lissom en del av gutta. ... Eller?
    Det hadde vi definitivt satt pris på!!! Vælv innom - januar blir vel første anledning etter julebord og romjulstengt BJ.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    14.380
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det vart ein blanding av nytt og gamalt i dag. Utruleg bra lyd på Mingus-plata sjølv om opptaket er frå 1954.

    20191124_171100_resized.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Nok et ECM-album i anledning dagen. Eller rettere gårsdagen som var nøyaktig 50 år etter den første ECM-utgivelsen, Mal Valdron - Free at Last. Siden jeg ikke har Free at Last er så hermer jeg etter Steinar og spiller Eberhard Weber. Han har jo vært med ECM hele veien i utallige konstellasjoner og ikke minst med Garbarek. Her under eget navn i desember 1973. Heldigvis har musikken holdt seg bedre enn coveret. Dette var nok før Manfred Eicher helt fant den visuelle stilen som har blitt en del av ECM sitt DNA.

    Hipp hipp, ECM!

    86C08D2D-7968-4A4C-BB85-D412AA8C21DC.jpg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Hipp hipp

    Soon after the 1969 Waldron recording, Eicher was drawn deeper into officially starting a label, though without any particular role models: “It was more a simple matter of following my musical interests. This gradually led to what was perceived as the label’s ‘identity.’ But there wasn’t a grand plan. I just wanted to make some recordings and had some ideas about sound in mind.”

    But there wasn’t a grand plan - det er en innstilling jeg kan like.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Soon after the 1969 Waldron recording, Eicher was drawn deeper into officially starting a label, though without any particular role models: “It was more a simple matter of following my musical interests. This gradually led to what was perceived as the label’s ‘identity.’ But there wasn’t a grand plan. I just wanted to make some recordings and had some ideas about sound in mind.”

    But there wasn’t a grand plan - det er en innstilling jeg kan like.
    Nettopp, og derfor inneholder ECM-katalogen overraskelser som denne. Riktignok hadde NPM en solid fortid i Masqualero med flere ECM-utgivelser, men bortsett fra det var Khmer en jazzbombe. Som heldigvis også ble en av de mestselgende platene i ECM-historien. Og den fant veien til et for ECM helt nytt publikum. Jeg husker fortsatt konserten i idrettshallen på Kongsberg der alle satt på gulvet og lyttet konsentrert helt til to jenter i tenårene bare ikke klarte å sitte stille til Rune Arnesen sin tromming på Song of Sand. (Hadde han ikke med seg 2 trommiser?) To tenåringsjenter som danset til den mest groovy jazzen som fantes det året, midt i en svær gymsal full av konsentrert lyttende jazzgubber. Det bildet sa alt om Khmer på ECM. Og ja, året var 1997. Snart et kvart århundre siden. Forrige årtusen!

    E5AD5178-5791-405D-852D-1D2B23490F21.jpg
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.389
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Virker litt som Tina Brooks platen da.
    Ikke superspennende musikk, men en nydelig liten tidskapsel til dyktige musikere som spiller flott slik jazz ble spilt dengang. Alt man spilte inn dengang ble ikke Kind of Blue eller Love Supreme. Ikke den gang heller. Og det er jo begrenset hvor mange glemte perler man kan finne i arkivene.

    Jeg har nok de fleste TP utgivelsene som har kommet til nå, men merker at de ikke lenger er øverst på handlelista selv om jeg nok kommer til å raske med meg de fleste etterhvert.
    Litt synd at TP har som policy å ikke utgi Music Matters-utgivelsene. Angrer som en hund på at jeg ikke rasket med meg flere fra MM.

    Jeg kjøper mange av Blue Note 80-utgivelsene. Veldig bra lydkvalitet og anstendige priser, men dessverre ikke disse flotte gf-coverne til TP og MM.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Virker litt som Tina Brooks platen da.
    Ikke superspennende musikk, men en nydelig liten tidskapsel til dyktige musikere som spiller flott slik jazz ble spilt dengang. Alt man spilte inn dengang ble ikke Kind of Blue eller Love Supreme. Ikke den gang heller. Og det er jo begrenset hvor mange glemte perler man kan finne i arkivene.

    Jeg har nok de fleste TP utgivelsene som har kommet til nå, men merker at de ikke lenger er øverst på handlelista selv om jeg nok kommer til å raske med meg de fleste etterhvert.
    Litt synd at TP har som policy å ikke utgi Music Matters-utgivelsene. Angrer som en hund på at jeg ikke rasket med meg flere fra MM.

    Jeg kjøper mange av Blue Note 80-utgivelsene. Veldig bra lydkvalitet og anstendige priser, men dessverre ikke disse flotte gf-coverne til TP og MM.
    Joe Harley har jo gitt ut mange disse MM utgivelsen 3 ganger allerede så jeg forstår han ønsker å gi ut noe nytt, først 45 så 33 og nå SRX 33 (mange av disse finnes også på Classic records). Nå har jeg alle MM 33 (ikke SRX) og endel 45 fra MM og forstår jo at noen ønsker disse is TP serien også, men jeg støtter Joe Harley fult ut når han ønsker å gi ut andre utgivelser som ikke har fått "audiofil" utgivelse før + noen ikke BN. Det er vel gitt ut over 1000 BN utgivelser og det ville vært synd om bare de samme 20-30 utgivelse skulle blitt utgitt om og om igjen (imo).

    NB! Det er fortsatt mulig å kjøpe MM utgivelser fra MM.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.389
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Skjønner godt policyen, men den passer ikke meg personlig så godt. Med frakt og avgifter blir det litt i overkant prismessig å bestille MM fra USA, synes jeg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner godt policyen, men den passer ikke meg personlig så godt. Med frakt og avgifter blir det litt i overkant prismessig å bestille MM fra USA, synes jeg.
    Ja med dagen valutakurs så blir det ganske dyrt, men de norske butikkene tar også godt betalt for diverse utgivelser som f.eks MoFi ( har sett 950 for plater som koster $49). MM er også kanskje dyre på frakt og jeg betalte ca. $35 i frakt på 2 plater når jeg abonnerte på disse.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel nettopp bortimot optimal pris vs. kvalitet som er så bra med TP. Sant nok har prisene variert noe, visstnok pga. uavklart agentforhold, men generelt har de endt på pluss/minus 400,- noe jeg anser som en god pris gitt den fantastiske kvaliteten i remastering, lacquer cut, pressing og cover. Med et par få unntak har kvaliteten vært eksemplarisk og så god at jeg anser ekstrakosten for 45rpm som bortkastet. Med prisene på TP er ekstrakosten overkommelig for de fleste og butikkene vil i større grad lagerføre dem. Vel forstår jeg at de ikke vil gjøre den ørtende reissue av noen titalls gjengangere, men omtrent 1000,- for MM45, om de er å oppdrive, blir for meg aktuelt kun for noen svært få utgivelser.

    For de interesserte er det mye interessant (og uinteressant) informasjon å finne i egen Tone Poet tråd på SteveHoffman.tv hvor Joe Harley flere ganger har bidratt i diskusjonene.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel nettopp bortimot optimal pris vs. kvalitet som er så bra med TP. Sant nok har prisene variert noe, visstnok pga. uavklart agentforhold, men generelt har de endt på pluss/minus 400,- noe jeg anser som en god pris gitt den fantastiske kvaliteten i remastering, lacquer cut, pressing og cover. Med et par få unntak har kvaliteten vært eksemplarisk og så god at jeg anser ekstrakosten for 45rpm som bortkastet. Med prisene på TP er ekstrakosten overkommelig for de fleste og butikkene vil i større grad lagerføre dem. Vel forstår jeg at de ikke vil gjøre den ørtende reissue av noen titalls gjengangere, men omtrent 1000,- for MM45, om de er å oppdrive, blir for meg aktuelt kun for noen svært få utgivelser.

    For de interesserte er det mye interessant (og uinteressant) informasjon å finne i egen Tone Poet tråd på SteveHoffman.tv hvor Joe Harley flere ganger har bidratt i diskusjonene.
    MM 33 koste det samme som TP serien i USA når de kom, $34.95 og gikk opp til 39.95 de siste månedene, forskjellen er at TP har bedre distribusjon i Europa og da blir de rimeligere for oss.
    Prise på TP er mildt sagt forvirrende i norske butikker, og varier med de forskjellig utgivelse (utgitt på samme dato) og butikker. Denne bestilte jeg for 299 hos PK og betalte rundt 400 hos Bare Jazz, nå koster den 549 hos The Garden, 479 hos Big Dipper.

    shorter.PNG
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Aldri feil med Bill Evans i nattetimene selvom man burde hilst på Ole Lukkøye for lenge siden.
    London, desember 1969.

    71BC8FB7-28B4-44DF-AD93-B62B48FD5A11.jpg
    ,
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Norsk-Svenske Rymden er selvsagt inne på topplistene over beste jazzalbum 2019: https://www.jazzwise.com/features/a...TT6ciimdx4hfGhoeWe3-M1B2_5WWqy6GUipEHjaQ0EwS4

    Calling Rymden a Scandi-jazz ‘supergroup’ might not be very useful, but neither is it overstating the pivotal role these three musicians had in reshaping Nordic jazz from the mid-1990s. Bugge Wesseltoft, for his jazztronica innovations with his New Conception of Jazz and Berglund and Öström for their contribution to the highly influential EST, the piano trio that gave birth to a million other contemporary Euro-jazz piano trios.

    En time med Rymden fra Fransk TV: https://www.france.tv/spectacles-et...-concert-au-tourcoing-jazz-festival-2019.html
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Gjør ingenting, det er smak og behag.

    Tror kanskje man må like en del syttitallsreferanser som prog, Miles sin rock, gammel Chick Corea, alt dette i en sky av ny moderne e.s.t. Det skader slett ikke med en trommis i Jon C tradisjon heller.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen runder med Rymden må jeg nok gi dem rett, de som mente plata er vel soggy i bassen. Litt udefinert og ullen rett og slett. Har merket at jeg stort sett har spilt en plate av gangen, sjelden begge platene i sammenheng, og det er rett og slett fordi jeg mister fokus. Rymden burde hatt like god lyd som Bugge Wesseltoft & Prins Thomas, hvor nevnte Jon C. spiller, og hvor bass og trommer kommer mer til sin rett.

    Ellers liker jeg musikken, og musikerne, og tror de kommer mer til sin rett på neste plate.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Jeg satt forgapt en time sammenhengende med det liveopptaket jeg linket til ovenfor, på PC og Tivoli One.
    C'est une production cool du français.

    :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Går i flott pianojazz i pausen mellom Manchester City og Swansea fra 1981 på NRK2. #Tippekampen50år #sakteTV

    :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn