Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Begynt å spille litt vinyl igjen. +50 år gammel vinyl sannsynligvis kjøpt fra Birka Jazz for noen år side.

    trio brass.jpg


    Trist men Birka jazz lukket i mai i år.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    3.349
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Da blei det et par Oscar Peterson på spilleren her..

    Bra plater begge 2 vil jeg nå si, spesielt den med Clark Terry :)

    oscar peterson - with clark terry.jpg


    oscar peterson - the trio.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    En måned fra å være 55 gammel denne som vel var Miles første album med “second great quintet”. Lenge siden jeg hadde spilt denne, ganske så langt fra Kind of blue, og platene fra Bitches Brew perioden er nok enklere for mange å like.

    WEB_Image Miles Davis E S P  (LP) 2084694004.jpeg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Går i flott pianojazz i pausen mellom Manchester City og Swansea fra 1981 på NRK2. #Tippekampen50år #sakteTV

    :)
    Spørsmålet er vel hvor nostalgisk man skal være. Selv ville jeg vel kanskje foretrukket 90 minutter med pianojazz, og kanskje til nød 15 minutter med no fo’ball. Leicester, kanskje. De var mine favoritter tilbake i gamle dager, når tippekampen gikk, husker jeg;). Sånn cirka på 70-tallet var vel det...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Miles in Tokyo, 14 juli 1964.
    En av de få konsertene Sam Rivers fikk gjøre før han ble byttet ut med Wayne Shorter.
    Miles spiller helt nydelig på My Funny Valentine!

    C828F092-4081-4F66-B35E-6F5D694D7265.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    Miles Ahead 1957

    Denne utgaven er et av mine virkelig gode ebaykjøp - den tida jeg drev med sånt. Eksemplaret er gammel som bare det, men ikke av de helt tidligste utgavene siden det ikke er det berømte seilbåtcoveret. Plata er tyst og med veldig fin lyd i mono. Miles på flygelhorn er fine greier.

    DSC_0137.JPG


    md.jpg


    Dette er forbi nostalgisk Harald HM :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    Miles in Tokyo, 14 juli 1964.
    En av de få konsertene Sam Rivers fikk gjøre før han ble byttet ut med Wayne Shorter.
    Miles spiller helt nydelig på My Funny Valentine!
    Måtte hente frem "The complete 1963-64 Columbia Recordings" utgitt på Mosaic, og voila - plate åtte side B - My Funny Valentine it is. Det står i kommentarene at Chambers antydet at Miles tonet ned musikken for det Japanske publikumet og at de også stilte i smoking på scena. Joda, dette er laidback og fantastisk musikk til å nyte.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Miles in Tokyo, 14 juli 1964.
    En av de få konsertene Sam Rivers fikk gjøre før han ble byttet ut med Wayne Shorter.
    Miles spiller helt nydelig på My Funny Valentine!
    Måtte hente frem "The complete 1963-64 Columbia Recordings" utgitt på Mosaic, og voila - plate åtte side B - My Funny Valentine it is. Det står i kommentarene at Chambers antydet at Miles tonet ned musikken for det Japanske publikumet og at de også stilte i smoking på scena. Joda, dette er laidback og fantastisk musikk til å nyte.
    Herlig!
    Hva man kan finne i platehyllene ?!
    Kan stemme godt den kommentaren om å tone med for japsene. Han spiller usedvanlig vart og nesten romantisk, noen som egentlig er helt feil ord å bruke når det gjelder Miles. Da jeg hørte på det i går syntes jeg det minte litt om hvordan han spilte på deler av Sketches of Spain. Som om han holder litt tilbake på punch og dynamikk, for heller å la frasering og detaljer komme mer i fokus.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Nok en Miles fra fredagens RSD.
    3 låter fra In a Silent Way innspillingene. Alle hentet fra The Complete In a Silent Way boksen fra 2001.
    Pressingen ser ut som den har blitt halt rundt på et lager i 30 år, jeg måtte fjerne papirrester med en tannpirker for at den skulle slutte å skippe, med det låter knall likevel. Fornemmer litt varmere lyd enn den litt mer kliniske og mindre engasjerende MFSL utgaven av In a Silent Way.
    Dæng så fint om nissen kom med en sånn fin boks med LPer fra Mosaic med alle innspillingene fra denne tiden! Det florerer ikke akkurat av den i bruktbutikker og loppiser, lissom.

    83D612E6-EDB7-4196-A539-A621B492C9BE.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.694
    Antall liker
    17.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Helt ukjent for meg inntil nå, men denne tror jeg kan vokse på meg med litt tid. Skal være inspirert av Tvillingparadokset i Albert Einsteins relativitetsteori! Er veldig lite bevandret i Nederlansk jazz da:)

    D860BDDE-89F8-4E17-AC5C-4980D9B9842D.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    Helt ukjent for meg inntil nå, men denne tror jeg kan vokse på meg med litt tid. Skal være inspirert av Tvillingparadokset i Albert Einsteins relativitetsteori! Er veldig lite bevandret i Nederlansk jazz da:)
    Mange mener nok at jazzmusikere sånn rent generelt har hver sin tid og spiller deretter :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Ny samling ankommet idag: Ben Webster, Complete Recordings 1952-´59. Åtte skiver, fem timer musikk, perfekt til juleforberedelser..
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    Miles Davis Quintet: Miles Smiles

    Årets beste jazzalbum 1967 i Downbeat og et fantatisk album som vil stå seg til evig tid.

    Miles hadde virkelig funnet sin nye kvartett i løpet av de foregående årene. Når også Wayne Shorter til slutt gav etter for overtalelse, flybillett "first clas" til Tyskland blandt annet, så hadde han en kvartett med låtskrivende musikere av ypperset klasse. Bare tenk gjennom hva hver enkelt i kvarteten drev med rett i forkant av dette albumet:

    Herbie Hancock's Maiden Voyage (Blue Note, 1965)
    Wayne Shorter's Speak no Evil and Juju (Blue Note, 1965)
    Tony Williams's Spring (Blue Note, 1965)

    Og selvsagt, på bass, Ron Carter. Snakk om alle supergruppers mor. Miles Smiles nytes best på vinyl, gjerne fra Speakers Corner sånn som her.

    DSC_0136.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Virker litt som Tina Brooks platen da.
    Ikke superspennende musikk, men en nydelig liten tidskapsel til dyktige musikere som spiller flott slik jazz ble spilt dengang. Alt man spilte inn dengang ble ikke Kind of Blue eller Love Supreme. Ikke den gang heller. Og det er jo begrenset hvor mange glemte perler man kan finne i arkivene.

    Jeg har nok de fleste TP utgivelsene som har kommet til nå, men merker at de ikke lenger er øverst på handlelista selv om jeg nok kommer til å raske med meg de fleste etterhvert.
    Litt synd at TP har som policy å ikke utgi Music Matters-utgivelsene. Angrer som en hund på at jeg ikke rasket med meg flere fra MM.

    Jeg kjøper mange av Blue Note 80-utgivelsene. Veldig bra lydkvalitet og anstendige priser, men dessverre ikke disse flotte gf-coverne til TP og MM.
    Fikk noen Blue Note 80-utgivelser idag, Har bare åpnet 2 men det var forskjellige type innercover. Den ene hadde OK, mens Grant Green Alive! hadde kipe papircover uten plast innlegg. Trodde jeg kanskje hadde fått feil utgave men den ble gitt ut i år. Har du Alive! platen?

    For å være OT så spille denne nå.

    alive!.jpg
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.392
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Virker litt som Tina Brooks platen da.
    Ikke superspennende musikk, men en nydelig liten tidskapsel til dyktige musikere som spiller flott slik jazz ble spilt dengang. Alt man spilte inn dengang ble ikke Kind of Blue eller Love Supreme. Ikke den gang heller. Og det er jo begrenset hvor mange glemte perler man kan finne i arkivene.

    Jeg har nok de fleste TP utgivelsene som har kommet til nå, men merker at de ikke lenger er øverst på handlelista selv om jeg nok kommer til å raske med meg de fleste etterhvert.
    Litt synd at TP har som policy å ikke utgi Music Matters-utgivelsene. Angrer som en hund på at jeg ikke rasket med meg flere fra MM.

    Jeg kjøper mange av Blue Note 80-utgivelsene. Veldig bra lydkvalitet og anstendige priser, men dessverre ikke disse flotte gf-coverne til TP og MM.
    Fikk noen Blue Note 80-utgivelser idag, Har bare åpnet 2 men det var forskjellige type innercover. Den ene hadde OK, mens Grant Green Alive! hadde kipe papircover uten plast innlegg. Trodde jeg kanskje hadde fått feil utgave men den ble gitt ut i år. Har du Alive! platen?

    For å være OT så spille denne nå.

    Vis vedlegget 562437
    Jeg hoppet over Grant Green - Alive! Ja, innercoverne på BN 80 er ikke noe å rope hurra for. De er litt som billigutgivelser bortsett fra på det lydmessige (og det er det viktigste for meg i hvert fall).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    JUTTA HIPP - JUTTA HIPP WITH ZOOT SIMS (nå utsolgt fra BN) hadde bra innercover (bedre en TP serien IMO). Også for 80 serien det er forskjellig priser, noen koster 249 og andre 299?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Fin innspilling, klarer ikke helt å bestemme meg for om denne platen er for anmasende eller ikke.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    I disse førjulstider med julegaveønskelister hit og dit....noen kvalifiserte forslag til hvilken Coltrane-biografi man bør ønske seg ?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    I disse førjulstider med julegaveønskelister hit og dit....noen kvalifiserte forslag til hvilken Coltrane-biografi man bør ønske seg ?
    Basert på en annen bok jeg leste kan jeg vell anbefale Ben Ratliff fra New York Times sin Coltrane - the story of a sound. Det som gjør meg litt nysgjerrig er at han også prøver å skrive litt om hvordan en Coltrane vil se ut i dag, og om vi ser etter de gale tingene. Men det er ikke bare å forstå Coltrane. Når Elvin Jones fikk spørsmål om hva han drev med og hva de gjorde i lag, svarte han "Beats the shit outta me,".

    https://www.theguardian.com/books/2007/oct/13/biography.music
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Spilte gjennom The Bridge for et par dager siden, denne er av mange regnet som et av Rollins beste album. Syns fortsatt den ikke er blant hans bedre, side 2 på denne derimot, utsøkt (imho).

    trio brass.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en gammel favoritt, sikker blant mine 5 første Miles Davis plater. Ble kjøpt først på cd og når jeg begynte å kjøre vinyl så kjøpte jeg en slitt 2 eye columbia pressing fra 60 tallet. Bestilte den nye Sony utgivelsen på vinyl, men min gamle platepusher var ikke så flink med å skaffe rette utgivelser på lp, og etter 2 feilbestillinger ga jeg bare opp og tok Music On Vinyl utgivelsen :) Spilte fra begge idag og jeg foretrekker den gamle slitte... Noen som har Sony utgivelsen eller Mofi av denne?

    cl1193-milestones-columbia-frontcover-1800px-upd1510.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    I disse førjulstider med julegaveønskelister hit og dit....noen kvalifiserte forslag til hvilken Coltrane-biografi man bør ønske seg ?
    Basert på en annen bok jeg leste kan jeg vell anbefale Ben Ratliff fra New York Times sin Coltrane - the story of a sound. Det som gjør meg litt nysgjerrig er at han også prøver å skrive litt om hvordan en Coltrane vil se ut i dag, og om vi ser etter de gale tingene. Men det er ikke bare å forstå Coltrane. Når Elvin Jones fikk spørsmål om hva han drev med og hva de gjorde i lag, svarte han "Beats the shit outta me,".

    https://www.theguardian.com/books/2007/oct/13/biography.music
    Virker veldig interessant!
    Den havner på ønskelista så får man vente i spenning på om det blir jazzlektyre i romjulen.

    Takk for tipset.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Rathkes gate 12:21:58 - Paolo Vinaccia, Jacob Young, Bendik Hofseth

    Rolig, stemningsfull musikk med masse luft og dybde.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    I disse ventes tider (på konsert med Patricia Barber & Accuphase DP-430 i januar) noe som har stått lenge urørt i hylla....

    61YQJDk4uGL._SL500_.jpg


    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    3.567
    Ted Nash - Somewhere Else: West Side Story Songs 2019
    Ted Nash, tenor saxophone, clarinet; Steve Cardenas, guitar; Ben Allison, bass.

    En trio med bare med gitar, bass og treblås gjør Bernsteins West Side Story på sin egen enkle, organiske og meget smakfulle måte. Og hvorfor ikke gjøre standarder? Når bassisten Ron Carter ble spurt hvorfor han så ofte spilte standarder svarte han, "Jazzartister er ikke nødvendigvis de beste låtskriverne".

    Downbeat gir den *****

    Finnes på streaming.

    tednash_WEB.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Den nye 80 serien fra Blue Note virker å være bra, analoge mastertaper er bruke for de som bryr seg om slikt, og pressingene virker å være bra. 2 av 3 jeg har åpnet har også bra innercover. Fås på tilbud fra rundt kr.180 og opptil normalpris på kr.299. Kjøp mest de er tilgjengelige, noen titler er allerede utsolgt ( vet ikke om det kommer nye opptrykk).
    Nå spilles denne:
    in and out.jpg


    NB! Ser ut til at alle er tilgjengelig igjen (på Blue Notes webstore).
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ny plate fra 80 serien til BN (denne hadde kipt innercover).

    alligator.jpg


    The success of the title track surprised Donaldson: "We made the date and we were three minutes short. I said we don't have no more material. And the guy said just play anything for three minutes so we can fill out the time. So I just made the riff and naturally the guys could follow it. That's the only damn thing that sold on the record."
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn