Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    lark

    Gjest
    Trane skrev:
    lark skrev:
    soundscape skrev:
    Opplevde de dessuten live på Kalvøya på samme tid, det var veeeldig bra 8)
    Jeg var der også :) Var det i 1975?
    Herlig ! Slike utsagn får meg til å føle meg litt fjortis igjen ;D ;D
    Var nok mer Mikkel Rev og Bjørnen Sover på meg i -75.
    ;D ;D
    Er det noe jeg er glad over å ha fått med meg, så er det musikken på 70-tallet. :) :) Veldig viktig tiår, spør du meg. Men den diskusjonen hører vel hjemme et annet sted på forumet.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    jmolnes skrev:
    Siste dagane så har denne fått mykje speletid: Steinar Raknes Tangos, ballads & more Featuring John Pål Inderberg, Ola Kvernberg og Håkon Mjåset Johansen.
    Hei JM
    Denne har snurret noen ganger hos meg også
    Må si at jeg liker den og den anbefales...

    mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    65finger skrev:
    lark skrev:
    Denne her. På vinyl sjølsagt ;)
    En av Rypdal sine beste plater etter min smak.
    Fin plate Lark, sikkert veldig bra på vinyl :)
    Enig.
    Så ham på N3, forresten.
    Trist å se forfallet. Er usikker på hvor syk Terje egentlig er.
    Det ble mye rot ihvertfall (volumjag fra pedal, lyd som ble borte, osv, osv.).
    Skywards konserten for en del år tilbake er en av mine absolutt største konsertøyeblikk.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Musikk til å ...drømme seg bort i, tenke dype tanker til, eller bare lytte til og være i:

    Plastic Art Foundation - Epon


    Label: Golton
    Catalog#: GOL 00107-2
    Format: CD, Album
    Country: Liechtenstein
    Released: 2007
    Genre: Jazz
    Style: Free Jazz
    Credits: Artwork By [Design] - Andreas Grimm
    Bass [Upright E-bass] - Arild Andersen
    Drums, Percussion - Paolo Vinaccia
    Guitar [Spanish Classic, E-guitar], Vocals, Lyrics By [Words], Artwork By [Cover Art] - Carlo Crameri
    Recorded By, Mixed By, Engineer - Jan Erik Kongshaug
    Notes: Recorded and mixed at Rainbow Studios, Oslo.

    Super jewel box in plastic slipcase.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Så mye vakker musikk, og så liten tid...


    Dee Dee Bridgewater - J'ai Deux Amours [2005]
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    THE UNFORGETTABLE NHØP TRIO LIVE
    (utgitt 2007, innspilt live 1999 og 2005)
    Niels-Henning Ørsted Pedersen . bass, Ulf Wakenius - guitar, Jonas Johansen - drums (CD - ACT 9464-2)

    Det er sjelden NHØP gjør noe alvorlig feil. Ikke med denne heller. Liveversjoner av noe av materialet som man kjenner fra før er dessuten forfriskende.... nye improviasjoner og overganger, og med ett så sitter man i salen og er med.
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Julian Adderley Quintet:"Portrait of Cannonball" (vinyl selvfølgelig)
    nb! Bill Evans på piano.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    En av ti Denon plater jeg fikk med på kjøpet da jeg handlet min første CD spiller rundt 84/85 av Tor Aamodt. (Esoteric Audio, Drammensveien)
    Denon DCD1800r
     

    Vedlegg

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack DeJohnette: Yesterdays (2009, innspilt 2001, konsertopptak i Japan)

    http://www.ecmrecords.com/

    Denne er helt rå! ...og litt morsom også, når du får med deg livfulle stønn og "kresting" i bakgrunnen :). Og for et driv, presist og med attack så det griner, måtte faktisk opp av stolen og danse litt jeg, særlig til spor nr 2. Godt det ikke var andre her nå - sier nå jeg. God lyd er det også, ECM - ja takk! Pokker dette låter bra! Vakkert,
    artig, drivende - alt på ett brett! Kan bli i godt humør av mindre.

    Om jeg skulle dømmes til evig musikk i øret er denne en sterk kandidat...sammen med The Köln Concert da...(og jeg kan sikkert komme på et par andre).

    Er CD'en jeg har her (ECM 2060).
    OBS OBS!: Også utgitt som dobbel 180 grams vinyl iflg weben til ECM... og der står det at dette er den første nye vinylutgivelsen til ECM på 15 år!
    DEN bare MÅ jeg ha! :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    zimon skrev:
    Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack DeJohnette: Yesterdays (2009, innspilt 2001, konsertopptak i Japan)

    http://www.ecmrecords.com/

    Denne er helt rå! ...og litt morsom også, når du får med deg livfulle stønn og "kresting" i bakgrunnen :). Og for et driv, presist og med attack så det griner, måtte faktisk opp av stolen og danse litt jeg, særlig til spor nr 2. Godt det ikke var andre her nå - sier nå jeg. God lyd er det også, ECM - ja takk! Pokker dette låter bra! Vakkert,
    artig, drivende - alt på ett brett! Kan bli i godt humør av mindre.

    Om jeg skulle dømmes til evig musikk i øret er denne en sterk kandidat...sammen med The Köln Concert da...(og jeg kan sikkert komme på et par andre).

    Er CD'en jeg har her (ECM 2060).
    OBS OBS!: Også utgitt som dobbel 180 grams vinyl iflg weben til ECM... og der står det at dette er den første nye vinylutgivelsen til ECM på 15 år!
    DEN bare MÅ jeg ha! :)
    [/quote den har jeg nettopp rippet!! gleder til å høre :)
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Kunne ikke dy meg. Phil Woods Six:"Live from the Showboat". En storartet innspilling. Harry Leahey på gitar er diamanter i øregangene. (vinyl selvfølgelig)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, jeg må høre på mye bra jazz fremover. La akkurat inn denne bestillingslista hos ECM (alt på vinyl selvfølgelig):

    Kenny Wheeler
    Gnu High
    2301069 1 € 14,90

    Eberhard Weber
    Chorus
    2301288 1 € 14,90

    Edward Vesala
    Sound And Fury
    Ode To The Death Of Jazz
    2301413 1 € 14,90

    Steve Swallow
    Swallow
    2313206 1 € 14,90

    Steve Swallow
    Carla
    2313202 1 € 14,90

    Christy Doran
    Fredy Studer
    Stephan Wittwer
    Red Twist & Tuned Arrow
    2301342 1 € 14,90

    Markus Stockhausen
    Gary Peacock
    Cosi Lontano ... Quasi Dentro
    2301371 1 € 14,90

    Aparis
    Aparis
    2301404 1 € 14,90

    Terje Rypdal
    The Singles Collection
    2301383 1 € 14,90

    Hal Russell
    NRG Ensemble
    The Finnish/Swiss Tour
    2301455 1 € 14,90

    Pat Metheny
    Watercolors
    2301097 1 € 14,90

    Pat Metheny Group
    Pat Metheny Group
    2301114 1 € 14,90

    Charles Lloyd Quartet
    Fish Out Of Water
    2301398 1 € 14,90

    Krakatau
    Volition
    2301466 1 € 14,90

    Keith Jarrett
    Personal Mountains
    2301382 1 € 14,90

    Keith Jarrett
    My Song
    2301115 1 € 14,90

    Keith Jarrett
    Arbour Zena
    2301070 1 € 13,80

    First House
    Eréndira
    2301307 1 € 14,90

    First House
    Cantilena
    2301393 1 € 14,90

    John Abercrombie
    Animato
    2301411 1 € 14,90

    Keith Jarrett
    Gary Peacock
    Jack DeJohnette
    Yesterdays
    2642060 1 € 30,00

    Jeg er fornøyd med det meste av jazzplatene mine fra før så jeg tok en sjanse og hev med noen (for meg) ukjente også.

    Roger
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.334
    Antall liker
    38.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Denne passer godt til en vindfull kveld.

    Coltrane for lovers
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Cannonball Adderleey with Milt Jackson:"Things are getting better" (vinyl selvfølgelig)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Charlie Haden, The Private Colleciton 2007, dobbel-cd, (NaimCD108)
    To live-innspillinger fra 87 og 88 som jeg koser meg med. Ren nytelse fra ende til annen. Selv ikke kemneren kan ta fra meg den ro jeg finner i slike tonetriller. Fås også på vinyl, trippel LP (naimlp110) http://www.thenaimlabel.co.uk/vinyl.htm



    fra; http://www.thenaimlabel.co.uk/artists/haden_cd108.htm
    "Originally released as two individual Naim titles in 1994, Charlie Haden’s Private Collection Vol 1 & 2 were imited to 2,200 copies each and sold through Naim’s UK Hi-Fi retailers. Re-released in celebration of Haden’s 70th birthday, the release also marks Naim repertoire spanning 20 years of Haden’s career, with material that has never been available for the mass market. The material, fused together in this superb double digipack, designed by Singaporean artist Yuki Chong, now appears re-mastered courtesy of life-long friend Ken Christianson, who produced the original True Stereo recordings of both concerts."
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    zimon skrev:
    Charlie Haden, The Private Colleciton 2007, dobbel-cd, (NaimCD108)
    To live-innspillinger fra 87 og 88 som jeg koser meg med. Ren nytelse fra ende til annen. Selv ikke kemneren kan ta fra meg den ro jeg finner i slike tonetriller. Fås også på vinyl, trippel LP (naimlp110) http://www.thenaimlabel.co.uk/vinyl.htm



    fra; http://www.thenaimlabel.co.uk/artists/haden_cd108.htm
    "Originally released as two individual Naim titles in 1994, Charlie Haden’s Private Collection Vol 1 & 2 were imited to 2,200 copies each and sold through Naim’s UK Hi-Fi retailers. Re-released in celebration of Haden’s 70th birthday, the release also marks Naim repertoire spanning 20 years of Haden’s career, with material that has never been available for the mass market. The material, fused together in this superb double digipack, designed by Singaporean artist Yuki Chong, now appears re-mastered courtesy of life-long friend Ken Christianson, who produced the original True Stereo recordings of both concerts."
    Eneste problem jeg har med musikk som dette er at når jeg først setter meg ned for å lytte, så holder den meg oppe halve natta.... Akk o ve så vakkert og flott sier jeg nå etter N'te gjennomspilling, og så tenker jeg på alle de mange mange der ute som hverken har en samling med perler eller noe å spille den på, og som heller aldri vil få det... Der har vi det, åpne offentlige lytterom alle steder der folk ferdes...ikke bare en lyddusj, men et avlukke der en uføretrygdet alenemor, en sliten narkoman eller en overarbeidet hjelpepleier kan få sette seg ned i en stressless og lytte til Charlie Haden, eller noe annet vakkert over et par gode hodetelefoner...sånn en time eller to for dagen...og lykken ville ha blitt litt jevnere fordelt... Nåvel, takk for i kveld Haden & co.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Orlando "Cachaito" López, Cachaito (World Circut 2001)

    Desverre døde mr. López, "‘the heart-beat of the Buena Vista Social Club'" nylig , men han fikk nå et rimelig langt liv (76 år), om enn ikke med mer enn en (internasjonal) solo-utgivelse etter det jeg kan se... og den lytter jeg til nå. Kubanske rytmer med jazz, eller jazz med kubanske rytmer, der rytmeseksjonen skaper gjennomgangstema, iblandet jazztoner fra hans egen ståbass, blåsere og sangere. Spesiell plate...kan danses til, for de som vet hvordan :)
    http://www.sasamusic.com/a09_cachaito_lopez/artist_bio.htm
    http://www.dagbladet.no/2009/02/10/kultur/musikk/cuba/utenriks/4774420/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Orlando_"Cachaito"_López
    http://worldmusiccentral.org/article.php/Legendary_cuban_Bassist_Cachaito_Dies
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn