På den plata er det komponisten Monk som utforskes, og i noen tilfeller avdekkes et rytmisk potensial jeg ikke har hørt hverken hos opphavsmann eller E.S.T. forøvrig. Uten å ha dekket katalogen til noen av de fullt ut.I dag ble det sluppet tre E.S.T.-titler fra 90-tallet. Jeg hadde allerede noen andre album under armen så fornuften tilsa at jeg måtte begrense meg. Det ble E.S.T. Plays Monk. Må innrømme at jeg ikke kan nok om Monk ennå, jobber med saken, så hvordan det er ift. orginalene vet jeg ikke. Det kan kanskje være en fordel også. Uten å være tynget av orginalene, mener jeg. Etter første lytt låter det i hvert fall veldig forfriskende til å være 24 år gammelt.
Vis vedlegget 673945
Førsteinntrykk?
Her også en som tolker Monk. Dbl LP der plate no 2 er Monk komposisjoner. Denne er veldig bra synes jeg og hvis man vil ha en rytmisk Monk så er denne bankers.På den plata er det komponisten Monk som utforskes, og i noen tilfeller avdekkes et rytmisk potensial jeg ikke har hørt hverken hos opphavsmann eller E.S.T. forøvrig. Uten å ha dekket katalogen til noen av de fullt ut.
Jazzmusikeren Monk er så særegen at man bare må gjøre noe annet.
Her var det mye fint, og som du sier, kanskje så bra lyd som ECM kan bli, og det er kanskje så bra som det er mulig.Her også en som tolker Monk. Dbl LP der plate no 2 er Monk komposisjoner. Denne er veldig bra synes jeg og hvis man vil ha en rytmisk Monk så er denne bankers.
Også utrolig god lyd.
Må sjekke ut den EST platen.
Vis vedlegget 674234
Enig i det. Men du fikk meg i det minste til å dra frem denne på en formiddag. Det blir ikke alle platene nå men nok til å få en god dose.Noen ganger passer klisjeeene; det finnes bare en Thelonious Monk.
Et enormt album. Absolutt klassiker. De klarer hele veien å holde retningen. Ingen som må vise seg fram foran andre . Perfekt harmoni. Har hørt denne mange hundre ganger. Uslitelig...Denne må vel kunne kalles en moderne jazzklassiker? Neste år fyller albumet 25 år! Noen ganger trenger man å høre noe velkjent, trygt og tidløst vakkert som lar tiden passere endeløst stille.
Vis vedlegget 673396
Minnes jeg rett i at det er en AP-boks, Riverside sessions? Sent 90-tallet?Enig i det. Men du fikk meg i det minste til å dra frem denne på en formiddag. Det blir ikke alle platene nå men nok til å få en god dose.
Vis vedlegget 674625
Det er helt riktig.Minnes jeg rett i at det er en AP-boks, Riverside sessions? Sent 90-tallet?
Wov, dette var bra.Vis vedlegget 674901
egil kapstad - live at moldejazz
Joe Henderson er med her og:
Vis vedlegget 675364