Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må poste denne igjen. Beste storband jeg noengang har hørt. Og så mange utrolige musikere som
    02F64B4B-54DB-421A-BAEE-36E426F11566.jpeg
    bidrar. Og lydproduksjonen er helt utrolig. De kunne det i 1959...
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Må poste denne igjen. Beste storband jeg noengang har hørt. Og så mange utrolige musikere som bidrar. Og lydproduksjonen er helt utrolig. De kunne det i 1959...
    Fin plate det, swinger som fy.
    Marty Paich skriver så utrolige arrangementer! Også selveste Scott LaFaro på bass da! Han var vel 22årnår denne plata var spilt inn..

    Hørt denne foresten? Også en fantastisk plate! Også 1959.

    https://tidal.com/album/1213370

    107050DA-06F2-4951-BA82-5BF5F8A11D63.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    helg lien trio.jpg


    Liker de to (av tre) Helge Lien Trio albumene utgitt på japanske DIW bedre en det nyere jeg har hør fra dem. For de som er opptatt av lyd så er de tatt opp i Rainbow studio med Kongshaug bak spakene (dvs meget bra lyd).
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    elvin jp.jpg


    Har denne på Music Matters vinyl, men er ikke alltid en gidder å spille disse 45 rpm platene. Mener å huske at lpene lyder veldig bra, dette er noe japan greier som er helt OK.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Bra dette her, liker det, hører noe Eric Dolphy, Coltrane og Alice Coltrane i dette
    Var heldig og fikk den anbefalt på en platebutikk i Berlin i fjor.

    streamer albumet «Fletcher Moss Park» nå fin start på den siste dagen i året.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Hva gjør man første gang man hører på en ny LP? Jo, man leser og studerer selvsagt omslaget.

    1CC7F972-0C68-4722-BEF0-475E6267326A.jpeg


    Og nei, det er ikke bildet av biblioteket mitt, men derimot WATT/11.
    Og igjen nei, det er ikke en hittil ukjent inkarnasjon av David Wilson sine berømmelige monitorer som likevel alltid var plassert på en Puppy bassmodul. Det er derimot en assosiert amerikansk underavdeling av ECM, her representert ved The Carla Bley Band, inkludert maken Steve Swallow på bass, innspilt høsten 1980.
    All compositions by Carla Bley heter det her. Da lurer jeg veldig på hvorfor en av låtene i sosialstudiet til Carla heter «Útviklingssang». Noen som kan belære meg, pliiis?

    DBCDFA54-CA4B-47F5-ABE4-2A5C7CADD64D.jpeg
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hva gjør man første gang man hører på en ny LP? Jo, man leser og studerer selvsagt omslaget.



    Og nei, det er ikke bildet av biblioteket mitt, men derimot WATT/11.
    Og igjen nei, det er ikke en hittil ukjent inkarnasjon av David Wilson sine berømmelige monitorer som likevel alltid var plassert på en Puppy bassmodul. Det er derimot en assosiert amerikansk underavdeling av ECM, her representert ved The Carla Bley Band, inkludert maken Steve Swallow på bass, innspilt høsten 1980.
    All compositions by Carla Bley heter det her. Da lurer jeg veldig på hvorfor en av låtene i sosialstudiet til Carla heter «Útviklingssang». Noen som kan belære meg, pliiis?
    Her er et svar på det:

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Her er et svar på det:

    Takk for det!
    Carla Bley er ny musikk for meg, selvom hun selvsagt ikke er et ukjent navn.

    En gang så den amerikanske pianisten Carla Bley et demonstrasjonstog i Oslo. Det dreide seg om utbyggingen av Alta-vassdraget og ordet "utvikling" gikk igjen på mange av parolene. Slik gikk det til at en av hennes beste låter fikk et norsk navn: "Utviklingssang". Hun har spilt inn låten mange ganger, med mange forskjellige besetninger.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Såvidt inn i det nye året, med forsiktig optimisme, for det kan jo bare bli bedre! Og endelig en hvit vinterdag med noen korte timer med lav sol. Da er det passende med intim katedralstemning. Sant nok er det mer blues og kirkemusikk, men likevel...

    6A3E3EEE-2616-4D13-99DD-A9E2D5294A10.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ventet på denne. Verve/Acoustic Sounds reissue serien har allerede lagt lista høyt med to Coltrane-klassikere som begge sannsynligvis er de beste vinylversjonene noen sinne av sine respektive titler, Ballads og Love Supreme.
    De skuffer ikke når det er Sarah Vaughan sin tur heller. Det er en naturlig nesten kroppslig tilstedeværelse og detaljer uten at det i seg selv ber om hifi’ish oppmerksomhet, men lar deg fokusere på stemmen hennes, som jo er hele poenget med denne plata. Du kan følge hver eneste lille ornamentering hun gjør rundt et ord, frase eller bare en bokstav uten at hun gjør noe showoff av det, og uten du som lytter mister helheten.
    Ellers kvalitet som vi etterhvert er bortskjemt med fra denne serien, med tip-on gatefold og paddeflat, tyst pressing. Kjøp denne mens den er tilgjengelig. De fleste andre tidligere titlene er utsolgt og ennå har det ikke vist seg nye opplag.
    Jeg og Sarah skal nok tilbringe flere mørke vinterkvelder sammen de neste ukene. 😉


    57F0FB2A-0C79-467F-9631-7F44C38E9057.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    15.272
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ventet på denne. Verve/Acoustic Sounds reissue serien har allerede lagt lista høyt med to Coltrane-klassikere som begge sannsynligvis er de beste vinylversjonene noen sinne av sine respektive titler, Ballads og Love Supreme.
    De skuffer ikke når det er Sarah Vaughan sin tur heller. Det er en naturlig nesten kroppslig tilstedeværelse og detaljer uten at det i seg selv ber om hifi’ish oppmerksomhet, men lar deg fokusere på stemmen hennes, som jo er hele poenget med denne plata. Du kan følge hver eneste lille ornamentering hun gjør rundt et ord, frase eller bare en bokstav uten at hun gjør noe showoff av det, og uten du som lytter mister helheten.
    Ellers kvalitet som vi etterhvert er bortskjemt med fra denne serien, med tip-on gatefold og paddeflat, tyst pressing. Kjøp denne mens den er tilgjengelig. De fleste andre tidligere titlene er utsolgt og ennå har det ikke vist seg nye opplag.
    Jeg og Sarah skal nok tilbringe flere mørke vinterkvelder sammen de neste ukene. 😉


    Vis vedlegget 686799
    Takk for anbefalingen @Trane (y) Løper bort på BD å kjøper et eksemplar etter lunch:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fa´en så dyrt, det er å lese med på HFS.... Inspirationerne velter ned over hovedet på én.
    Husker ikke, hvilken tråd jeg fandt denne, men nu var FedEx å ringte på døren med denne:

    Anthony Wilson.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Screenshot 2021-01-07 at 22.41.55.png

    Deilig vinylutgave av Trond Kallevåg Hansen med band, på Hubro Music.
    Nytt og ukjent for meg, julegave, en positiv overraskelse.
    Lavmælt sjangerbrytende instrumental preget av deilig gitarlyd og god produksjon.
    Ingen dramatiske uttrykk men likevel spennende nok og en særdeles behagelig lytteopplevelse.
    Kanskje ikke tilfeldig at lydbildet og stemingen minner om Geir Sundstøl, da han er både lydtekniker og spiller med på platen.
    CD innstikk i LPen passer meg perfekt. I dette tilfelle er vinylen så bra at det er den som blir spilt i lytterommet, CDen tas med som kosemusikk i dagligstuen.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    McCoy Tyner - Tender Moments

    IMG_1163.jpg


    Flott pressing fra Tone Poets. Virkelig mange forseggjorte pressinger som blir gitt ut om dagen.
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er ikke sikker, kanskje ikke jazz i streng forstand, elektrisk og greier, men definitivt i familie, kanskje en fetter - fusion, elsket og hatet for sin glatthet og mangel på alle de idiomatisk riktige temposkifter og harmonisk progresjon, men tillat meg å nevne denne, rett og slett fordi det er kult og herlig på max "overdrive"
    Stanley Clarcke - Journey to love!
    To glass med sterkt, tre bokser, av med lyset, og ... farvel - vi reiser i tid og rom ... kuuult!
    "Space travel" - undervurdert!!
    Journey To Love album cover
    More Images
     
    Sist redigert:

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Siden jeg er i avdeling for ukorrekthet, og behandler "fusion" åpner det seg et vindu for å snakke om alle de plater det kanskje ikke er helt greit å avsløre at men har en hemmelig "sweettoooth" på som jazz-elsker. De er både elektriske, progressive og moderne i form og uttrykk, men jeg prøver ...
    Her holder det kanskje med et par glass rødt, funker for meg, men lyset må av!
    "Back seat Betty" - "The man with the horn" - Miles Davis
    ...Marcus Miller på bråkete grisebass holder grunnmuren oppe , seigt, fett, drøyt og heftig - alt Miles er og skal være... Fett!!
    The Man With The Horn album cover
    Ûberkult!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn