Den nye soloplata til Kjetil Mulelid - som rett og slett heter piano - har fått mye rotasjon her i påska. «På plata mi nå – om du hører på ECM-soloplater, er det ofte som å sitte i en konserthall, du hører piano i et KJEMPESTORT rom. Det var noe jeg absolutt ikke ville. Jeg ville også at det skulle være et rom du føler at du sitter nærme i, et intimt rom, og egentlig sitter rett ved siden av. På min plate er det veldig direkte lyd, selv om du får en romfølelse også. » Mulelid til NTT-Jazznytt.
Vell, fra en utrolig vakkert, smektende og lekent soloalbum til ett annet legendarisk ett:
Kölnkonserten har blitt Keith Jarretts mest kjente innspilling. Han har selv uttrykt en viss frustrasjon overfor platens kultstatus i et intervju i Der Spiegel 1992: «Jeg mener virkelig at bestselgere, inklusive Kölnkonserten, burde tas av markedet etter en viss tid. Akkurat som jeg anser all sann musikk som utspring fra et ekte behov, så mener jeg at man også må glemme musikk; ellers forblir vi med et sykelig begjær til fortiden.»
Men kjære Jarrett, jeg følte et ekte behov i dag.