Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lar meg stadig overraske av hvor mange fantastiske innspillinger Steeplechase gjorde på 70-tallet. Ofte konstellasjoner av danske musikere og amerikanske eksilmusikere, som her Dexter Gordon og Palle Mikkelborg. Det er første gangen jeg hører dette albumet nå, men det kjennes som en fremtidig favoritt!
    Vis vedlegget 713022
    Ufint å sitere seg selv, men bortsett fra den første utepilsen når Oslo åpner igjen tror jeg dette er de best anvendte 150 kronene i 2021 !
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    SteepleChase har mye bra ja :)

    Har noen på den labelen, Dexter, Chet, Ben Webster og NØHP.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    En vakker dag skal jeg konse på den Dansk/Amerikanske forbrødringen som var. Da er det godt å høre at det finnes mye godsaker der. Zawinul fikk jeg heldigvis med meg i København rett før han døde. Det var stort.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Webster Lewis spilte to legendariske kvelder på Club 7 sommeren 1971. Nå er dessverre Club 7 grundig utsolgt og man kan bare håpe på en reissue så i stedet tar jeg turen til Kongsberg sammen med 250 andre. Lyden er et stykke fra Club 7 nivå med noe varierende lydnivå og annet grums så plateselskapet Jazz Aggresion syntes det passet best med et litt enkelt cover. Gråbrun papp uten annen info enn at dette er nr. 162 av totalt 250 kopier.
    Det groover og det swinger, og det låter som om det var fullt og utsolgt på Kongsberg, men dørvakta er kul og lar oss sto i døra. Lyden forsvinner litt i det vi må gå tilside for å slippe noen ut, men det er fett likevel, selvom vi savner bordet vi hadde på andre rad på Club 7 tidligere på sommeren.
    D83143BD-6BEC-4D88-A8AA-2AC2354EE043.jpeg

    BD1B994C-76F8-4870-9EB6-F4B35BB884B2.jpeg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    ^Kveldene på Club 7 er på Spotify. Skikkelig musikk, det skal du ha.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Joda, jeg har musikken digitalt, tror tilmed det er highres filer, men på skikkelig fysisk format er det vanskeligere.
    Orginalen på Sonet går for flerfoldige tusenlapper, har sett prisforventninger på 10 tusinger, mens en 2007 reissue på Plastic Strip skal være mulig å oppdrive for en tusing eller så. Jeg har bare ikke kommet over den ennå.

     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    2FCE14F8-B483-4487-9E5E-B3AA4778CF52.png

    Kudzinsky - god musikk virkelig bra på vinyl hos meg.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Willie Weeks er helt sjef på den plata, en av de kuleste bassoloene ever på Voices Inside. (y)
    Willie Weeks (born August 5, 1947) is an American bass guitarist. He has gained fame performing with famous musicians in a wide variety of genres. He has been one of the most in-demand session musicians throughout his career. Weeks has also gained fame touring with many of rock's heavyweights throughout his career.

    His playing on Donny Hathaway's Live (1972), including a 3½ minute bass solo on "Voices Inside (Everything Is Everything)", is regarded by many bass players as some of Weeks' best work. He played a 1962 Fender Precision Bass .

    Weeks' contributions to the Hathaway album impressed many English rock musicians, leading to his work with Ronnie Wood, George Harrison and David Bowie from 1974 onwards. In a press conference for his 1974 North American tour, Harrison cited Weeks' musicianship when dismissing the likelihood of a Beatles reunion, saying he would "rather have Willie Weeks on bass than Paul McCartney".


    Kilde: Willie Weeks - Wikipedia
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Dansere (ECM 1075)

    Jan Garbarek saxophones, Bobo Stenson piano, Palle Danielsson bass, Jon Christensen drums
    November 1975 at Talent Studio, Oslo, Engineer: Jan Erik Kongshaug

    Comparing this album to Belonging, which features Keith Jarrett in the same company as Bobo Stenson is here, it’s amazing to consider the differences with another pianist at the fulcrum. One musician’s worth of difference may not seem like much on the back of an album jacket, but here it translates into essentially ten new voices with their own sensibility of time and space. Stenson’s abstractions throughout bleed into the listener’s mind like a smearing of watercolor across absorbent paper.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Willie Weeks (born August 5, 1947) is an American bass guitarist. He has gained fame performing with famous musicians in a wide variety of genres. He has been one of the most in-demand session musicians throughout his career. Weeks has also gained fame touring with many of rock's heavyweights throughout his career.

    His playing on Donny Hathaway's Live (1972), including a 3½ minute bass solo on "Voices Inside (Everything Is Everything)", is regarded by many bass players as some of Weeks' best work. He played a 1962 Fender Precision Bass .

    Weeks' contributions to the Hathaway album impressed many English rock musicians, leading to his work with Ronnie Wood, George Harrison and David Bowie from 1974 onwards. In a press conference for his 1974 North American tour, Harrison cited Weeks' musicianship when dismissing the likelihood of a Beatles reunion, saying he would "rather have Willie Weeks on bass than Paul McCartney".


    Kilde: Willie Weeks - Wikipedia
    Aldri hørt om de uttalelsene fra Harrison før, skikkelig sleivspark til Macca. 🤣
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    To musikere i toppslag. Visste ikke at det var mulig å få så mye ut av en harpe! Pianistens kapasitet skulle være velkjent.....
    20210412_215015.jpg
    ,
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Må ta med denne også, selv om det var i går....🙄 Ikke sååå ofte jeg hører en hel utgivelse når jeg "surfer" i Tidal, men denne fikk spille ut. Veldig interessante arr på en del kjente låter!!!
    71u3iHX9KsL._SL1500_.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Kasper Agnas - Grain

    Dette må man gi tid - men er ikke for alle. Ett særegent univers og lydbilde hvor klangen fra gitaren får hvile. Mitt mentale bilde av musikken og stemningen går i retning alle disse bildene av rå moderne stilfull arkitektur brutt opp av tekstur, lys, detaljer og hvor kontrastene står skinnende fram i sin enkelthet.

    The sound of his electric guitar is simple, raw, sometimes even innocent, and always surprising with its detailed timbral qualities.

    kasper agnas.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Mathias Eick «Ravensburg»

    His primary asset is still his trumpet sound, one of the purest, most radiant in jazz. His lyricism is still mysteriously provisional. No one plays trumpet lines like Eick’s.

    raven.jpg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer fra SteepleChase. Chet Baker spilte inn plata "Diane" sammen med pianisten Paul Bley i København i 1985.
    Jeg elsker den plata veldig høyt. Chet går rett i hjerte og Paul er den perfekte makker. Jeg hører den hver dag for tiden.

     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vi i Norge har Angelina Jordan, men det finnes flere ungdom der ute som kan synge! Anaïs Reno er et helt nytt bekjennskap for min del, men dette virker veldig lovende for fremtiden. Selve plata er typisk American Songbook melodier, men du hører at her er det mye potensiale. Jeg er nok ikke fult så begeistret for låtutvalget og kunne ønske meg litt mer tempo og mer variasjon. Hvis du liker melodiøs vokal jazz så anbefaler jeg å ta en lytt og jenta er bare 16😲 Plata slippes til fredag!

    g9gv6u-lovesometh-preview-m3.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    A nice one!!



    The great saxophonist Joe Lovano has appeared on a number of ECM recordings over the last four decades, including much-loved albums with Paul Motian, Steve Kuhn and John Abercrombie. Trio Tapestry is his first as a leader for the label, introducing a wonderful new group and music of flowing lyricism, delicate texture, and inspired interplay. Lovano and pianist Marilyn Crispell are in accord at an advanced level inside its structures. “Marilyn has such a beautiful sound and touch and vocabulary,” Joe enthuses. Drummer Carmen Castaldi, a Lovano associate of long-standing, also responds to the trio environment with sensitivity, subtly embellishing and detailing the pieces. Lovano: “We play together like an orchestra, creating an amazing tapestry. I brought in the material, but there’s an equal weight of contribution, creating music within the music, and harmonizing it in a really special way.” Trio Tapestry was recorded at New York’s Sear Sound studio in March 2018, and produced by Manfred Eicher.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Den ligger her, klar for gjenhør! :)

    Ble noe annet i mellomtiden, The War On Drugs ”a deeper understanding”...

    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Marius Neset - Tributes ACT 2020

    Meget spennende storbandmusikk med Danish Radio Big Band. Gi det bare litt tid i starten til lederen får gjort unna sin åpningsspurt. Her er det lange strekker hvor feltet er samlet og turen går gjennom de meste fantastiske stortbandslandskap. Og med sans for detaljer er løypa bygget opp med stor variasjon og stil. Tenk at vi har en sånn grand tour favoritt i våre rekker. Her er det tiden som gjelder.


    Neset.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn