Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    olllie skrev:
    Det er så mye fin jazz som blir presentert her. All ære.

    I kveld har jeg lånt øre til en av de store i mine øyne: JOE FARRELL. Akkurat nå:SKATEBOARD PARK.
    JOE FARRELL var en av de virkelig plagete treblåsere som gikk bort i en alder av 48 år, direkte som følger av sitt narkotikabruk. Men han hadde det emosjonelle drivet i musikken sin som gjør at seriøs lytter stopper opp og tenker.
    Narkotikaen tok knekken på mang en glimrende jazzmusiker, men på grunn av at de var så talentfulle, greide de å lage musikk som fenget.
    JOE FARRELL gjorde endel plater for CTI, den mest populære av dem var kanskje "BENSON & FARRELL", med George Benson på gitar.
    CTI platene hans er veldig forskjellige. Farrell stoppet aldri opp i en bestemt retning, slik som f.eks. Art Pepper gjorde. Det er en gunn til at jeg liker platene hans.

    Olllie
    Joe Farrell spilte også på noen av de tidligere platene til Return to Forever. Disse er veldig bra.
    Mvh Roger
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Bare tegneserien var vel verdt det hele...
    :p
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    2m skrev:
    In The Country: Whiteout



    Fikk denne plata idag og den har allerede rukket å få noen runder. Fin plate som vokser :)
    Har veldig stor sans for denne unge trioen og så frem til denne utgivelsen. Muligens litt vel lavmælt og jeg blir ikke helt fortrolig med den malplasserte remjingen på "w.a.r.m" og "mother". Minner litt om noe som Tord Gustavsen kunne ha laget etter å ha lyttet til Belongingkvartetten.... Men trommingen er flott.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Spiller Lars Danielsson sin siste "Tarantella". Stemningsfull jazz og en plate som bare blir bedre og bedre. Eneste lyskilde for bildet er varme 845

    Elektron
     

    Vedlegg

    J

    Jazzy

    Gjest
    Ny plate snurrer! Her er en dame som hadde flyskrekk, men likevel en stor norgesvenn. En utsøkt pianist, og sangerinne.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    37.419
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det regner ute, jeg sitter inne å nyter denne, kan det bli bedre?

    Stacey Kent - "Breakfast on the morning tram"
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Album: Duke Ellington Meets Coleman Hawkins
    Platenummer: IMPULSE IMP 11622
    Fra 1962.
    Praktfullt!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.305
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, BB. Det er noen av de platene fra da Ellington var mellom platekontrakter jeg mangler. Har vel egentlig bestemt meg for å bli Ellingtonkomplettist.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    I kveld blir det litt Bugge Wesseltoft igjen. Sharing. Reiste alene på landet i helgen og fikk på ny pløyd gjennom "den hvite boksen" ut i de små timer. Det svinger noe eventyrlig.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har neglisjert Miles Ahead de siste årene, men mener ved gjennomlytting nå at det virkelig er et av de beste albumene fra den kanten, og det beste med Gil/Miles.




    Synes dette er det fineste coveret selv om Miles ikke likte at det var en hvit kvinne der.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det kom noen plater inn døren her i dag og jeg har hørt gjennom den første med Louis Sclavis "Lost on the way" utgitt på ECM 2009 kjøpt i blinde. Av medspillere kan nevnes Maxime Delpierre og Matthieu Metzger. Platen heller litt mot det eksperimentelle samtidig som en hører tydelige røtter tilbake til slutten av syttitallet som feks Weather Report. Ved første gjennomspilling litt vanskelig tilgjengelig men ikke håpløs. Man må eksperimentere litt for å komme videre.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Den andre platen som kom inn døren i dag var Joe Lovano Us Five med Folk Art. En cd med typisk club jazz preg. Andre har beskrevet den slik: "Dype bluesrøtter, halsbrekkende, moderne improvisasjoner, vakker melodikk og en glad, rytmisk lekenhet er viktige ingredienser"

    Elektron
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Siwan snurrer første runde nu...tror dette kan bli et spennende selskap.



    Jon Balke
    Amina Alaoui
    Siwan


    Amina Alaoui vocal
    Jon Hassell trumpet, electronics
    Kheir Eddine M Kachiche violin
    Jon Balke keyboards, conductor
    Helge Andreas Norbakken percussion
    Pedram Khavar Zamini zarb
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gud som denne kvinnen kan synge - og de er ikke dårlige de som spiller sammen med henne.



    De hadde ikke mye tid på seg - fire timer til opptak en søndag, i et filmstudio i Stockholm (Europafilm). Men det ble bra! Og jeg tror en av grunnene er at man lot være å dille med lyden. Det skulle bare på bånd.
    Dette anser jeg å være en fantastisk Live innspilling, pga forholdene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Gud som denne kvinnen kan synge - og de er ikke dårlige de som spiller sammen med henne.

    ..............
    Den der med Zetterlund er fantastisk, jeg har den desverre ikke selv i hylla. Alltid noe mer å hente.


    Idag har jeg kjøpt Mathias Eick: The Door

    Jeg hørte dem live igår og det ga mersmak.
    Dette er deilig kjølig nordisk trompet-jazz, med ECM sin typiske stemning og klang.

    With his warm tone, selfless allegiance to the collective, and personal nexus of lyrical form and freedom, Eick is the most important trumpeter to emerge from the Scandinavian scene since Henriksen and Molvær. Dogmatic in conception, The Door is all human in nature, delivering mightily on the promise of Eick's earlier ECM appearances.
    http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=30119
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Miles live fra hans siste år i kveld:

    Munich Concert

    Juli 1988

    Kenny Garret (s)
    Bobby Irving (key)
    Adam Holzman (key)
    Joe Foley McCreary (g)
    Benny Rietveld (b)
    Ricky Wellman (ds)
    Marilyn Mazur (perc)


    Miles og Garret på Human Nature er fyrverkeri...nesten bedre enn på Live Around the World. Og her er min favoritt Miles-perkusjonist, - danske Marilyn Mazur som er høyt og lavt...mye mer leken enn Monyungo Jackson som var med et år senere. 23. oktober samme år så jeg han med samme bandet på Sardines i Oslo.

    Miles Davis - Live at montreux Jazz Festival

    21.juli 1989

    Rick Margitza (ts)
    Kei Akagi (key)
    Adam Holzman (key)
    Joe Foley McCreary (g)
    Benny Rietveld (b)
    Ricky Wellman (ds)
    Monyungo Jackson (perc)
    Chaka Khan (vo)


    Miles & Quincy Live at Montreux

    8.juli 1991

    Bare noen uker senere, 28.september, er Miles innom sykehuset "for some minor tuning"...og blir trillet ut med bena først.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig glad i den unge stemmen til a' Sissel

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn