Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    01.09.2018
    Antall liker
    1
    Liveskiva til Radka har vært, og er, min favoritt vokal-Jazz skive fra jeg var 15 og til i dag, nå snart 43.
    Kanskje det største tapet for Norsk Jazz.
    Hun eller nå Kongshaug for alt han har gjort for norske produksjoner og alle sine år sammen med Eicher og ECM.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Blei eine plata bare med Gregory her.

Fant denne som måtte på.
    paquito - blowin.png

En del mer sus og driv vil jeg nå si :)

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere med dagen alle sammen ! 🇳🇴 :)

Da det ble lite med 17-mai tog etc i år, holdt man seg stort sett inne, selv om været var ganske så ok.

Blei derfor en del utforsking i vinyl samlingen her utpå eftan.

Var bl. anna gjennom denne her.
    Bra plate ( plater ) dette her. Er 3 lp'er i boksen her ( 45 rpm )

bill evans - live at Art D'Lugoff's.png

Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    303
    Gratulere med dagen alle sammen ! 🇳🇴 :)

Da det ble lite med 17-mai tog etc i år, holdt man seg stort sett inne, selv om været var ganske så ok.

Blei derfor en del utforsking i vinyl samlingen her utpå eftan.

Var bl. anna gjennom denne her.
    Bra plate ( plater ) dette her. Er 3 lp'er i boksen her ( 45 rpm )

Vis vedlegget 637813

Hvordan er lyden på denne synes du? Den er også gitt ut på tape og jeg går rundt og lurer litt på den.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lyden på denne synes du? Den er også gitt ut på tape og jeg går rundt og lurer litt på den.
    Hadde dessverre ikke helt fokuset på lyden og lydbildet slik sett så du får ta dette her med en klype salt. :)

Syntes nå det er bra lyd på disse.
    Dog på siste plata synes jeg kanskje at lydbildet kanskje blei litt "sammensmeltet", hvis jeg kan kalle det det. Var på ene melodien, husker ikke hvilken
    Men ser at det er ulike utgivelser av denne, den jeg har fra Resonance Records.

Er denne jeg har:
    ( Endra, det andre bildet blei så himla stort :) )

Vedlegg

Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    303
    Hadde dessverre ikke helt fokuset på lyden og lydbildet slik sett så du får ta dette her med en klype salt. :)

Syntes nå det er bra lyd på disse.
    Dog på siste plata synes jeg kanskje at lydbildet kanskjenblei litt "sammensmeltet", hvis jeg kan kalle det det. Var på ene melodien, husker ikke hvilken
    Men ser at det er ulike utgivelser av denne, den jeg har fra Resonance Records.

Er denne jeg har:
    Vis vedlegget 637821

Ok, bra folk involvert i det minste. 2xHD fra Canada selger denne på tape kopiert direkte fra masteren, har ikke lest noen anmeldelse så jeg er usikker, har Waltz... på tape fra Tape Project og den er fantastisk men denne føler jeg er litt sånn «uoffisiell" så jeg bare lurte. Hvordan er den i forhold til Village Vanguard/Waltz...synes du. Hvis du kan mene noe om det da uten direkte sammenligning.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Ok, bra folk involvert i det minste. 2xHD fra Canada selger denne på tape kopiert direkte fra masteren, har ikke lest noen anmeldelse så jeg er usikker, har Waltz... på tape fra Tape Project og den er fantastisk men denne føler jeg er litt sånn «uoffisiell" så jeg bare lurte. Hvordan er den i forhold til Village Vanguard/Waltz...synes du. Hvis du kan mene noe om det da uten direkte sammenligning.
    Lenge siden jeg spilte Village Vanguard så tror jeg må få ta en ny runde i morra for å gi deg et godt svar på dette her.

Waltz kjøpte jeg billigversjonen av på merket DOL så er ikke noe sammelikningsgrunnlag vil jeg si.
    Kvaliteten derfra varierer ganske mye synes jeg.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg spilte Village Vanguard så tror jeg må få ta en ny runde i morra for å gi deg et godt svar på dette her.

Waltz kjøpte jeg billigversjonen av på merket DOL så er ikke noe sammelikningsgrunnlag vil jeg si.
    Kvaliteten derfra varierer ganske mye synes jeg.
    Da tar jeg en sjanse her og gjør et forsøk på å beskrive lyden :)
    Ikke noe jeg har gjort tidligere dette her så dere får ta det for det det er, og med en klype salt tenker jeg.
    Mange faktorer som spiller inn, oppsett, rom, og ikke minst ører som hører. Det siste begynner nok å skrante en del er jeg redd :)
    Men for sammenlikningen så er nå alt likt slik sett.

Live at Art D'Lugoff's:
    Relativt stort lydbilde men pianoet er ganske fremtredende og "overdøver" slik sett en del trommer / bass, mest kontrabass synes jeg. Ikke direkte intenst men blir ganske dominerende. Klart definert lydbilde med slagverk til venstre, piano sentrert og bass senter-høyre.
    Trommene ligger et stykke bak i lydbildet. Kan vel si litt det samme for kontrabassen.
    Men får en litt sånn følelse av at det ligger et "filter" over lyden og mangler derfor litt åpenhet i toppen. Kan jo være øra dog :)
    Hører publikum så vidt i de svake partiene og ligger langt bak.
    Applaus er ikke så sterk og fremtredende, tydelig bak i lydbildet, men lyden kuttes relativt kjapt så får ikke noe særlig inntrykk der.
    Er langt unna Clubhouse med Dexter Gordon, som jeg har nevnt tidligere her, hvor man føler at man sitter i salen når applausen kommer.

Village Vanguard:
    Er en pressing fra Milestone, 1976 og en fransk utgivelse. Om dette er sammenlikningsgrunnlag godt nok vet jeg ikke.

Virker noe mer åpent men kan kanskje skyldes at lydbildet er mer "balansert", Dvs pianoet er ikke så fremtredende og mye klarere trommer og kontrabass.
    Men noe "smalere" lydbilde her, alt er mer sentrert / i midten.

Hører publikum mer tydelig i bakgrunnen her og ikke så langt bak.
    Applaus er mede frempå og får en bedre følelse av liveopptak slik sett.

Men litt samme følelse også her, føler det ligger et lite "filter" i toppen for å gi den store live følelsen.

Det var nå et forsøk på å beskrive lyden og forskjellene her.
    Du / dere får ta det for det det er som sagt.
    Det å beskrive lyd / opplevelse er ikke like enkelt med ord synes nå jeg men men… :)

Et kjapt utdrag fra booklet som følger med Live at Art:

Vedlegg

Jim I Hendriksen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    303
    Da tar jeg en sjanse her og gjør et forsøk på å beskrive lyden :)
    Ikke noe jeg har gjort tidligere dette her så dere får ta det for det det er, og med en klype salt tenker jeg.
    Mange faktorer som spiller inn, oppsett, rom, og ikke minst ører som hører. Det siste begynner nok å skrante en del er jeg redd :)
    Men for sammenlikningen så er nå alt likt slik sett.

Live at Art D'Lugoff's:
    Relativt stort lydbilde men pianoet er ganske fremtredende og "overdøver" slik sett en del trommer / bass, mest kontrabass synes jeg. Ikke direkte intenst men blir ganske dominerende. Klart definert lydbilde med slagverk til venstre, piano sentrert og bass senter-høyre.
    Trommene ligger et stykke bak i lydbildet. Kan vel si litt det samme for kontrabassen.
    Men får en litt sånn følelse av at det ligger et "filter" over lyden og mangler derfor litt åpenhet i toppen. Kan jo være øra dog :)
    Hører publikum så vidt i de svake partiene og ligger langt bak.
    Applaus er ikke så sterk og fremtredende, tydelig bak i lydbildet, men lyden kuttes relativt kjapt så får ikke noe særlig inntrykk der.
    Er langt unna Clubhouse med Dexter Gordon, som jeg har nevnt tidligere her, hvor man føler at man sitter i salen når applausen kommer.

Village Vanguard:
    Er en pressing fra Milestone, 1976 og en fransk utgivelse. Om dette er sammenlikningsgrunnlag godt nok vet jeg ikke.

Virker noe mer åpent men kan kanskje skyldes at lydbildet er mer "balansert", Dvs pianoet er ikke så fremtredende og mye klarere trommer og kontrabass.
    Men noe "smalere" lydbilde her, alt er mer sentrert / i midten.

Hører publikum mer tydelig i bakgrunnen her og ikke så langt bak.
    Applaus er mede frempå og får en bedre følelse av liveopptak slik sett.

Men litt samme følelse også her, føler det ligger et lite "filter" i toppen for å gi den store live følelsen.

Det var nå et forsøk på å beskrive lyden og forskjellene her.
    Du / dere får ta det for det det er som sagt.
    Det å beskrive lyd / opplevelse er ikke like enkelt med ord synes nå jeg men men… :)

Et kjapt utdrag fra booklet som følger med Live at Art:

Takk. Bra jobba og forståelig for meg i hvert fall.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    :)
    Alt i orden.
    Har nå absolutt en samleverdi Live at Art slik sett da.
    Hvordan det evt låter på tape er ikke godt å si, kan jo være at det blir noe helt annet.
    Men antar at det ikke er direkte billig dog...

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Tok et kjapt søk og fant denne.
    Er nok et bedre review å lene seg på :)

Jim I Hendriksen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    303
    :)
    Alt i orden.
    Har nå absolutt en samleverdi Live at Art slik sett da.
    Hvordan det evt låter på tape er ikke godt å si, kan jo være at det blir noe helt annet.
    Men antar at det ikke er direkte billig dog...
    Ikke billig men verdt pengene når det er gjort riktig. Har skrevet litt om dette i tråden min, her om Waltz...tapen og en 45 rpm plate.

Edit; vet ikke hvorfor linken ble slik, litt nye ting for tiden men du havner på rette innlegg.

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Ikke billig men verdt pengene når det er gjort riktig. Har skrevet litt om dette i tråden min, her om Waltz...tapen og en 45 rpm plate.

Edit; vet ikke hvorfor linken ble slik, litt nye ting for tiden men du havner på rette innlegg.

Skal sjekke ut :)

Ja så at linken blir litt annerledes her, men slik sett litt mer informativ mtp om man skal sjekke ut eller ikke.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.842
    Torget vurderinger
    4
    Avishai Cohen har endelig ankommet. Mye bra her, dog tror jeg Big Vicious er mer vicious på en scene enn på plate.
    5706C501-C0C8-4BE2-B54D-39E04AC4A910.jpeg

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Botaniserer litt i gamle skiver i samlingen...det er det fine med nye avspillings maskiner, man hører kanskje nye ting...på cd!

mvh

Ble medlem
    01.09.2018
    Antall liker
    1
    Avishai Cohen har endelig ankommet. Mye bra her, dog tror jeg Big Vicious er mer vicious på en scene enn på plate.
    Vis vedlegget 638167
    Jeg tror jeg har hørt på denne på mobil riggen/Tidal daglig siden den kom ut, og den er fantastisk. Har du hørt Tidal Master versjonen? Lurer på om vinylen har gitt rom for litt mer dynamikk enn den digitale versjonen? I så fall må den anskaffes asap :)

stingsilda

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    829
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Et lite stilskifte, etter å ha vært gjennom et par plater med Radka, nok en gang... :)

Dexter Gordon.
    Til tider vel stakkato og intens, andre ganger rolig og smooth.
    Har slik sett en gjenkjennelig stil vil jeg si.

Bra plate dette her og inneholder melodier av begge karakteristikker nevnt ovenfor her :)

dexter gordon - a swingin affair.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn