Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Pft... detaljer! Rigg en egen maskin da vel. Hvor vanskelig kan dette være da 🤬
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Ingen seier verdt noe er enkel, JH. Fega pojkar får inte kyssa vackra brudar!!!
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    5.772
    Fekk tips om dette albumet for ei tid tilbake. Kjøpte det, og vart fengsla av tittelsporet. Satt som ei kule! Kjende godt til trommeslagar og gitarist frå før, men ikkje dei to andre. Eit av albuma eg har lytta mest til i det siste.
    A8889AA9-4E24-406F-8049-54352443E842.jpeg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.421
    Sted
    Under stjernene
    Fekk tips om dette albumet for ei tid tilbake. Kjøpte det, og vart fengsla av tittelsporet. Satt som ei kule! Kjende godt til trommeslagar og gitarist frå før, men ikkje dei to andre. Eit av albuma eg har lytta mest til i det siste. Vis vedlegget 846628
    Kjøpte den på bandcamp, fint når man ikke har CDspiller😊
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nok en reissue av en norsk klassiker fra nittitallet på vinyl.

    I levende live i Molde Kulturhus 18 og 19 juli 1994. Et lite A-lag av norske jazzmusikere spiller pepsodentisk speedbalkanboogie med cowboyakkorder og god hjelp av bulgarske venner.
    Å høre Sonia Iovkova og Vessilina Illieva fra Le Mystère Des Voix Bulgares synge
    alternativ Voi Voi Voi uten å ane hva de synger er ubetalelig!

    Vil du gifte deg Anna?
    Steke brisling på panna
    Vaske fjøset, spelle femkort (?).
    Drekke brennvin og banna.

    8B8AE8CC-B286-4AAF-A71D-D374502E5A8B.jpeg


    Nytes gjerne i godt selskap med druebrennevin.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag skal jeg banne i kirka så det synger! Jeg klarer ikke å like John Coltrane. Han er jo selve Gud for mange. Med svært få unntak så blir jeg stressa og urolig når jeg hører han. Nesten hver låt som starter sivilisert skeier ut i ekstreme soloer og et enormt mas. Har virkelig anstrengt meg for å bli venn men nå gir jeg opp. Jaja, enkelte ting funker bare ikke. Har ellers høy terskel. Thelonius Monk, Miles og de fleste andre går helt bra. Innen klassisk er Bartok en favoritt. Kanskje er det bra at vi ikke er make alle sammen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    @plasma

    Coltrane sa en gang til Miles; - hvordan kan jeg gjøre soliene mine kortere.. - Enkelt sa Miles. - Ta munnstykket ut av kjeften!

    Forøvrig anbefales Coltrane "Ballads" skiva. Vakrere blir det ikke, og fikser du ikke den så er du nok antagelig ingen genuin jazzælj 🤣🤣🤣
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    11 år og Coltrane fan - det er innafor, med god margin! Men så er det nok Coltranes mest aksessible verk også..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I dag skal jeg banne i kirka så det synger! Jeg klarer ikke å like John Coltrane. Han er jo selve Gud for mange. Med svært få unntak så blir jeg stressa og urolig når jeg hører han. Nesten hver låt som starter sivilisert skeier ut i ekstreme soloer og et enormt mas. Har virkelig anstrengt meg for å bli venn men nå gir jeg opp. Jaja, enkelte ting funker bare ikke. Har ellers høy terskel. Thelonius Monk, Miles og de fleste andre går helt bra. Innen klassisk er Bartok en favoritt. Kanskje er det bra at vi ikke er make alle sammen.
    Ikke storfan, jeg heller. Unntakene er Ballads, plata med Duke Ellington, Blue Train og Kind of Blue (kanskje noe annet også), men det som kom senere, når han eksperimenterte med «sheet of sound» og «la meg se om jeg kan få dette til å høres ut som gjengvoldtekt av en gås», det kan jeg styre meg veldig for.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Stalltips og selvsagt sterkt forenklet; Coltrane er mest spiselig når han bidrar på andres innspillinger. Kind of Blue er stjerneeksempelet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Stalltips og selvsagt sterkt forenklet; Coltrane er mest spiselig når han bidrar på andres innspillinger. Kind of Blue er stjerneeksempelet.
    Jeg skjønner jo at mannen var et geni, og at han hadde en sterk trang til å skape og sprenge grenser. Men en trenger ikke like musikken for det :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Paul Desmond er en absolutt favoritt her. Vidunderlige toner han tryller fram. Har en helt egen signatur. Men det finnes mange rare album der ute. Tror nok mye ble gjort pga rare kontrakter. Ikke alt er så bra som han fortjener. Noen tips til å gå rett på godsakene? Uten å gå seg vill i litt rare greier. Vet at det han gjorde med gitaristen Jim Hall og barytonsaksofonisten Gerry Mulligan er super musikk. Setter pris på anbefalinger.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    I dag skal jeg banne i kirka så det synger! Jeg klarer ikke å like John Coltrane. Han er jo selve Gud for mange. Med svært få unntak så blir jeg stressa og urolig når jeg hører han. Nesten hver låt som starter sivilisert skeier ut i ekstreme soloer og et enormt mas. Har virkelig anstrengt meg for å bli venn men nå gir jeg opp. Jaja, enkelte ting funker bare ikke. Har ellers høy terskel. Thelonius Monk, Miles og de fleste andre går helt bra. Innen klassisk er Bartok en favoritt. Kanskje er det bra at vi ikke er make alle sammen.
    Jeg kan være delvis enig med deg at noe 60 tale Coltrane kan være utfordrende, det kan funke vis man er i riktig "mood" , jeg kan nyte Ascension eller Impressions men det er ikke ofte jeg spiller det. Coltrane har mange gode straight hardbop plater også, noe som session leder og noe med andre som leder, jeg vil sterkt anbefale Soultrane, Interplay for two trumpets and two tenors, mating call med tad dameron, the cats(fantastisk), tenor madness med Sonny Rollins, alle 4 med Miles Davis i Prestige, cookin, workin, relaxing, steaming, Coltrane with Kenny Burrell, med Paul Quinichette, Coltrane plays the blues, Red garland soul junction, osv. Det er mange godbiter Coltrane har vært med på uten at det ta helt av.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Sånn ja, Grappa!
    Hvorfor gjorde dere ikke dette like godt med en gang? Dette ble jo riktig bra!

    Her er Radka som vi kjenner henne. Den varme, nære og personlige stemmen, stadig sjarmerende litt off iblant. Og pianoet har fortsatt denne lange, litt merkelige etterklangen som vi nå vet er at man åpnet døren til et trappeløp som et svært, naturlig ressonanskammer. Borte er den nervøst skingrete lyden fra forrige reissue og pressingen er om enn ikke perfekt så langt på vei og i hvert fall ikke i veien for opplevelsen slik som sist. I stedet kommer Radka, pianoet, klangen, romfølelsen, nyansene og dynamikken til sin rett.

    4FED2CED-D9BE-4333-9ECE-EAAC82D4DD37.jpeg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.421
    Sted
    Under stjernene
    Sånn ja, Grappa!
    Hvorfor gjorde dere ikke dette like godt med en gang? Dette ble jo riktig bra!

    Her er Radka som vi kjenner henne. Den varme, nære og personlige stemmen, stadig sjarmerende litt off iblant. Og pianoet har fortsatt denne lange, litt merkelige etterklangen som vi nå vet er at man åpnet døren til et trappeløp som et svært, naturlig ressonanskammer. Borte er den nervøst skingrete lyden fra forrige reissue og pressingen er om enn ikke perfekt så langt på vei og i hvert fall ikke i veien for opplevelsen slik som sist. I stedet kommer Radka, pianoet, klangen, romfølelsen, nyansene og dynamikken til sin rett.

    Vis vedlegget 846894
    Flott beskrivelse(y)
    Har 22 utgaven kun som digital fil fra Bandcamp, veldig fornøyd.
    Overrasket at noen har returnert LP/CD utgaven.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23

    Fikk denne for et par dager siden - nettopp spilt igjennom.
    Liker du Weather Report og tilsv. så er denne skiva å anbefale!!
    Bra besetninger på låtene.

    20220907_000544.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn