Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517

Anna Christoffersson/Steve Dobrogosz - rivertime

mvh. s,

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    London, Part VII – XII. Sitter med en bestemt følelse av at Jarret nå befinner seg på et kunstnerisk høydepunkt som startet med ”Carnegie Hall”. Ikke en note for mye, ikke en note for lite – bare ren og essensiell ekspresjonisme.

Vedlegg

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    203
    Ikke mye swinger mer enn dette. En legendarisk innspilling fra 1956, fortsatt i mono, med Teddy Wilson og Lester Young.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Patricia Barber: Verse.

Denne spilles jevnlig - og er den av de platene jeg har av henne som får mest spilletid.

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Niels-Henning Ørsted Pedersen "The Eternal Traveller" (1984)

Det korte åpningsporet her (Moto Perpetu (Prologue)) bringer tankene over på en annen bassist, el.bass dog, Jeff Berlin med albumet Pump it! fra 86 og hans fingerferdige Bach-arrangement der http://www.discogs.com/Jeff-Berlin-Pump-It/release/1457286 Men det var bare et flash-back for min del. NHØP rules anyway!
    .
    Om NHØP http://en.wikipedia.org/wiki/Niels-Henning_Ørsted_Pedersen
    Utvalgt diskografi NHØP med ca 300 titler, oppdatert des.2009
    http://roundaboutjazz.de/NHOP/LineUp/Disko.htm

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Niels-Henning Ørsted Pedersen, Ulf Wakenius, Jonas Johansen: "The Unforgettable NHØP Trio Live" (2007)

"This disc is taken from two NHOP Trio radio broadcasts, in Denmark in 1999 (tracks 1-5) and in Germany in 2005 (tracks 6-11), the latter just a few weeks before Pedersen's final heart attack." (sitat plukket fra: http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=26657)

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Niels-Henning Ørsted Pedersen "Scandinavian Wood" (1995)

Review av Ken Dryden http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:d9fixqejld6e
    Review by Ken Dryden
    By the time this recording was issued in 1995, Niels Pedersen had long since been acknowledged as one of the premiere jazz bassists in the world. This CD is a bit different from his earlier dates as a leader, as it starts off with a suite for solo bass and string orchestra (scored by Ole Kock Hansen) of various Norwegian, Islandic, and Swedish folk songs, along with one piece by Carl Nielsen. Pedersen's solo interpretation of Johann Sebastian Bach's "Sonata No. 1 in G, Presto" is breathtaking even though it is over in under a minute. No less amazing are his solo compositions, which include the intricate "Samba Petit" and the melodious "En Yndig Og Frydeful Sommertid" which has a second overdubbed bassline. There are two tracks featuring the bassist with Hansen on piano: "Kenny" is a bittersweet tune which was likely written as a memorial tribute to Kenny Drew (who Pedersen had worked with on numerous occasions), while "Befael Du Dine Veje" is a lovely traditional tune jointly arranged by the two men. The only shortcoming is minor; no translations of the titles are given. Although this release is off the beaten path of Pedersen's small group recordings, anyone who enjoys this virtuoso bassist will greatly enjoy this CD.
    Som jeg skulle ha sagt det selv, he. Nydelig plate!

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Niels-Henning Ørsted Pedersen, "To A Brother" (1993)

Niels-Henning Ørsted Pedersen (bass), Adam Nussbaum (drums), Ulf Wakenius (guitar)

Om låta "To A Brother" (spor 1) av Frank Büchmann-Møller http://www.jazz.com/music/2009/2/12/niels-henning-rsted-pedersen-to-a-brother
    This track is dedicated to Johannes, the eldest brother of Niels-Henning Ørsted Pedersen, who died earlier that year. NHØP's composition is a theme in 6/8 consisting of quietly moving figures with an interesting bassline, the song beautiful in its simplicity. NHØP carries the melody with a sparse accompaniment by Swedish guitarist Ulf Wakenius and drummer Adam Nussbaum, after which Wakenius takes over with a great solo that builds in dynamics and intensity. He is succeeded by NHØP, whose own solo is just as fine, an emotional statement blending singable phrases and virtuosic runs. Throughout, Nussbaum is highly attentive, making this track - and the entire album - a complete pleasure.
    en fullstendig nytelse ja!

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Niels-Henning Ørsted Pedersen "Uncharted Land" (1993)

Niels-Henning Ørsted Pedersen - acoustic bass
    Jan Garbarek - tenor saxophone, soprano saxophone, keyboard programming
    Steve Swallow - electric 5-string bass
    Michel Petrucciani - piano
    Mehmet Ozan - acoustic guitar
    Marilyn Mazur - percussion
    Søs Fenger - vocal
    Ole Kock Hansen - piano

Vocal Group "Ars Nova" - voices
    conductor: Bo Holten
    soprano: Bente Vist, Helle Petersen, Hilde Ramnefjell
    alto: Tine Jarl, Mette Greiffenberg, Ulla Munch
    tenor: Ivan Hansen, Palle Jensen, Villy Nielsen
    bass: Johan Reuter, Hans Henrik Råholt, Claus Hansen

sagt om NHØP: "I used to marvel at the respect and love (and almost musical fear) that I saw in some of jazz's best bassists whenever they were around Niels."(Oscar Peterson)

Får vel runde av min lyttemaraton her...trenger vel litt søvn selv om en har ferie....

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Pesquera skrev:
    Ikke en note for mye, ikke en note for lite – bare ren og essensiell ekspresjonisme.
    Sa du Pesquera om Keith Jarretts Paris/London -Testament....og det var akkurat noe slikt jeg tenkte da jeg hørte på den første (og andre og tredje osv) gang. Men, jeg hadde nok brukt en hel masse overflødige ord for å få sagt det samme. Så...well done! :)

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Oscar Peterson, Trail of Dreams - A Canadian Suite (SACD 2001)

Oscar Peterson (piano)
    Michel Legrand (arranger, conductor)
    Ulf Wakenius (guitar)
    Niels Henning-Orsted Pedersen (bass)
    Martin Drew (drums)
    The Michel Legrand Strings.

fra Alex Hendersons review http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:0iftxqw0ldfe
    Trail of Dreams: A Canadian Suite is hardly a typical Oscar Peterson album. This time, the Canadian pianist doesn't play any standards and doesn't take a bop-oriented approach; in fact, Trail of Dreams isn't a straight-ahead jazz album but rather combines jazz with elements of pop, classical, and symphonic music. Recorded in April 2000, this CD finds Peterson joining forces with Michel Legrand, who conducts a lush 24-piece string orchestra. Legrand is famous for composing gems like "You Must Believe in Spring" and "Once Upon a Summertime," but the French icon doesn't do any composing on this album; his role is strictly that of a conductor/arranger, and all of the writing was done by Peterson himself. The compositions were meant to paint an aural picture of Peterson's native Canada; they were inspired by places that range from Quebec in eastern Canada to British Columbia in the western part of the country. The music is generally likable, and even though Peterson doesn't have a great deal of room to stretch out and improvise, he manages to get in some decent solos here and there. Nonetheless, Trail of Dreams never pretends to be a hardcore bop date, which is why it's pointless to judge the CD by bop standards. This release isn't recommended to bop snobs, although more broad-minded listeners will find it to be an interesting, if imperfect, departure for the veteran pianist.

Vedlegg

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Min bror Terje Lie har gitt ut en ny plate som heter "Urban Vacation" har ikke hørt så mye jazz men synes det er en behagelig plate å lytte til...

http://terjelie.com/

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt på denne i dag. Og jeg liker det jeg hører.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    donnerwetter skrev:
    Sa donnerwetter om "We get Requests" med The Oscar Peterson Trio, en av mine favorittplater.
    Den snurrer her nå! Ei plate til å bli i godt humør av!! Så ja, Go'plate! :)

Eller som en av de som har lagt inn kommentarer på Amazon.co.uk skriver:

"[...]you will have to be dead from the waist upwards not to enjoy this
    - and even if you were, look down and you'll still find your feet tappin', that's how good it is
    "
    :D

Forøvrig ei plate jeg bruker som testplate når jeg skal lytte på høyttalere. Vet at noen her også har brukt den som sådan referanseplate (iallfall var det en del på gamle Audioforumet som sa de gjorde så). Spor nr 6 "You look good to me" åpner med og inneholder ståbass-sekvenser der Ray Brown spiller med bue. Kanskje ikke allverdens dyp bass, men krevende å gjengi(!) I min terminologi; enkelte høyttalere får pustevansker, som om lyden som genereres på innpust kanselerer lyden som genereres på utpust og vise versa (les: når ht.elementet beveger seg raskt inn/ut).

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Night Train liker jeg også, men nå spilles
    Oscar Peterson & Bassists Montreux '77 (1977/remastered cd 2000)

her finner vi bl.a. "You look good to me", nå som spor nr2, men i dette live opptaket spilles det bass uten bue (ikke som på We Get Requests altså).

Scott Yanows review på http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:hbfexq8gldte
    This is an interesting CD, one of many taken from the concerts sponsored by Pablo Records at the 1977 Montreux Jazz Festival. Pianist Oscar Peterson is teamed in an unusual trio with both Ray Brown and Niels Pedersen on basses. Sticking to standards and two blues on the boppish set, Peterson allows both of his sidemen plenty of solo space, permitting listeners to compare the large tone of Brown with the speedy fingers of Pedersen.
    (min uthevning)

Med Ray Brown i venstre og NHØP i høyre kanal - og med Oscar Petersons syngende piano i midten...må det bli bra, eller hva? :)

Edit: Og når man lytter til denne så skjønner man godt hva Oscar Peterson mente da han etter NHØPs bortgang
    sa: "I used to marvel at the respect and love (and almost musical fear) that I saw in some of jazz's best bassists whenever they were around Niels."

Vedlegg

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Nykvernet/traktet Malabar kaffe i koppen, god fyr i vedovnen og denne på anlegget.
    Det finnes mange værre måter å starte en kald lørdag på ;D

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    donnerwetter; vi får la Tord være neste plate på lista da :D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Susie Arioli Swing Band : It;s wonderful. Gave fra eks de hørte dem sammen med børnene ved en friluftskoncert i Frankrig. Virkeligt godt optaget.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    842
    Todd skrev:
    Lazy lørdag kveld, denne på stereo'n....nydelig....
    Ja, enig! Kjøpte den på vinyl til 109 kr. på Platekomp. før jul, og har spilt den og A Love Supreme ganske mye i det siste. Disse Impulse-pressingene er fine, i alle fall til prisen.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Spiller mye jazz om dagen, denne er antagelig en av mine Coltrane favoritter.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    eddie1 skrev:
    Min bror Terje Lie har gitt ut en ny plate som heter "Urban Vacation" har ikke hørt så mye jazz men synes det er en behagelig plate å lytte til...

http://terjelie.com/
    Terje Lie: Urban Vacation
    Tipper du er stolt, det ville jeg har vært :) Var inne å hørte på de lydklippene som ligger på nettsiden. Låter bra, funky og presist. Skulle bare mangle, det er jo ikke hvem som helst han har med seg, som bassisten fra Yellowjackets for eksempel. Kan nok sine saker ja. Dog ikke ei plate jeg kommer til å kjøpe. Ikke fordi det ikke er bra, men bare fordi jeg med årene har spist meg overmett på den type jazz-funk. De som derimot ikke har spist seg overmett på sjangeren bør absolutt ta en lytt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn