Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pemek skrev:
    En av Baden Powells beste plater spilles av med Garrard 301, SME M2-12r og Ortofon SPU Gold - og mannen sitter i stua mi.
    Dette må da være musikk laget for å sitte rundt leirbålet på en jamboree?

@baluba : har du sett filmen om Chet Baker : 'let's get lost' ? han levde hardt ja.(filmet i sort/hvit fra slutten av åttitallet)
    Nei, den har jeg dessverre ikke sett. Får ha øynene oppe for denne filmen neste gang jeg er på dvd-jakt. Noen som vet om Kompaniet har den inn i hyllene i Bergen? Han døde vel i 1988 (gidder ikke sjekke Wiki nå), så det må ha vært de absolutt siste opptakene av halvguden.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Chet døde som du nevner i '88.han falt ut av et hotelvindu i Amsterdam.jeg kjøpt mitt eksemplar på pl.kompaniet via internett.tilfeldigvis var det tilbud på musikk-dvd'er den uka,så jeg fikk den til 99.50 (halv pris).

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    hører denne for første gang nå :

Lee Konitz,Brad Mehldau & Charlie Haden - alone together

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    Chet døde som du nevner i '88.han falt ut av et hotelvindu i Amsterdam.jeg kjøpt mitt eksemplar på pl.kompaniet via internett.tilfeldigvis var det tilbud på musikk-dvd'er den uka,så jeg fikk den til 99.50 (halv pris).

mvh. s,
    Jeg satt på Cafe Opera og leste nyheten i Dagbladet dagen etter. Det var litt spekulasjon i om han falt, eller om han "falt" ut av vinduet. Uansett var tre etasjer nok til å ta livet av den lille skrotten.

M

musicus

Gjest
    mikefish skrev:
    hører denne for første gang nå :

Lee Konitz,Brad Mehldau & Charlie Haden - alone together

mvh. s,
    Kom gjerne med inntrykk om hva du synes ;) ...

mvh

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    baluba skrev:
    pemek skrev:
    En av Baden Powells beste plater spilles av med Garrard 301, SME M2-12r og Ortofon SPU Gold - og mannen sitter i stua mi.
    Dette må da være musikk laget for å sitte rundt leirbålet på en jamboree?
    Det er ikke gladmusikk fra krigsveteran Baden Powell som etter boerkrigen kastet seg over småguttoppdragelse, men derimot Brasils beste gitarist, Baden Powell de Aquino. Dessverre død og glemt her hjemme. For den som liker brasiliansk musikk er dette tingen.

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Prince of darkness!

-Orginal LP med utrolig bra lyd!

Blir denne kvintett noen gang utdatert?

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Da er det tid for pause fra hagearbeid med saft og vinyl. Tom van der Geld, Bill Connors og Roger Janotta spiller sammen på en plate (Path, ECM) som ikke lenger er å få. Er glad den står i hylla mi.

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    sorry,hadde glemt at jeg hadde postet her. 'alone together' har bare snurret et par ganger slik at jeg trenger litt mer tid før jeg kan komme med tilbakemelding.det er svært sannsynlig at jeg vil kjøpe den andre platen som er tatt opp dagen etter : ('another side of blue').ser at de bare forlanger 60 spenn for den.

mvh. s,

EDit : et år var visst mellomrommet mellom de to utgivelsene,men på samme sted visstnok.

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    I dag går det i Disney's beste!

- Japansk CBS/Sony 70'talls utgave med superlyd

En av Miles virkelige høydare. Laget i mellomfasen i påvente av kvintett nr 2... Vet nu ikke om det var det han tenkte, men at det svinger og at Hank Mobley bidro er det liten tvil om ;D

Vedlegg

R

Runesande

Gjest
    Dessverre kun på CD tror jeg? Vet noen om Blackbird og Necessarily So er tilgjengelig på vinyl, vil jeg gjerne vite det! :)

Rune

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    To ypperlige og spennende plater som ikke er et hverdagslig syn i platehyllene, proppet med kjente musikere. Begge fra Pure Pleasure, jeg synes virkelig dette selskapet begynner å likne på noe!
    Kjøpte nettopp Mingus Presents Mingus som originalt er gitt ut på Mingus eget selskap Candit, og til min store begeistring er en av mine favoritter
    Let my children hear music gitt ut for ikke så lenge siden, i bestilling hos en av mine lokale platesjapper.
    Får håpe de fortsetter med å gi ut plater som litt utenfor det vanlige av toppklasse utøvere.
    Neste kjøp tror jeg blir In Chicago med Cannonball Adderley.

-Minutten

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Første dag i ferien ;D ! Da starter en med Miles Davis...

- original Columbia 2 eye, 360 sound

Den store overgangsplata til "the second Quintet". Lurer på hvordan det ville blitt om Victor Feldman hadde bestemt seg for å bli med Miles? Det får en aldri vite. Men Feldman var en musikalsk kamelon som trakterte det han fikk i hendene, og utsøkt gjorde han det. Nå ble det Herbie Hancock som tok jobben, og det vet en resultatet av.

Jeg har denne skiva som min Miles favoritt! Tittelkuttet Seven Steps To Heaven, som selvsagt er skrevet av Victor Feldman... ett ord - superb! For de spesielt interresserte kan en høre originalutgaven på Seven Steps boksen med Victor Feldman på piano...

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Starter første søndag i ferien med denne...

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Ballader med Coltrane gjør seg dagen lang...

Gjør et historisk dykk for tiden selv. Denne gangen med Betty Davis på coveret, kvinne som omvendte Miles til å ta i bruk elektoniske elementer og å skifte klesstil.

- på original LP Columbia 2 eye, 360 Sound

Sammenlignet med CD utgivelsene er originalutgaven en sann fryd å lytte til. Og jeg har og minst 2 CD'er av alt Miles gjorde for Columbia... Remastering og remix er noe platebransjen klusser til noe forferdelig! Hvorfor?

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Alex1967 skrev:
    ... Remastering og remix er noe platebransjen klusser til noe forferdelig! Hvorfor?
    For å tjene penger på slike som oss.
    Har ikke denne, men generelt foretrekker jeg nå jazz på lp, ingen tvil :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det er vel så enkelt at noen remasteringer er bedre enn andre. Akkurat som at noen opprinnelige masteringer er bedre enn andre. En remaster er ikke annet enn en ny mastering av en innspilling som tidligere har vært utgitt med en annen/opprinnelig mastering. Den nye kan være annerledes, dårligere eller bedre; det er ingen automatikk i at det alltids skal bli bedre.

Skjønt med noen selskaper blir det oftest bedre, ikke minst fordi de er svært nøye med å bruke førstegenerasjons mastertaper, det beste utstyret, og de beste masteringfolkene. Selskaper som MoFi, Classic Records, Speakers Corner, Rhino, Analogue Productions mfl borger for remasteringer av høy klasse.

Hører på en remastering fra MoFi på vinyl i øyeblikket.

http://store.acousticsounds.com/d/62224/Frank_Sinatra-Live_In_Paris-180_Gram_Vinyl_Record

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Låner mitt øre til litt blå toner fra Miles Davis... ;D

- denne i 2. utgave fra tidlig 60'tall, 2 eye "360 Sound"

Fantastisk lydkvalitet sammenlignet med remaster versjoner og utallige CD korreksjoner som finnes på markedet. Men må vel forsøke å få fingrene i en Columbia 6 eye utgave i mono...

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    behagelig og noe mainstream fra Stacey Kent :

raconte moi

mvh. s,

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Lite "jazz" på jazzforumet for tiden... skal ikke si mer ;D

Har tatt frem en Davis skive som ikke spilles så veldig ofte. Kanskje da det er et sånnt "transition" album. Står midt mellom akustiske og det elektriske utrykk. Vi snakker da om "Miles in the Sky", og fremdeles er det kvintetten på 60'tallet som styrer. Dog med "hjelp" fra George Benson på gitar under framføringen av Paraphanelia.

- Selvsagt på LP og originalutgave, Columbia 2-eye 360 sound

Disse 60'talls skivene til Miles på Columbia låter bare helt SUPERT.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    På Spotify spinner den siste til Tord Gustavsen. Ja, jeg vet. Dette er liksom pop-jazz av lite krevende type osv. Allikevel synes jeg det harmonerer og passer bra til denne litt stille dagen. Natten var preget av himmelens raseri, og en hund som ikke satt stor pris på det hele, så dette er balsam.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    MaHa skrev:
    På Spotify spinner den siste til Tord Gustavsen. Ja, jeg vet. Dette er liksom pop-jazz av lite krevende type osv. Allikevel synes jeg det harmonerer og passer bra til denne litt stille dagen. Natten var preget av himmelens raseri, og en hund som ikke satt stor pris på det hele, så dette er balsam.
    Ja, Tord Gustavsen fungerer for stille netter. Har The Ground på cd. Spilles ikke ofte hos meg, men synes det er veldig greit de gangene jeg får lyst til å sette den på.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Luiz Henrique "Barra Limpa" på 180g vinyl fra Speakers Corner. Nydelig skive for en som er glad i denne stilen jazz.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Muligens Sinatras beste fra Columbia-perioden. 1955 er året, og man takker Classic Records for flott vinyl.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mer Columbia fra midt på 50-tallet. Denne gang fra Pure Pleasure Records; en gravid Rosemary Clooney kunne ikke reise til Ellington og Strayhorns band i New York, så høyteknologien fikk komme til unnsetning. Hun dubbet på vokalen hjemme i LA! I 1956 var jo det ikke helt vanlig.

M

musicus

Gjest
    Mulig denne har vært nevnt tidligere, men isf fortjener den å løftes frem igjen. En alldeles nydelig trio plate som passer bra i sommer varmen.
    Har lyttet mye på denne siden begynnelsen av 90 tallet, anbefales!!..

mvh

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Er i "Miles mood" for tiden...

- Fantastisk dobbel-LP fra 1971

Mestreparten av materialet ble hentet fra den ukeslange konsertserien - Cellardoor. Virkelig gøy med Keith Jarrett på fender rhodes og gitarbidrag fra John McLaughlin

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn