Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    torem skrev:
    Pesquera skrev:
    Har denne på vinyl, kjøpt på salg for kr. 9.50(!) for mange herrens år siden (normal pris var kr. 129 - gøy med gamle prislapper). VELDIG bra lyd på denne, faktisk så bra at den har blitt en av mine personlige "testplater" på vinyl. Høres ut som musikerne trives.
    Lyden på ”StAR” er enten briljant eller frastøtende – det er umulig å forholde seg likegyldig til den. Den er selve innbegrepet av Eicher’s estetiske ideal og jeg synes også at den er storslått, men har en viss forståelse for at noen synes det blir vel mye klang. Klarhet og dynamikk er i toppklasse, så får jeg heller bite i meg at det er et digitalt opptak ;).

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Pesquera skrev:
    torem skrev:
    Pesquera skrev:
    Har denne på vinyl, kjøpt på salg for kr. 9.50(!) for mange herrens år siden (normal pris var kr. 129 - gøy med gamle prislapper). VELDIG bra lyd på denne, faktisk så bra at den har blitt en av mine personlige "testplater" på vinyl. Høres ut som musikerne trives.
    Lyden på ”StAR” er enten briljant eller frastøtende – det er umulig å forholde seg likegyldig til den. Den er selve innbegrepet av Eicher’s estetiske ideal og jeg synes også at den er storslått, men har en viss forståelse for at noen synes det blir vel mye klang. Klarhet og dynamikk er i toppklasse, så får jeg heller bite i meg at det er et digitalt opptak ;).
    Ja, enig i presiseringen Pesquera. Det kan sikkert menes mye om "soundet" til en digitale innspilling fra Rainbow studio gjort i 1990. Men jeg synes ECM har vært ekstra heldige med denne. Trio-formatet her fungerer også kjempebra.

ECM skal i følge dem selv gi ut en ny vinyl-utgave av "The Köln Concert". Kan bli artig å høre hvordan den låter.

M

musicus

Gjest
    torem skrev:
    Pesquera skrev:
    torem skrev:
    Pesquera skrev:
    Ja, enig i presiseringen Pesquera. Det kan sikkert menes mye om "soundet" til en digitale innspilling fra Rainbow studio gjort i 1990. Men jeg synes ECM har vært ekstra heldige med denne. Trio-formatet her fungerer også kjempebra.

ECM skal i følge dem selv gi ut en ny vinyl-utgave av "The Köln Concert". Kan bli artig å høre hvordan den låter.
    Jeg har endel Jan Garbarek skiver på digital og vinyl, men er vel litt ambivalent til fyrens musikk, forutenom dette albumet som nok er det mest spillte og foretrukne albumet, ett riktig godt album, imho.

mvh

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    musicus skrev:
    Nu, denne som kom igår :) ...

mvh
    Fantastisk plate. En av de aller sterkeste uansett sjanger så langt i år, anbefales!

M

musicus

Gjest
    Todd skrev:
    musicus skrev:
    Nu, denne som kom igår :) ...

mvh
    Fantastisk plate. En av de aller sterkeste uansett sjanger så langt i år, anbefales!
    Tja, vet ikke helt jeg, förste inntrykket er "så der", skal gi den noen sjanser til, den høster jo riktige lovord rundt om, av bl.a andre jeg kan kjenne meg igjen i smak med, den får gå noen runder til :-\ :) ...

mvh

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    En høydare fra Pats tidlige karriere. En musiker med en altomfattende musikksmak (bortsett fra en viss kar som spiller sopransax...)

- innspilt i Talent Studios, Oslo

Foretrekker 2LP varianten!

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Et must for enhver dag som inneholder "g" = Bill Evans ;D

Fantastisk LP!
    - det ble aldri noen Vol II...

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    John Coltrane - My Favorite Things (1961)

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    174
    Elektron skrev:
    I dag låner jeg øret til Keith Jarrett/Charlie Haden og albumet Jasmine som kom inn døren i dag. Ganske strømlinjeformet og tilbakelent. Passer etter min smak litt ut på natten med dunkel belysning og en god malt.

Elektron
    Passer hele tiden denne! Day and night :) "This is spontaneous music made on the spot without any preparation save our dedication throughout our lives that we won't accept a substitute... These are great love songs played by players who are trying, mostly, to keep the message intact." (Keith Jarrett)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Mathias Eick, ”The Door”. Mye mer enn et rent soloalbum, Balke / Erlien / Kleive er en integrert del av det kontrollerte uttrykket, uten at dette kjedelig eller blasst. Kvalitetsmusikk.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Element - opptak fra Nattjazz på NRK P2. Knall konsert og fint program.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    er det jazz eller er det ørken/syre rock? Bra ihvertfall, svært bra!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    I den grad det er mulig å lese på omslaget hvordan musikken lyder, så må dette være et godt eksempel:

Klassisk Garbarek / Christensen / Weber / Frisell, samtlige spiller med sine respektive signaturtoner. Garbarek er komponisten på samtlige stykker og han gir som kjent god plass til sine medmusikanter. Luftige saker.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Pesquera skrev:
    I den grad det er mulig å lese på omslaget hvordan musikken lyder, så må dette være et godt eksempel:
    ...Klassisk Garbarek / Christensen / Weber / Frisell, samtlige spiller med sine respektive signaturtoner. Garbarek er komponisten på samtlige stykker og han gir som kjent god plass til sine medmusikanter. Luftige saker.
    Det er vel et typisk Barbara Wojirsch cover. Hun skapte en egen grafisk profil for ECMs utgivelser som fortsatt er fin å se på.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    pemek skrev:
    Pesquera skrev:
    ...Klassisk Garbarek / Christensen / Weber / Frisell, samtlige spiller med sine respektive signaturtoner. Garbarek er komponisten på samtlige stykker og han gir som kjent god plass til sine medmusikanter. Luftige saker.
    Det er vel et typisk Barbara Wojirsch cover. Hun skapte en egen grafisk profil for ECMs utgivelser som fortsatt er fin å se på.
    Det er det, og det er ingen tvil om det var en del av hele ECM-pakken sammen med Eicher’s produksjon. Men det fungerer heller dårlig på et 5” kvadrat og jeg kan forstå at de ga opp prosjektet og delvis begynte med den ekstreme minimalismen som kjennetegner omslagene til Arvo Pärt’s utgivelser. Ellers går det i denne:

Muligens Garbareks beste og under alle omstendigheter en suveren plate.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    tar meg en runde med de tre Vargtime-platene fra Jan Kåre Hystad.

mvh. s,

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Så en plate som kan nytes i godt og dårlig vær, med og uten godt humør... Passer til alt :D

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Mer Sonny Rollins før 2.omgang England-USA starter. Vanskelig å sku av denne herligheten her :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn