Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    P2 klokken 19.30
    Keith Jarrett live i NRK radiostudio, fra 1969.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    P2 klokken 19.30
    Må si at gjennomgangen av det som skulle være de beste jazzplatene fra 2011 var imho heller tame greier. Utenom Grace Kelly var det ikke mye spennende der gitt. Sier vel litt når de tar med Jan Eggum som en av de beste jazzplatene? (fulgte ikke helt med i slutten så jeg kan jo ha gått glipp av noe bra? Heller tvilsomt.) Litt grinte nå kanskje, men hadde ærlig talt håpet på noen bra platetips her. Trodde jeg hørte litt mye på standard jazz, men dette var jo ultrakonservativt og lite variert. (Når endelig konserten med Jarret startet hadde jeg ikke tid til å høre mer en 10 min :))

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    vredensgnag skrev:
    P2 klokken 19.30
    Må si at gjennomgangen av det som skulle være de beste jazzplatene fra 2011 var imho heller tame greier. Utenom Grace Kelly var det ikke mye spennende der gitt. Sier vel litt når de tar med Jan Eggum som en av de beste jazzplatene? (fulgte ikke helt med i slutten så jeg kan jo ha gått glipp av noe bra? Heller tvilsomt.) Litt grinte nå kanskje, men hadde ærlig talt håpet på noen bra platetips her. Trodde jeg hørte litt mye på standard jazz, men dette var jo ultrakonservativt og lite variert. (Når endelig konserten med Jarret startet hadde jeg ikke tid til å høre mer en 10 min :))
    Enig. De tværet det ut, både imtid og rundt begrepet jazz. Men jeg fikk med meg Jarrett til slutt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Håper ikke at det var mange som var litt "nysgjerrige" på jazz og ville sjekke ut de beste platene fra året 2011 som hørte på i kveld. Ikke rart mange synes jazz er lite interessant med slike program som dette her.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Fuckin' aye to that!

Da er det bedre med gamlekara! Fikk akkurat inn denne her:

En hybrid SACD, remastered og det hele. Fantastisk herlig samspill, du hører at gutta koser seg og er "på nett" hele gjengen. Elsker det "friske" spilllet til Cannonball, som åpenbart var i godlune på denne innspillingen fra 1958. Milt også topp, i slightly restrained mood som kler innspillingen.

Lyden er forøvrig det beste jeg har hørt, bedre enn min første generasjons CD og vinylen. En utrolig nærhet og nerve på særlig første kuttet.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Den der er veldig bra sluket. Har den selv på 2x45rpm og lyden på denne er nok blant det beste jeg har av jazzplater.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Er det noe bonuskutt på den 45-utgaven, Minutten?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Fortsatt i Cannonball mood! her er en fire CD'ers boks jeg også plukket opp billig.

En god oversikt over C's virke - fin boks for en som ikke kjenner noe til artisten og vil høre litt forskjellig. OK lyd også.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Er mye bra plater med Cannonball. For de som liker å sammenligne utgivelser på forskjellige formater så kan denne anbefales for det musikalske. ( LP, plate for jukebox, reel to reel, 8-track,kassett og cd)

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Ukas Cannonball Adderley avsluttes med litt blues, det var Cannon's kanskje sterkeste side, og han var egentlig god på ALT (pun intended).

her i en innspilling fra 1960, med broder'n på trompet..

Mesterlig saksofonblues.

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.383
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fyr på peisen, rødvin i glasset og Paul Desmond, take ten på CD. vi lider ingen nød...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Sonny Rollins. A saxophone colossus. Har vært nevnt her før, men du verden, den får meg til å trekke en `raud` vin til ;).

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    oct skrev:
    Sonny Rollins. A saxophone colossus. Har vært nevnt her før, men du verden, den får meg til å trekke en `raud` vin til ;).
    Ja, og det finnes flere utrolige gode Rollins-albumer fra den tiden. Jeg hadde gleden av å høre ham live på Kongsberg tilbake i 1971. En herlig opplevelse, selv om han da ikke var like bra som i velmaktsdagene. Skulle gjerne anbefalt en raudvin, men det er kanskje ikke lov her på forumet.... he,he. ;D

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Kanskje ikke. Tror jeg hørte ham på Club 7 på 70 tallet, han spilte sammen med en annen,men kommer ikke på navnet. Brownie Mc. Gee?? Tuller jeg, så super jeg mer raud vin ;D.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Nå snurrer denne lille perlen her! Ben Webster's tre fine album "Soulville", King of Tenors" og Webster meets Peterson" samlet i en og samme dobbelt CD til $ 11 - løp og kjøp! Herlig musikk, og i tillegg bonusskiver som ikke var på LP eller opprinnelige enkelt CD'er.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Sløvingfri sone på jobben foreløpig, da spilles en virkelig klassisk klassiker av de helt klassiske:

Cannonball Adderly's "Something Else" - et fantastisk album som ikke har et eneste dauspor...

Cannon og Miles i toppslag, og rytmeseksjonen helt upåklagelig de også, med fantastisk vispearbeid av Art Blakey.

Supercool Miles med mute, og Cannon som i kjent stil hopper lekent rundt og inn/ut av låtene. Innspilt i 1958.

Jazz doesn't get much better than this....

Dette er en hybrid CD/SACD, og lyden er virkelig god, helt på høyde med LP'en og bedre enn min tidlige redbook-utgave.

Anbefales er et mildt uttrykk...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Har et par tre stykker bare, blandet erfaring med XRCD, da kjøper jeg gjerne gode hybrid CD/SACD i steden da jeg har rett så hyfsade SACD rigger.

Skal se om jeg finner de etterpå. Litt vanskelig å sammenligne, da standard CD / XRCD er rippet og ligger på server, mens SACD spilles av med "vanlig" CD-spiller. Skal se om jeg kan spa frem de XRCD jeg har i den serien, husker ikke hvilke men tror i hvertfall at Dexter Gordon er der. Det er jo de samme Blue Note på XRCD som hybrid SACD fra Analogue Productions.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Har et par tre stykker bare, blandet erfaring med XRCD, da kjøper jeg gjerne gode hybrid CD/SACD i steden da jeg har rett så hyfsade SACD rigger.

Skal se om jeg finner de etterpå. Litt vanskelig å sammenligne, da standard CD / XRCD er rippet og ligger på server, mens SACD spilles av med "vanlig" CD-spiller. Skal se om jeg kan spa frem de XRCD jeg har i den serien, huskuer ikke hvilke men tror i hvertfall at Dexter Gordon er der. Det er jo de samme Blue Note på XRCD som hybrid SACD fra Analogue Productions.
    Nei, det er ingen som overlapper her. Audio Wave titlene er 25 fra de samme som Music Matters gir ut på vinyl, mens SACDen til AP er de samme titlene som de gir ut på 45 rpm vinyl.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Var det slik det var ja - husker ikke alle enkelthetene, begynner å bli gammel & sløv..

Høna har hår på musa mens musa har fjær på høna.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Men jeg har da vitterligen noen av de AW XRCD-titlene på SACD?? Da må det være noen andre luringer som har konvertert.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Fra Analogue Productions? Det er bare gitt ut 16 stk fra AW, de fire siste sent i desember 2011, og jeg kan ikke huske å ha sett noen av disse på SACD fra AP.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    DAC’en er til oppgradering så da blir det å rote i platehyllen:

Dette er i praksis Miller’s plate med Miles som solist; men den har holdt seg svært bra med sine bøsne og litt uvørne stykker. Funky, groovy og punchy – dette gjør seg best på LP!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Hurra! I natt fikk jeg svitte :eek: :eek:

Rettere sagt:

Mange tilhengere av tidlig 40-talls Ellington er ikke så Hotte på disse senere sakene, men det er flott musikk; fantastiske harmonier (og disharmonier) og uvanlige tonearter etc. Meget hørverdeg, tidløst for ikke å si moderne så det holder. Ellington's kvalitetsstempel hviler over det hele... Har du ikke denne eller er ukjent med Ellingon's "suites" så er det bare å banke til.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Nå spilles dagens Cannonball-dose, MEN det er et lite problem, seriøst forvrengt lyd - høres ut som noen tramper takta og forsterker opp dette 20 dB i subsonisk område, som igjen følges av overstyrt lydbilde generelt. Synd - og ved nærmere studie av coveret står det faktisk med usedvanlig liten skrift at det var noen problemer med mastertape'n for denne sesjonen....

Innholdet er jo klassisk Cannonball, som var en racer på blues i alle former.

Må sjekke om det finnes andre CD-utgaver av denne kjente innspillingen. LP'en er ikke plaget av denne forvrengningen så vidt jeg husker.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Ble så inspirert av Adderley i dag tidlig at nå koser jeg meg med den NEST beste varianten av låta "Jeannine" fra nevnte album, nemlig Steve Coleman's versjon... Steike hvordan det svinger...! Modale svingninger til og med..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.977
    Torget vurderinger
    23
    Her nytes nå litt Ellington - nærmere bestemt litt indigo Moods. Herlig.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn