Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    ^Foreløpig ikke var svaret jeg fikk når jeg spurte vedkommende...
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Triosence, fin rytmisk og energisk pianotrio. Her en utgivelse fra `05 spilt av fra en direkte kopi fra den analoge masteren og det låter ubegripelig bra! Finnes også på en flott LP utgivelse som er presset hos Pallas, tror også den finnes på en Japan imp. CD. Disse er imiddlertid et stykke fra båndet i lydkvalitet selv om de er gode...Det er noen flotte spillere på brukten nå ser jeg, løp og kjøp! Kvaliteten på disse mastertapene er utrolig!

    IMG_1518.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sikkert et dumt spørsmål, men hva er hastigheten på dette båndet? 15?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for svar. Var redd for det, ja. 7 1/2 som de fleste gamle hjemmespillerne hadde som maks på 60 og 70-tallet blir nok litt langsomt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Du må ikke friste med slikt! Kjenner det frister litt med en spiller og man får jo en til prisen av en god pu. (Det er er verre med tilgangen og prisen på utgiverer)
    Er de virkelig så bra at man seriøst må vurdere en spiller?



    Litt årgangsjazz. Kanskje Lee Morgan sin beste? Denne plata er fantastisk bra! Her avspilt fra en mastertape kopi og det låter ubegripelig bra! Har den også på en 2 x 45 RPM fra AP som låter kanonbra, da i sammenligning med andre pressinger men dette med mastertape kopier er en annen verden, man tror det ikke før en har hørt det, haka har kilt seg fast i navlen... For de som ikke liker 45RPM så kommer den ut i slutten av mnd. på 33 RPM fra Music Matters og basert på erfaring fra andre utgivelser derfra så låter den sikker kanonbra.


    Vis vedlegget 277462
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Du må ikke friste med slikt! Kjenner det frister litt med en spiller og man får jo en til prisen av en god pu. (Det er er verre med tilgangen og prisen på utgiverer)
    Er de virkelig så bra at man seriøst må vurdere en spiller?



    Litt årgangsjazz. Kanskje Lee Morgan sin beste? Denne plata er fantastisk bra! Her avspilt fra en mastertape kopi og det låter ubegripelig bra! Har den også på en 2 x 45 RPM fra AP som låter kanonbra, da i sammenligning med andre pressinger men dette med mastertape kopier er en annen verden, man tror det ikke før en har hørt det, haka har kilt seg fast i navlen... For de som ikke liker 45RPM så kommer den ut i slutten av mnd. på 33 RPM fra Music Matters og basert på erfaring fra andre utgivelser derfra så låter den sikker kanonbra.


    Vis vedlegget 277462

    Ja, hvis man ønsker å høre hvordan det kan høres ut. Man kommer ikke nærmere masteren enn med en direkte kopi fra denne, man kan diskutere SACD, andre digitale avspillere og vinyl utgivelser så mye man vil men det fundamentet, realismen og dynamiken som finnes i disse båndene er man ikke i nærheten av der, opplevelsen av at det ikke er noen grenser er fantastisk, det låter stort og ekte! Men som du sier tilgjengeligheten på bånd er veldig begrenset og de er dyre! Men også som du sier så får man en god båndspiller til en rimelig penge sammenlignet med andre kilder og da kan man bruke litt på bånd. Et råd er vel også at man sonderer terrenget litt før man kjøper spiller, noen er bedre enn andre (her også..)

    Et tips er å lese denne tråden, hvis du ikke allerede har gjort det...http://www.hifisentralen.no/forumet/analog-ba-ndavspilling/73557-hvor-kan-man-kja-pe-spoleba-nd.html
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.396
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Us Five (Joe Lovano Quintet) - Bird Songs (2011)

    folder.jpg


    Charlie Parker låter tatt fra hverandre og satt sammen igjen. Spilles uten at fanden selv puster saksofonen i nakken (slik det ofte høres ut når Bird selv spiller). Funker for meg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Ikke akkurat nå, men det spares til senere i kveld/natt; ny inkommet for anledningen!

    Mr. Tasteful himself - nålevende favoritt trommis her i gården.

    g1.jpg


    g2.jpg



    g3.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Sjekk stjerne laget; Jimmy Johnson på bass (husker du Flim & The B.B's..?), Larry Goldings, Michael Landau, bare gode gamle jazzæljer med finesse dette..

    g4.jpg


    g5.jpg


    g6.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Fowler er bra, hører du, AtleT!!! 8)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jimi Hendrixen greide nesten å vippe meg av pinnen og satse på bånd. Men endelig har jeg greid å konsentrere meg om musikk igjen. F eks denne:

     

    nacka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei, husker jeg fikk med meg Dino Saluzzi konsert, mener det var Kalvøya. Har ikke hørt det på år. Har heller ingen vinylplater, noen tips hvis jeg skal anskaffe meg en?
    Stein
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steikje, ei av de beste storbandskivene jeg har dradd i hus!
    Louis Bellson; The Louis Bellson Explosion
    Pablo 1975

    Louis Bellson Explosion.jpg


    Syke, syke Cat Anderson og resten av gjengen på 21 musikere!
    Og for en herlig dynamikk denne innspillingen har.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Pablo Records er en veritabel gullgruve av både Basie straight og smågruppene ("Kansas City xxx osv.) og ikke minst enkeltutøverne.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg prøver å sette meg inn i jazz, og har investert i denne. "Take five" er vel favoritten hittils.

    Edit: Take five er fantastisk. For et trommespill! For en lyd! Joe Morello er jo et geni.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    Visstnok den første solo-plata til Erik Honoré etter mange år i bransjen. Med Sidsel Endresen på "vokal" på 3 spor (alt hun tar i blir jo bra). Dette er vel strengt talt nærmere ambient-electronica enn jazz, men cool plate uansett. Vinyl-utgaven som jeg kjøpte hadde cd-en som inlay.

    honore.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.655
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Mike Garson "Jazz Hat" en riktigt bra inspelning och skönt pianospel. Referens Recordings. RR-114.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter et par våketimer i natt, startet jeg med blanke ark igjen, med denne......
    The Thing; Garage
    2004

    The Thing Garage.jpg


    Joda, "frijazz og garagerock" slo godt til formiddagskaffen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn