Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som kan anbefale skiver som går er litt i området ala Getz/Gilberto albumet? Det har krøpet mer under huden på meg i det siste, fantastisk herlig album.
    Ikke noe jeg pleier å spille, men kanskje Getz/Gilberto Vol. 2?

    getzgilberto2.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Ja, det er ikke så galt det heller, men det første er absolut det beste. Men takk for innspill og svar :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    :)Om den første ikke var direkte anbefaling, jeg synes det er veldig bra. Din egentlige anbefaling skal jeg sjekke ut snart, takk
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Om noen har interesse så ligger det noen anbefalinger fra meg øverst i Jazz forumet. Litt rotete etter det ble flyttet over fra gammel HFS og kun Spotify linker da dette var før Tidal.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at de tre platene Being There, Changing Places og The Ground er fine og utgjør et helheltlig uttrykk. Vet ikke om det var intensjonen til TGT, men jeg har alltid tenkt og lyttet til dem som en triologi.

    Det er lite av dem på Spotify og, om det kunne være en slags trøst.
    Flotte tips, Svein Arne:)Disse får jeg jo tak i på Amazon, ser jeg. På CD. Så fant jeg en på vinyl på Discogs. Men best av alt er vel at man kan få noen lydprøver på TGs egne hjemmesider:eek:. Må ta en lytt på noen klipp der. Jeg er jo en piano-trio-mann, men blir litt i tvil når det ikke er kontrabass med. Så jeg må sjekke hvordan det låter uten;-).

    Uansett: takk for anbefalingen!
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ble fristet til å spille denne. Det begynner jaffal nydelig. Har vokst opp med vibrafon, et flott instrument for mennesker som ikke eier aggresjon - eller som er fullstendig aggresjonshemmet. Det er ofte to sider av samme sak.
    For meg er jazz krona på musikkverket.
    Det samme er rock 'n roll, americana, viser, og blues. Alle er de krona på verket, men jazz er nå liksom juvelen i krona, da. Taler rett til hjerte og fornuft samtidig. Ikke mye i vår verden gjør det. Men jazz gjør det. Jaja, god jazz. Som all god kunst. Slik som all dårlig kunst ikke taler til noe annet enn trangen til å bli underholdt, avledet og bedøvet, så taler god kunst til trangen til å bli ett, både med seg selv om med andre; det er en samhandling og en kommunikasjon. Slik er kunstopplevelsen en nær slektning til naturopplevelsen, som jo er utgangspunktet for den religiøse opplevelsen. Alle disse peker de mot noe annet, noe mer egentlig enn selv selv.
    Jaja, nå er det helg. La oss spille musikk og kose oss.


    Er det noen som kan anbefale skiver som går er litt i området ala Getz/Gilberto albumet? Det har krøpet mer under huden på meg i det siste, fantastisk herlig album.
    Ikke noe jeg pleier å spille, men kanskje Getz/Gilberto Vol. 2?

    Vis vedlegget 389348
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.331
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Men når vi snakker om Getz og Gilberto. Getz og Astrud Gilberto er heller ikke å forakte.
    Synes denne er også ganske så ok må jeg si.
    getz and astrud gilberto.png
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Ble fristet til å spille denne. Det begynner jaffal nydelig. Har vokst opp med vibrafon, et flott instrument for mennesker som ikke eier aggresjon - eller som er fullstendig aggresjonshemmet. Det er ofte to sider av samme sak.
    For meg er jazz krona på musikkverket.
    Det samme er rock 'n roll, americana, viser, og blues. Alle er de krona på verket, men jazz er nå liksom juvelen i krona, da. Taler rett til hjerte og fornuft samtidig. Ikke mye i vår verden gjør det. Men jazz gjør det. Jaja, god jazz. Som all god kunst. Slik som all dårlig kunst ikke taler til noe annet enn trangen til å bli underholdt, avledet og bedøvet, så taler god kunst til trangen til å bli ett, både med seg selv om med andre; det er en samhandling og en kommunikasjon. Slik er kunstopplevelsen en nær slektning til naturopplevelsen, som jo er utgangspunktet for den religiøse opplevelsen. Alle disse peker de mot noe annet, noe mer egentlig enn selv selv.
    Jaja, nå er det helg. La oss spille musikk og kose oss
    Det her ble jaffal veldig nesten poetisk, Svein Arne.

    i såfall vil jeg si:

    Radka Tonef; Butterfly; Antonio's Song; 1980.

    Med alle gutta du kan tenke deg å nevne fra det norske jazzmiljøet på den tiden.

    Perle:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Må bare la Renberg være Renberg, og høre på denne.
    Nå da må jeg finne frem whiskyen, og la Tore seile sin egen sjø.

    Radka Tonef; Butterfly (1980).

    last ned (36).jpg

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chet Bakers comeback etter å ha fått nye tenner etc fra 1974 er et album som har fått litt spilletid i det siste (over Tidal). She Was Too Good To Me viser Chet i god form, og peker framover mot hans beste periode i mine ører, tiden i København på Steeplechase på slutten av syttitallet.

    CS477920-01B-BIG.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden denne kom ut på ny i 2008 har jeg hatt et skråblikk på jazzhyllene i platebutikker i tilfelle jeg skulle dumpe over den. Det gjorde jeg i dag på Shabby, og da var det ingen bønn. Joy (1968 ) må jo alle som verdsetter norsk og nordisk moderne jazz ha i samlingen sin. En mer epokedannende utgivelse innen norsk jazz finnes vel ikke.

    krogJoy.jpg


     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joy (1968) må jo alle som verdsetter norsk og nordisk moderne jazz ha i samlingen sin. En mer epokedannende utgivelse innen norsk jazz finnes vel ikke
    Radka Tonef Fairytales
    Holder en kvalitet som godt kan hevdes å være like god, til og med bedre avhengig av smak. Men ikke like epokedannende, til det er den ikke nyskapende nok. Hun var en gudsbenådet tolker som fant sin perfekte partner til slutt, men de beveget ikke grensene til jazzen sammen, samme hvor sterk nerve de tilførte sangene. Det gjorde de som deltok på Joy.

    To favoritter, men på hver sin måte. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Joy (1968) må jo alle som verdsetter norsk og nordisk moderne jazz ha i samlingen sin. En mer epokedannende utgivelse innen norsk jazz finnes vel ikke
    Radka Tonef Fairytales
    Holder en kvalitet som godt kan hevdes å være like god, til og med bedre avhengig av smak. Men ikke like epokedannende, til det er den ikke nyskapende nok. Hun var en gudsbenådet tolker som fant sin perfekte partner til slutt, men de beveget ikke grensene til jazzen sammen, samme hvor sterk nerve de tilførte sangene. Det gjorde de som deltok på Joy.

    To favoritter, men på hver sin måte. :)
    OK, baluba. Sier meg egentlig helt enig i det du skriver. Måtte bare få fram RT som en fremragende norsk jazz-artist. Som dessverre ikke ble med oss lenger for slik å bli epokegjørende.

    For meg vil RT alltid være i en klasse som ikke mange kan måle seg med. Ser at KK helt sikkert er der oppe. Men jeg henter likevel ikke henne fram fra hyllene så ofte. Men nyter selvsagt de gangene hun kommer igjennompå Jazzabit eller NRK Jazz:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joy (1968) må jo alle som verdsetter norsk og nordisk moderne jazz ha i samlingen sin. En mer epokedannende utgivelse innen norsk jazz finnes vel ikke
    Radka Tonef Fairytales
    Holder en kvalitet som godt kan hevdes å være like god, til og med bedre avhengig av smak. Men ikke like epokedannende, til det er den ikke nyskapende nok. Hun var en gudsbenådet tolker som fant sin perfekte partner til slutt, men de beveget ikke grensene til jazzen sammen, samme hvor sterk nerve de tilførte sangene. Det gjorde de som deltok på Joy.

    To favoritter, men på hver sin måte. :)
    OK, baluba. Sier meg egentlig helt enig i det du skriver. Måtte bare få fram RT som en fremragende norsk jazz-artist. Som dessverre ikke ble med oss lenger for slik å bli epokegjørende.

    For meg vil RT alltid være i en klasse som ikke mange kan måle seg med. Ser at KK helt sikkert er der oppe. Men jeg henter likevel ikke henne fram fra hyllene så ofte. Men nyter selvsagt de gangene hun kommer igjennompå Jazzabit eller NRK Jazz:cool:
    En utrolig artist, kanskje vår største kultartist? Nå hører jeg på Some Other Spring som hun gav ut sammen med Dexter Gordon i 1970. Listen over kjente jazzmusikere fra både innland og utland som har samarbeidet med henne er imponerende, så den respekten hun har nytt verden over er nok av et format vi nordmenn ikke helt oppfatter.

    Denne tror jeg nok du kommer til å like godt. Finnes på Tidal.

     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    image.jpeg


    En laaaang rekke med masse god musikk. Akkurat nå: en japanpressing som enkelt nok heter "Ron Carter":cool:.

    Hærlig, rett og slett;)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En særs aktiv herremann. Men nå må det velges noe for sengekanten snart. Har fått CC Audio til NAD/Radionette-riggen på soverommet, så i natt skal den siste musikken nytes fra under dyna. Det blir muligens noen blå toner...
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    En særs aktiv herremann. Men nå må det velges noe for sengekanten snart. Har fått CC Audio til NAD/Radionette-riggen på soverommet, så i natt skal den siste musikken nytes fra under dyna. Det blir muligens noen blå toner...
    NHØP og Duo her i gården. Men alt for tidlig å legge seg nå. Midnattssolen titter akkurat inn:cool:.

    Men skjønner at en slitsom dag går mot en ende i sør. Natta, baluba;-)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En særs aktiv herremann. Men nå må det velges noe for sengekanten snart. Har fått CC Audio til NAD/Radionette-riggen på soverommet, så i natt skal den siste musikken nytes fra under dyna. Det blir muligens noen blå toner...
    NHØP og Duo her i gården. Men alt for tidlig å legge seg nå. Midnattssolen titter akkurat inn:cool:.

    Men skjønner at en slitsom dag går mot en ende i sør. Natta, baluba;-)
    Klipping av gress kan jo være slitsomt, men ellers har dagen vært en stor glede med ny CD og en ekstra CC Audio i hus. Er vel ikke direkte sliten, det er vel helst gleden over å ligge i sengen og velge musikk på nettbrettet. Dette har jeg planlagt en liten stund, og den som gleder seg til noe godt vettu... God natt, Harald.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    963
    Sted
    Oslo
    The Duke has got his hook in me!

    Det startet helt uskyldig med en samleskive på Tidal. Nå er jeg i gang med denne:


    Har dessverre ikke noen skiver med Duke på vinyl. Noen som har noen tips? Gjerne med god lyd. Tenkte jeg skulle gå for Indigos i hvert fall.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    The Duke has got his hook in me!

    Det startet helt uskyldig med en samleskive på Tidal. Nå er jeg i gang med denne:


    Har dessverre ikke noen skiver med Duke på vinyl. Noen som har noen tips? Gjerne med god lyd. Tenkte jeg skulle gå for Indigos i hvert fall.
    Denne er på vinyl fra Mofi, men du bør også ha den doble cden.

     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fant denne platen på gjenbruksbutikk i dag. Easy listening/Jazz fra 1960.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fra samme gjenbruksbutikk:


    Jeg synes denne svinger bra!
    Steike, hvor ligger denne gjenbruksbutikken, pekaill? Det må jo være en liten gullgruve:). Kos deg med CCAB, og hvis du skulle være misfornøyd, kan du gjerne sende den videre:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn