Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Joa. Men var det der så fantastisk, da?
    Fikk åndenød av engelsken til hun der dama.
    Fantastisk og fantastisk, den er i alle fall svært god. Jeg trakk den fram fordi hun står for en motkultur til det som er det gjengse med dagens vokalstjerner innen jazzen, hun står for en renhet og sårbarhet med sin teknikk som ikke er særlig tilstedeværende i den gospeltekniske varianten vi er mer vant med i våre dager. Hvis noen fortjener å bli sammenlignet med Radka så er det henne, men selv hun når ikke opp til Radkas ektefølte hudløse sårbarhet.

    Jeg synes tolkningen av låter som The Nearness of You og The Masquerade Is Over er gode eksempler på egenart innenfor rammene, mens Frim Fram Sauce virker mer som et frieri til de med god hifi. Lydteknisk er det helt i topp, Kongshaug i eget kongerike. Men all over finner jeg ikke noe som trekker alvorlig ned, aksent er absolutt tilgivelig og noen ganger en del av særpreget. Hadde en tysk eller fransk sangerinne med så god fokus på riktige tekniske verdier framført dette med sin aksent ville du nok funnet det sjarmerende.
    Kan nevne at alt er spilt inn live i studio, også vokalen..
    Det er ikke vanlig lenger som Kongshaug sa..
    Nearnes of you er det første taket vi gjorde i studio, ingen reparasjoner eller pitching...
    Det var sånn vi spilte det.
    Jeg gir den en sjanse til når det argumenteres så godt - og jeg kanskje var ukonsentrert ved første lytt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ingen kan si dette er dårlig, flinke folk og samspilt og alt på plass. Men det er ikke min form for jazz. Blir rett og slett for kjedelig og beregnet. Må ha mer hår i suppa og mer unoter, ikke så polert musikk som dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joa. Men var det der så fantastisk, da?
    Fikk åndenød av engelsken til hun der dama.
    Fantastisk og fantastisk, den er i alle fall svært god. Jeg trakk den fram fordi hun står for en motkultur til det som er det gjengse med dagens vokalstjerner innen jazzen, hun står for en renhet og sårbarhet med sin teknikk som ikke er særlig tilstedeværende i den gospeltekniske varianten vi er mer vant med i våre dager. Hvis noen fortjener å bli sammenlignet med Radka så er det henne, men selv hun når ikke opp til Radkas ektefølte hudløse sårbarhet.

    Jeg synes tolkningen av låter som The Nearness of You og The Masquerade Is Over er gode eksempler på egenart innenfor rammene, mens Frim Fram Sauce virker mer som et frieri til de med god hifi. Lydteknisk er det helt i topp, Kongshaug i eget kongerike. Men all over finner jeg ikke noe som trekker alvorlig ned, aksent er absolutt tilgivelig og noen ganger en del av særpreget. Hadde en tysk eller fransk sangerinne med så god fokus på riktige tekniske verdier framført dette med sin aksent ville du nok funnet det sjarmerende.
    Kan nevne at alt er spilt inn live i studio, også vokalen..
    Det er ikke vanlig lenger som Kongshaug sa..
    Nearnes of you er det første taket vi gjorde i studio, ingen reparasjoner eller pitching...
    Det var sånn vi spilte det.
    Det gleder meg å lese mer om denne innspillingen. Og det gleder meg stort at dere valgte å starte med nettopp den låten. Det betyr at vi har litt sammenfallende smak, Lew Stones fantastiske standard hører med til toppen av jazzstandarder i mine ører. ;D

    Ingen kan si dette er dårlig, flinke folk og samspilt og alt på plass. Men det er ikke min form for jazz. Blir rett og slett for kjedelig og beregnet. Må ha mer hår i suppa og mer unoter, ikke så polert musikk som dette.
    Ingenting å si på det, smak og behag etc. Jeg har god nytte av denslags, og synes faktisk ikke at det er så veldig polert. Det er svalt og litt slentrende, men det er da litt som stikker innimellom når det dras litt soloer også. At alt er spilt inn live i studio er nok en av årsakene til at de musikalske stemningene kommuniseres så godt, og det hele låter avslappet og gjennomarbeidet. Flinke musikere har en evne til å få det vanskelige til å høres lett ut. :)

    I dag har jeg faktisk dykket litt ned i det softe landskapet etter at jeg hadde hørt ferdig programmene Guttemusikken og Tidsmaskinen på Radio 102. Bo Sundström fra Bo Kaspers Orkesters soloplater er minst like softe som de han har gitt ut med hovedprosjektet. Den siste var den som ledet meg i den retningen, siden den er såpass ny at jeg plukket opp tipset i en anmeldelse i det nye nummeret av Stereo+. Helt grei plate å nyte formiddagskaffen med.

     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Ingen kan si dette er dårlig, flinke folk og samspilt og alt på plass. Men det er ikke min form for jazz. Blir rett og slett for kjedelig og beregnet. Må ha mer hår i suppa og mer unoter, ikke så polert musikk som dette.
    Mere sånn?

     

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    Chick Corea - Piano Improvisation vol.1 - ECM 1971

    DSC_0051.jpg
    Et fint album....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    J.O har fingrene sine i mye bassing rundt omkring. Sammen med kollega Rune Klakegg fra Lush Life gav han ut denne i 2015. Som tittelen tilsier er det en form for nåtids norsk videreføring av Jan Johanssons Jazz på svenska.

    jazz paa norsk.jpg


    Finnes på din favoritt strømmetjeneste.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    Formoder at det ikke er Melody sitt sceneantrekk som vises....

    Melody Gardot - Nude in Europa
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ingen kan si dette er dårlig, flinke folk og samspilt og alt på plass. Men det er ikke min form for jazz. Blir rett og slett for kjedelig og beregnet. Må ha mer hår i suppa og mer unoter, ikke så polert musikk som dette.
    Mere sånn?

    Der skjer det jo mye interessant, og litt av hvert fra både blåsere og i det hele en mer over i jazzrock.
    Jeg er jo glad i 50- og 60-tallet, Evans, Coltrane og Davis når han ikke gjør seg sånn til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Formoder at det ikke er Melody sitt sceneantrekk som vises....

    Melody Gardot - Nude in Europa
    Skal visstnok være slik hun opptrer live, ifølge en om hevder å være informert her inne. ;)

    Sist hun var her hadde hun (dessverre) mere klær på seg... Undertegnede som linselus bak.
    Men for ei dame!
    Fra fyrverkerikonserten til Marinemusikken.

    A64D011A-8E1A-4764-8A8D-C5C2718AB252.jpg
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    En av mine favorittplater med en av mine favoritt pianister!

    0821AB90-E4CA-493C-B8E4-D531A9ABF3B0.jpeg
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Denne med samme gjengen er også bra!
    Låtene Smal Hands og Sweet Soul er deilig øregodt!

    958A9347-F3B7-4F27-A979-166F68EC0CEE.jpeg
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Denne også er utrolig! Særlig låtene Nothing personal Og The cost of Living.
    Fantastisk lag dette også!

    E5E6E150-ADE4-4140-BDB3-59622BE58710.jpeg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    John Taylor, ja, J.O

    En stor pianist, enig (RIP)

    BC4115E9-B8FA-4E2E-B074-715D9CF7C813.jpeg


    Palle D er ikke ille i dette kompaniskapet.

    Har du en profesjonell vurdering av Palle, J.O?

    Min favoritt i en pianotrio er vanligvis bassisten, men jeg er litt usikker på hvordan dere selv vurderer dere. Er det rå konkurranse og den enes død, den andre brød, eller er det et positiv-sum spill? «Spiler dere hverandre gode»?

    Du trenger ikke svare. Var bare litt spent på noen utsagn, behind the scene:)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Snurrer andre kvelden på rad og blir bedre og bedre for hver runde, selv prøver jeg å henge med sammen med glasset. Livskvalitet en lørdagskveld!
    _D758996-1.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter den på vinyl? Tipper du har tilgang til strømming så du har kanskje en mening om dette er ei av de platene som det virkelig svarer seg å kjøpe på svart gull. Det finnes jo også de innspillingene (gjerne moderne og digitale) som du ikke vinner noe særlig på å spille av på vinyl. Southside Johnny & La Bamba's Big Band Grapefruit Moon er nevnt som ei slik plate.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn