Jazz - Plater som man bare må ha......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Solveig Slettahjell (særlig de 2 eldste synes jeg, Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra og Silver)
    Radka Toneff (det meste)

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    44
    SaltyDog skrev:
    Hvis jeg ble tvunget til å gi fra meg alle jazzplatene mine, og kun fikk lov til å beholde en, så gir svaret seg selv:
    "Beyond The Missouri Sky" med Charlie Haden og Pat Metheny. Du skylder deg selv å kunne nyte denne platen, som er en skikkelig højdare, både på musikk og lyd (imho) ;D
    Helt enig i at dette absolutt er en av dem. Jeg har spilt den opptil flere ganger i løpet av de siste timene. Siden det er lenge siden jeg spilte den sist, var det godt å bli minnet på hvor bra denne er!!

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jazzvenner.
    Den fantastiske bassisten CHARLIE HADEN ble nevnt. Som fan av Haden kan jeg anbefale en CD serie på 7 plater som heter "The Montreal Tapes". Dette er en serie konserter Haden gav i 1989 på jazzfestivalen i Montreal. Alle er utgitt , utenom en. Musikken er i trio og duoformat, utenom en, som er med hans legendariske band "Liberation Music Orchestra".
    Produksjonene er meget bra, med stor fyldig lyd. Jeg har selv hørt musikk i konsertsalen der opptaket fant sted, og jeg kan gå god for et meget godt lokale. Dere med 20hz høytalere må prøve denne musikken. 6 av platene er utgitt av Verve, untatt en, som er ECM.

Men hva er det som surrer på spilleren (og i hodet) nå? .....joda, det er en plate som heter "AFOXE`" med Ernie Watts og Gilberto Gil. Watts har forresten lang fartstid med Charlie Haden`s Quatet West.

God lytting, Olllie

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enig der, HoJ, flott plate dette. Spelar denne mykje :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bestilte Herbie Hancock-Joni Letters. På vinyl.
    Har ikke hørt den, men jeg håper den er bra. Jeg tror den er bra.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hancock`s plate er OK, men ikke noe mer. Ordinær vinyl, dvaskete cover. Musikkmessig er det Hancocks helt personlige tolkninger av Joni Mitchels musikk. Mitchell`s musikk er jo litt "spesiell", men liker man det er det OK.
    Som sagt plata er OK, men for meg krever den mye lytting. Men det er jo det vi audiofile liker, ikke sant?

Olllie

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    olllie skrev:
    Hancock`s plate er OK, men ikke noe mer. Ordinær vinyl, dvaskete cover. Musikkmessig er det Hancocks helt personlige tolkninger av Joni Mitchels musikk. Mitchell`s musikk er jo litt "spesiell", men liker man det er det OK.
    Som sagt plata er OK, men for meg krever den mye lytting. Men det er jo det vi audiofile liker, ikke sant?

Olllie
    Joni Mitchell har laga mye bra. Lytting er det jeg bruker platene mine til, så det går nok bra.
    Bestilte Terje Rypdal-Fimbul i samme slengen forresten.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne bare MÅÅÅÅ dere ha, folkens: "Network" med gitaristen og elektronikkk guruen Robert Fripp. Eller kanskje ikke, Fripp`s musikk er jo noget spesiell. I disse klimatider , hvor alle er oppmerksomme på varmere klima og stigende hav, laget Fripp en låt ved navn "Here comes the Flood" i 1978 sammen med Brian Eno og Peter Gabriel. Denne låten inneholder blant annet et radio opptak med en forsker som spår dramatisk stigende hav. Artig låt.
    Jeg skylder å si at "Network" er en EP kompilasjon, med musikk hentet fra LP ene "Exposure" og "God save the King"

Olllie

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn