Jazz - Plater som man bare må ha......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Synes den bluestråden som låg over var så flott, at jeg prøver meg som trådstarter med jazz i fokus. Må innrømme at jeg blir mer og mer jazzorientert. Siden det er så vannvittig mye flott musikk der ute som jeg ikke vet om, så kan vi kanskje tips hverandre om plater og gode nettsteder å kjøpe musikk. Best er det når man kan høre lydklipp for å få en ide om man liker musikken.

Kjør tråd!!! ;D ;D ;D

N

Nailhead

Gjest
    :) Som trådstarter skriver så er det utrolig mye flott musikk der ute som vi ikke vet om!
    Har lyst til å nevne noen av de jazzplatene jeg har glede av å lytte til.

Keith Jarrett - "The Survivors`Suite"

Gary Burton, Chick Corea - "Duet"

Gary Peacock, Keith Jarrett, Jack DeJohnette - "Tales Of Another"

Eberhard Weber -"The Following Morning"

Eddie Gomez, John Abercrombie, Jack Dejohnette, Lester Bowie - "New Directions"

Ralph Towner - "Solstice - Sound and Shadows" (Ralph Towner, Jan Garbarek, Eberhard Weber og Jon Christensen)

Joe Henderson, Chick Corea, Ron Carter, Billy Higgins - "Mirror Mirror" :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    852
    John Coltrane har mange gode og er i klasse med Miles. Begynn med "best of" og gå videre om du liker det. Så kan du fortsette med Bill Evans eller sjefen sjøl: Miles Davis. Miles utgivelser på 60-tallet er højdare alle sammen.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    En annen som er influert av Miles Davis er Dave Douglas. Anbefales.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    John Coltrane har mange gode og er i klasse med Miles. Begynn med "best of" og gå videre om du liker det.
    For ikke å si i samme band som Miles.. ikke minst på KoB. Videre enig i anbefaling. Men jeg liker ikke "BEST OF" fordi de surrer til historikken og sammenhengen, og ville ha startet med den (rettmessig!) berømte Giant Steps fra Atlantic-perioden (59-61), som er selve kulminasjonen av Coltrane på sitt mest kreative og fokuserte. Imo.
    Enda mer berømt, men mer personlig og vanskeligere tilgjengelig er A Love Supreme på Impulse. Coltrane for viderekommende.

Mvh Vidar P

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Med CD-spilleren min fulgte det med et råd fra forrige eier om å investere i denne boksen.

Jeg har aldri angret. Tvert i mot, denne har jeg spilt mye. Flott trio oppsett. Spesielt har jeg faktisk lyst til å fremheve prestasjonene til Jack DeJohnette på trommer. Han setter nesten en standard i mine øyne/ører med et forrykende nærvær og temperament.

Mvh

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg ble tvunget til å gi fra meg alle jazzplatene mine, og kun fikk lov til å beholde en, så gir svaret seg selv:
    "Beyond The Missouri Sky" med Charlie Haden og Pat Metheny. Du skylder deg selv å kunne nyte denne platen, som er en skikkelig højdare, både på musikk og lyd (imho) ;D

Vedlegg

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    0
    Handler mye fra amazon.com. Kjempeutvalg!!! Det er også mange nettbutikker i statene som selger gjennom amazon.com - systemet, og de kan gjerne være billigere. Havner stort sett på 6-10 dollar platen. Frakten er på ca 7 dollar stk, så det blir ca 80 - 100 kr stk.
    Når det gjelder favoritter, så vender jeg stadig tilbake til Mike Stern, Michael Brecker eller Gonzalo Rubalcaba. Ellers, hvis du har en favorittmusiker, f.eks Victor Wooten på bass (i særklasse!!!), eller Dennis Chambers på trommer, kan det jo være en idè å lete etter innspillinger hvor disse er med. YouTube er forresten en skattekiste. Ikke akkurat HiFi, men gode tips kan du finne.... :)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.105
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    SaltyDog skrev:
    Hvis jeg ble tvunget til å gi fra meg alle jazzplatene mine, og kun fikk lov til å beholde en, så gir svaret seg selv:
    "Beyond The Missouri Sky" med Charlie Haden og Pat Metheny. Du skylder deg selv å kunne nyte denne platen, som er en skikkelig højdare, både på musikk og lyd (imho) ;D
    Kunne ikke vært mer enig!

Ellers så er Dag Arnesen Trio "Norwegian Songs" meget bra

E.S.T "Strange place for snow" Synes jeg er deres beste album.

NHØP "This is all I ask" Dette er også en av de virklig flotte perlene...

Coltrane med hans "ballads" utrolig vakker..

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gode jazzplater er gull verdt. I tillegg til de glimrende platene som tidligere er nevnt kan jeg nevne noen av mine favoritter:

Bill Evans :Waltz for Debbie

Oliver Nelson: The Blues and the abstact Truth

Gerry Mulligan:The Consert Jazz band

Keith Jarrett: Changes

Gill Evans: Out of the Cool

Vennlig hilsen Ole

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    128
    Fem gode jazzplater som kanskje er litt utenom den vanlige "pensumlista":

Keith Jarrett/Jan Garbarek: "Belonging"

Terje Rypdal: "Chaser"

Bill Bruford: "Earthworks"

Knut Riisnæs Quartet: "Flukt"

John Scofield/Pat Metheny: "I can see your house from here"

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Siden Rypdal er nevnt med Chaser vil jeg legge til The Singles Collection!

beaver

Fersking
    Ble medlem
    10.02.2008
    Antall liker
    0
    MUSIKK OG LYD
    eller god lyd kontra god musikk. Jeg legger merke til at jeg spiller god musikk oftere enn jeg finner frem god lyd-cd/plater. Ofte dukker Art Pepper og Sonny Rollins fra
    50-tallet opp - "Saxophone collossus er jo utrolig god. Som deilig musikk har jo
    vår egen Bodil Niska levert bra saker.
    Hilsen Beaver

O

om.s

Gjest
    For ikke glemme vår egen Tord Gustavsen Trio:
    - The Ground
    - Changing places
    - Being there

Stereophile hadde en kommentar om at dette var noe av det beste siden Miles Davies´s KoB, store ord? men veldig tagende musikk vel verdt å sjekke ut......

mvh

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    om.s skrev:
    - The Ground
    - Changing places
    - Being there

Stereophile hadde en kommentar om at dette var noe av det beste siden Miles Davies´s KoB, store ord? men veldig tagende musikk vel verdt å sjekke ut......

mvh
    Her kom du meg akkurat i forkjøpet, om.s! ;D
    Støtter dette fullt ut, hører akkurat nå på "Being there", som rosinen i trilogien (imho).

O

om.s

Gjest
    SaltyDog skrev:
    om.s skrev:
    - The Ground
    - Changing places
    - Being there

mvh
    Her kom du meg akkurat i forkjøpet, om.s! ;D
    Støtter dette fullt ut, hører akkurat nå på "Being there", som rosinen i trilogien (imho).
    Der ser man! ;) ;D ....

mvh

Pyramus

Medlem
    Ble medlem
    01.01.2005
    Antall liker
    5
    Kan anbefale Manu Katché:

- Neighbourhood
    - Playground

Wasilewski/Kurkiewicz/Miskiewicz:

- Trio

Tomasz Stanko Quartet:

- Suspended Night
    - Lontano

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.736
    Torget vurderinger
    24
    Har så vidt forsøkt meg på Coltrane, men klarer ikke helt å få tak på det. Trolig er jeg litt for fersk og uerfaren med jazz, eller så er det bare ikke helt min greie. Det blir litt som med Miles Davis, jeg finner det litt for kjølig. For meg funker Coleman Hawkins, Chet Baker og Ben Webster bedre. Helt tydelig at skal jeg ha saksofon så er Webster mer min greie enn Coltrane, men jeg skal jobbe med å utvide horisonten folkens. Forresten merksnodig hvordan smaken utvikles.....

Noen som har gode Webster-anbefalinger? Webster meets Peterson, er den bra? Har Live at the Rennaicance pluss noen flere og det klaffer helt for meg.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    sjekk ut
    Clark Terry
    Don Byaz
    Bjarne Nerem

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.797
    Sjekk ut:

Karin Krog/Bengt Hallberg - Two of a Kind (Meantime records 1982)
    Kairin Krog & Jon Surman - Bluesand (Meantime records 1999)

Sistnevnte med alternativt tilsnitt. Vanvittig flott og spennende i mine ører.

O

om.s

Gjest
    Fosse skrev:
    Har så vidt forsøkt meg på Coltrane, men klarer ikke helt å få tak på det. Trolig er jeg litt for fersk og uerfaren med jazz, eller så er det bare ikke helt min greie. Det blir litt som med Miles Davis, jeg finner det litt for kjølig. For meg funker Coleman Hawkins, Chet Baker og Ben Webster bedre. Helt tydelig at skal jeg ha saksofon så er Webster mer min greie enn Coltrane, men jeg skal jobbe med å utvide horisonten folkens. Forresten merksnodig hvordan smaken utvikles.....

Noen som har gode Webster-anbefalinger? Webster meets Peterson, er den bra? Har Live at the Rennaicance pluss noen flere og det klaffer helt for meg.
    Gerry Mulligan meets Ben Webster, en riktig godbit om man er i det hjørnet, tror det skulle klaffe bra. Ellers er Gerry Mulligan i seg selv vel verdt å legge ørene til, som en slags Bariton saxens Chet Baker, hvilket bringer en over på Mulligan/Baker "The Carnegiehall concert" etc etc nydelige skiver.....

mvh

mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen vil vel riste på hodet....men her er en av mine favoritter :)

Dette er et album som spruter over av ung vitalitet og null frykt for hva som skal komme fra en artist som allerede har lang fartstid og omfattende variasjon i sitt uttrykk.

Og for en lydproduksjon!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Hus
    Denne er obligatorisk i alle fall. Meget bra lyd selv om den er fra 1963-64.

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    om.s skrev:
    Fosse skrev:

Gerry Mulligan meets Ben Webster, en riktig godbit om man er i det hjørnet, tror det skulle klaffe bra. Ellers er Gerry Mulligan i seg selv vel verdt å legge ørene til, som en slags Bariton saxens Chet Baker, hvilket bringer en over på Mulligan/Baker "The Carnegiehall concert" etc etc nydelige skiver.....

mvh

mvh
    Tiltredes (...meets Ben Webster). Har denne i MSFL vinyl, og lyden er meget bra. Denne er vel vanskelig å få tak i nå til en fornuftig pris, men jeg ser at Acoustic Sounds har en Speakers Corner vinyl, og min erfaring med SC tilsier at en kan forvente minst like god lyd (?). Dette er musikk som passer på vinyl, du blir ikke skuffet, Fosse.

Forøvrig har jeg nettopp kjøpt Giant Steps og A Love Supreme (Coltrane) uten å få det helt store ut av dem enda. Må kanskje jobbes litt med?

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Milcho Leviev & Dave Holland - Up and down

Live innspilling med fantastisk musikk og faaantastisk lyd! (Iflg coverinfo er platen spilt inn på en DAT-spiller)

mvh
    Proffen

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    om.s skrev:
    Fosse skrev:

mvh

mvh

Jeg kan anbefale "Ben Webster And Associates", ellers etter min mening er både Webster og de andre gamle tenoristene på nedadgående kvalitetsmessig i 1960 åra. De aller fleste hadde sin storhetstid før 2.verdenkrig, f.eks.Lester Young.
    Men for all del, de kunne sitt håndverk på sine eldre dager også. Olllie

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.736
    Torget vurderinger
    24
    Takker for tips ollie, akkurat nå koser jeg meg med helt fersk og nyvasket Ben Webster meets Oscar Petersen (Speakers Corner - aldeles fabelaktig lyd forresten). Dette var midt i blinken for meg, men jeg er nybegynner på jazz, entusiastisk nybegynner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn