JBL M2 - DIY clone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Mitt motto for saker jeg egentlig ikke har råd til: If you can't buy it, build it!
    Nå skal det sies at alt av hardware er kjøpt inn, og det er sannelig dyrt nok. Og skal jeg regne timepris på ferdige bygg, så nærmer jeg meg halvparten av nypris...:LOL:

    Jeg har hatt bassene, 2216Nd, liggende her noen år. Prosjektet stoppet opp da det ble vanskelig å skaffe hornet. Nå har imidlertid Speaker Exchange startet salget av dette igjen. De spesielle kombinerte øvre mid/diskantene (coax kompresjonsdrivere) kom på plass da Arne M hadde liggende ett sett. Delefilter og terminaler er også kjøpt inn, og nå mangler jeg bare å bestille stoffdekslene mellom porter og horn. Lurte på å lage dem selv, men de koster såpass lite at dette ikke svarer seg. I tillegg er de vanskelige å lage, med svært tynne sider og en utfordrende bue og radius mot nedre kant.

    JBL M2 studiomonitor.jpeg


    Når det gjelder oppkobling mot anlegget så er dette et prosjekt midt i blinken for det jeg har av amper. Man kan skaffe seg ferdig preset til Crown/Audio Architect, og min DCI 4x1250N er perfekt for dette. Det passive filteret er beregnet for kompdriveren, og resten styres med DSP slik jeg har forstått det. Det blir uansett spennende å forsøke seg på egne tilpassinger og evt subber på garasjeloftet!

    Jeg har vært innom et titalls DIY prosjekter på nett. Det finnes et utall av M2-kloner bygget. Mye fint, og mye som jeg ville ha bygget annerledes. Felles for dem alle er at dette er en høyttaler som låter svært bra, siden utgangspunkter er bra.
    Problemet til nå er at det ikke finnes så mye bra målsatte tegninger. De som sitter på dette har ikke lagt ut så mye. Jeg trenger mål på alt av deler, og spesielt innvendig i kassene. Det er mye deler og alt skal freses ut på CNC hos Trestokken. Hvis noen har link til gode målsatte tegninger er det bare å komme med tips og linker her eller på PM!
    Her er eksempel på tegning av M2-deler klargjort for CNC, det er slike som er greie å ha, med mål på enkeltdeler:


    JBL M2 Internal.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Noen tips:


    Jeg testet med 2450 med hhv beryllium og aquaplas

    Johoo med D2 drivern, 2450be og til og med 475 hvis jeg husker rett?

    Etter sigende er det mer kropp og glattere klang i beryllium enn D2. Men D2 er ikke dårlig det heller.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye for gode tips! Nå har jeg jo alt originalt tilbehør liggende, men blir M2ene stående her kan det godt være jeg vil teste ut forskjellige driverkomboer, om de skulle dukke opp til salgs! 😊
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Teknisk manual har exploded tegning

    Jeg ramset opp alle mål i tråden min
    Håper det kan være til hjelp

     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, var ikke klar over at dette lå i din tråd, JoHoo! :love:
    Mye nyttig her også, men link til JBLpro med exploded tegning virker ikke lenger. Hadde den samme liggende, men nå har de kutta den muligheten. Har sikkert med nye rettighetshavere å gjøre.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du vet det sikkert men kondensatoren C2 i filteret til D2 er 3.3uf og ikke 33.3
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Har fundert på hvordan 2216ND hadde gjort seg i en toveis med 2384&2451be. 2384 kan kappes litt på hver side.

    Beklager off topic 🙄😬
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Man får ikke bestilt porter fra Speaker Exchange, så jeg fikk naboen til å printe ut noen for meg. Han kan sikkert printe ut flere om noen vil ha, de koster i såfall ikke mange hundrelappene. Plasten koster ikke mange kronene, men han har fått litt for jobben. Portene fant jeg ferdige 3D print filer til, og jeg har i tillegg til de to portdelene også fått laget den buede ytre ringen som følger kurven til nedre del av baffelen.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det var mye fin info i tråden din som du linket til over her, Hornlyd! Holder på å lese meg opp på all infoen som blir gitt her og fra Johoo.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bygde ett par M2 for en kar noen år tilbake, husker jeg måtte være litt kreativ, men fant alt nødvendig på nett til slutt. Hvis jeg var smart, noe jeg sjelden er, så kan det hende det ligger litt info i Der untergang tråden min.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Foreløpig har jeg ikke sett noen som har bygget en skikkelig replika her i Norge - jeg tok selv noen snarveier for enklere bygg. Dette blir gromt å følge med på @Hunsbedt, ser du har en solid start allerede 😃
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk begynt så vidt med nye tegninger selv på Sketchup i går kveld. Legger ut litt etterhvert som det blir ferdig. Håper å ha mye klart til neste helg slik at vi kan begynne med plotting til CNC.
    Takker for all input og forslag så langt i tråden, alt blir grundig lest i alle fall! 😊
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke så lett å få tak i orginale deler til JBL lenger. I hvertfall fra 60-70 og 80 tallet. Var ute etter 2235H eller 136A 15''. Var noen par fra Japan og ebay. Ikke helt perfekt heller. Litt sår hær og dær, og variabel farge på kon og støvhette. 10k for noe slikt er for dyrt. Rekonsett/kanter blir ikke helt som orginalen heller. Man må kanskje høre på de som har byttet tidligere.
    Kjøpte en gang kantoppheng fra Speaker Exchange og kappa 6. Var så tynn og dårlige at jeg bestillte Simply Speaker i stedet. De beste har vært fra en på ebay. En kjenning på Lansing Heritage. Tror oen hær inne husker navnet på han. Har kanter fra han jeg skal bytte på 4sk JBL L8TH og noen gamle LE14-H par.
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så lett å få tak i orginale deler til JBL lenger. I hvertfall fra 60-70 og 80 tallet. Var ute etter 2235H eller 136A 15''. Var noen par fra Japan og ebay. Ikke helt perfekt heller. Litt sår hær og dær, og variabel farge på kon og støvhette. 10k for noe slikt er for dyrt. Rekonsett/kanter blir ikke helt som orginalen heller. Man må kanskje høre på de som har byttet tidligere.
    Kjøpte en gang kantoppheng fra Speaker Exchange og kappa 6. Var så tynn og dårlige at jeg bestillte Simply Speaker i stedet. De beste har vært fra en på ebay. En kjenning på Lansing Heritage. Tror oen hær inne husker navnet på han. Har kanter fra han jeg skal bytte på 4sk JBL L8TH og noen gamle LE14-H par.
    Du sier noe om gamle deler til JBL, og jeg minnes delestyret da jeg skulle til å planlegge ett sett Hartsfield. Jeg har jo Klipchorn, og Hartsfield var vel et muligens forsøk fra JBL på å kopiere suksessen til Klipsch, så dette fristet veldig. På grunn av problemer å få tak komplett sett deler, samt en lengre bestilling på andre prosjekter, ble Hartsfield lagt på hylla. Først noen måneder etterpå så jeg tilfeldig på eBay at det meste var å få kjøpt, faktisk. Men da var det ikke tid til å fullføre, pluss at jeg var i gang med egen hornrigg. Så jeg slo det fra meg. Kanskje en gang i fremtiden? Men det blir nok ikke lettere å få tak i deler til gamle JBL er jeg redd for...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Det fint lite som ikke kan skaffes av eldre JBL men det er ofte et sjansespill.... Mye ser flott ut men er nesten søppel når en pakker ut.
    Jeg har fått mye inn døra som har blitt sendt rett til Claus for rep....
    Men vil en betale så får en tak i det meste... 😃
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.804
    Antall liker
    2.380
    Sted
    Portugal
    Ikke så lett å få tak i orginale deler til JBL lenger. I hvertfall fra 60-70 og 80 tallet. Var ute etter 2235H eller 136A 15''. Var noen par fra Japan og ebay. Ikke helt perfekt heller. Litt sår hær og dær, og variabel farge på kon og støvhette. 10k for noe slikt er for dyrt. Rekonsett/kanter blir ikke helt som orginalen heller. Man må kanskje høre på de som har byttet tidligere.
    Kjøpte en gang kantoppheng fra Speaker Exchange og kappa 6. Var så tynn og dårlige at jeg bestillte Simply Speaker i stedet. De beste har vært fra en på ebay. En kjenning på Lansing Heritage. Tror oen hær inne husker navnet på han. Har kanter fra han jeg skal bytte på 4sk JBL L8TH og noen gamle LE14-H par.
    Beste Surround Kit til JBL kjøper du hos Rick Cobb
    rcobb@tampabay.rr.com

    Du finner ham også på Ebay, men bedre pris på frakt når du kontakter ham direkte.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    JBL D130.jpg


    Kansje litt for mye forstyrrelse i denne tråden . Dette et prosjekt som har ligget siden 2019 nå. Men nå har jeg bestemt meg for å begynne på dette JBL L45 Flair prosjektet ( m. baffelbytte). Dette er et D130 Preasemmled Recone Kit 16 ohm. Talespole og spoleopphenget er satt. Så det skal ikke være noe hokus pokus å få montert på dette. Blir et 2-veis system med horndriver, eller ''ringradiator'' horndiskant i første omgang. Kan prøve å kjøre D130 flatt uten delefiler. Skal bli en stram og ikke så dyp bass med dette.
    Vet ikke om SoundSpeakerRepair.com er oppe og går lengre. Dette Recone Kit har fått god omtale av brukere.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    1700498692745.jpeg


    Dette bildet har jeg stjålet fra tråden din som du nevnte, @roadrune , med beskrivelse som var gull verdt for meg, og infoen kan legges rett i Sketchupskissa.
    Det skrives:
    " Hvis noen lurer, eller skal lage selv fant jeg ut at radiusen på denne buen måtte være 1415mm, det er basert på 18mm stigning på midten kontra sidene på hornet."

    Jeg har prøvd å finne denne radien uten hell, så dette var nyttig!:giggle:

     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Vis vedlegget 971472

    Kansje litt for mye forstyrrelse i denne tråden . Dette et prosjekt som har ligget siden 2019 nå. Men nå har jeg bestemt meg for å begynne på dette JBL L45 Flair prosjektet ( m. baffelbytte). Dette er et D130 Preasemmled Recone Kit 16 ohm. Talespole og spoleopphenget er satt. Så det skal ikke være noe hokus pokus å få montert på dette. Blir et 2-veis system med horndriver, eller ''ringradiator'' horndiskant i første omgang. Kan prøve å kjøre D130 flatt uten delefiler. Skal bli en stram og ikke så dyp bass med dette.
    Vet ikke om SoundSpeakerRepair.com er oppe og går lengre. Dette Recone Kit har fått god omtale av brukere.
    Sound speaker repair er borte fra webben, handlet litt der før corona...
    Pass på å gjøre godt rent inn spole gapet og shims stramt så funker nok det 😃
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Etter en uke med finkjemming og oppsamling av det jeg kunne finne av informasjon om originalkassene, ble mine enkle Sketchup-skisser ferdig nå i kveld. Felles for alt jeg har sett av DIY er at man helst velger seg en annen måte å sette sammen kassene på enn originalt. Jeg har ikke sett en eneste kasse med samme utvendige mål som originalen har. Dette kommer nok av at det er en relativt komplisert affære å gjøre det likt, og man velger enklere løsninger.

    Jeg fant faktisk ferdige Sketchup-tegninger i Warehouse. Blant annet var det to helt ferdige utvendige tegninger. Jeg lastet dem ned, men de var desverre helt ubrukelige, men feil mål på omtrent alt. Rart når man først tar seg bryet med å tegne opp alt at man ikke i det hele tatt prøver å bruke originalmålene...

    Som alle de andre kassene jeg har studert er heller ikke min 100% lik originalen. Skråkantene på hver side av baffel har jeg bygget inn i sideplatene istedenfor løse trekantlister. Kanten på den buede plata nederst er heller ikke korrekt. Mulig jeg får til denne rett når stoffdekslene ankommer og jeg får riktige mål fra dem. Baksiden har luke, noe ikke M2 har originalt meg bekjent (bittelitt usikker her siden jeg ikke har sett noen bilder av baksiden på originalen).
    Men utvendige mål er helt like på millimeteren, og platene jeg har brukt er like tykke, så langt jeg har funnet ut. Plassering av avstiverplatene har blitt basert på gjetting og bilder. Det er ikke nevnt noenting om nøyaktig plassering noen steder, i alle fall ikke på en korrekt kasse.

    Tegningene er heller ikke helt ferdige. Jeg mangler å plassere porthull, terminal, div bolthull og andre småting. Dette skal gjøres før jeg målsetter hver enkelt plate og gjør den klar for CNC-plotting. Hornet/vaweguiden, spesielt innerst mot driver, er ekstremt komplisert å få til i Sketchup. Så overse den rare forenkla utgaven jeg fikk til. Det ble plassert inn bare for å få tegningene av tredeler til å passe greit.

    Skb-filer kommer jeg ikke til å legge ut her, men er det interesse for dem kan dere heller sende meg en PM. Jeg har brukt bortimot 20 timer på knoting med Sketchup for å få dette til, så det ble en del jobb...😅

    JBL M2 complete white.jpg


    JBL M2 exploded partly.jpg


    JBL M2 exploded all parts.jpg
     

    Ares

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2016
    Innlegg
    12
    Antall liker
    7
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Etter en uke med finkjemming og oppsamling av det jeg kunne finne av informasjon om originalkassene, ble mine enkle Sketchup-skisser ferdig nå i kveld. Felles for alt jeg har sett av DIY er at man helst velger seg en annen måte å sette sammen kassene på enn originalt. Jeg har ikke sett en eneste kasse med samme utvendige mål som originalen har. Dette kommer nok av at det er en relativt komplisert affære å gjøre det likt, og man velger enklere løsninger.

    Jeg fant faktisk ferdige Sketchup-tegninger i Warehouse. Blant annet var det to helt ferdige utvendige tegninger. Jeg lastet dem ned, men de var desverre helt ubrukelige, men feil mål på omtrent alt. Rart når man først tar seg bryet med å tegne opp alt at man ikke i det hele tatt prøver å bruke originalmålene...

    Som alle de andre kassene jeg har studert er heller ikke min 100% lik originalen. Skråkantene på hver side av baffel har jeg bygget inn i sideplatene istedenfor løse trekantlister. Kanten på den buede plata nederst er heller ikke korrekt. Mulig jeg får til denne rett når stoffdekslene ankommer og jeg får riktige mål fra dem. Baksiden har luke, noe ikke M2 har originalt meg bekjent (bittelitt usikker her siden jeg ikke har sett noen bilder av baksiden på originalen).
    Men utvendige mål er helt like på millimeteren, og platene jeg har brukt er like tykke, så langt jeg har funnet ut. Plassering av avstiverplatene har blitt basert på gjetting og bilder. Det er ikke nevnt noenting om nøyaktig plassering noen steder, i alle fall ikke på en korrekt kasse.

    Tegningene er heller ikke helt ferdige. Jeg mangler å plassere porthull, terminal, div bolthull og andre småting. Dette skal gjøres før jeg målsetter hver enkelt plate og gjør den klar for CNC-plotting. Hornet/vaweguiden, spesielt innerst mot driver, er ekstremt komplisert å få til i Sketchup. Så overse den rare forenkla utgaven jeg fikk til. Det ble plassert inn bare for å få tegningene av tredeler til å passe greit.

    Skb-filer kommer jeg ikke til å legge ut her, men er det interesse for dem kan dere heller sende meg en PM. Jeg har brukt bortimot 20 timer på knoting med Sketchup for å få dette til, så det ble en del jobb...😅

    Vis vedlegget 973334

    Vis vedlegget 973335

    Vis vedlegget 973336
    Lønner seg å kunne eksperimentere med porting.
    Få vekk noe av resonansen rundt 300hz som en finner i originalen.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Lønner seg å kunne eksperimentere med porting.
    Få vekk noe av resonansen rundt 300hz som en finner i originalen.
    Har du målt selv på M2, eller er disse problemene hentet ut i fra det Erin på ASR fant ut med sin test?
    Vi skal måle kassen med DATS, og se om vi kan minimere eventuelle problemer med endring av demping.
    Jeg får hjelp av karmann, som er en ræser på DSP og målinger, og tenker at dette ikke vil bli så komplisert å få kontroll på. 😉
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Prøv også å rulle filt eller skum i en ring inni porten. Koster ikke noe og gjør ingen skade. Gammelt BBC triks.


    IMG_8243.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt å teste, ja. Hvor mye dette kan påvirke disse resonansene rundt 270-300Hz vites ikke, men kan jo enkelt prøves ut.
    Blir spennende å måle mine egne mot målinger på de originale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    I og med at du planlegger avtagbar bakplate, hva med å kunne skyve inn en Briggs diffusor etter smak et eller annet sted?

    Og er det kanskje lurt med litt asfalt eller til og med smøremembran fra Flisekompaniet på flatene? Det er samme type guffe som Tec (MS Polymer) som har egenvekt på 1,5 (bitumen 2).

    Også går det vel også an å gjøre noen amatørmessige forsøk på å kartlegge hvor ressonansene kommer fra, eller til og med spørre noen som kan Bing, Bang, Bem eller hva det kalles?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Og siden dette blir så grundig så ville jeg fått frest profft 2 stk adapterplater til waveguiden.

    1 stk 1,5 tommer også med stor boltsirkel
    1 stk med 1,4 tommer avslutning


    Og enda en ting, hva med å se om noe trengs å gjøres med opphenget (selv om det er trekkspill)

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Man kan kjøpe Green glue men jeg tenker at denne modifisere akrylen (IPT) som er «dynamisk elastisk» også funker.

    Herdet er den som et tregt viskelær.

    Kjenner den godt og har brukt den selv. Bakken gjorde noen enkle constrained layer tester og sa den limte minst like bra som Tec7 (bedre). Men Tec7 teknologien er dog mer universell.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Sugerør i porten glemte jeg.

    Nok for i dag 🤭
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Ehh, passiv impedansekorreksjon i bassen med en bryter. Gir bedre match med klasse D.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Nå fikk jeg skikkelig lyst til å bygge en all out M2 😊
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Nå fikk jeg skikkelig lyst til å bygge en all out M2 😊
    Da er det ikke M2 du bygger lengre...
    For å gjøre en ting klart fra en som har levd med orginal M2 en stund... Riktig nok korrigert med Audiolense....
    Den definitivt BESTE høytaler jeg har hørt i en boks..... Fra deilig dypbass till smekk i midbass og en nesten..... beryllium lignende topp...

    Ikke rør et godt konsept.... Er min mening!

    M2 som der er orginalt spiller bedre enn 98 % av annet røkkel til fire ganger prisen....
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Spennende byggeprosjekt. Ser ut til at JBL 4367 bruker samme basselement og kompresjonsdriver som M2. Noen som har hørt begge modellene og som kan si noe om hva som skiller dem?

    Må si det frister å bygge et par M2 😊
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Har et litt annet basselement ,2216-1 litt andre specs og samme D2 driver . Passivt delt og større horn....
    Mer stuevennlig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn