Musikk og Hi-Fi Jeg ønsker meg et digitalt piano men har ikke peiling?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Sitter på hjemmekontoret og lytter til Griegs lyriske stykker. Op 68 no 5 er så vakker at jeg bestemte meg akkurat nå for at jeg skal ta opp spillingen etter ca 10 år i sølibat.

Hva finnes av el pianoer med 88 veide tangenter og så naturtro lyd som mulig.

Det må være godt å spille på. Er vant til kvalitet. Hadde frem til for 10 år siden familiens 1966 modell Schimmel med Renner mekanikk som jeg spilte på siden jeg var 6 år gammel. Mutter og fatter fikk det i bryllupsgave kliss nytt. Dessverre klarte jeg å selge inn ideen om å slutte på den kommunale musikkskolen og spille gitar i stedet da jeg var 11-12 år. Akkurat her skulle jeg ønske mine foreldre utøvde russisk jerndisiplin :(

Trenger kun pianolyd da jeg skal spille Grieg, Mozart, Bach og Chopin sine enkle stykker.

Har ikke plass til et stasjonært (dessverre). Det må ha et sammenleggbart stativ så jeg kan pakke det bort.

Noen som har tips? Gjerne også brukt fra finn.no
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis du bor nær nok, så ville oppsøkt en av de større kjedene og testet de som de har inne. De fleste er nok gode sålenge det er snakk om seriøse pianoer med god vekting, så det blir kanskje litt smak og behag til slutt?
 
S

Slubbert

Gjest
Enig i Yamaha, de er pene og har bra lyd. Har prøvd Yamaha opp mot Roland i samme prisklasse (ca 8k) og likte Yamaha best med god margin.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte forrige versjon av dette (ser helt likt ut) fordi det tok liten plass. Er bare 30 cm dypt.
88 vektede tangenter, god lyd og bra å spille på (uten at jeg er noen ekspert).

Er ikke sammenleggbart, men tar som nevnt liten plass.
Synes det ser fint ut og.

https://no.yamaha.com/no/products/musical_instruments/pianos/arius/ydp-s34/index.html

Ser flott ut men jeg må ha det sammenleggbart.

Har også havnet ut på at Yamaha er det rette.



Denne ser fin ut. Dekker vel mine behov. Og koster ikkeno. Ironisk at HiFi er dyrt men at PA og instrumenter nesten er gratis???

https://www.gear4music.no/no/Keyboa...--Stativ-Krakk-og-Hodetelefoner/18XN#full-des

Tangenter: 88

Keyboardtype: Graded Hammer Standard (GHS) keyboard. Det betyr at tangentene har forskjellig vekt opp gjennom registrene, lettere i de høye oktavene og tyngre i det lave registeret. Tangentenes overflate føles også naturlig, med sorte tangenter i matt finish som ser ut og føles meget likt et akustisk klaviatur.

Tone Generation: Pure CF Sound Engine. pianolydet er fra Yamahas anerkjente CFIIIS konsertflygel, som kan høres på store scener overalt i verden. Utover dette er Damper Resonance funksjonen forbedret og hjelper til å gjenskape klangen av dette fantastiske flygel og gir mer nyanserte uttrykksmuligheter.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
At tangentene er vektet betyr ikke at pianoet har god spilleart. Alle rimelige digpianoer jeg har prøvd kjennes billige og svampete å spille på uansett hvor fine betegnelser produsenten har satt på "mekanikken".
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.856
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde Roland F-140R og et Yamaha til omtrent samme prisen. Jeg foretrakk anslaget på Roland, og lyden til Yamaha. Dersom jeg hadde kjøpt et, ville det nok ha blitt et Roland. Så kom polyartritten og satte en stopper for dét.

Både anslag og lyd kan jo justeres noe, men som satt opp i butikken var det som over.

Du må faktisk prøve selv ...

B
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg gjorde relativt grundig research når det gjelder elpianoer for noen år siden. Jeg trengte noe som jeg kunne bruke i en bygårdsleilighet, som betydde både mulighet for hodetelefoner og for å skru volumet ned ved ønske. Konklusjonen min ble som følger:

- tangent-tingen er viktig - der har mange elektriske pianoer kommet et godt stykke på vei, i hvert fall når man betaler litt for det (opplever ikke det som hovedproblemet med elektriske pianoer av en viss kvalitet i dag)
- det området som er like viktig er imidlertid de innebygde høyttalerne i pianoet - det er bare et fåtall elektriske pianoer som har høyttalere av en slik kvalitet at det føles noenlunde ekte, og da blir de omtrent like store som vanlige pianoer.

Hvis du hadde hatt plass til å ha et piano stående, ville jeg helt klart ha anbefalt det jeg har, Kawai CS10 (nå har det kommet en ny modell som heter CS11). Utenom Yamaha Avantgrand N2, som koster godt over 100000, er det det eneste elektriske pianoet jeg har prøvd som føles nesten ekte. Det skyldes både tangentene og høyttalersystemet.

Hvis ikke det er mulig, blir spørsmålet hva som er det minst dårlige kompromisset. Det du får minst av med et portabelt keyboard er altså høyttalere, selvfølgelig, mens noen av dem har god mekanikk. Det idelle for deg da blir egentlig å ha et keyboard som du kan rigge til og koble til anlegget ditt! Hvis det er en mulighet, tror jeg det blir det beste. Da kan du klare deg med et keyboard der alle ressursene er lagt på mekanikken, nemlig Kawai VPC1. Jeg tror ikke det finnes noen portable keyboard i samme prisklasse som har bedre klaviatur enn det. Det har ingen innebygde samples, men er laget for å kobles til en PC, der du må innstallere et software-piano (selv liker jeg godt pianoteq). Pianosamples eller pianosimuleringer som lages for pc eller mac er nemlig mye bedre enn de som får plass til å lastes opp på den enkle prosessoren til et keyboard.

Forutsatt at du har en pc eller mac du kan bruke til dette, og at det er praktisk mulig å koble keyboardet til anlegget, vil det koste deg ca 12000 for keyboardet, og pluss minus 2000 for pianosoftware. Har god erfaring med å bestille fra tyske Thomann. Kan også bestilles på digitalpiano.no.

Men dette er jo skrevet fra perspektivet til en som har spilt daglig på piano i over 20 år... Dersom poenget bare er å starte opp igjen, er det kanskje ikke så dumt å gjøre det enkelt i starten, og kanskje finne noe brukt (jeg liker jo enkelhet!). Når det gjelder elpianoer er jeg stor fan av kawai, synes de generelt gjør det bedre enn både yamaha og roland. Jeg har stagepianoet ES-100 fra Kawai stående på hytta, og det er jeg godt fornøyd med, selv om det selvsagt ikke kan måle seg med det jeg har hjemme. Så hadde det vært meg ville jeg nok bare vurdert hvor mye penger du kan bruke på dette, og så kjøpe den dyreste kawai-modellen du finner som du har råd til, gjerne brukt. Da blir det også lettere å selge igjen uten tap hvis du vil oppgradere.

Men hvis du vil gjøre det riktig riktig rimelig ville jeg egentlig tatt sjansen på bestille denne hus-modellen til Thomann, som er bestelgeren deres: https://www.thomann.de/gb/thomann_dp_26.htm
Jeg har ikke spilt på det selv, men har en av lillebrødrene til dette keyboardet med færre tangenter stående på kontoret, hvis behovet for å spille etter et kjedelig møte blir alt for akutt (ja, jeg alt for mange keyboards stående overalt). Thomann leverer ekstremt mye kvalitet for pengene i hus-modellene sine synes jeg. Blir høyttalerne for pinglete kan du alltids supplere med å koble til et par LSR305 (eller prøve å koble det også til anlegget ditt).

Det ble litt tanker hulter til bulter. Lykke til!
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Anbefaler også at du ser på Kawai. Vi endte opp med Kawai da vi for noen år siden var i markedet for et elektrisk piano. Vi vurderte Casio, Yamaha og Kawai og selvom Casio var billig så var forskjellen i opplevd kvalitet såpass at det i realiteten stod mellom Kawai og Yamaha. Det avgjørende var til slutt følelsen i tangentene som gikk i klar favør Kawai, pris var ca. likt.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Må ha høyttalere innebygget selv om det er aktuelt å koble seg til mitt smoothe hornsystem.

Er denne grei?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115980755
Ja, det er et godt keyboard. Presisering: jeg har ikke spilt på det, men har spilt på et annet kawai-keyboard med samme klaviatur og samme piano-samples, og det likte jeg godt å spille på. Men mulig den er priset litt høyt ja, hvis du ikke trenger hodetelefonene feks.
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har ingen tips til konkrete pianoer Hornlyd, men du prøve før du kjøper. Viktigere enn i Hi-Fi. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.357
Sted
Ytterst i havgapet...
Roland sine elpianoer emd vektede tangenter fikk svært god kritikk da de kom for noe over 10 år siden. En pianist jeg kjente kjøpte dette tvert da de kom. Typenummer er uinteressant idag da modellen er gått ut. Prøv sjøl, for all del... men etter det jeg forstår så er det en viss forskjell på det som er optimalisert som piano, og synther med pianolyd., selv om man i dag skulle tro at det gikk ut på ett..
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Har ingen tips til konkrete pianoer Hornlyd, men du prøve før du kjøper. Viktigere enn i Hi-Fi. :)
Yes, viktig å teste selv. Vi var ute etter et klassisk el-piano, men testet også et Nord stage piano og det var meget bra. Ikke billig, men oste av kvalitet.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.305
Sted
Bartistan
Women are like pianos. When they're not upright, they're grand.

Bortsett fra dette vet jeg knapt oppned eller bakfrem på piano.
Likevel: Olavs anbefaling av Pianoteq er verd å merke seg om man er ute etter en naturlig sound.
IMO, åff kåårs

Når jeg så trådtittelens 'elektrisk piano' tenkte jeg automatisk på Fender Rhodes og denslags.
Nuvel. Meg om det... ???
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har ingen tips til konkrete pianoer Hornlyd, men du prøve før du kjøper. Viktigere enn i Hi-Fi. :)
Yes, viktig å teste selv. Vi var ute etter et klassisk el-piano, men testet også et Nord stage piano og det var meget bra. Ikke billig, men oste av kvalitet.
Tenkte jeg skulle nevne Nord Stage, de røde kjempene fra Sverige. Har god erfaring med Nord-produkter både fra live- og studiosammenheng fra nittitallet og tidlig totusentall, og det er svært velbygde og vellydende produkter. Om pianoene har god vekting vet jeg ikke, men har merket meg at flere dyktige proffmusikere bruker pianoene deres.

Men som jeg skriver i mitt første innlegg, å prøve selv er viktig fordi alle de nevnte lager gode pianoer. Kawai synes jeg også er et veldig godt forslag. En gang i tiden var faktisk Technics blant de første som leverte gode elektriske pianoer.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Nord er bra saker, og har velfortjent fått et rykte som "the piano of choice" for mange proff-pianister som reiser rundt. Men jeg vil hevde - IMHO selvfølgelig - at det er bedre egnet som proff-piano enn som privatpiano. For det første er man jo avhengig av å koble det til høyttalere siden det ikke er innebygde høyttalere. Det Nord har fått til bedre enn nesten alle andre, er å kombinere veldig masse features med lav vekt og robusthet. De varer evig, har ingen bugs, og er ikke så tunge. I tillegg er lyd-samplene blant de beste som er å få tak i, hvis man holder PC-basert software utenfor. Men det går an å få bedre klaviatur til samme eller lavere pris, vil jeg hevde. Noe av grunnen til det er at et godt klaviatur veier en del, og et stage-piano som Nord helst ikke bør veie for mye.

Har lyst å legge til et par tanker om dette med å prøve selv. Ja, det er viktig. Og det er verdt å tenke litt om hva man ser etter, som ikke er opplagt, hvis man ikke har spilt mye piano. Høyttaler-biten bør jo være selvforklarende, i det minste for hifi-nerder... :) Og den er jo viktig. Men min erfaring er at plasseringen av høyttalerne og hvordan de er implementert kan ha mye å si for hvor "ekte" et digitalpiano føles, utover lydkvaliteten i seg selv.

Ang. klaviatur er det ikke like opplagt. Klaviatur har forskjeller seg i mellom, akkurat som på akustiske pianoer og flygler. Noen er "tyngre" enn andre, noen er "lettere" enn andre. Akkurat som med hifi er det noen ting som helt opplagt er objektivt bedre og dårligere enn andre ting. Men akkurat som med hifi er det også noen ting som er subjektivt. Selv liker jeg godt klaviatur som går mot den lette siden heller enn mot det tyngre. Det har å gjøre med, tror jeg, at jeg vokste opp med å spille på et piano med forholdsvis lett klaviatur, og at det passer min spillestil, på en eller annen måte. Mens andre foretrekker klaviatur som er tyngre og gir mer motstand. Og så finnes det andre ting også. Her er det ikke noe riktig svar. Så ja - man må prøve seg fram, og kjenne etter hvilke pianoer/klaviatur man kjenner at man får lyst til å spille på!
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Da har jeg bestilt et Kawai ES 110.

Har lest ørten reviews og sett ditto jutuber om Yamaha, Roland og Kawai. Mitt inntrykk er at dette får færrest negative tilbakemeldinger i diverse kommentarfelt.

Et annet viktig moment er at det er smalt.

ES110|Digital Pianos|Products|Kawai Musical Instruments Manufacturing Co., Ltd.
Grattis! Jeg har som sagt forgjengern, ES 100. Og dette skal ha enda bedre klaviatur. Jeg håper og tror at du får masse glede av det!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Leste denne først nå.
Gratulerer med en flott digital piano.
Når det gjelder spilleart så synes jeg Roland og Kawai er de beste digitalpiano, der jeg holder en liten knapp på Kawai. Yamaha digitalpianoer er for tunge i vekten på tangentene, så enkelt er det.
Når det gjelder design og lyd, da er det mer hva en personlig foretrekker.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Det har vært litt knot med stativleveringen så jeg vet enda ikke om det blir saksestativ eller luksuspakken med krakk og trippel pedal. Hva anbefaler dere?

Har bare testet det oppå en pult, altfor langt opp så jeg venter på stativ før jeg starter øving. Skal ta pianotimer (som 48 åring) for å komme godt inn i teknikken fra starten av.

Anslaget er godt. Default Kawai konsertflygel låter fint. Resten låter ikke bra. Når pianoet er på et bord 20 cm for høyt opp fra gulvet så synes jeg de øvre oktaver låter litt for skarpt. Ser at det er åpning for høyttalerne under. Håper klangen blir mer balansert når det blir luft under?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.357
Sted
Ytterst i havgapet...
Høres ut som at det blir flere forsterkere og høyttalere.... :cool: men fra spøk til revolver - det blir kanskje litt lite trøkk i den laveste oktaven med de innebygde høyttalerne?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Høres ut som at det blir flere forsterkere og høyttalere.... :cool: men fra spøk til revolver - det blir kanskje litt lite trøkk i den laveste oktaven med de innebygde høyttalerne?
Skal gå helt fint.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det har vært litt knot med stativleveringen så jeg vet enda ikke om det blir saksestativ eller luksuspakken med krakk og trippel pedal. Hva anbefaler dere?

Har bare testet det oppå en pult, altfor langt opp så jeg venter på stativ før jeg starter øving. Skal ta pianotimer (som 48 åring) for å komme godt inn i teknikken fra starten av.

Anslaget er godt. Default Kawai konsertflygel låter fint. Resten låter ikke bra. Når pianoet er på et bord 20 cm for høyt opp fra gulvet så synes jeg de øvre oktaver låter litt for skarpt. Ser at det er åpning for høyttalerne under. Håper klangen blir mer balansert når det blir luft under?
Sats på luksuspakken, trenger nok ikke å bekymre deg for lyden. Nå har jeg ikke prøvd akkurat den modellen, men jevnt over så har Kawai god lyd.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det har vært litt knot med stativleveringen så jeg vet enda ikke om det blir saksestativ eller luksuspakken med krakk og trippel pedal. Hva anbefaler dere?

Har bare testet det oppå en pult, altfor langt opp så jeg venter på stativ før jeg starter øving. Skal ta pianotimer (som 48 åring) for å komme godt inn i teknikken fra starten av.

Anslaget er godt. Default Kawai konsertflygel låter fint. Resten låter ikke bra. Når pianoet er på et bord 20 cm for høyt opp fra gulvet så synes jeg de øvre oktaver låter litt for skarpt. Ser at det er åpning for høyttalerne under. Håper klangen blir mer balansert når det blir luft under?
Har jo ikke spilt på denne modellen, bare på forgjengern ES 100. De innebygde høyttalerne der er bra for størrelsen synes jeg, men er langt fra å høres naturlige ut for mine ører. Jeg tar det for hva det er: en liten boks med små høyttalere! Akkurat som med hifi er det jo ingen gratis lunsj her. Hvor naturlig kan tynne boksehøyttalere høres ut, egentlig? Er jo blant annet derfor folk driver med horn og liknende :)

Som jeg skrev tidligere i tråden: klaviaturet er en del av ekvasjonen, men høyttalerne er den andre, og det er ekstremt få digitalpianoer som får til den biten på en virkelig overrbevisende måte. De få som får det til er gjerne like store som vanlige pianoer.

Når det er sagt kan det godt være det blir bedre med stativ! Særlig hvis høyttalerne er under. Og som nevnt: kobling opp mot hornsystemet er nok en vinner!
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er å blir digitalt, vil du ha ekte lyd så kjøp akustisk 👍
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Dersom jeg følger opp pianotimene og utvikler meg ila et år har jeg lovet meg selv et akkustisk i belønning i 20-30K klassen pent brukt. Må være kompakt.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
HoJ: Fordelene med digitalt er jo at man kan koble til hodetelefoner (selv om man også kan det på akustiske pianoer med silent-funksjon), at man kan skru ned lyden så det ikke forstyrrer naboene like mye, og at man kan bruke det til å spille inn musikk på en PC på en enkel måte, for de av oss som driver med sånt. Og jeg synes de beste digitalpianoene kommer veldig nærme gode akustiske pianoer! Kawai CS10/CS11, Yamaha N2, og jeg tipper også det nye Kawai Novus N10... jeg synes de har blitt så gode at de kan konkurrere. Jeg foretrekker mitt eget CS10 fremfor mange middelmådige akustiske pianoer feks.

Men det er klart: hvis jeg hadde plassen og ikke trengte å tenke på naboer, og hadde 100000 å bruke på piano, ville jeg heller lett etter et godt brukt flygel til den prisen enn å kjøpe et Yamaha N2 eller et Kawai Novus N10.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Da er jeg i gang. Alle de gamle notene får jeg ikke til fordi de ligger 50% i ryggraden og 0% i hodet. Det blir bare rot.

Har prøvd meg litt på nye noter for «andre og tredjeklassinger» og det går fint.

Har kjøpt noter på nettet av Grieg stykket nevnt i innlegg nr 1 og det har fire kryss. Vanskelig!

Prøver å transponere med gehør lenger ned det og det går merkelig nok ganske bra (fra ryggraden og ved å se plasseringen innbyrdes) men jeg trenger noter.

Hvordan gjør jeg det?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.357
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke sikker på hva du mener? Dersom du mangler enklere øvingsnoter, så har vel musikkforretningene fortsatt øvingshefter i flere vanskelighetsgrader, til de fleste instrumenter...?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Jeg ønsker notene i en annen toneart, med færrest mulige b’er og # :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.357
Sted
Ytterst i havgapet...
OK - jeg aner i hvert fall ikke om det finnes ferdige transponeringer å få kjøpt.... kanskje digitalt???

EDIT: Googlet "transposed sheet music".... da kom det opp litt av hvert...:cool:
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Alt går med øving, øving, øving.
Husker jeg for en del år siden øvde mye på Humoresque nr 7 av Dvorak som går i Gess Dur (6 b'er) men med mellomspill i Fiss moll (tre kryss). Da gjaldt det å holde tunga rett i munnen.
 
Topp Bunn