Musikk og Hi-Fi Jeg ønsker meg et digitalt piano men har ikke peiling?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Og jeg synes de beste digitalpianoene kommer veldig nærme gode akustiske pianoer! Kawai CS10/CS11, Yamaha N2, og jeg tipper også det nye Kawai Novus N10... jeg synes de har blitt så gode at de kan konkurrere.
Skulle ønske jeg kunne si enig, men får det bare ikke til. De du ramser opp er de beste innenfor digitalepianoer, men så utrolig langt unna helt normale pianoer - til helt overkommelig pris, spesielt i spilleart.

Et bruktpiano til 10.000, der hvor mekanikken har hatt full service er jo bare så mye bedre å spille på (mener jeg)
 
C

Cyber

Gjest
Og jeg synes de beste digitalpianoene kommer veldig nærme gode akustiske pianoer! Kawai CS10/CS11, Yamaha N2, og jeg tipper også det nye Kawai Novus N10... jeg synes de har blitt så gode at de kan konkurrere.
Skulle ønske jeg kunne si enig, men får det bare ikke til. De du ramser opp er de beste innenfor digitalepianoer, men så utrolig langt unna helt normale pianoer - til helt overkommelig pris, spesielt i spilleart.

Et bruktpiano til 10.000, der hvor mekanikken har hatt full service er jo bare så mye bedre å spille på (mener jeg)
Vi var i samme båt og vurderte digitalpianoer. Testet modellene du nevner og de er gode - til å ikke være skikkelig piano. Vi kjøpte akustisk og er utrolig glade for det. Kan man spille piano er det ikke noen konkurranse.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Og jeg synes de beste digitalpianoene kommer veldig nærme gode akustiske pianoer! Kawai CS10/CS11, Yamaha N2, og jeg tipper også det nye Kawai Novus N10... jeg synes de har blitt så gode at de kan konkurrere.
Skulle ønske jeg kunne si enig, men får det bare ikke til. De du ramser opp er de beste innenfor digitalepianoer, men så utrolig langt unna helt normale pianoer - til helt overkommelig pris, spesielt i spilleart.

Et bruktpiano til 10.000, der hvor mekanikken har hatt full service er jo bare så mye bedre å spille på (mener jeg)
Vi var i samme båt og vurderte digitalpianoer. Testet modellene du nevner og de er gode - til å ikke være skikkelig piano. Vi kjøpte akustisk og er utrolig glade for det. Kan man spille piano er det ikke noen konkurranse.
Det finnes ulike parametre her. Jeg improviserer gjerne på pianoet opp til en time om dagen, og har spilt på flere av de beste flyglene i Norge. Akkurat nå spiller jeg på et noe eldre akustisk Steinweg hos foreldrene mine, mot mitt vanlige Kawai CS10. Jeg synes Kawai CS10/CS11, Novus N10, og Yamaha N2 har bedre anslag og mer behagelig klaviatur enn ganske mange standard akustiske pianoer. For øvelse m.m. spiller jeg like gjerne på dem. Der de ikke helt klarer å matche gode akustiske pianoer er i selve lyden - dynamikk og utklingning av tonene. Flygler ruler selvsagt fortsatt på det meste.

Min egen prioritering er som følger: flygel > veldig bra akustisk piano > bra digitalpiano > middels bra akustisk piano.

Så vil selvsagt folk ha ulike preferanser og meninger her. Jeg kjenner profesjonelle pianister som tenker som meg, og jeg kjenner profesjonelle pianister som mener at akustisk er bedre uansett. Jeg mistenker forøvrig at det finnes en del bias her også. Fiolinister sverger gjerne til klassiske fioliner, men i blindtester blir ofte moderne fioliner foretrukket av utøverne selv også.

Men man må prøve selv og se hva som gir mest spilleglede over tid!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Et piano/flygel fortjener å fungere greit, alle trenger ikke å være helt på topp, men å justere en mekanikk som fungerer dårlig til ganske bra koster ikke mye. Det fortjener også de som spiller på instrumentet. Det påpeker jeg gladelig til mine kunder.
Ingenting er verre enn å spille på tunge pianoer og da ofte med dobbeltslag på strengene.
 
C

Cyber

Gjest
Et piano/flygel fortjener å fungere greit, alle trenger ikke å være helt på topp, men å justere en mekanikk som fungerer dårlig til ganske bra koster ikke mye. Det fortjener også de som spiller på instrumentet. Det påpeker jeg gladelig til mine kunder.
Ingenting er verre enn å spille på tunge pianoer og da ofte med dobbeltslag på strengene.
Vi visste det ble litt stemming osv... men nå rigger sort pianolakk stuen også da så man får jo et nydelig møbel i tillegg til klangen.

Digitalt kan fungere helt flott, men man hører veldig fort at det ikke er helt "der". Fruen spiller litt klassisk og foretrekker akustisk. Vi har digitalt i 2. etasje så helgarderer. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.643
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er 3500 for et brukt Casio Privia PX-160 med sokkel okay? Ser at tilsvarende nye greier (F.eks. Yamaha P-125) er omtrent det doble.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Ingenting er verre enn å spille på tunge pianoer og da ofte med dobbeltslag på strengene.
Mitt flygel fra 18-et-eller-annet er alt for lettspilt, men da går jo Chopins vals i Dess-Dur unna på 30 sekunder :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Er 3500 for et brukt Casio Privia PX-160 med sokkel okay? Ser at tilsvarende nye greier (F.eks. Yamaha P-125) er omtrent det doble.
Casio har faktisk fått ganske bra klaviatur på de nyeste modellene sine. Men de innebygde høyttalerne har jo sine begrensninger. Hvis du kan koble det opp mot to aktive monitorer, feks, blir det ganske Ok. Ser ut som en grei pris!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.643
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk. Skal forsøke å prute litt (det må man jo). Guttungen kommer nok til å bruke mine Sennheiser HD580 Precision fra 1994 på det (så kan pappa få nye hørlurar. Vinn-vinn).
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er 3500 for et brukt Casio Privia PX-160 med sokkel okay? Ser at tilsvarende nye greier (F.eks. Yamaha P-125) er omtrent det doble.
Casio har faktisk fått ganske bra klaviatur på de nyeste modellene sine. Men de innebygde høyttalerne har jo sine begrensninger. Hvis du kan koble det opp mot to aktive monitorer, feks, blir det ganske Ok. Ser ut som en grei pris!
Da må det ha skjedd mye de siste fem årene, da jeg prøvde de sist så var de alt annet enn behagelige på klaviaturet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.643
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi hentet PX-160et hjem (fikk det for 3 kkr, gitt) etter guttungens korøvelse i går kveld. Helt Steinway i følelsen er det absolutt ikke, men helt ok å lære på, og minst like godt som de Stange Videregående har under pultene.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Er 3500 for et brukt Casio Privia PX-160 med sokkel okay? Ser at tilsvarende nye greier (F.eks. Yamaha P-125) er omtrent det doble.
Casio har faktisk fått ganske bra klaviatur på de nyeste modellene sine. Men de innebygde høyttalerne har jo sine begrensninger. Hvis du kan koble det opp mot to aktive monitorer, feks, blir det ganske Ok. Ser ut som en grei pris!
Da må det ha skjedd mye de siste fem årene, da jeg prøvde de sist så var de alt annet enn behagelige på klaviaturet.
Ja, det gjelder de nyeste klaviaturene. Jeg likte ikke de gamle, men de siste modellene er ganske ok.

Forøvrig tror jeg at jeg må korrigere noe jeg har skrevet i tråden tidligere ang digitalt vs akustisk. De siste månedene har jeg hatt et gammelt steinweg som daglig øvings- og improvisasjonspiano, fordi vi har bodd hos foreldrene mine mens vi har pusset opp. Og sist uke var det innflytting og tilbake til mitt trofaste Kawai CS10, som jeg har spilt på daglig de siste fem årene før oppussingen. Og altså... etter å ha vent meg til følelsen av steinweg, var det bare ikke det samme å klimpre på digitalpianoet. Det var rett og slett ikke det. Rett skal være rett!

Lurer på om jeg ble vant til å gå med stein i skoen, rett og slett. Synes fortsatt CS10er er blant det beste som finnes digitalt, men det kan ikke matche det akustiske. Handler om dynamikk, naturlig utklingning, kontakt med instrumentet. Etter å ha vent meg til noe annet ble det tydelig. Så nå ser jeg etter akustiske pianoer med silent-funksjon.
 
Sist redigert:

Cami

Fersking
Ble medlem
31.05.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Tvedestrand
El-piano.Stagepiano. Jeg vurderer å kjøpe et lite brukt Yamaha p250. Fremfor nytt Y p 125, eller Roland fp30. Det er flott lyd, minuset er vekt 32 kg, og at det er 15 år gammelt. ( nytt i 2007) Noen innvendinger på å kjøpe gammel elektronikk? Andre tanker? Råd?
 

Cami

Fersking
Ble medlem
31.05.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Tvedestrand
El-piano.Stagepiano. Jeg vurderer å kjøpe et lite brukt Yamaha p250. Fremfor nytt Y p 125, eller Roland fp30. Det er flott lyd, minuset er vekt 32 kg, og at det er 15 år gammelt. ( nytt i 2007) Noen innvendinger på å kjøpe gammel elektronikk? Andre tanker? Råd?
 

Cami

Fersking
Ble medlem
31.05.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Tvedestrand
Skal kjøpe el-piano...Etter mye lesing og testing, står valget mellom to finalister:
Roland fp 60x
Kawai es 520
Noen som har erfaringer? Råd?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette har jeg virkelig ikke peiling på, men det virker som dette er produkter som er rimelig utbredt, så mitt tips er å dra til nærmeste sjappe og teste selv.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Begge er flotte instrumenter, faktisk så er det disse to merkene jeg anbefaler folk hvis de må krype til korset og ikke velge akustisk.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Klangmessig Roland, tuchmessig Kawai.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan også melde at både Roland og Kawai er det utrolig lite tull med, akkurat som det var med Technics sine før i tiden.
 
Topp Bunn