Diverse Jeg har ikke oppgraderingssug!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er vel ingenting som inspirerer mer enn noen besøk til hififrender for å finne gløden og trangen til å stelle videre med "riggen", uansett er jo muligheten stor for å få opplevd ny musikk ☺
Samidig må det være godt å bare kunne gluggkose seg med musikken uten nevneverdige hifinevroser.
Nemlig! Og for mitt for mitt vedkommende kan du også gjerne stryke "nevneverdige". Iallfall nå.

Men det er faktisk en god følelse, å kunne hengi seg til musikkopplevelsen uten å henge seg opp i feil. For feil er det helt sikkert - jeg har ingen illusjoner om det motsatte. Men slik det er nå, opplever jeg dem ikke.

Jeg har vært opptatt av god lyd siden 1969, da jeg fikk mitt første stereoanlegg. Men det var først i 1998-99 det tok av for alvor. Det var en sikkert velmenende kollega som hadde skylden for dét. Han hadde Krell og Apogee. Samt 4-5 test-cd'er og en håndfull musikk-cd'er. Hehe.

Deretter fulgte drøyt 25 år med noia, abstinenser og gretne banker. Men det siste året har alt falt til ro. Den eneste utskeielsen har vært nye høyttalerkabler til en høyst overkommelig penge. Og trangen til å skaffe noe nytt er ikke-eksisterende.

Så uansett hva dr.med. Sluket driver og vaser om; jeg er ikke syk. Jeg er ikke en gang svensk! Jeg har det rett og slett veldig bra med lyden min! :D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.644
Torget vurderinger
49
Er vel ingenting som inspirerer mer enn noen besøk til hififrender for å finne gløden og trangen til å stelle videre med "riggen", uansett er jo muligheten stor for å få opplevd ny musikk ☺
Samidig må det være godt å bare kunne gluggkose seg med musikken uten nevneverdige hifinevroser.
Nemlig! Og for mitt for mitt vedkommende kan du også gjerne stryke "nevneverdige". Iallfall nå.

Men det er faktisk en god følelse, å kunne hengi seg til musikkopplevelsen uten å henge seg opp i feil. For feil er det helt sikkert - jeg har ingen illusjoner om det motsatte. Men slik det er nå, opplever jeg dem ikke.

Jeg har vært opptatt av god lyd siden 1969, da jeg fikk mitt første stereoanlegg. Men det var først i 1998-99 det tok av for alvor. Det var en sikkert velmenende kollega som hadde skylden for dét. Han hadde Krell og Apogee. Samt 4-5 test-cd'er og en håndfull musikk-cd'er. Hehe.

Deretter fulgte drøyt 25 år med noia, abstinenser og gretne banker. Men det siste året har alt falt til ro. Den eneste utskeielsen har vært nye høyttalerkabler til en høyst overkommelig penge. Og trangen til å skaffe noe nytt er ikke-eksisterende.

Så uansett hva dr.med. Sluket driver og vaser om; jeg er ikke syk. Jeg er ikke en gang svensk! Jeg har det rett og slett veldig bra med lyden min! :D
Da "tok vi av" ganske samtidig :)
Tok litt lenger tid før jeg landet, og selv om jeg har hatt noen små byks i det siste, har det ikke tatt helt av slik at alt blir byttet ut.
Nå om dagene føler jeg bare en stor tilfredshet når jeg nyter musikk eller film gjennom stue anlegget, suget etter bytting er borte.
Eneste problemet nå er hvor jeg skal gjøre av alle pengene som hoper seg opp......not:cool:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå må jeg være rask for å komme Sluket i forkjøpet.

Send meg pm hvis du ha avlastning for pengebunken din.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.950
Torget vurderinger
2
På min side har jeg i grunn alltid vært fornøyd med lyden. Har i hvert fall ikke byttet noe på grunn av misnøye. Mer av nysgjerrighet, kanskje. For tiden spiller jeg på et anlegg som bra, selvsagt, men jeg har definitivt hatt (mye) bedre anlegg i huset, på flere parametre. Jeg er neppe der jeg helt har sluttet å bytte ut noe, magefølelsen går vel på enda en nedgradering, neste gang ser jeg for meg mindre høyttalere, og enda enklere forsterker. Egentlig håper jeg vel at Spec en vakker dag lager en ordentlig fjernstyring på sine forsterkere, sånn at det går an å få en kald forsterker som låter slik en forsterker skal. :)

Mvh
Håkon Rognlien

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På min side har jeg i grunn alltid vært fornøyd med lyden. Har i hvert fall ikke byttet noe på grunn av misnøye. Mer av nysgjerrighet, kanskje. For tiden spiller jeg på et anlegg som bra, selvsagt, men jeg har definitivt hatt (mye) bedre anlegg i huset, på flere parametre. Jeg er neppe der jeg helt har sluttet å bytte ut noe, magefølelsen går vel på enda en nedgradering, neste gang ser jeg for meg mindre høyttalere, og enda enklere forsterker. Egentlig håper jeg vel at Spec en vakker dag lager en ordentlig fjernstyring på sine forsterkere, sånn at det går an å få en kald forsterker som låter slik en forsterker skal. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Nysgjerrighet er kanskje et nøkkelord her. "Nå låter det veldig bra, men hva hvis....?"

Forøvrig er jeg ikke så glad i begrepet "nedgradering". Det har en litt negativ klang i mine ører. Da foretrekker jeg nok "nedskalering". Og ned har jeg sannelig skalert! Fra den gang alt skulle være så inni granskauen separat, Preamp, monotrinn, cd-transport, DAC, tuner osv., er jeg nå nede i en integrert forsterker med ettermontert DAC og SB Touch m/radio. Og nyter lyden bedre enn noen gang! :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Da "tok vi av" ganske samtidig :)
Tok litt lenger tid før jeg landet, og selv om jeg har hatt noen små byks i det siste, har det ikke tatt helt av slik at alt blir byttet ut.
Nå om dagene føler jeg bare en stor tilfredshet når jeg nyter musikk eller film gjennom stue anlegget, suget etter bytting er borte.
Eneste problemet nå er hvor jeg skal gjøre av alle pengene som hoper seg opp......not:cool:
Ganske samtidig med meg også, da.

Alt var på plass allerede da kona og jeg giftet oss for litt over 40 år siden. Deretter skjedde det egentlig ingenting før barna begynte å hinte frempå om at det ville være fint å følge med i timen, slik at det kunne bli litt film og musikk på dem i TVstuen. Og så ville de selvfølgelig også gjerne ha noe bedre i hovedanlegget. Midten av 1990-tallet, dette.

Litt halvhjertet ble noe midlertidig kjøpt inn. Ikke bedre greier enn at barnas bruk av hifi'en ikke påvirket nattesøvnen det aller minste.

Først da det nærmet seg at sistemann flyttet ut i 2002 - du verden hvor lang tid det tar å bli barnløs igjen når man først har fått dem - ble det litt mer fart i sakene. Oppgradering i stuen, men ikke i TVstuen. D.v.s. jeg fant fort ut at det måtte skje noe i TVstuen også, for mor i huset hadde forventninger om at med barna ute av huset, skulle hun nyte stillheten. Og dermed måtte far tusle ned i TVstuen i kjelleren for å høre på musikk - og da tenkte far at "skal jeg høre på musikk her nede, må jeg ha et skikkelig anlegg". Man er jo bortskjemt, må vite - så noenlunde skikkelig ble det.

Slik kunne vi levd lykkelig forever after, men så var det fars gamle drøm om å få seg et par ProAc. Som drømt så gjort, og dermed måtte all elektronikken skiftes ut. Squeezebox kom på banen omtrent samtidig, og dermed ut med tunere og CDspillere, men inn med DACer på rekke og rad. Ikke lett å treffe riktig før etter tredje forsøk, eller noe sånt.

Men da var det fred på hifi-fronten en stund. Musikk i fokus - og ingen tanker om å endre på noe som helst.

Inntil for 5 år siden, da vi solgte huset og flyttet til leilighet. Anleggene i huset i Asker passet ikke inn i leiligheten i Oslo. Ikke sånn uten videre. Hovedanlegget ble erstattet av Beolab 5. Det gamle hovedanlegget flyttet inn i TVstuen - bare med den gamle TVstuens små-ProAc'er i stedet for ProAc D25. Kontoranlegget måtte oppgraderes litt. Nytt og større rom = nye muligheter. Man er jo ikke dum, heller.

Etter det har det ikke skjedd veldig mye. Benchmark kom med en oppgradering av sin velkjente DAC-1 - og jeg lot meg friste. For rundt ett år siden slo yngstemanns effekttrinn seg vrangt, og hva gjør en "snill" far i en sådan stund. Jo, "du kan overta mine effekttrinn, og så kjøper jeg bare noe nytt". Junior lot seg lure, og far oppgraderte.

Jeg har omsider malt meg inn i et plassmessig hjørne. Heldigvis, kan man si. Lysten til å oppgradere ligger nok der, mer eller mindre latent. Men alle de kvadratmetrene som jeg har fått anledning til å disponere til hifi er tett besatt. Overbefolket, er nok det rette uttrykket. Knapt plass til så mye som en ekstra liten fjernkontroll. Bang & Olufsen har kommet med sine Beolab 90 - visstnok en rå oppgradering fra Beolab 5 - men heldigvis ser det ut til at prislappen redder meg denne gangen. Nyprisen på minst 600.000 kroner blir nok litt for drøy.

Så det blir nok til at jeg kan slutte meg til Steinars oppsummering: Jeg har det rett og slett veldig bra med lyden min!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.679
Sted
Hus
Er fornøyd med det jeg har, og føler ikke noe behov for å oppgradere :)

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det virker som det har roet seg litt med enkelte, årsaken kan være den svake krona og høye dollar kursen:) Den som ikke handlet i 2014, må nok vente lenge før dollarkursen er ''normal'' igjen. Jeg er ihvertfall aventende.
Vi som vokste opp med Hifi/audio stereo på syttitallet, har sett hvordan det har utvilket seg på godt og vont. Kabelhystereriet begynte vel ikke før ut i 90 tallet? mvh.

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Man er vel ferdig med oppgraderingene før eventuell neste oppgradering er min erfaring..

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.097
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Du bør vel sende takkekort til ProAc og Accuphase :)
Det synes jeg seriøst at du skal gjøre. Husker jeg for mange år leste om en som takket Electrocompaniet for at de hadde reddet ekteskapet. Og Rega la en gang for lenge siden ut et brev fra et ektepar i England som var svært takknemlige for at de for første gang kunne spille cd-plater som låt "analogt" :) Slike historier trenger vi som lider av denne basillen.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.435
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Startet HIFI karrieren i 1979 og er således rene ungdommen☺. De skulpturelle Gale 401 A var mine første høyttalere. Alt lå til rette for et ubekymret liv der musikken og ikke utstyr sto i fokus. Så var jeg på demo hos Tangen Audio og hørte Apogee fullrange - Jazz at the pawnshop og Symphony fantastique på Refefence Recordings. Jeg var hektet. Dette ville jeg ha og Apogee det fikk jeg - bare Duetta men likevel.

Nå mer enn 30 år senere og mange høyttaler og utstyrsbytter senere er jeg i mål. Spiller musikk uten å tenke på feil. Ikke perfekt men godt nok for meg.
Sikkert mulig å finne eksv bedre kilder. En 30 år gammel, riktignok oppgradert, DPDAC gjør tjeneste i oppsettet.
Tror DSP -for å sikre optimal frekvensgang og demping av rommet er det som ville gi en substansiell forbedring og ikke bare sideveis forskyvning. Sideveis forskyvning er jeg definitivt ferdig med!
Føler likevel ikke noe behov for DSP eller demping nå. Fornøyd og det er en veldig god følelse.

Final

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Må bare gratulere trådstarter.

Jeg kommer nok aldri helt imål. Til det er jeg for nyskjerrig, heldigvis egentlig for kom jeg helt imål. Så måtte jeg jo ha funnet en annen hobby. Både jeg å frøkenen her er glad jeg har denne hobbyen som gjør at jeg holder meg hjemme. Tenk om jeg skulle starte med dykking, fallskjermhopping eller sykling. Huff og huff.

Har ikke kronasjer til å kjøpe meg så mye opp heller, så det blir stadige utskiftning men med de samme kronene. Som drar inn og ut.

Er ikke det en hobby skal vere til. Noe å fylle de få timene man har fri hver dag?

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har ikke hadd oppgradering abstinenser selv , etter jeg fikk plater der oppe til og ta første refleksjonen har jeg bare nytet lyden jeg har fått til , det spiller slik jeg vil ha det både på musikk og film. Er nå egentlig i rette alderen når det kommer til og oppgradere til noe nytt , men hvorfor gjøre det når jeg er fornøyd. Jeg og har høyttaler bare liggende som ikke er brukt , splitter nye stativ til bok høyttalere brukt bare 1 gang , en drøss med kabler dette skal jeg selge unna. Har til og med dempere liggende for komponenter , høyttalere osv osv ikke en gang tatt i bruk. Jeg liker det slik det spiller nå men jeg mangler 2 tykkere plater i front og 2 bass feller for og få litt tørrere bass , men det haster ikke kontoen kan bare få vokse for min del , pengene kan brukes må nye annet også finnes andre ting enn bare hi-fi i dette livet.

Imagine

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gammelmannssyken. Neste oppgradering blir kun et pledd til å ha over knærne.
Å nei, det stopper nok ikke der.
Neste blir varmeflaske med gullkork, og rullator som støtter Airplay.

Lund har ikke stoppet opp, han har bare skiftet fase.

Vi repeterer mannens tre livsfaser:
1. Å for en deilig kvinne
2. Å for en deilig måltid
3. Å for en deilig avføring

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.386
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
There are things known and things unknown and in between are the doors.
Jim Morrison

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Hehe. Jeg har fremdeles alle tre. Lurer på hva nr 4 blir?

Edit: Nå vet jeg det: Å hvor salig å få vandre. Med Hellbillies.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Som å storme inn i et AA-møte og rope "JEG HAR IKKE LYST PÅ ØL". Ufint, altså! *snøft*
Hehe. Finfølelse har aldri vært blant mine mest fremtredende egenskaper.

Forøvrig synes jeg det er ufint(!) å sammenligne HFS med AA. Formålet med førstnevnte er å dyrke sine interesser, ikke å bli kvitt dem. Og for ikke å bli beskyldt for å kaste stein i glasshus, vil jeg minne om at lytting til musikk er en viktig del av interessen for god lyd. Forumet har jo egen avdeling for slikt! ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
.............minne om at lytting til musikk er en viktig del av interessen for god lyd..........
Så enig med deg der.

-Forøvrig kom jeg på at jeg var gjennom alle tre stadiene i helgen.
2 fredag kveld hos Sluket, 3 dagen etter, og 1 søndag på flyet hjem, omgitt på alle seter av et kvinnelig håndballag.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Forresten er oppgraderingssuget like sterkt som noen gang, etter besøk i Slukoteket, lengre samtaler med selgere på OHC, Kontrapunkt og med Tor på Lyric. Ønskene og ideene står i kø.

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Man når nok et punkt da man er så fornøyd med lyden i anlegget at byttesyken blir borte.Men som med de fleste av oss er nok dette midlertidig.Noen har en regel at HiFi
skal bare byttes etter 5år-10år etc.Jeg vet ikke om de holder på sin regel men det er vel lite trolig.
Når det er økonomi for bytte er det vel lett at dette havner i kategorien impulskjøp.Mitt råd er derfor.Har du et anlegg som spiller svært godt og du er veldig godt fornøyd
med lyd.Ta da for deg de ting som du kanskje ikke har gjort tidligere.Plassering av komponenter,opprydding i kabelrot,lytteposisjon og lignende.Da føler du at du tar
vare på det gode som du har og ikke får denne stadige trang til oppgraderinger.
Mvh Kenneth

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
388
Dagens dose smil og latter er sponset av denne tråden. Et kjent tema, oppgraderinger og bytte altså. Jeg ble lei av alle dingser for noen år siden (det ser ut til å ha gått over....) Da bestemte jeg meg for at et par aktive høyttalere og en Sonos-boks fikk være nok. Ut for for og sluttrinn, CD-spiller og grubling på hva som kunne være bedre. Utvalget av gode aktive til en ikke for høy pris var så som så. En demo av et par brukte Meridian-høyttalere på Hifi-huset avgjorde det hele, i bytte gikk ProAc 1.5 og et 30 kg beist fra Copland. Var veldig fornøyd med det. Var. Det ble etterhvert det M i 5 kanaler, og dermed mange flere dingser igjen. Verst gikk det utover stua, den ser temmelig herja ut etter å har prøvd ut et utall plasseringer. Dumpeplate opp, dempeplate ned.

Ble jeg kurert med aktive? Nei..... I morra står det det to tunge Arendal-karer på døra. Aktive de også.....

Nyt pausen.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.679
Sted
Hus
Ahhh, det blir deilig med nye tenner som jeg har resten av livet :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.579
Torget vurderinger
23
Snakk norsk! DET hadde vært en oppgradering..:D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er ikke nynorsk norsk nå da? Bedre med korrekt nynorsk enn masse stavefeil og mangel på punktum, komme og store bokstaver osv. Kan bli nesten uforståelig.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.077
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Forresten er oppgraderingssuget like sterkt som noen gang, etter besøk i Slukoteket, lengre samtaler med selgere på OHC, Kontrapunkt og med Tor på Lyric. Ønskene og ideene står i kø.
Jeg kan tenke meg at de fleste som har hatt audiens til Slukoteket har fått akutt oppgraderingsfeber.
Jeg fikk fikk iallefall det, og har fortsatt søvnløse netter.
Våkner av og til gjennomvåt av SLOB-feber.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg kan tenke meg at de fleste som har hatt audiens til Slukoteket har fått akutt oppgraderingsfeber.
Nettopp! Derfor tør jeg ikke oppsøke slike etablissementer. Jeg frykter at min nyervervede ro er litt skjør, og jeg er redd for å ledes inn i fristelse.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.874
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er en av grunnene til at jeg ikke har presset hardere på min nesten nabo om audiens;)
Mitt oppgraderingsug er endre/forbedre akustikken i stua og lage nye Audiolense filtre:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.579
Torget vurderinger
23
Oppgradering suger! But there's no job like a blowjob.... Hva er oppgradering da? Kan jo være å innse at man er happy med det man har, da har du oppgradert din viten/status og det i seg selv er verdifult. Forenkling og effektivisering av det en allerede har kan også sees på som oppgradering, en bevisstgjøring av veivalg som frighør godfølelse, plass, midler, you name it. Det ser jeg også på som en oppgradering.

Topp Bunn