Men det kommer ann på hvilket slag det er.Når man får 1300-1500 kWh pr 1000 liter tørr ved så er jo kjøp av ved for spesielt interesserte.
Treslag | Basisdensitet Kg/fm3 | Nedre brennverdi kWh / fm3 | Effektiv brennverdi 20% fuktighet (tørt virke) kWh / fm3 | Effektiv brennverdi 50% fuktighet (ferskt virke) kWh / fm3 |
Bøk | 570 | 3 032 | 2 930 | 2 640 |
Eik | 550 | 2 926 | 2 830 | 2 540 |
Ask | 550 | 2 926 | 2 830 | 2 540 |
Lønn | 530 | 2 820 | 2 730 | 2 450 |
*Rogn | 520 | 2 766 | 2 670 | 2 400 |
Bjørk | 500 | 2 660 | 2 570 | 2 310 |
Furu | 440 | 2 341 | 2 260 | 2 030 |
Svartor | 440 | 2 341 | 2 260 | 2 030 |
Selje | 430 | 2 288 | 2 210 | 1 990 |
Osp | 380 | 2 022 | 1 950 | 1 760 |
Gran | 380 | 2 022 | 1 950 | 1 760 |
Gråor | 360 | 1 910 | 1 850 | 1 660 |
Kjøpte en slik på netthandelen.no for 10(?) år siden. Har funket fjell. Hadde en kompis som jobber med slikt for å sjekke den i våres. Fikk beskjed om at det bare var å kjøre på.Kjøp den som er på salg til 4K på Jula og monter den selv, rørsettet er ferdig terminert i begge ender så det er bare å trykke det på plass og åpne en ventil når du er ferdig. Med kanal og rørsett får du en grei varmepumpe ferdig montert for rundt 5k.
Ved i sekk er ikke fastkubikkmeter. Man får ganske mye luft i vedsekken.fm3 var rimelig forvirrende..?? m3 eller kubikkfavner?? At bjørk blir framhevet som best i Norge, kommer ene og alene av at bjørk er den veden med høyest densitet som er tilgjengelig over hele Norge. Bjørka her i nord har også høyere densitet enn bjørk i sør, da den ganske enkelt vokser saktere.
Hei, noen med erfaring på dualsplit varmepumper (en utedel, 2 innedeler.)? Driver og henter inn priser nå og har foreløpig fått pris på Toshiba og Fujitsu pumper.. hhv. 39k og 34k komplett inkl. montering.
Nei, fremdeles uten. Fordel er vel spesielt det visuelle utenfor da utedelene tar endel plass for å nevne noe? Lavere pris? , vet ikke. Sikkert noen andre fordeler også og noen bakdeler.Hei, bamvadooooh
Monterte du en dualsplitpumpe?
Hva er fordelen av å montere en slik, iht. montering av to pumper?
Det finnes da:Rart ingen har lagd en varmepumpe som går fra vann-til-luft.. Her kan man hente varmegrader fra hagen hele året ( Du bør ha et disponibelt uteareal på 250–600 m2), distribuer varme inne via luft (flere plasser) uten å måtte så mye som fjerne en gulvlist.
Har bekjente som sverger til disse.Det finnes da:
Bergvarme- og jordvarmepumpe – Varmepumpeforeningen
Både bergvarme og jordvarme er solenergi lagret i bakken. Bergvarme hentes via en energibrønn, mens jordvarme hentes via plastslanger gravd ned i jorda.www.varmepumpeinfo.no
Her er det snakk om vann-til vann og luft til vann. Ikke vann til luftDet finnes da:
Bergvarme- og jordvarmepumpe – Varmepumpeforeningen
Både bergvarme og jordvarme er solenergi lagret i bakken. Bergvarme hentes via en energibrønn, mens jordvarme hentes via plastslanger gravd ned i jorda.www.varmepumpeinfo.no
NÅ SNAKKER VI, @HardingfeleHar bekjente som sverger til disse.
Liquid-to-Air and Water | Nordic Heat Pumps
Learn about Nordic® liquid-to-air and water source heat pump systems. Find a geothermal solution for your heating and cooling needs.www.nordicghp.com
Joda, kjenner til metoden. Har montert ett par viftekonvektorer da jeg praktiserte i rørleggeryrket på fulltid. Men det var vann til luft jeg spurte etter, hvor varmen transportert med energigass.Jeg tror vann til vann fint kan benyttes som vann til luft. Du må bare ha mulighet for en viftekonvektor. Vurderte en sånn når vi monterte varmepumpe, men kom ikke til med utstyr for å borre til bergvarme så det ble luft til vann i stedet. Varmer med vannbåren varme i gulv i kjeller og luft i luftkanaler mellom kjeller og 1 etasje.
Hvor har Kjenningene kjøpt denne pumpen @Hardingfele ?NÅ SNAKKER VI, @Hardingfele
Jeg har montert mange luft til vann-pumper i min karriere, men har aldri sett disse før
Hvordan henter kjenningen varmen? Borehull eller kollektorslange?
-Ser ut til at de er beregnet for borehull, men fungerer sikkert for kollektorslanger også. -Skal sjekke produktet ut
Jeg henger på nett med en gjeng nordamerikanere (både USA og Canada), som har usedvanlige installasjoner i sine hus. En tid tilbake diskuterte de disse og var veldig fornøyde. Ser at selskapet har dårlig representasjon i Europa (Storbritannia og Romania). Kanskje ta kontakt med forhandleren i UK?Hvor har Kjenningene kjøpt denne pumpen @Hardingfele ?
Det er nok en tradisjonell vann/vann varmepumpe fra Bosch du har, med viftekonvektor. Da fører man vann helt frem til konvektor som blåser varmen ut i rommet. Dette er selvfølgelig også aktuelt men det er varme, transportert direkte i gassform fra kompressor til innedel jeg etterspør.Har bergvarme og vann til luft. Det står Bosch på bergvarmeskapet.
Huset har hatt luftbåren varme siden det ble bygd i 76, med oljefyr til vann og vann/luftkonverter. Da oljefyren knakk vinteren 16 var det bare å bore. Måtte ha ny vann/luftkonverter også gitt.
Høye strømpriser er fint for omregnet nedbetalingstid…