Enig. Dette er noe for seg selv. Det er sjelden man ser en musiker av dette kaliberet på en scene. Åtte er uhørt.
Har jeg hørt som kan sies å nærme seg innen rocken? Ja, tja, kanskje.
Adrian Belew Power Trio, Julie Slick på bass og Tobias Ralph på trommer, har i hvert fall noe av dette i seg. Nedstrippa arrangementer med bare en trio, naturligvis.
Samme trio sammen med Tony Levin, Markus Reuter og Pat Mastelotto (også kjent som Stick men) som Crimson Projekct.
Mye KC i dette også, naturligvis, og noe tar de med seg også når Fripp ikke er i nærheten.
Noe annet? Jeg har dessverre aldri fått med meg Zappa senior, og synes ikke Dweezil er helt der, bra, for all del, men ikke helt der.
Men et band som jeg synes leverte på nivå som fortjener å nevnes er Banned from Utopia (Bobby Martin, Albert Wing, Ray White Tom Fowler, Jamie Kime) og kanskje spesielt det året de hadde Chad Wackerman på trommer (en av tre som har klart å spille the black page uten feil, om jeg husker rett).
Men alt i alt, KC er i en særklasse.
PS. Det norske blåseensemble på Zappaunion, men der er det vel bare skikkelige folk, skolerte musikere, og i det hele tatt. Men en rysare, altså!