Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mr.Banan

Medlem
    Ble medlem
    07.02.2022
    Antall liker
    156
    Sted
    Oslo
    Sitteplass ser jeg :p

Jaja, kan ikke få med seg alt her i verden. Hva synes du om de to andre?
    Ja, mulig jeg fortjener litt våt bukse.:rolleyes:.
    Arch Enemy var ukjent og kanskje i hardeste laget for en som pusher 60, men ikke kjedelig ett sekund. In Flames var meget bra. Lyden kunne vært bedre som ofte i Spektrum.
    Og skjønner vokalisten som disset oss på balkongene. :D

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Trentemøller - Vamp på Rockefeller 30.10.2024 - bra trøkk og fant beste lyden 🤩

Trentemøller hadde er svært fra konsert på "Langs akerselva" (under broen) i fjor, men da hadde de mange flere på scenen. Var de bare 3? Hvordan var konserten?

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.552
    På Hamar i går, og på Lillehammer i dag. Stappfull Maihaugsal av for det meste godt voksne folk.

PXL_20241101_180421271.jpg

Kari Bremnes, og ikke minst hennes medmusikanter, leverer som forventet. Kombinasjonen dyktige musikere og gode tekster, framført med Karis vanlige autoritet, er en vinner. Veldig god lyd selv der vi satt langt til venstre.
    Eneste minus var konsertens lengde. 1,5 time inklusive ekstranumre er litt snaut i godt selskap.

Bølle

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2014
    Antall liker
    66
    Sted
    Asker
    Emilie Nicolas, Sentrum Scene 2. november
    Fullt, veldig bra!
    Så bra at tårene trillet på noen låter.
    Supert
    IMG_9558.jpeg
    band, tøft med to trommiser.
    Som alltid god lyd her, men spilte til tider på kanten av hva lokalet tåler( etter min mening, og plassering)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    836
    Torget vurderinger
    4
    Fikk med meg en strålende konsert denne uken med denne karen fra det originale bandet og hans meget erfarne kumphaner…. det ble en meget hyggelig aften

IMG_0619.png

Og her er resten av stjernene

IMG_0598.jpeg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    I dag er det sterk konkurranse melllom dave wreckl på cosmopolite og mike portnoy i Oslo rektum men sistnevnte trakk den lengste trommestikken for min del. Håper stemmen til la brie i det minste ikke er helt jævlig.

Black debbath i går på rockefeller. Travel helg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    La brie synger ikke så verst i kveld, men kvelden er fortsatt ung. Resten av gjengen trakterer selvsagt sine instrumenter som guder.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    769
    Torget vurderinger
    4
    Kari Bremnes med band leverte i et fullsatt Ibsenhus i Skien i kveld. Hun har også en hyggelig hilsen til oss lyttere:

Denne sangen skal du få
    som kom i kveld
    Det e du som gjør at vi har løst å spell
    Det e du som gjør at æ har løst å skriv
    Det e du som gjør at sanga får et liv
    Denne sangen e te dæ
    som tar imot
    Du som gjør at heile bandet får litt fot
    Du som gjør at ikkje salen her e tom
    Det e du som gjør at vi har løst å kom
    Denne sangen skal du få
    og den e din
    Det e du som får musikken tel å skinn
    Du som veit at det kan briste eller bær
    og som gjør at vi har nerva te det her"

IMG_7571.jpeg
    IMG_7575.jpeg
    IMG_7579.jpeg

Børge Petersen-Øverleir fikk vist hva han er kapabel til. Imponerende!

Mv Olav E

Vicarious

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    358
    Sted
    South of heaven
    IMG_20241110_084254.jpg

Synes Dream Theater leverte meget bra i går. James Labrie klarte seg langt over det man kunne forvente. Lyden var bra der jeg satt, og resten av bandet viste som vanlig spill på vanvittig høyt nivå. De leverte to sett på til sammen tre timer, så det ble en lang og god prog- kveld😊

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Synes Dream Theater leverte meget bra i går. James Labrie klarte seg langt over det man kunne forvente. Lyden var bra der jeg satt, og resten av bandet viste som vanlig spill på vanvittig høyt nivå. De leverte to sett på til sammen tre timer, så det ble en lang og god prog- kveld😊
    Enig, LaBrie leverte langt over forventningene, som riktig nok alltid er lave. Så turneåpningen fra London på YouTube og det var helt katastrofe. Ble mange toner på en lang kveld med progressiv metal, men fritt etter noe slørete hukommelse tror jeg dette er den beste DT-konserten jeg har vært på, tror det er fem totalt eller noe deromkring. Jeg satt ca der bildet over er tatt - tror faktisk det er meg med briller helt i venstre kant der(!). Jeg brukte som alltid mine profesjonelle øronproppor og med de inne var lyden helt kurant, uten ble det litt vel mye Spektrum-grøt.

Utover nevnte LaBrie var de andre om alltid helt i toppklasse og setlisten var bunnsolid.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.375
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er selvsagt glad jeg slipper å dra i svære flerbrukshaller for å se mine favoritter, men jeg synes Krokofant fortjener et større publikum. Samtidig var Blå Himmel en hyggelig overraskelse, knøttescene, men fin aksustikk og vinduer mot elva(!)

IMG_3071.jpeg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.375
    Torget vurderinger
    2
    Krokoblåhimmel var fredag, dagen før spilte Elephant9 på Victoria, det var ikke gæærnt det heller. Og bra med folk. Nicolai Hængsle
    har jeg snakket om før i denne tråden. Groovemeister.
    IMG_3067.jpeg

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Greg Howe, Mohini Dey og Marco ”The Italian Drummer” Cirigliano på Herr Nilsen i går. Full bakoversveis.

IMG_3940.jpeg

Dave Weckl og Tom Kennedy på Cosmopolite på lørdag. Ikke like tøft, men også vanvittige skills

IMG_3922.jpeg

Og dro rett fra Cosmopolite til John DEE på lørdag og fikk med meg Brutal Kuk. Det var en kontrastfylt kveld.

IMG_3929.jpeg

Var også på Iron & Wine på onsdag, så det ble en velfylt konsertuke. Høydepunktet var dog uten tvil Greg Howe og Mohini Dey. At man kan se artister av det formatet på en så knøttliten og intim scene som Herr Nilsen, er en opplevelse jeg tror man nesten bare kan finne i Oslo.

IMG_3906.jpeg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Begynner å se lovende ut dette for Tons 2025

Program

Mellom annet

Avenged Sevenfold
    Green Day
    Kaizers
    Muse
    Dimmu Borgir
    Dream Theater
    Megadeth
    Weezer
    Exodos

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Saga på Rockefeller (og ikke Sentrum Scene hvor jeg trodde det var, der var det mørkt og låst). Dette vat tidvis, som ungdommen sier insane. Jeg hørte en del på de i ungdommen, men ikke hørt noe av de på ~25 år. Aldri sett de live før. Gamlekara begynner å dra på årene og vokalisten trengte noen låter på å bli varm i trøya men i all hovedsak var dette brilijant på et usolgt Rockefeller med høy snittalder og en kjønnsfordeling ca 98-2.

Hovedpersonen

IMG_3303.jpg

Lett orignalt med tre stasjoner for tangenter. Fyren til venstre foran spillte dog for det aller meste bass
    IMG_3304.jpg

Men dette var for meg helten.
    IMG_3307.jpg

Fyren var helt villt god. I følge internett er han på kort varsel erstatning for gitaristen som hadde brukket foten og før det var han erstatning for bassisten. Snakket litt med teknikeren og vedkommende sa at det kun var den sjette eller syvende konserten han spillte gitar på. Jeg sa at det var "no way in hell he plays base better than he plays guitar" og fyren sa at han først og fremst var gitarist. Riktig nok spiller han stort sett de opprinellige linjene med litt kunstnerisk frihet, men behersket til fulle kunsten å smyge seg inn og ut av låtene og spillte teknisk krevende musikk helt plettfritt uten å gjøre noe større nummer av seg selv.

Svært god lyd, igjen med øronpropper. Litt høyt og skarpt i toppen uten.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fy for fl....
    Dette var rett og slett - meget bra:
    IMG_4502.JPG

Tora Dahle Aagård Trio på John Dee i går.

Vi snakker i retning av Norges beste kvinnelige gitarist her.

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    314
    Sted
    Fredrikstad
    Stilla Havet spilte på Tæps i Fredrikstad i kveld. For et live band! Hvis du liker New Order, Kent, trommemaskin, live gitar, bass og synth, så er dette bandet for deg!

De spiller i Oslo i morgen, lørdag.

IMG_4056.jpeg IMG_4055.jpeg

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Så Jacob Collier i Spektrum i går. Rasende dyktig fyr, men musikalsk traff det ikke helt for min del. Og alt for mye publikumssynging, spesielt siden jeg satt ved siden av en fyr som var både tonedøv og taktløs, men på ingen måte lot det stoppe ham.

Ellers til noen som kommenterte lyden i Spektrum lenger opp: Den sugde i går, men jeg tror det har mye å gjøre med at jeg satt oppe på balkongen. Har inntrykk av at lyden er mye bedre i scenehøyde enn når man sitter midt mellom gulv og tak.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    Lyden oppunder taket ("the nosebleeds") i Spektrum er beryktet. Lyden på "gølvet" der jeg sto var ok, bortsett fra klaveret, som låt underlig spinkelt. . Jeg koste meg over et briljant band og en frontmann man enten liker eller misliker. (bortsett fra en flinkis-radbrekking av Bridge Over Troubled Water.)

Eller går det vel an å antyde at man kanskje ikke burde gå på Collier-konsert hvis man ikke liker allsang - er vel en ganske stor del av greia hans?

Jeg sto forøvrig ved siden av en kvinne som sang som en vettskremt kanin som ble knullet i en blikkboks. Vurderte fysisk vold, men snudde meg i stedet brått, så hun sølte ut hele plastkoppen med hvitvin. Hun gikk.

Hilsen rutinert konsertgjenger.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Eller går det vel an å antyde at man kanskje ikke burde gå på Collier-konsert hvis man ikke liker allsang - er vel en ganske stor del av greia hans?
    Jeg går stundom på konserter jeg ikke helt vet hva er og ikke vet hva vil bringe, som regel med et åpent sinn og for å utvide horisonten. Noen ganger treffer det, andre ikke. I går var so-so, terningkast tre helt subjektivt.

Jeg sto forøvrig ved siden av en kvinne som sang som en vettskremt kanin som ble knullet i en blikkboks. Vurderte fysisk vold, men snudde meg i stedet brått, så hun sølte ut hele plastkoppen med hvitvin. Hun gikk.

Hilsen rutinert konsertgjenger.
    Kan ikke si at jeg finner det særlig sympatisk. Hvis man står går det an å flytte seg, uten å ødelegge kvelden for andre som også har betalt mye penger for å være der. Rutinerte konsertgjengere burde vite at forskjellige folk går på konsert med forskjellige intensjoner og for forskjellige opplevelser.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Synes det var gøy konsert og koste meg. Tror jeg får litt gratis siden jeg underholdes av flinkisfaktoren. Det var imponerende flinke folk.

Stod også på gulvet, ganske optimalt plassert tror jeg. Bassen satt ikke helt og flygelet var spinkelt, men gitarlyden tror jeg var den beste jeg har hørt.

Gikk etter 2 ekstranummer og hørte derfor konserten andre plasser lenger unna og lyden var ikke i nærheten.

Morsom med Ja vi elsker, skjønner ikke hvordan har får publikum til å synge så rene hele toner

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    Jeg går stundom på konserter jeg ikke helt vet hva er og ikke vet hva vil bringe, som regel med et åpent sinn og for å utvide horisonten. Noen ganger treffer det, andre ikke. I går var so-so, terningkast tre helt subjektivt.

Kan ikke si at jeg finner det særlig sympatisk. Hvis man står går det an å flytte seg, uten å ødelegge kvelden for andre som også har betalt mye penger for å være der. Rutinerte konsertgjengere burde vite at forskjellige folk går på konsert med forskjellige intensjoner og for forskjellige opplevelser.
    Det var et (for deg) mislykket forsøk på humor. Vi kan ikke alle synes de samme tingene er morsomme - eller synes de samme konsertene er bra. Men en ting kan vi vel fastslå: vi to skal nok aldri gå på konsert sammen - eller fortelle vitser til hverandre. Bortsett fra det, ønsker jeg deg alt godt.

• Liker
    Reaksjoner: I_L

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Null stress, jeg har aldri sett på HFS som noen kontakttjeneste. Men til advarsel så er min neste konsert MonoNeon på Parkteateret, så om du tilfeldigvis skulle ha billett dit og av den grunn vil selge den, så kjenner jeg nok noen som tar den for en billig penge. Halv pris av pålydende og jeg garanterer salg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn