Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.087
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Overvar Gardemusikkens festkonsert i Oslo konserthus på søndag.
    Meget givende 2 timers arrangement, med dyktige musikere og formidlere, som klarte å sette i gang sunne refleksjoner rundt verdenssituasjonen vi er vitne til om dagen.
    Seff litt stas at jr er gardist i år, og han storkoser seg.

Garden.jpg

mvh
    Proffen

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.114
    Dirkscheider på Rockefeller.

Har blitt en del Accept i det siste, så de i Oslo før jul med faktiske Accept, og torsdag kom den opprinnelig vokalisten - Udo Dirkscheider på besøk med bandet sitt for å spille et rent Accept - set i anledning at det er 40 år siden det legendariske albumet "Balls to the Walls" ble utgitt. Sammen med en del annet snadder ble dette albumet spillt i sin helhet. Selv om fyren ikke akkurat ser ut som et omvandrende helseikon holder stemmen hans fortsatt veldig bra til tross for at han er 72 år gammel og mye av vokalen ligger i et toneleie som kan være krevende for gamle menn å beherske. Bandet, med hans egen sønn på trommer, den opprinnelige Accept-bassisten og to svært habile gitarister var tight og fint selv om det ikke er mulig å ha samme scenekarisma som Accept-gitarist Wolf Hoffman har.

Noen bilder, alle stjelt fra norwayrock.net. For øvrig kudos til deres fotograf (denne gang Ketil Martinsen) for gode konsertbilder. Anmeldelse og flere bilder her

1742050906715.png

1742050936770.png

1742050972532.png

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.114
    Glemte oppvarmingene, der jeg for en gangs skyld fikk med meg begge. Første ut var All for Metal som i følge internett er fra Tyskland/Italia. Noe spesiell lineup med to kvinnelige gitarister, en trommis, en bassist som var delvis fraværende på noen av låtene (uvisst om planlagt eller tekniske eller andre problemer) og to vokalister som har tilbragt et konsiderabelt antall timer på treningsstudio. Det var, som første av to supportband gjerne er, litt såder, men det var i det minste mildt interessant. De var ivrige på å si at de hadde merch-stand så det er nok ikke allverdens cashflow fra musikken akkurat.

Andre oppvarming var det mer schwung over. Relativt nystartet finsk band der noen av gutta har vært eller er med i mer kjente metal-band fra Finland. Mest vesentlig av disse er kanskje bassisten - Jukka Koskinen var bassist på Nightwish sin virtuelle turne under covid og er nå permanent bassist for den største finske metal-eksportvaren. Nå er det vel litt i det blå om Nightwish kommer til å turnere igjen - de har gjort noe såpass uavanlig som å slippe nytt album uten å dra på turne og de har pause fra turnelivet på ubestemt tid.

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    1.203
    Torget vurderinger
    4
    Kari Bremnes - Brygga Kultursal. 😊

Satt på førsterad, så det ble som er intimkonsert, og selv om jeg glante aldri så mye på Kari @_RoDa_ så kjeftet hun ikke på meg. 😎

1000002188.jpg
    1000002190.jpg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.173
    Torget vurderinger
    1
    Stacey Kent, Cosmopolite 20/3-2025 (utsolgt)
    En fin konsertopplevelse med Stacey. Har blitt glad i hennes litt «understated» sangstil. Dyktige musikere i bandet. Det er ektemannen Jim på saks/fløyte/perkusjon. Også han som produserer alle utgivelsene hennes.
    Vi kom litt sent, 1930, men fant fine sitteplasser helt fremst til høyre. Konserten begynte 2000.
    Naturlig og meget god lyd. Passe høyt.
    IMG_4478.jpeg

FRA KVINTETT TIL KVARTETT.
    Hun fortalte fra scenen at bandets faste trommeslageren døde dagen før nyttårsaften. De hadde valgte å gjennomføre turneen uten han.
    IMG_4476.jpeg

Rytmegruppe uten trommis. Barkrakken står symbolsk tom. Saksofonisten Jim supplerte dog med litt rytmeinstrumenter.

IMG_4485.jpeg

Salg og signering av CDer etter konserten. Kjærkommen ekstrainntekt. Selv verdenskjente jazzartister må jobbe hardt for føden.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.447
    Sted
    Oslo
    Urfremførelser av australske Liza Lim og Jan Martin Smørdal. Ensemblet Cicada på Sentralen i Oslo i dag. Dette er faktisk min første rene samtidsmusikk konserten jeg har vært på privat. Ga det mersmak? Nei, egentlig ikke da jeg ikke får så mye ut av musikken for å være ærlig. Hvorfor er samtidsmusikk oftes så kjølig og delvis kaotisk? Men det var alikevel ganske spennende og interessant med endel hjemmelaget instrumenter. Og så tett på i en sal som responderer bra var det en bra referanse for HiFi og hvordan det låter såpass direkte. Ikke det at det var noe nytt, men bra å stille seg inn.

IMG_6709.jpeg
    IMG_6714.jpeg
    IMG_6734.jpeg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.114
    Wig Wam på Rockefeller.

Herregud for et liveband. Dette er slik jeg husker det var ordentlig morro å gå på konsert før jeg ble litt blasert og etter hvert hadde sett temmelig mange band og det var lengre mellom de store opplevelsene Jeg var litt bekymret for stemmen til Åge Steen Nielsen da mye går i krevende toneleie for menn som begynner å dra på alderen, men han sang som en helt og lage show og underholde kan han definitivt. Bandet var bunnsolid og Trond Holter må være en av nasjonens mest undervurderte gitarister.

1 time og 45 minutter langt sett med materiale fra hele karrieren visstnok (jeg skal ikke påstå å ha fulgt særlig med på hva de driver med). Det er i år 20 år siden gjennombruddet med "In My Dreams" i MGP og slikt må jo markeres og feires. To coverlåter ble det - "I turn to you" av Melanie C fra Spice Girls og "Crazy nights" av Kiss. Sistnevnte med komiker / programleder Markus Neby som overraskende gjesteartist men han kan hva som er opp og ned på en gitar han også. Det var et godt stykke fra utsolgt, men de fremmøtte lagde bra liv og stemningen var topp hele konserten. De dro i gang med "Hard to be a rock and roller" og derfra gikk det stort sett bare oppover.

Dersom man ser forgi staffasjen og jøgleriene er Wig Wam et glam/tungrockband i toppklasse og solid nok katalog til å fylle en konsert uten åpenbare svake punkter. Har ikke hørt noe særlig på de på plate, men det er vanskelig å se for seg at dette ikke er betydlig tøffere live enn på stereoen hjemme. Lydkvaliteten var usedvanlig god så kudos til hvem han nå var han som satt bak spakene.

Det skulle også være afterparty med akustisk konsert etterpå men der var ikke jeg.

Bilder nok en gang stjelt fra norwayrock.net

1743357668701.png

1743357695967.png

1743357738823.png

1743357769566.png

Fikk også med meg supporten denne gangen. For meg totalt ukjente Invasion. I den ofte litt triste sjangeren supportband var dette et gledelig bekjentskap. De hadde visstnok steppet inn på ganske kort varsel for noen andre og var tydlig ivrige på å vise seg frem på en større scene enn hva de nok ellers spiller på. Fengende rock og entusiasmen til de på scenen smittet også over på publikum hvor - basert på tilfeldige samtaler - en del nok var venner og bekjente av bandet.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    942
    Torget vurderinger
    5
    Litt målløs blir man etter en opplevelse som denne:

IMG_8161.jpeg

IMG_8165.jpeg

IMG_8170.jpeg

IMG_8168.jpeg

Boine med band har vært på turné i over ett år. Siste konsert på denne runden var Ibsenhuset i Skien i kveld. Har vært på flere konserter med Boine. Denne var den beste.

Boines musikk viser hvordan musikk ikke trenger ord for at vi skal forstå og bli berørt. Ja dette var emosjonelt, kanskje også mer emosjonelt i disse urolige tider der suggererende musikk og viktig budskap, på engelsk og norsk, treffer oss dypere enn ellers. Dette satt!

Gula, gula utfordret akustikken og et komplekst lydbilde ble litt utfordrende for rom og lydmann. Men så satt lyden mer og mer. Og derfra og ut ble det både ståpels, frysninger og litt uklart syn til tider. Detox for sjel og kropp.

Samspilte og meget dyktige musikkere. Trommis Gunnar Augland fikk briljere litt ekstra. Litt overraskende og litt skuffende høy snittalder på publikum. Men fenget av musikken og intense rytmer spratt alle opp av stolsetene og klasket hender til den store gullmedalje. Mye budskap som en yngre generasjon forhåpentligvis allerede har, eller burde få innabords.

Kanskje burde noen av disse grinete narsissistiske statslederne rundt om i verden få foreskrevet en dose Boine med band, eller er det nytteløst?

Mvh Olav E

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn