Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Uansett, teste hjemme på eget oppsett.. Det er lurt. Mye som er bra, men ikke la deg overbevise av fanboys :). Et par av de nevnte merker av rør er så kjedelige, i mine ører, at du kan kjøpe en grei SS. Og husk, forsterkeren er en del av resten av kjeden. Hva vil du fremheve, hva gir deg ståpels? Og uansett, som Opeth klokt påpeker, dette skal være gøy :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Tannoy og rør er en vinner. Let og du vil finne. Samtidig må ikke transistorer avskrives. Jeg koblet opp en liten skatt fra SONY fra Terje-A i dag på Tannoy V15 og det var riktig så lekkert. Det er en lek dette, og la det være gøy.
    Her avskrives ingenting. Men er for tiden litt tent på rør. Som du sier, Tannoy + rør = fantastisk ;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tannoy og rør er en vinner. Let og du vil finne. Samtidig må ikke transistorer avskrives. Jeg koblet opp en liten skatt fra SONY fra Terje-A i dag på Tannoy V15 og det var riktig så lekkert. Det er en lek dette, og la det være gøy.
    Her avskrives ingenting. Men er for tiden litt tent på rør. Som du sier, Tannoy + rør = fantastisk ;)
    Og tenningen skal vi ta vare på;) god lyd, feit musikk, litt godt i glasset av og til, det er lørdag hele uka:)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.645
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har som tidligere nevnt en Ars Sonum Filarmonia i TV-oppsettet. Flott lyd, enkel å vedlikeholde, billig i drift og fin å se på. Spiller aldeles utmerket med Tannoy Sandringham. Anbefales.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Uansett, teste hjemme på eget oppsett.. Det er lurt. Mye som er bra, men ikke la deg overbevise av fanboys :). Et par av de nevnte merker av rør er så kjedelige, i mine ører, at du kan kjøpe en grei SS. Og husk, forsterkeren er en del av resten av kjeden. Hva vil du fremheve, hva gir deg ståpels? Og uansett, som Opeth klokt påpeker, dette skal være gøy :)
    Sier en som har hatt transistor i lang tid og var kjempefornøyd med det. Etter å ha gått tilbake til rør kan plutselig transistor til nød hamle opp med det kjedeligste av rørutstyr. Slik kan det i alle fall tolkes. Mitt erfaringsgrunnlag er riktignok spinkelt, men så ille mener man vel ikke transistor er? For meg virker det i alle fall rart å disse transistor så til de grader i forhold til rør. Får en følelse av litt snobbethet, og vet-bedre-mentalitet hos rørfolket. Ja, man antyder endog å være litt bedre utrustet sjelelig og følelsesmessig. Selvfølgelig forkledd som en spøk, men man kan jo lure på om det ligger noe i det. Nesten så man begynner å lure hvordan det kan ha seg at man likevel kan være kjempefornøyd med lyden fra sine Accuphase og ha så utrolig mye glede av anlegget.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et innspill i diskusjonen:
    Forstår jeg deg riktig, hvis det primært er en effektforsterker du har i tankene? Eller er du også åpen for hybrider?
    Det kan jo være greit å sette seg ned og prøve å sette ord på "hva slags lyd" du ønsker av en evt rørforsterker.
    Der finnes jo mange forsterkere, og mange ulike typer rør. Bare tenk på effektrørene, i første omgang.
    F x hevdes det jo av mange at 6550 er noget varmere i klangen enn KT88. Hadde en gang en Copland CTA 505. Varm klang, men for "slapp" ifht høyttalerne jeg brukte den gang. Hvordan nyere Copland låter, skal jeg ikke uttale meg om.
    Min opplevelse av EL34 (VTL) var ikke særlig god, men det var mine ører og min preferense den gang da....
    300B krever jo lettdrevne høyttalere. Hadde Audion en stund. Herlig varme i klangen, må matches nøye med høyttalerne.
    BAT sine effektforsterkere er lette å like, men som noen var inne på - de kjører rørene hardt. Det samme gjør vel også Graaf.
    Noen har nevnt Cary. Vet der ligger en integrert sak (SLI 80)på finn, og den bør ha krefter nok. Alternativet kan jo være den effekten som står i Oslo....
    Xindak har jo noen rørforsterkere, og jeg ville nok holdt en knapp på de ifht f x Cayin.
    Pathos TT har jeg både hørt og likt.

Når du får tenkt litt, kommer neste utfordring. Alle varianter av smårør, som også i større eller mindre grad er med på å påvirke lyden.
    Der finnes jo smårørvarianter i bøtter og spann, og innenfor hver type finnes det igjen varianter med ganske så ulike egenskaper.
    Gøy å holde på med tuberolling og tweake lyden på den måten - men kan også være befriende å slippe..... ;-)

mvh
    Proffen

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sier en som har hatt transistor i lang tid og var kjempefornøyd med det. Etter å ha gått tilbake til rør kan plutselig transistor til nød hamle opp med det kjedeligste av rørutstyr. Slik kan det i alle fall tolkes. Mitt erfaringsgrunnlag er riktignok spinkelt, men så ille mener man vel ikke transistor er? For meg virker det i alle fall rart å disse transistor så til de grader i forhold til rør. Får en følelse av litt snobbethet, og vet-bedre-mentalitet hos rørfolket. Ja, man antyder endog å være litt bedre utrustet sjelelig og følelsesmessig. Selvfølgelig forkledd som en spøk, men man kan jo lure på om det ligger noe i det. Nesten så man begynner å lure hvordan det kan ha seg at man likevel kan være kjempefornøyd med lyden fra sine Accuphase og ha så utrolig mye glede av anlegget.
    Med utgangspunkt i det som er skrevet i min tråd er ikke dette oppfatningen jeg har av de ulike beskrivelser. Din tilbakemelding er kanskje også litt oppsummerende i henhold til andre tidligere diskusjoner som har vært med transistor vs rør? Jeg personlig har ikke noe i mot transistor, la det være sagt selv om jeg for tiden er tent på rør. Men... for dem som leser denne posten, vær grei å ta transistor vs rør diskusjonen videre i en annen tråd der den hører bedre hjemme.

Utover det setter jeg pris på dine synspunkt om transistor, K.H, du er er hjertelig velkommen. En god transistor har helt klart sine sider det også. :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Et innspill i diskusjonen:
    Forstår jeg deg riktig, hvis det primært er en effektforsterker du har i tankene? Eller er du også åpen for hybrider?
    Det kan jo være greit å sette seg ned og prøve å sette ord på "hva slags lyd" du ønsker av en evt rørforsterker.
    Der finnes jo mange forsterkere, og mange ulike typer rør. Bare tenk på effektrørene, i første omgang.
    F x hevdes det jo av mange at 6550 er noget varmere i klangen enn KT88. Hadde en gang en Copland CTA 505. Varm klang, men for "slapp" ifht høyttalerne jeg brukte den gang. Hvordan nyere Copland låter, skal jeg ikke uttale meg om.
    Min opplevelse av EL34 (VTL) var ikke særlig god, men det var mine ører og min preferense den gang da....
    300B krever jo lettdrevne høyttalere. Hadde Audion en stund. Herlig varme i klangen, må matches nøye med høyttalerne.
    BAT sine effektforsterkere er lette å like, men som noen var inne på - de kjører rørene hardt. Det samme gjør vel også Graaf.
    Noen har nevnt Cary. Vet der ligger en integrert sak (SLI 80)på finn, og den bør ha krefter nok. Alternativet kan jo være den effekten som står i Oslo....
    Xindak har jo noen rørforsterkere, og jeg ville nok holdt en knapp på de ifht f x Cayin.
    Pathos TT har jeg både hørt og likt.

Når du får tenkt litt, kommer neste utfordring. Alle varianter av smårør, som også i større eller mindre grad er med på å påvirke lyden.
    Der finnes jo smårørvarianter i bøtter og spann, og innenfor hver type finnes det igjen varianter med ganske så ulike egenskaper.
    Gøy å holde på med tuberolling og tweake lyden på den måten - men kan også være befriende å slippe..... ;-)

mvh
    Proffen
    Ja, jeg vet jeg har en del å tenke gjennom. Helt enkelt blir det ikke ettersom jeg ikke har hørt alle de ulike typer rør heller. P.t synes jeg EL34 gir en svært musikalsk gjengivelse (har hørt) mens jeg har fått med meg (ikke hørt) at KT88 er mer punchy. Ønsker selvsagt ikke at det skal bli for romantisk lydbilde, men EL34 satt i alle fall akkurat som det skulle med Quicksilver. Sett bort fra ulyd så låt det ganske så flott og kontrollert, det gir meg en indikasjon på at EL34 vil fungere mot Tannoy D500.

Jeg må nok uansett sette meg ned å lese litt, tenke litt og forske litt før jeg lander på noe som helst.

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20
    Hva med om du kan finne deg en brukt Almarro 318b SET kun på 2x18W det måtte vel bli en drømme debut innen rørforsterkere , noen lettdrevne ht på dem å du burde bli fornøyd da dette spiller meget bra enste negative er vel at produsent har lagt inn årene tror jeg . Audiomix kanskje har en kommentar da jeg ikke vet hvor stabile de har hvert i drift over tid kanskje han har hatt noen inne til service ?

Mvh

Det er noe eget med lyden av SET du ikke for med push pull
    Almarro 318 er en veldig fin forsterker, men kanskje ikke plug and play for de som ikke er vant til rørforsterkere. Men prøv gjerne, hvis du liker litt utfordringer, som sagt veldig fine forsterkere.
    6c33 røret er ikke det mest stabile. Det trenger biasjustering ofte de første 1-100 timene og bør sjekkes også etter dette.
    Det utvikler mye varme og trenger derfor mye plass rundt seg. Ellers kan det spille meget bra i rette konstruksjonen.
    Og ja, ----- jeg har hatt flere slike forsterkere selv, Kora, Graaf og Almarro. Er ikke noen `synser`som legger ut svar med grunnlag av hva jeg har lest, som mange gjør:mad:
    Mvh. Stein

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.801
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    EL34 satt i alle fall akkurat som det skulle med Quicksilver. Sett bort fra ulyd så låt det ganske så flott og kontrollert, det gir meg en indikasjon på at EL34 vil fungere mot Tannoy D500.

Jeg må nok uansett sette meg ned å lese litt, tenke litt og forske litt før jeg lander på noe som helst.
    Heiii HFG, og undskyld jeg "blander mig" igen :) :) men måtte lige kommentere på din bemærkning om EL-34. Så enkelt kan det ikke stilles op. At EL-34 lyder godt i en forstærker betyder ikke, at det rør nødvendigvis lyder ligeså godt i en anden ditto. Det har klart noget at gøre med konstruktionen. Hvilke kredsløbsløsninger, der er valgt. Og der er mange.... Triode- eller pentodekoblet, ultralinear mode eller standard pentode, fixed eller auto-bias osv. Udgangstrafo er et liv for sig selv. Mange fabrikanter vikler selv, andre bruger færdige fra Patridge, Hammond, Silk eller nogle af de andre 100, der kan købes færdige eller specificeres specielt efter fabrikantens ønsker. De sætter et afgørende præg på det færdige lydresultat, så den sikre vej er at forsøge at låne og høre den/dem på dit eget setup. Ellers er der for store ubekendte til, at du ikke ender i den irriterende udskiftningsbølge af grej, fordi det aldrig føles helt rigtigt.
    Det var så mit lille indspark til din tube-amp-jakt :)
    Held og lykke med dit forehavende. Det bli´r spændende at følge tråden, og se/høre, hvad du ender med :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    EL34 satt i alle fall akkurat som det skulle med Quicksilver. Sett bort fra ulyd så låt det ganske så flott og kontrollert, det gir meg en indikasjon på at EL34 vil fungere mot Tannoy D500.

Heiii HFG, og undskyld jeg "blander mig" igen :) :) men måtte lige kommentere på din bemærkning om EL-34. Så enkelt kan det ikke stilles op. At EL-34 lyder godt i en forstærker betyder ikke, at det rør nødvendigvis lyder ligeså godt i en anden ditto. Det har klart noget at gøre med konstruktionen. Hvilke kredsløbsløsninger, der er valgt. Og der er mange.... Triode- eller pentodekoblet, ultralinear mode eller standard pentode, fixed eller auto-bias osv. Udgangstrafo er et liv for sig selv. Mange fabrikanter vikler selv, andre bruger færdige fra Patridge, Hammond, Silk eller nogle af de andre 100, der kan købes færdige eller specificeres specielt efter fabrikantens ønsker. De sætter et afgørende præg på det færdige lydresultat, så den sikre vej er at forsøge at låne og høre den/dem på dit eget setup. Ellers er der for store ubekendte til, at du ikke ender i den irriterende udskiftningsbølge af grej, fordi det aldrig føles helt rigtigt.
    Det var så mit lille indspark til din tube-amp-jakt :)
    Held og lykke med dit forehavende. Det bli´r spændende at følge tråden, og se/høre, hvad du ender med :)
    Huh. Dette blir ikke enkelt med andre ord, tydelig en del å sette seg inn i.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.942
    Torget vurderinger
    16
    Som nevnt av flere over. Ikke spar deg til fant nå. Kjøp noe som er trygt og driftssikker. Viktig med en god opplevelse når man prøver ut noe nytt og spennende. Ikke vær en som drar hjem møkka billige kinamikk, eller slitne ting, parrer det med uegnede ht og deretter trekke konklusjon.
    Hundgamle AI er ikke kjent for å være driftssikre, for å si det forsiktig.
    Altså, det finnes masse å velge i mellom dyre exotica og billig skrap. Også brukt.

Cary, Copland, LM, Cayin, Melody, Primaluna, Unison Research, Mastersound +++
    ... og det som nevnes her er driftsikre greier? Har glanset litt på Octave. Ser jo bra ut, men prisen er jo også deretter ser det ut til.
    Når det gjelder driftssikkerhet så er vel Manley, VTL og EAR kjent for å være spesielt robuste, kanskje fordi de alle har ben i proff-verdenen også. Selv har jeg bare hatt EAR (v20), men den var i hvert fall rock solid og veldig kul.

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20
    Veldig bra HasseBasse.
    Røret har betydning, men konstruksjonen av forsterkeren må også være bra, ellers hjelper det ikke hvilket rør du bruker.
    Jeg vill heller kjøpe en PP EL84, EL34 eller KT88 forsterker til for eksempel 20000 kr. enn en 300B, 845 eller 6c33 forsterker til samme pris. Det koster mer å få en SET konstruksjon til å spille bra.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med om du kan finne deg en brukt Almarro 318b SET kun på 2x18W det måtte vel bli en drømme debut innen rørforsterkere , noen lettdrevne ht på dem å du burde bli fornøyd da dette spiller meget bra enste negative er vel at produsent har lagt inn årene tror jeg . Audiomix kanskje har en kommentar da jeg ikke vet hvor stabile de har hvert i drift over tid kanskje han har hatt noen inne til service ?

Mvh

Almarro 318 er en veldig fin forsterker, men kanskje ikke plug and play for de som ikke er vant til rørforsterkere. Men prøv gjerne, hvis du liker litt utfordringer, som sagt veldig fine forsterkere.
    6c33 røret er ikke det mest stabile. Det trenger biasjustering ofte de første 1-100 timene og bør sjekkes også etter dette.
    Det utvikler mye varme og trenger derfor mye plass rundt seg. Ellers kan det spille meget bra i rette konstruksjonen.
    Og ja, ----- jeg har hatt flere slike forsterkere selv, Kora, Graaf og Almarro. Er ikke noen `synser`som legger ut svar med grunnlag av hva jeg har lest, som mange gjør:mad:
    Mvh. Stein
    Hatt Almarro på hjemlån nesten en uke å kan virkelig ikke huske at bias måtte justeres i hytt & pine den ble sjekket etter full driftstemperatur så justert med et multimeter fra oversiden på bias potmeter alt var lett tilgjengelig fra plassen den stod plassert ikke noe Hokus Pokus . Hadde dessverre ikke noe penger til den den gang da så den ble overlevert med tungt hjerte , hørte den samme amp igjen på noen K-horn der passet den ikke inn i det hele tatt full skivebom så ting må testes i eget oppsett .

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20
    Mulig det, men hun er vel mer oppegående enn å høre på gode råd fra oss gamle gubber;)
    Svar til EVO 3

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20

Mvh

Mvh. Stein
    Hatt Almarro på hjemlån nesten en uke å kan virkelig ikke huske at bias måtte justeres i hytt & pine den ble sjekket etter full driftstemperatur så justert med et multimeter fra oversiden på bias potmeter alt var lett tilgjengelig fra plassen den stod plassert ikke noe Hokus Pokus . Hadde dessverre ikke noe penger til den den gang da så den ble overlevert med tungt hjerte , hørte den samme amp igjen på noen K-horn der passet den ikke inn i det hele tatt full skivebom så ting må testes i eget oppsett .
    Nei.
    Dette er ikke noe problem, men må sjekkes av og til, særlig de første 100 timene.
    Jeg svarte til en, som jeg har forstått ikke har erfaring med rørforsterkere, og ville si at dette ikke er bare plug and play.
    En ting til, hva betyr hytt & pine:confused:

Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.744
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kan selv tenke meg at en EAR 8l6 50w klasse A med el34 røret kunne vært en av de trygge kandidatene, hadde en slik på hjemlån fra audioaktøren for ca 1 år siden trur dem har den inne enda og dem er stort sett veldig alrighte når det gjelder hjemlån også uten kjøpe press :) så kunne du jo vurdert selv om den er i riktig gate for dine preferanser, opplevde ikke den som for romantisk og overraskende frisk nårdet trengs men alikevel med rørflyt ``og nerve den gjorde stort sett bare jobben med all type musikk :)
    slenger ved en dårlig video fra da jeg hadde den på hjemlån bare for gøy :)
    mvh

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20
    Mulig det, men hun er vel mer oppegående enn å høre på gode råd fra oss gamle gubber;)
    Svar til EVO 3
    Vi får håpe det :)

O
    Det tror jeg.
    Og jeg håper at hun ikke gir opp QS forsterkerene. De jeg har hatt har fungert glimrende, uten problemer. Enkle konstruksjoner, kan ikke være mye feil her. Får lyst til å kjøpe de selv, får aldri nok QSilvers i oppveksten:) 1954 mod.;)

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Svar til EVO 3
    Vi får håpe det :)

O
    Det er kommet inn mange gode forslag og tips, tusen takk til alle sammen. Kommer jeg til å sjekke opp i alt? usikkert. En del av forslagene er nok også godt utenfor rekkevidde mtp kostnader.

Når det gjelder dere "gamle gubber" så kan jeg ikke si annet enn at denne jenta vet å høre etter når det kommer fra erfarne folk. Men litt filter har jeg også satt på etterhvert. Just sayin' ;)

Ha en strålende dag alle sammen. Det er kjekt å sosialisere på HFS!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Får en følelse av litt snobbethet, og vet-bedre-mentalitet hos rørfolket. Ja, man antyder endog å være litt bedre utrustet sjelelig og følelsesmessig. Selvfølgelig forkledd som en spøk, men man kan jo lure på om det ligger noe i det.
    Hehehe, på seg selv kjenner man andre, sier folk.
    Og ja, det var ment som en spøk. Jeg dro rett og slett din (uhøytidelige?) hypotese om "rørfolkets" hang til nostalgi og vaner et steg videre, for å vise hvor urimelig den var. Altså, folk er veldig forskjellige i personlighet, og det gjelder også deres ståsted. Noen bor trangt mens andre kan boltre seg i masse plass. Noen har barn og husdyr å ta hensyn til, mens andre bor mutters alene. Noen har høy inntekt mens andre må snu på kronene. Noen har ADHD og klarer ikke å styre sine impulser mens andre er snusfornuftige av natur. Noen er nysgjerrige mens andre velger det trygge. Aldersforskjeller. Osv, osv. Antall variabler er nesten uendelige. Poenget er vel at alle vet selv best hvorfor de velger som de gjør, og det er fåfengt av andre å fjerndiagnostisere dem.

Men jeg skjønner at det er fristende å forenkle for å forstå. Det ligger vel i menneskets natur å gjøre det håndgripelig, for at det skal passe inn i sin egen persepsjon. Men av og til kan det bli for enkelt, bare.

Jeg har, som antagelig veldig mange her inne, hatt erfaring med både det ene og det andre. Er fullstendig klar over - har også uttrykt det ved flere anledninger - at det er gode og mindre gode sider ved rør kontra SS. Pass bare på at du har tilpassende høyttalere! Man må bare velge det som man selv liker/prioriterer ut fra sitt ståsted. Andre forklaringer/psykoanalyser er unødvendig, spesielt fra utenforstående. Akkurat nå velger HFG å prioritere rør, og da er det fint at de som kan noe om dette, trer hjelpende til, noe de i stort monn gjør også. Bra!

En siste ting. Det er merkverdig dette komplekset SS-folket har overfor rørfolket (finner mye av det samme hos slukfiskere vs fluefiskere). For meg er det så enkelt som at høyttalerne er den viktigste komponenten. Også velger man forsterkere ut fra de. Har jeg tungtdrevne ht, så er rør uaktuelt. Har jeg lettdrevne ht, så ser jeg ingen poeng i å anskaffe meg kilovis med watt. Sånn ganske så forenklet!

Slapp av! Det er til syvende og sist du alene som sitter foran alteret ditt og andre foran deres likevel, iaf i 99,9% av tiden :)

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Får en følelse av litt snobbethet, og vet-bedre-mentalitet hos rørfolket. Ja, man antyder endog å være litt bedre utrustet sjelelig og følelsesmessig. Selvfølgelig forkledd som en spøk, men man kan jo lure på om det ligger noe i det.
    Hehehe, på seg selv kjenner man andre, sier folk.
    Og ja, det var ment som en spøk. Jeg dro rett og slett din (uhøytidelige?) hypotese om "rørfolkets" hang til nostalgi og vaner et steg videre, for å vise hvor urimelig den var. Altså, folk er veldig forskjellige i personlighet, og det gjelder også deres ståsted. Noen bor trangt mens andre kan boltre seg i masse plass. Noen har barn og husdyr å ta hensyn til, mens andre bor mutters alene. Noen har høy inntekt mens andre må snu på kronene. Noen har ADHD og klarer ikke å styre sine impulser mens andre er snusfornuftige av natur. Noen er nysgjerrige mens andre velger det trygge. Aldersforskjeller. Osv, osv. Antall variabler er nesten uendelige. Poenget er vel at alle vet selv best hvorfor de velger som de gjør, og det er fåfengt av andre å fjerndiagnostisere dem.

Men jeg skjønner at det er fristende å forenkle for å forstå. Det ligger vel i menneskets natur å gjøre det håndgripelig, for at det skal passe inn i sin egen persepsjon. Men av og til kan det bli for enkelt, bare.

Jeg har, som antagelig veldig mange her inne, hatt erfaring med både det ene og det andre. Er fullstendig klar over - har også uttrykt det ved flere anledninger - at det er gode og mindre gode sider ved rør kontra SS. Pass bare på at du har tilpassende høyttalere! Man må bare velge det som man selv liker/prioriterer ut fra sitt ståsted. Andre forklaringer/psykoanalyser er unødvendig, spesielt fra utenforstående. Akkurat nå velger HFG å prioritere rør, og da er det fint at de som kan noe om dette, trer hjelpende til, noe de i stort monn gjør også. Bra!

En siste ting. Det er merkverdig dette komplekset SS-folket har overfor rørfolket (finner mye av det samme hos slukfiskere vs fluefiskere). For meg er det så enkelt som at høyttalerne er den viktigste komponenten. Også velger man forsterkere ut fra de. Har jeg tungtdrevne ht, så er rør uaktuelt. Har jeg lettdrevne ht, så ser jeg ingen poeng i å anskaffe meg kilovis med watt. Sånn ganske så forenklet!

Slapp av! Det er til syvende og sist du alene som sitter foran alteret ditt og andre foran deres likevel, iaf i 99,9% av tiden :)
    Jeg får si her, som jeg også sa til K.H, vær grei å hold diskusjon transistor vs. rør i en tråd den hører bedre hjemme i. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Beklager, HFG, jeg måtte bare gjøre det klart for KH at det var ment som en spøk, siden han har nevnt min kommentar i to forskjellige steder på HFS nå. Det gnager ham, tydeligvis.

Forøvrig er det egentlig ikke noe å diskutere, som jeg har prøvd å anskueliggjøre over. Omtrent like ufruktbart som å diskutere hva som er best av The Rolling Stones og The Beatles.

Ha en god dag i sola! :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Beklager, HFG, jeg måtte bare gjøre det klart for KH at det var ment som en spøk, siden han har nevnt min kommentar i to forskjellige steder på HFS nå. Det gnager ham, tydeligvis.

Forøvrig er det egentlig ikke noe å diskutere, som jeg har prøvd å anskueliggjøre over. Omtrent like ufruktbart som å diskutere hva som er best av The Rolling Stones og The Beatles.

Ha en strålende dag du også!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.344
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Rolling Stones! :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

rører du fælt, Karmis! ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.344
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

rører du fælt, Karmis! ;)
    Pøh, ufruktbart is my middle name ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rør vs transistor er om mulig enda kjedeligere enn kabeldebatter.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen

Ja, uten tvil! ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.943
    Sted
    Smurfeland

Det er ikke alltid sant selv om det kommer fra barn, fulle folk, eller andre med ufullstendig kognitiv funksjon. :)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    977
    Torget vurderinger
    9
    Siden du er ny innen rør forsterkere kan det vel være greitt å safe litt og gå for kjente merker som er kjent for å gi godlyd og stabilitet. McIntosh 275 som det er linket til er en nobrainer til en grei pris får en med ekstra rørene. Samme er Rouge M180 som ligger på torget, men noe høy pris. Ellers så ville jeg vurdert Audio Research som alternativ. Alle disse bruker kurante rør som er lett å få tak i til en grei pris.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn